Music Angel, en god kinesisk rør-forsterker - Side 116

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 116 av 176 FørsteFørste ... 6 16 26 36 46 56 66 76 86 96 106 112 113 114 115 116 117 118 119 120 126 136 146 156 166 ... SisteSiste
Viser resultater 2,301 til 2,320 av 3515
    Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    607
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av eddie
    Copland er et dansk merke mens cayin opprinnelig er tysk.
    .
    Dette veit du fra før av at er feil!:-?

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av erys
    Men... har ikke du nevnt i flere tilfeller at en av årsaken til "godlyden" er at de bruker "gamle" komponenter, som ikke er å få tak i lengre?:-?

Tror heller jeg skal vise noen pene nye komponenter man IKKE skal bruke.

Hvis du ser på bildet nedenfor av det indre av en high-end rørforsterker (Melody) så finner vi der motstander og kondensatorer hard-wired. Det ser meget pent ut.

Hard-wiring er en del av markedsføringen - siden klassikerne rundt 1960 var hard-wired (kretskort var ikke riktig oppfunnet ennå) så skal kunden overbevises om at dette gir bedre lyd. I noen grad kan det også ha noe for seg.

Motstander: lysgrå metal oxide og blå metal film (begge typer har en tydelig lys klang)
    Kondensatorer: foruten elektrolytter også gulgrå Jensen papir i olje til signaloverføring, m.m.

Bildet til høyre viser en såkalt foliespole, som idag anvendes i diskant-delefilteret i de aller fleste DYRE høyttalere.

Nå, her er problemstillingen:

Dagens transistorforsterkere har en lys klinisk sound. For å få brukbar lyd fra slik elektronikk må man på høyttalersiden sørge for å passifisere diskanten mest mulig - det gjør man gjennom bløte membran-materialer og de "bløte" foliespolene. Så får dyre high-end høyttalere en ullen topp som passer bedre til transistor-utstyr. Man dreper alt som heter dynamikk i diskant-seksjonen.

Hva så med dagens high-end rørforsterkere ?
    De må ta hensyn til denne situasjonen. I rørforsterkeren i bildet til venstre sees Jensen-kondensatorer. De er veldig udynamiske, lyden blir nesten sirups-aktig, men man får en stooor rør-mellomtone. For nå å få litt ordentlig liv i diskanten må man sette inn de skarpe noe resonante metallfilm-motstandene (de med blå farge).

Forsterkeren er nå klar til å kobles til en typisk high-end høyttaler med foliespoler i diskanten (en dyr høyttaler altså). Og man får den syntetiske moderne lyden - enten det dreier seg om rør eller transistorer. Et misfoster av et musikk-anlegg. Ikke rart de fleste musikk-glade mennesker vender moderne high-end ryggen.

Det er i dette scenariet vi må betrakte Music Angel rørforsterkere. De er designet til gode høyttalere som ikke er trikset med slik som nevnt ovenfor. Slike høyttalere er i tillegg ganske billige. Min påstand er derfor at billige høyttalere har bedre lyd enn moderne dyre høyttalere. Setter man et slikt anlegg opp mot det dyre high-end anlegget vil det billige vinne med stor margin ut fra manges ører.

Og enda viktigere: Når man tester Music Angel i high-end sammenheng, så vil MA ikke gi den nødvendige skarpe resonansen i diskanten som er nødvendig for å pushe liv i trege diskant-seksjoner - og man vil synes toppregisteret stikker for lite frem. Med billige kjappe høyttalere som ikke er trikset med, vil MA istedet falle på plass og gi en homogen gjengivelse.

Det er et paradoks det her. Så til leserne: Dette er et forsøk på å forklare hvorfor high-end gjengen stadig skifter utstyret sitt - det blir aldri bra. Og folk flest synes kanskje det er tale om keiserens nye klær.

Bildene:
    - til venstre det indre fra en Melody rør-forsterker
    - til høyre en moderne dyr foliespole fra delefilter

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    607
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kjell B.
    Tror heller jeg skal vise noen pene nye komponenter man IKKE skal bruke.

Hvis du ser på bildet nedenfor av det indre av en high-end rørforsterker (Melody) så finner vi der motstander og kondensatorer hard-wired. Det ser meget pent ut.

Hard-wiring er en del av markedsføringen - siden klassikerne rundt 1960 var hard-wired (kretskort var ikke riktig oppfunnet ennå) så skal kunden overbevises om at dette gir bedre lyd. I noen grad kan det også ha noe for seg.

Motstander: lysgrå metal oxide og blå metal film
    Kondensatorer: foruten elektrolytter også gulgrå Jensen papir i olje til signaloverføring, m.m.

Bildene:
    - til venstre det indre fra en Melody rør-forsterker
    - til høyre en moderne dyr foliespole fra delefilter

Ok - skjønner tegninga , men....
    Melody - High End:-? Er ikke det sånn omtrent mid-price produkt da? Integrert KT88-basert til ca. $ 2000,-.

Melody har vel et form for slektskap med PrimaLuna, der det vel er nederlendere som står bak. Også Mystere har vel sitt slektskap her, selv om det er australere bak denne.
    Ser vel forøvrig at Melody I880 generelt får grei omtale. Likeledes Mystere.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fra Optimering MA-tråden:

Jeg har gitt mine totalsynspunkter om MA i flere tråder tidligere, men kan kort bare oppsummere med at den lydmessig er meget god, og jeg liker i utgangspunktet karakteristikken - som igjen kan "optimaliseres" med rør-tuning. Mulig jeg var "heldig" med små-rørene som fulgte med, eller at de faktisk ikke var så gal match til mine øvrige komponenter. Men.... jeg synes egentlig det ikke var så værst. Litt "møkkete" og slørete i øvre mellomtone og diskant kanskje.

Som svm88 nevnte i den "andre" tråden vedr. "alle" de forskjellige versjoner, så tror jeg sterkt på at årsaken er at de "tar hva de haver". Ser ingen grunn til at det ellers skulle komme utgaver med og uten drossler (som eksempel) om hverandre. Ser det som sannsynlig at de var tomme for det en periode, og da leverte de en utgave uten disse, osv. Tror ikke at alt (bl.a dette) har med produktutvikling å gjøre. Hvorfor i all verden skulle de da bore hullene i chassiet og sette på tomme hus:-?

Kan MA'n tweakes til å bruke 6L6GT-rør?

Dette innlegget har da intet i den nye tråden å gjøre - den er kun for de som idag anvender en MA i hoved-anlegget sitt.

Synd du synes den er litt møkkete - tror jeg fikk forklart ovenfor hvordan visse sammenhenger er. Og synd du ikke har fått med deg hvordan diskanten kan tweakes på plass med små-rørene - eller du gadd ikke prøve det før du skrev ovenstående.

MA'en kan tweakes til alle slags store rør, inkl. 300B DHT trioder - en her hos oss har en slik.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok - skjønner tegninga , men....
    Melody - High End:-? Er ikke det sånn omtrent mid-price produkt da? Integrert KT88-basert til ca. $ 2000,-.

Melody har vel et form for slektskap med PrimaLuna, der det vel er nederlendere som står bak. Også Mystere har vel sitt slektskap her, selv om det er australere bak denne.
    Ser vel forøvrig at Melody I880 generelt får grei omtale. Likeledes Mystere.

Det er korrekt - de virkelig dyre rør-forsterkerne benytter de samme prinsippene, men har fått egne navn trykket på komponentene (kondensatorer, etc) - eventuelt litt dyrere komponenter da.
    Melody ble bare valgt fordi bildet passet så godt.

Nå har ofte prisen i Kina lite å gjøre med utsalgsprisen i Vesten.

Grei omtale sier du - i hifi-pressen ?

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    607
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fra Optimering MA-tråden:

Dette innlegget har da intet i den nye tråden å gjøre - den er kun for de som idag anvender en MA i hoved-anlegget sitt.

Synd du synes den er litt møkkete - tror jeg fikk forklart ovenfor hvordan visse sammenhenger er. Og synd du ikke har fått med deg hvordan diskanten kan tweakes på plass med små-rørene - eller du gadd ikke prøve det før du skrev ovenstående.

MA'en kan tweakes til alle slags store rør, inkl. 300B DHT trioder - en her hos oss har en slik.

???????:-?

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    607
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er korrekt - de virkelig dyre rør-forsterkerne benytter de samme prinsippene, men har fått egne navn trykket på komponentene (kondensatorer, etc) - eventuelt litt dyrere komponenter da.
    Melody ble bare valgt fordi bildet passet så godt.

Nå har ofte prisen i Kina lite å gjøre med utsalgsprisen i Vesten.

Grei omtale sier du - i hifi-pressen ?

Prisene er fra Europa distributør, og omtaler er fra både det du kaller presse, men også fra noen ulike forum.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prisene er fra Europa distributør, og omtaler er fra både det du kaller presse, men også fra noen ulike forum.

Jeg kaller presse ?
    Presse er vel det alle kaller presse ??!!

Hifi-presse betyr idag også test-steder på internett.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ???????:-?

Ja kan jeg spørre - bruker du en MA fast i hoved-anlegget ditt ? Det må jo kunne besvares.

Hensikten er ikke å være vanskelig - men tweaking til korrekt lyd kan ta lang tid, og vi ønsker å gardere oss mot disse folkene som bedriver evig testing av masse utstyr istedet for å optimere et bestemt anlegg til mest mulig perfeksjon.

Så den nye MA-tråden er kun for de som bruker MA slik - som vil bruke tid på å få den best mulig. Og der er jeg hoved-veilederen - så hva jeg selv gjør med MA er saken uvedkommende. Ellers trenger vi selvsagt ikke være så fryktelig seriøse bestandig, men etter den utglidning denne MA-tråden fikk ved flere tilfelle så kommer jeg til å kjøre den nye strikt. Eller jeg avslutter her på AV-forum - da vil dere få det kjedelig, eller hva ?

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    607
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kaller presse ?
    Presse er vel det alle kaller presse ??!!

Hifi-presse betyr idag også test-steder på internett.

Å gudbevares - beklager uttaleformen - jeg skrev "du" men mente likegjerne "man".

Men, tja, er faktisk litt usikker om dette med nettet. På nettet kan man stille seg "spørrende" til om den "tradisjonelle" presse har blitt litt "vannet ut", om du skjønner?

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Jeg spurte:
    - bruker du en MA fast i hoved-anlegget ditt ?

Det fikk jeg ikke svar på. Samtidig er nesten halvparten av postene i den nye MA-tråden dine - med høyst varierende innhold.

Kanskje jeg ikke skrev det klart nok i første post - har satt det forhåpentlig enda klarere der. Den nye MA-tråden er på en måte ekslusivt for MA-klubben.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    607
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Jeg spurte:

Til det må jeg svare:
    Nei - ikke i det "daglige" når det bare skal være på noe lyd, den andre halvdelen skal spille, lyd over TV osv. Da er det AS'n som står på.
    Ja - når jeg skal LYTTE til, og "nyte" musikk.

Er dette greit nok svar for "herren"?

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    1,084
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Jeg spurte:

Det fikk jeg ikke svar på. Samtidig er nesten halvparten av postene i den nye MA-tråden dine - med høyst varierende innhold.

Kanskje jeg ikke skrev det klart nok i første post - har satt det forhåpentlig enda klarere der. Den nye MA-tråden er på en måte ekslusivt for MA-klubben.

Sykt

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Til det må jeg svare:
    Nei - ikke i det "daglige" når det bare skal være på noe lyd, den andre halvdelen skal spille, lyd over TV osv. Da er det AS'n som står på.
    Ja - når jeg skal LYTTE til, og "nyte" musikk.

Er dette greit nok svar for "herren"?

Ja da er det fint. Men isåfall må du skrive dette meget klart når du er inne i den andre tråden. Slik at de nye MA-vennene skjønner at du til tross for visse negative inntrykk ønsker å satse på MA.

De strenge kriteriene i den nye tråden er der for å sikre oss mot disse "testene" der MA slenges hurtig inn i et ikke-optimert high-end anlegg og så ferdig med det. Man må på en måte gå på MA-skolen for å komme opp til ekte high-end med MA, og den skolen driver jeg selv i den nye MA-tråden.

Det er mange fallgruber, som nevnt i innlegget ovenfor:
    http://avforum.no/forum/receivere-fo...ml#post1359648
    (permalink)

Andre med skrive-kløe - post her eller i andre rør-tråder enn MA. Jeg svarer her også når det er aktuelt eller ønskelig.

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Diverse innlegg fjernet. Dette er altså en teknisk tråd, og det er selvsagt helt greit at Kjell oppretter en ny tråd som omhandler tweaking av MA. Denne tråden skal uansett forholde seg teknisk tilknyttet MA.

Intermediate eddie sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    3,690
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    Diverse innlegg fjernet. Dette er altså en teknisk tråd, og det er selvsagt helt greit at Kjell oppretter en ny tråd som omhandler tweaking av MA. Denne tråden skal uansett forholde seg teknisk tilknyttet MA.
    folk blir jo provosert til og svare da denne kjell mener at alt av andre forsterkere nesten uansett pris er dårligere enn ma og nå mener han at billige høytalere er mye bedre enn dyre(highend) høytalere hehe og når noen har utført en lytterunde og kommer med sine lytteerfaringer så er søren meg det feil også,bestilte meg en ma i natt nesten for morroskyld,blir vel en hytteforsterker og den skal oppgraderes etter kjell sin anbefaling så ikke det blir noe snakk i ettertid hehe

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    :-)

Du har tapt allerede, eddie. Grunnen er at dersom du ender opp med å ikke like MA så er det kun fordi du "ennå" ikke har funnet de rørene som passer ditt lydideal.

:-)

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    145
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eddie
    folk blir jo provosert til og svare da denne kjell mener at alt av andre forsterkere nesten uansett pris er dårligere enn ma og nå mener han at billige høytalere er mye bedre enn dyre(highend) høytalere hehe og når noen har utført en lytterunde og kommer med sine lytteerfaringer så er søren meg det feil også,bestilte meg en ma i natt nesten for morroskyld,blir vel en hytteforsterker og den skal oppgraderes etter kjell sin anbefaling så ikke det blir noe snakk i ettertid hehe

Gratulere med ny forsterker. Prisen er jo ikke gal på disse. Kjører med fisher på hytta jeg eddie. Den har stått her i et par år. Her er det går tempen fra minus til pluss. Ikke et feilslag.

Hadde jeg vært deg,hadde jeg gått for en Eicho hf 81,Fisher x100,202 og resturert denne. Blir hevdet at dette er en av de beste som noen gang er laget,og det gjelder frem til i dag. Bør ikke bli noe særlig dyrere enn en topptrimmet Ma. Mange av disse har meget gode riaaer innbygd.
    Han jeg kjøpte min x 1000 av hevdet at dette var det beste han hadde hørt uansett pris når det gjaldt rørforsterkere. Men det var ham.

Bare og gi de gode arbeidsbetingelser så spiller de helt nydlig.

Mvh Roar

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    30
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hvordan koble.

Hei! Er nysgjerrig på denne Ma`en.
    Det jeg da lurer på er hvordan jeg evt skulle koblet denne til anlegget jeg har.

Streamer all musikk fra pc--------> til ps3. (flac)------->Onkyo 605------->høyttalere.

Er det mulig å koble ps3 til Ma`en via en eller annen boks/dac el lign?
    Eller må jeg anskaffe et annet trådløst system for å koble opp mot Ma`en
    Hva er mest hensiktsmessig, da en skulle tro det å bruke reciever som pre ville farge lyden slik at det mister hensikten? Mulig jeg er helt på jordet.
    Hvordan få både i pose og sekk, nye hd formatene til blu ray, og Ma`en til musikk. (streamet)

Kobles Ma`en til reciever via pre out? Hva med forsterkere som ikke har effk/pre out?

Beklager om det er feil tråd å poste spørsmålet i og at jeg er relativt grønn!

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    1,084
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ignorant
    Hei! Er nysgjerrig på denne Ma`en.
    Det jeg da lurer på er hvordan jeg evt skulle koblet denne til anlegget jeg har.

Streamer all musikk fra pc--------> til ps3. (flac)------->Onkyo 605------->høyttalere.

Er det mulig å koble ps3 til Ma`en via en eller annen boks/dac el lign?
    Eller må jeg anskaffe et annet trådløst system for å koble opp mot Ma`en
    Hva er mest hensiktsmessig, da en skulle tro det å bruke reciever som pre ville farge lyden slik at det mister hensikten? Mulig jeg er helt på jordet.
    Hvordan få både i pose og sekk, nye hd formatene til blu ray, og Ma`en til musikk. (streamet)

Kobles Ma`en til reciever via pre out? Hva med forsterkere som ikke har effk/pre out?

Beklager om det er feil tråd å poste spørsmålet i og at jeg er relativt grønn!
    Pre ut på receever og kjøre rett igjennom Onkyoen din. Farger minst tror jeg.

Side 116 av 176 FørsteFørste ... 6 16 26 36 46 56 66 76 86 96 106 112 113 114 115 116 117 118 119 120 126 136 146 156 166 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •