Music Angel, en god kinesisk rør-forsterker - Side 109

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 109 av 176 FørsteFørste ... 9 19 29 39 49 59 69 79 89 99 105 106 107 108 109 110 111 112 113 119 129 139 149 159 169 ... SisteSiste
Viser resultater 2,161 til 2,180 av 3515
    Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Takk for det - en annen meget velkommen erfaring.

Det spesielle her er de berømte Siemens E81CC 3-mica rør - de er topprør ved siden av Telefunken - en smule skarpere i toppen, men det temmes godt gjennom GE-rørene.

Ja da vet vi mer om hva Klipsch trenger - spesielt inngangsrøret bør være en type med klar detaljert lyd - her skal man altså unngå den punchy bassrike klangen man får fra de mer vanlige anbefalinger.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    84
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av 900sl
    Jeg spiller også fortiden med Klipsch på min MA.
    Høytaleren er RF-3 II som ble produsret fra 2001 til 2003.

det paret jeg hele tiden havner tilbake til er GE 5814A og Siemens E81CC "ECC801S" 3-mica (double getter support). Spiller aldrig særlig høyt og volumkontrollen er sjelden høyere enn kl 9. Er meget fornøyd med lyden og svaner egentlig ikke noe spesielt. Kommer alikevel til å kjøpe inn Telefunken og noen Mullard-rør, bare for nyskjerrighetens skyld.
    For å prøve å beskrive mine lydpreferanser liker jeg en fremtredende varm mellomtone, detaljert diskant og tørr bass. Sikkert en preferans jeg deler med mange andre her inne, siden det er litt av det beste fra alle områder 8)
    Dette har også vært eksakt min foretrukne kombinasjon. Får vel snart bytte tilbake for å "kvalitetssikre" forskjellene til min Mullard / Telefunken kombo.
    Når det gjelder lydpreferansene dine, er jeg ihvertfall en av de som deler dem.

Er det noen som kjenner til andre rør enn de nevnte som gir denne mellomtonen?

KjellB: Jeg har ikke prøvd Telefunken ECC81 ,men jeg ser at det er å finne til en mer overkommelig pris.
    Noen tanker om hvordan en ren Telefunken kombinasjon ville fungere?

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    1,084
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel Klipsch kan være varm og tørr og alt det der. Men den kan også være skarp og slapp og difus. De krever kvalitet av komponentene dine. Å parre et par store Klipsch høytalere med høy følsomhet med dårlig elektronikk er å be om trøbbel. De har ofte så veldig mye mer på lager. Men det er jo mer en Klipsch sak da.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    145
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hornman
    Vel Klipsch kan være varm og tørr og alt det der. Men den kan også være skarp og slapp og difus. De krever kvalitet av komponentene dine. Å parre et par store Klipsch høytalere med høy følsomhet med dårlig elektronikk er å be om trøbbel. De har ofte så veldig mye mer på lager. Men det er jo mer en Klipsch sak da.
    Det har jeg erfart at de kan være vansklige,mine Forte var skarpe på cd uansett hvem av de gamle rørforsterkere jeg brukte. Vinylen var meget bra.
    Synd jeg ikke fikk prøvd Ma på disse her. Kan hende en Ma hadde spilt meget bra. Rørlig har jo meget god lyd på sine Forte. Kan være rommet her også som ikke passet.

Mvh Roar

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    607
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om jeg ikke husker helt feil KjellB, så har du fremstilt deg kritisk til "Lampizator"?
    Kom over denne artikkelen (egentlig på søken etter amp´s basert på 6C33C rør) om modifisering av MA KT88.

Music Angel XD-800MKIII reworking

Her karakteriseres MA som "horrible" i originalutførelse (eldre versjon) , men som EN AV DE ABSOLUTT BEDRE de har hørt > etter noe modifisering.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hornman
    Er ikke helt sikker hva du vil frem til her. Hvilke elektronikk er det du sikter til? Har dette med erfaringer fra MA å gjøre?

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av rørlig
    KjellB: Jeg har ikke prøvd Telefunken ECC81 ,men jeg ser at det er å finne til en mer overkommelig pris.
    Noen tanker om hvordan en ren Telefunken kombinasjon ville fungere?

Ja på Klipsch ville jeg også anbefale å prøve en ren Telefunken-kombi, altså ECC81 eller 85 pluss ECC82.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av erys
    Om jeg ikke husker helt feil KjellB, så har du fremstilt deg kritisk til "Lampizator"?
    Kom over denne artikkelen (egentlig på søken etter amp´s basert på 6C33C rør) om modifisering av MA KT88.

Music Angel XD-800MKIII reworking

Her karakteriseres MA som "horrible" i originalutførelse (eldre versjon) , men som EN AV DE ABSOLUTT BEDRE de har hørt > etter noe modifisering.

Lampizator-mods er noe jeg har prøvd mange ganger - vil bare si - hold dere unna. Han ødelegger jo forsterkeren. Bygger MA om til transistor-lyd, ha-ha. Etter å ha innebygget disse mod'ene vil MA lydmessig bli mer lik mange andre kinesisk-bygde rørforsterkere med den karakteristiske tynne mellomtonen og lyse sterile klangen.

Istedet burde han ha byttet små-rørene - det er generaltabben hans. Og mange andres.

Hans problem er også at han utelukkende benytter noen meget spesielle hjemmesnekrede høyttalere som vil være lydmessig forskjellig fra det meste på markedet. Han liker jo å sjokkere og poste masse fotos på internett av sine "forbedringer". En etter min mening useriøs bløffmaker med en del teknisk innsikt. Så synd MA med sin lave pris ble utsatt for dette. Jeg har f.ø. skrevet rundt på internett og advart folk mot Lampizator - fikk gjennomført at linker til Lampizator ble fjernet noen steder, bl.a. på siden til en kjent engelsk rør-guru og -reparatør.

Denne tråden er f.ø. ikke til Lampizator - vi har en egen tråd om det, post der hvis man ønsker å diskutere det. Der finnes det flere linker til kritikk av Lampizator.

Intermediate eddie sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    3,690
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kjell B.
    Lampizator-mods er noe jeg har prøvd mange ganger - vil bare si - hold dere unna. Han ødelegger jo forsterkeren. Bygger MA om til transistor-lyd, ha-ha. Etter å ha innebygget disse mod'ene vil MA lydmessig bli mer lik mange andre kinesisk-bygde rørforsterkere med den karakteristiske tynne mellomtonen og lyse sterile klangen.

Istedet burde han ha byttet små-rørene - det er generaltabben hans. Og mange andres. Denne tråden er f.ø. ikke til Lampizator - vi har en egen tråd om det, post der hvis man ønsker å diskutere det.

jeg spørr igjen!hvilke høytalere cd spiller osv bruker du på din ma???

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ett par ECC85 Tungsram NOS rør (1976). Det har begynt og skrape i ene kanalen, og forflytter seg til andre kanalen når jeg bytter disse. Hva har skjedd med røret ? Defekt antar eg, men er bare spilt på i 2 uker.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eddie
    jeg spørr igjen!hvilke høytalere cd spiller osv bruker du på din ma???

Hvorfor spør du om det ?

Jeg har erfaring med rør og høyttalere siden 60-tallet, da jeg begynte min hifi-karriere, og har hørt det aller meste - har hørt massevis av horn-kontruksjoner, bass-refleks og trykk-kammer på forskjellige forsterkere - det er jo ikke noe spesielt med Klipsch bortsett fra at de er velkonstruerte - utnytter sine "innebygde feil" til å få en ekstra punch og rytme - fine på pop-musikk. Ja jeg har selv hørt noen store Klipsch, også på MA.

Ta heller og les litt mer høyttaler-teori istedet for å spørre om hva jeg har hørt.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av consul
    Har ett par ECC85 Tungsram NOS rør (1976). Det har begynt og skrape i ene kanalen, og forflytter seg til andre kanalen når jeg bytter disse. Hva har skjedd med røret ? Defekt antar eg, men er bare spilt på i 2 uker.

Ja det er dessverre ikke uvanlig med slike feil på visse batcher av gamle NOS-rør - kjøper man hos en "dyr" forhandler har man bedre garanti for test og bytte av rør.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor lang garanti gies feks av Motron ?

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    3,690
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor spør du om det ?

Jeg har erfaring med rør og høyttalere siden 60-tallet, da jeg begynte min hifi-karriere, og har hørt det aller meste - har hørt massevis av horn-kontruksjoner, bass-refleks og trykk-kammer på forskjellige forsterkere - det er jo ikke noe spesielt med Klipsch bortsett fra at de er velkonstruerte - utnytter sine "innebygde feil" til å få en ekstra punch og rytme - fine på pop-musikk.

Ta heller å les litt mer høyttaler-teori istedet for å spørre om hva jeg har hørt.

hvorfor snakker du hele tiden om klipsch?
    de fleste her inne deler sine erfaringer og det er vel vanlig og fortelle om sitt stereo anlegg!!! du er vel den eneste her inne på avforum som ikke vil si hvordan anlegg du har!!! hvilke høytalere og signal kilde har gleden av din oppgraderte ma???

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    607
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor spør du om det ?

Jeg har erfaring med rør og høyttalere siden 60-tallet, da jeg begynte min hifi-karriere, og har hørt det aller meste - har hørt massevis av horn-kontruksjoner, bass-refleks og trykk-kammer på forskjellige forsterkere - det er jo ikke noe spesielt med Klipsch bortsett fra at de er velkonstruerte - utnytter sine "innebygde feil" til å få en ekstra punch og rytme - fine på pop-musikk. Ja jeg har selv hørt noen store Klipsch, også på MA.

Ta heller og les litt mer høyttaler-teori istedet for å spørre om hva jeg har hørt.

Det er ikke HVA du har hørt som det stilles spm. om KjellB. Jeg mener også - for referansens skyld at det er interessant å vite hva du kobler MA opp mot - både på signal- og høyttalersiden. Kabling også, for den saks skyld.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    1,196
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er vel ikke noe vits i å fyre igang en ny diskusjon her nå? Ta det isåfall på PM!

Enig i at det hadde vært spennende å hørt hvilket utstyr KjellB bruker, men vil han ikke si det så er vel det hans eget valg.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    145
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja hovedpoenget mitt er at MA spiller som ingen andre.
    Det er ingen andre rørforsterkere, uansett pris, som klarer å gi den organiske mellomtonen MA har sammen med den kraftige utgangseffekten. Noen i miljøet har parkert sine 300B single-ended forsterkere fordi MA gir mye av den samme flotte mellomtonen kombinert med mye høyere power.

Og som en push-pull forsterker vil MA gir skikkelig tørr klar bass. Bassen og resten av frekvensområdet justerer vi ellers ved å bytte små-rør.

Da har du aldri hørt Luxmanrørforsterkere Kjell. Les også her Manley Labs Stingray

Denne kan du få til og spille slik en vil. Bare og bytte rør og finne den lyden en vil ha. Her er det tatt vare på det beste fra de gamle og det beste fra nye konstruksjoner. De begynte og lage denne i 97. Denne er det nok av krefter i.De finns andre rørforsterkere som responder på rørbytte også.

Mvh Roar

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    607
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Linus
    Da har du aldri hørt Luxmanrørforsterkere Kjell. Les også her Manley Labs Stingray

Denne kan du få til og spille slik en vil. Bare og bytte rør og finne den lyden en vil ha. Her er det tatt vare på det beste fra de gamle og det beste fra nye konstruksjoner. De begynte og lage denne i 97. Denne er det nok av krefter i.De finns andre rørforsterkere som responder på rørbytte også.

Mvh Roar
    Men... KjellB har vel aldri dementert at ikke en del "eldre" rørforsterkere, som f.eks. Luxman låter bra - og du har vel selv et eller annet sted skrevet noe slikt som "...Luxman før de ble..." .
    Det er "dagens" konstruksjoner det rettes synspunkter om - men jeg mener selv det er en "kraftig" generalisering at det påstås "alle".
    I en slik påstand må man i såfall ha referanse mot, og ha lyttet til - nettopp - alle. Og med så utrolig mange produsenter av rørforsterkere som det finnes i dag - så er det komplett umulig.:???:

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    3,690
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En ting som ihvertfall er utrolig tåpelig er når man skryter av en forsterker mens man samtidig nekter og fortelle hvilke høytalere og elektronik man bruker til den nevnte forsterker!!!

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Kan vi holde oss til topic i denne tråden - den er for eiere av MA som ønsker å diskutere sin egen forsterker - eventuelt oppgradere med bedre rør.

Som det fremgår av denne lange tråden spiller MA flott sammen med nesten alle høyttalere på markedet, inkl. de store B&W801. Og JBL Array 800 pluss de berømte gamle JBL studiomonitorer (kompressorhorn) fra 70-tallet. KEF's forskjellige modeller passer perfekt. Altså høyttalere i alle prisklasser. Jeg benytter det jeg måtte ha for øyeblikket og parrer med passende små-rør. F.eks. mine vintage Pioneer CS-77A (stor lukket boks, ikke bass-refleks) med horn superdiskant som er modifisert til en litt skarpere topp. Siden særlig de nye MA er så allsidig har jeg personlig ikke interessert meg så mye for høyttaler-problematikken. Den gamle første MA'en (m/drosler) kjører jeg i et anlegg som signal-processor (se egen tråd) og med Rotel på utgangen. Den driver alt, og lyden er himmelsk.

MA passer til alt unntatt de mest tungdrevne høyttalerne, og det eneste som kreves, er at man prøver seg litt frem med passende små-rør.

Vil dere diskutere MA (og andre rørforsterkere) uten å eie den selv, så ta det i den generelle rørtråden. Jeg kan også svare der.

Side 109 av 176 FørsteFørste ... 9 19 29 39 49 59 69 79 89 99 105 106 107 108 109 110 111 112 113 119 129 139 149 159 169 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •