Music Angel, en god kinesisk rør-forsterker - Side 110

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 110 av 176 FørsteFørste ... 10 20 30 40 50 60 70 80 90 100 106 107 108 109 110 111 112 113 114 120 130 140 150 160 170 ... SisteSiste
Viser resultater 2,181 til 2,200 av 3515
    Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    145
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av erys
    Men... KjellB har vel aldri dementert at ikke en del "eldre" rørforsterkere, som f.eks. Luxman låter bra - og du har vel selv et eller annet sted skrevet noe slikt som "...Luxman før de ble..." .
    Det er "dagens" konstruksjoner det rettes synspunkter om - men jeg mener selv det er en "kraftig" generalisering at det påstås "alle".
    I en slik påstand må man i såfall ha referanse mot, og ha lyttet til - nettopp - alle. Og med så utrolig mange produsenter av rørforsterkere som det finnes i dag - så er det komplett umulig.:???:

Luxman lagde rørforsterkere langt opp i 90 tallet som jeg vet om. Det er de jeg prater om. Den Luxman før de ble,er det andre som har sagt.Bare vet at den som ble laget i 95 skulle ligne på de gamle 38 i lyden og ha noe av de nye også.

Henviser i linken til en som blir laget fra 97 og er i produksjon i dag. Har denne selv og rørforsterker fra 61 og fram til i dag. Har en fra hvert tiår her så jeg burde vel få en peil på hvordan utviklingen har gått fra 60 tallet.

Men det som jeg vil fram til er at det ikke bare er Ma som en kan bytte rør på og få superlyd,det gjelder flere. En kan sounde lyden slik en ønsker,i allfall på de jeg har.

Så dagens rørforsterkere er her erys og helt tilbake til 61. 3 oppegående fra 60 tallet er her så jeg hvordan de låter kontra nye.

Mvh Roar

Intermediate eddie sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    3,690
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En bekjent av meg er intresert i et av mine høytalerpar,enten Hyperion hps-938 eller Chario constellation Delphinus! de to ma vi testet ga ikke den lyden noen av oss var fornøyd med så hva anbefaler du av rør til overnevnte høytalere for at det skal låte bra? han vil nemlig ha seg en ma...

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    607
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Linus
    Den Luxman før de ble,er det andre som har sagt.

Men det som jeg vil fram til er at det ikke bare er Ma som en kan bytte rør på og få superlyd,det gjelder flere. En kan sounde lyden slik en ønsker,i allfall på de jeg har.

Så dagens rørforsterkere er her erys og helt tilbake til 61. 3 oppegående fra 60 tallet er her så jeg hvordan de låter kontra nye.

Mvh Roar
    Okidoki - sorry om jeg mixet deg inn i den uttalelsen Bare veit det ble nevnt i en sammenheng.

Helt enig i at det også ER andre amp's som responderer positivt på rørtweaking - og jeg gjentar:
    Å hevde (som KjellB gjør) at MA spiller annerledes enn ALLE andre er en generalisering som det er "umulig" å forholde seg til.

*At den spiller annerledes enn mye annet - ja, det kan jeg slutte opp under.
    *At den spiller bra, kan jeg også slutte opp under - bedre enn myyye annet.
    *At den spiller bedre enn alle andre, nei - det har hverken jeg eller NOEN andre belegg for å kunne si.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kjell B.
    Bare styr unna dette eventyret. Det dreier seg om et matching-problem han ikke interesserte seg for å løse.
    Når man ikke gidder å finne de riktige små-rørene så har man ikke noe erfaringsgrunnlag - men han gjentar dette gang på gang.

Saken er at Klipsch La Scala (horn !) mangler dypbass og har en oppustet øvre bass ("grøtet" mellombass) som krever at MA i det tilfellet utstyret med rør som er stramme nedover og lyse oppover. Rett og slett matche rett.

Dette har jeg forklart mange ganger, så vi får bare regne med at denne eventyrfortellingen vil bli gjentatt her. Merk at han ikke kommenterer små-rørene - han vet nok ikke hvilke han hadde med der i denne "testen".

I high-end skiktet regner man med å få forsterkeren ferdig satt opp med de riktige rørene fra forhandleren. Og så betaler man 50.000 kr. Her med MA har man den enorme fordelen at man kan få en hvilken klang man vil med å sette inn utallige kombinasjoner av små-rør. Disse kombinasjonene passer ellers fint til rørforsterkere produsert på 60-tallet, men absolutt ikke moderne rørforsterkere. Så eiere av MA har en mulighet andre ofte ikke har.

For å si det litt overforenklet så kunne man si at den vanlige MA'en gir Klipsch sound på vanlige høyttalere. På Klipsch blir det på en måte dobbel Klipsch, og det passer ikke. Så må man stramme inn lyden - det går fint.

Dette er ellers forutsetningen for å poste innlegg i denne tråden. At man har en MA selv og ønsker å optimere den.

Må bare få legge til. Klipschhøyttalere er forskjellige. Jeg har Klipsch RF-5. De spiller meget godt på de fleste gode rørkombier. Så man kan ikke generalisere.:-?

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    3,690
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mortal
    Må bare få legge til. Klipschhøyttalere er forskjellige. Jeg har Klipsch RF-5. De spiller meget godt på de fleste gode rørkombier. Så man kan ikke generalisere.:-?
    enig mine la scala spiller også godt på de fleste rør forsterkere jeg har testet!

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja de dyre Telefunken ECC801S gir en fantastisk detaljoppløsning og detaljformidling - på de høyttalerne som trenger det, hvilket du jo sikkert riktig angir er f.eks. Klipsch. Samtidig blir Telefunken ikke masete skarp i klangen her, slik som de lett blir på de fleste moderne forsterkere.
    Lydmessig er Telefunken ECC801S nært beslektet med det vanlige Telefunken ECC81 - så det ville nok også gjøre jobben her. Har du prøvd det ? Det er vel ekte Telefunken diamond du har ?

Når det gjelder de nye MA-forsterkerne, så benytter jo de ECC85. Telefunken ECC85 er ikke helt så super-detaljert som ECC81 (og ECC801S), men er litt luftigere helt oppe i toppregisteret. Så det vi ennå ikke vet, er om det super-detaljerte Telefunken PCC88 ville være bedre enn ECC85 på de nye MA - dette for Klipsch. Det er jo flere MA-eiere som kjører med det fine PCC88 - kanskje noen av disse kunne gi lyd fra seg (spesielt hvis de har Klipsch).

En annen spennende mulighet kunne være Tungsram eller Mullard ECC85 sammen med Telefunken ECC82. Og sikkert flere muligheter.

MA er en varm forsterker - den gir på en måte en viss grad av "Klipsch sound" på vanlige høyttalere med de rørene vi vanligvis anbefaler, men kan trimmes i alle retninger.

Det vi ønsker velkommen her, er Klipsch-eiere som selv har en MA de ønsker å trimme rett til Klipsch. Vi venter på noen flere aktuelle personer her. Klipsch er spesielle høyttalere klangmessig og trenger helt klart spesielle rør-kombinasjoner. Dine erfaringer er fine å ha med oss videre.

Å bare låne en MA med noen tilfeldige (dyre) rør holder ikke - NOS-rør er veldig forskjellig lydmessig også om de er dyre. Og Klipsch krever helt klart en annen trimming av lyden enn for mange andre høyttalere.

Kjører akkurat nå PCC88 og mullard. Har gjort det en stund.(Flere uker) Dette gir godlyd på Klipsch RF-5. Både detaljer og bass er noe av det beste jeg har hørt.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eddie
    enig mine la scala spiller også godt på de fleste rør forsterkere jeg har testet!
    Nå tenkte jeg på rørkombier på MA. Har ikke prøvd andre rørforsterkere så det vet jeg ikke. Var ræva på primare I21 som fikk gode skussmål av hifipressen.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjører akkurat nå PCC88 og mullard. Har gjort det en stund.(Flere uker) Dette gir godlyd på Klipsch RF-5. Både detaljer og bass er noe av det beste jeg har hørt.

Er det Telefunken PCC88 og Mullard ECC82 du kjører med ? Fortell mer detaljert om rør-typene - det er tydelig at MA og Klipsch er et høyaktuelt tema her.

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    3,690
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    [QUOTE=Kjell B.]Er det Telefunken PCC88 og Mullard ECC82 du kjører med ? Fortell mer detaljert om rør-typene - det er tydelig at MA og Klipsch er et høyaktuelt tema her.

her bommet jeg litt sorry

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    [QUOTE=eddie]
    Er det Telefunken PCC88 og Mullard ECC82 du kjører med ? Fortell mer detaljert om rør-typene - det er tydelig at MA og Klipsch er et høyaktuelt tema her.

her bommet jeg litt sorry
    Hvis det var meg du tenkte på så stemmer det. Telefunken PCC88 og Mullard ECC82. Har kjøpt rundt 40 par av div. rør, og må si at det er mange kombier som spiller konge. kjøpte MAn i juni 09. Å har drevet rørrulling siden da. En annet ting er at mange sier RF-5 er en Klipsch som er lett å få til å lyde godt, så den er en letter høyttaler å matche med forsterkeri.

SORRY DENNE VAR TIL KJELL :-)

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Telefunken PCC88 og Mullard ECC82. Har kjøpt rundt 40 par av div. rør, og må si at det er mange kombier som spiller konge. kjøpte MAn i juni 09. Å har drevet rørrulling siden da. En annet ting er at mange sier RF-5 er en Klipsch som er lett å få til å lyde godt, så den er en letter høyttaler å matche med forsterkeri. Dette vet jeg ikke har bare hørt det blitt sagt. Men jeg er storfornøyd. Har også et par RF-35 stående skal teste disse, men det blir ikke enda. Skal komme tilbake med mer info når de er testet.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Telefunken PCC88 og Mullard ECC82. Har kjøpt rundt 40 par av div. rør, og må si at det er mange kombier som spiller konge. kjøpte MAn i juni 09. Å har drevet rørrulling siden da. En annet ting er at mange sier RF-5 er en Klipsch som er lett å få til å lyde godt, så den er en letter høyttaler å matche med forsterkeri. Dette vet jeg ikke har bare hørt det blitt sagt. Men jeg er storfornøyd. Har også et par RF-35 stående skal teste disse, men det blir ikke enda. Skal komme tilbake med mer info når de er testet.

Ja men så fint !
    Da nærmer vi oss en ferdig rør-kombinasjon til Klipsch - både gamle og nye MA.

Kunne du si noe mer om dine Mullard ECC82 - står det kun ECC82 på dem, eller er det en av industri/militær-variantene - CV eller noe annet ?

Telefunken PCC88 - et perfekt rør når man trenger detaljer - har du prøvd Telefunken ECC85 - det ville være interessant med en sammenligning der.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja men så fint !
    Da nærmer vi oss en ferdig rør-kombinasjon til Klipsch - både gamle og nye MA.

Kunne du si noe mer om dine Mullard ECC82 - står det kun ECC82 på dem, eller er det en av industri/militær-variantene - CV eller noe annet ?

Telefunken PCC88 - et perfekt rør når man trenger detaljer - har du prøvd Telefunken ECC85 - det ville være interessant med en sammenligning der.

Står BVA i en oval på Mullardene. Har prøvd Telefunken ECC85 Har litt vanskelig for å skille de, men lyden er god i bassområdet for begge. Syns det er vanskelig å analysere lyden, men hører at det lyder meget godt.

MEN ta hensyn til at andre Klipsch KAN være vanskeligere å matche.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

MEN ta hensyn til at andre Klipsch KAN være vanskeligere å matche.

Men det virker ikke slik.

Denne kombien din stemmer godt overens med det andre Klipsch-eiere anvender på sin MA. Kjempebra !

Det spesielle vi har kommet frem til, er at man til Klipsch utelukkende skal anvende de beste europeiske rørene (Mullard og Telefunken). Altså ikke USA-rør.

Mens man til andre høyttalere oftest får det beste resultatet ved å blande USA-rør med europeiske - typisk GE 5814A i 12AU7-posisjonen og så et europeisk i inngangsposisjon - eller motsatt, et GE 6DT8 (nye MA) som inngangsrør kombinert med et europeisk ECC82.

GE-røret gir en punchy betoning (særlig i inngangs-posisjon) som kan minne om de rytmiske egenskapene til Klipsch - derfor skal man kanskje unngå "dobbel Klipsch".

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    84
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Denne kombien din stemmer godt overens med det andre Klipsch-eiere anvender på sin MA. Kjempebra !

Det spesielle vi har kommet frem til, er at man til Klipsch utelukkende skal anvende de beste europeiske rørene (Mullard og Telefunken). Altså ikke USA-rør.

Mens man til andre høyttalere oftest får det beste resultatet ved å blande USA-rør med europeiske - typisk GE 5814A i 12AU7-posisjonen og så et europeisk i inngangsposisjon - eller motsatt, et GE 6DT8 (nye MA) som inngangsrør kombinert med et europeisk ECC82.

GE-røret gir en punchy betoning (særlig i inngangs-posisjon) som kan minne om de rytmiske egenskapene til Klipsch - derfor skal man kanskje unngå "dobbel Klipsch".

Må bare hive innpå her, at jeg ikke var misfornøyd med 60 tall 3 mica GE og både 50 og 60talls Siemens. Prøvde noen 50 og 70 talls GE som jeg ikke likte så godt. Vel og merke brukte rør. Alle andre NOS.
    Tror bare jeg liker enda bedre Mullard / Telefunken. Syn vel egentlig det er et"luksusproblem" og kunne velge mellom slike rør. Skulle jeg blitt hifi-nevrotiker, hadde jeg vel byttet rør til forskjellig musikk.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

GE-røret gir en punchy betoning (særlig i inngans-posisjon) som kan minne om de rytmiske egenskapene til Klipsch - derfor skal man kanskje unngå "dobbel Klipsch".

Har prøvd GE 5814 trippel mica dobbel support og andre 5814 (Og div. andre produsenter) kombinert med mange europeiske rør. telefunken, simens, rft ++++. Sjelden har jeg vært borti dårlig lyd.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ja så da kan vi si at standard-anbefalingene går bra på Klipsch, mens man for å nå til topps bør bruke de spesielle kombiene. Det avhenger jo også av smak og kildemateriale, m.m. Pluss om man vil bruke tonekontroller eller EQ.

Jeg fikk høre noen store Klipsch med eldre MA der eieren var såre fornøyd med Philips Miniwatt ECC81 (eldre D-getter 1947) sammen med GE 3-mica 5814A. Jeg skal poste disse konklusjonene i smårørs-tråden, og man kan diskutere videre der også.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av rørlig
    Må bare hive innpå her, at jeg ikke var misfornøyd med 60 tall 3 mica GE og både 50 og 60talls Siemens. Prøvde noen 50 og 70 talls GE som jeg ikke likte så godt. Vel og merke brukte rør. Alle andre NOS.
    Tror bare jeg liker enda bedre Mullard / Telefunken. Syn vel egentlig det er et"luksusproblem" og kunne velge mellom slike rør. Skulle jeg blitt hifi-nevrotiker, hadde jeg vel byttet rør til forskjellig musikk.
    Helt enig Mullard telfunken blir nok sittende en stund, men veldig vanskelig å være bastant på hva man liker best. Dette kommer jo mye ann på personlig smak. En annen ting er at jeg syns musikktype og innspilling spiller en vesentlig rolle. Men som du sier, orker ikke bytte rør etter musikksjanger. LUKSUSPROBLEM. DA bruker jeg heller tid på å velge Konjakk til musikken.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ja så da kan vi si at standard-anbefalingene går bra på Klipsch, mens man for å nå til topps bør bruke de spesielle kombiene. Det avhenger jo også av smak og kildemateriale, m.m. Pluss om man vil bruke tonekontroller eller EQ.

Jeg fikk høre noen store Klipsch med eldre MA der eieren var såre fornøyd med Philips Miniwatt ECC81 (eldre D-getter 1947) sammen med GE 3-mica 5814A. Jeg skal poste disse konklusjonene i smårørs-tråden, og man kan diskutere videre der også.

Ja. et kjapt spørsmål. Vil det være forskjell i lydkvalitet/signatur på nye og brukte rør? Når er et rør utbrukt?

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja. et kjapt spørsmål. Vil det være forskjell i lydkvalitet/signatur på nye og brukte rør? Når er et rør utbrukt?

Ja helt nye rør spiller ganske skarpt og tørt, men etter en kort tid faller lyden på plass og holder seg slik i flere år, før man til slutt får en mer ullen og uklar lyd.
    Siden små-rørene i MA kjører nesten på sparebluss kan man regne med at de holder 10-20 år eller mer. Dette motsatt vanlige moderne forsterkere som typisk kjører rørene hardt for å få en varmere klang fra moderne computer-komponenter.

Også derfor: kjøp dyre rør til MA når man vet hva man skal ha. De vil holde svært lenge.

Side 110 av 176 FørsteFørste ... 10 20 30 40 50 60 70 80 90 100 106 107 108 109 110 111 112 113 114 120 130 140 150 160 170 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •