Music Angel, en god kinesisk rør-forsterker - Side 108

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 108 av 176 FørsteFørste ... 8 18 28 38 48 58 68 78 88 98 104 105 106 107 108 109 110 111 112 118 128 138 148 158 168 ... SisteSiste
Viser resultater 2,141 til 2,160 av 3515
    Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    1,196
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Kong Arne
    surroundreceivere synes jeg ofte er litt bassfattig, spesielt hvis de er litt eldre

er vel egentlig få surroundreceivere som er super bra på 2 kanal

de nye litt dyrere har blitt bra

(bør vel kalibrere lyd med ma?)

pure direct så skal vel lyden være 2kanal "urørt", burde jo være beste alternativ
    med mindre du må ha med sub utgangen
    Ja, det er jeg klar over. Synes det er fart i bassen her egentlig, men merker god forskjell på bassen når jeg skrur på pure direct, men blir dog litt vel lys diskant. Har kjørt autokalibrering med pio'en.

Suben spiller uansett om jeg har den på vanlig stereo, stream direct eller pure direct.

Hittil synes jeg det ble best i stream direct, men nå skal det også nevnes at jeg kjører rett fra pcen til receiver med HDMI så kvaliteten derfra er kanskje ikke alltid 100%:P

Zeezar må si at sammenligninga de passa ganske godt inn med hvordan lyden føltes her ja, hehe.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    147
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg fått en engel i huset jeg også, og er strålende fornøyd så langt!

Har lenge hatt en drøm om en god rørforsterker, men har regnet med jeg måtte ut med 30-40.000 for å få en som var nok. Derfor har det bare blitt utsatt. Kom så over denne tråden, og etter å ha lest om så mange fornøyde eiere måtte jeg bare bestille en jeg også. Hadde to audiofile kompiser på besøk da vi dro den i gang for første gang, og vi fikk litt hakeslepp alle sammen. Jeg var klar over at de orginale rørene som følger med ikke er all verdens, men lyden som kom ut var laaangt over forventning. Mellomtonen var vel det som imponerte mest, stemmene hørtes veldig livlige og fine ut. Diskanten hørtes også meget bra ut, men savnet kanskje litt klarere definisjon. Det negativet var bassen. Den var ganske kraftig overfokusert, og trenger å strammes opp et par hakk. Var litt sånn loudness-aktig bass på en måte. På de fleste plater ble dette litt forstyrrende, men på andre plater som f.eks gammal Deep Purple låt det bare megakult!

Har selvsagt allerede begynt å se meg om etter gode smårør, og er ekstremt spent på hva denne forsterkeren kan klare med gode rør, når den allerede nå har imponert meg kraftig. Kommer nok til å gå for et av tipsene til KjellB først, med GE greyplate ecc82 og Telefunken ecc85. Men kommer definitivt til å kjøpe inn flere typer, og prøve meg litt frem. Det som er så fint her er at man kan kjøpe billige rør på ebay for testing, og så kjøpe dyrere rør som er garantert gode fra f.eks. Motron. De første rørene er allerede på vei i posten, gleder meg som en unge til de er på plass .

Jula kom tidlig i år!

:grin:

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Liddell
    Da har jeg fått en engel i huset jeg også, og er strålende fornøyd så langt!

Har lenge hatt en drøm om en god rørforsterker, men har regnet med jeg måtte ut med 30-40.000 for å få en som var nok. Derfor har det bare blitt utsatt. Kom så over denne tråden, og etter å ha lest om så mange fornøyde eiere måtte jeg bare bestille en jeg også. Hadde to audiofile kompiser på besøk da vi dro den i gang for første gang, og vi fikk litt hakeslepp alle sammen. Jeg var klar over at de orginale rørene som følger med ikke er all verdens, men lyden som kom ut var laaangt over forventning. Mellomtonen var vel det som imponerte mest, stemmene hørtes veldig livlige og fine ut. Diskanten hørtes også meget bra ut, men savnet kanskje litt klarere definisjon. Det negativet var bassen. Den var ganske kraftig overfokusert, og trenger å strammes opp et par hakk. Var litt sånn loudness-aktig bass på en måte. På de fleste plater ble dette litt forstyrrende, men på andre plater som f.eks gammal Deep Purple låt det bare megakult!

Har selvsagt allerede begynt å se meg om etter gode smårør, og er ekstremt spent på hva denne forsterkeren kan klare med gode rør, når den allerede nå har imponert meg kraftig. Kommer nok til å gå for et av tipsene til KjellB først, med GE greyplate ecc82 og Telefunken ecc85. Men kommer definitivt til å kjøpe inn flere typer, og prøve meg litt frem. Det som er så fint her er at man kan kjøpe billige rør på ebay for testing, og så kjøpe dyrere rør som er garantert gode fra f.eks. Motron. De første rørene er allerede på vei i posten, gleder meg som en unge til de er på plass .

Jula kom tidlig i år!

:grin:
    Gratulerer.
    Tipper du blir fornøyd når du finner din rør-kombo.
    Kjøpte også denne for å prøve rør. Er glad for at jeg prøvde denne først, og ikke en dyrere. Etter ett år med Music Angel i hus, har ikke behovet for en annen forsterker meldt seg. Det sparte meg for mye pengere :-D

Intermediate Lovemusikk sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Knarvik rett nordom Bergen
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Thoge
    Noen fler som kjører receiver eller lignende som pre før ma'en? Jeg kjører Vsx-1018 før ma'en men blir ikke helt klok på innstillinger. Kjører dere stream direct, vanlig stereo eller pure direct? Noe annet som kan fungere bra? Synes det er så forskjellig på forskjellig musikk. For eksempel så låter det drit bra med pure direct på enkelte sanger, mens andre fort blir skjærende.
    Eg bruker for-forsterker Rotel rc-1082 og det funker flott, den farger ikke lyden, noe eg sa til butikken var viktig at lyden gikk gjennom uten å bli forandret.
    Litt dyr fjernkontroll..hehe.. men da har eg mulighet til en sub til mine høyttalere og vis eg føler for det, samtidig som eg skal få i hus EC monoblokker i kveld på låns mens eiger får låne min MA, men da blir ikke lenge hehe.. :-D

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da var EC monoblokkene på plass (120watt). :-D
    Det første eg fant ut at høttalerne mine Kan spille lavbass. Både dypt og kraftig.
    Kordan er da med rør? Min rør spiller ikke sånn i lavbassen, men strammere å penere. Egentlig vil eg ikkje sei da fordi EC er min forløbig favoritt blant transistor, men sia eg er så forbanna ærlig så.. Ma og EC har grovt sett ganske lik lyd, vis en ser bort fra kreftene og bassen. Syns MA spiller lysere og åpnere og tetaljene kommer mer frem.
    Men dette er kun nå, men vi får se når eg får noen flere timer med disse to.

Men er det stor forskjell på bassen blant rør forsterkarane?

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    1,084
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lovemusikk
    Da var EC monoblokkene på plass (120watt). :-D
    Det første eg fant ut at høttalerne mine Kan spille lavbass. Både dypt og kraftig.
    Kordan er da med rør? Min rør spiller ikke sånn i lavbassen, men strammere å penere. Egentlig vil eg ikkje sei da fordi EC er min forløbig favoritt blant transistor, men sia eg er så forbanna ærlig så.. Ma og EC har grovt sett ganske lik lyd, vis en ser bort fra kreftene og bassen. Syns MA spiller lysere og åpnere og tetaljene kommer mer frem.
    Men dette er kun nå, men vi får se når eg får noen flere timer med disse to.

Men er det stor forskjell på bassen blant rør forsterkarane?
    Ja bassen er veldig forskjellig. I Det hele tatt dreier det seg om hvor mye det vrenger i nedre og øvre del av frekvensregisteret.

Når jeg hadde MA hadde jeg problemer med at det grøtet seg til når jeg dro på. Altså det virket som om det var for lite power.

De wattene MA påberoper seg skal jo egentlig ikke tilsi dette. Det skal holde med en god 5 watter på lettdrevne høytaltere men det er ikke min erfaring med MA.

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hornman
    Ja bassen er veldig forskjellig. I Det hele tatt dreier det seg om hvor mye det vrenger i nedre og øvre del av frekvensregisteret.

Når jeg hadde MA hadde jeg problemer med at det grøtet seg til når jeg dro på. Altså det virket som om det var for lite power.

De wattene MA påberoper seg skal jo egentlig ikke tilsi dette. Det skal holde med en god 5 watter på lettdrevne høytaltere men det er ikke min erfaring med MA.
    Mine er jo ikke blant dei mest lettdrevne, men lettdrevet i transistor verden (91db)
    Men så er det og forskjell på 65 og 120 watt?
    Eg syns hittil at MA spiller bedre (vis en ser bort fra ekstra krefter og dypere bass EC gir)
    Veit ikkje helt..men syns bassen ikke er så stram som MA.
    Vanskelig og kåre noken vinner..men forløbig MA, MEN det må eg komme tilbake til etter å ha hørt mer på EC. Lika ikkje å akrive da men..da er en god forsterker, ingen tvil om da, men føler det er litt sløret..og at MA spiller mer åpent og klarere.
    (EC er en av mine favoritter på transistor)

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Bare styr unna dette eventyret. Det dreier seg om et matching-problem han ikke interesserte seg for å løse.
    Når man ikke gidder å finne de riktige små-rørene så har man ikke noe erfaringsgrunnlag - men han gjentar dette gang på gang.

Saken er at Klipsch La Scala (horn !) mangler dypbass og har en oppustet øvre bass ("grøtet" mellombass) som krever at MA i det tilfellet utstyret med rør som er stramme nedover og lyse oppover. Rett og slett matche rett.

Dette har jeg forklart mange ganger, så vi får bare regne med at denne eventyrfortellingen vil bli gjentatt her. Merk at han ikke kommenterer små-rørene - han vet nok ikke hvilke han hadde med der i denne "testen".

I high-end skiktet regner man med å få forsterkeren ferdig satt opp med de riktige rørene fra forhandleren. Og så betaler man 50.000 kr. Her med MA har man den enorme fordelen at man kan få en hvilken klang man vil med å sette inn utallige kombinasjoner av små-rør. Disse kombinasjonene passer ellers fint til rørforsterkere produsert på 60-tallet, men absolutt ikke moderne rørforsterkere. Så eiere av MA har en mulighet andre ofte ikke har.

For å si det litt overforenklet så kunne man si at den vanlige MA'en gir Klipsch sound på vanlige høyttalere. På Klipsch blir det på en måte dobbel Klipsch, og det passer ikke. Så må man stramme inn lyden - det går fint.

Dette er ellers forutsetningen for å poste innlegg i denne tråden. At man har en MA selv og ønsker å optimere den.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lovemusikk
    Mine er jo ikke blant dei mest lettdrevne, men lettdrevet i transistor verden (91db)
    Men så er det og forskjell på 65 og 120 watt?
    Eg syns hittil at MA spiller bedre (vis en ser bort fra ekstra krefter og dypere bass EC gir)
    Veit ikkje helt..men syns bassen ikke er så stram som MA.
    Vanskelig og kåre noken vinner..men forløbig MA, MEN det må eg komme tilbake til etter å ha hørt mer på EC. Lika ikkje å akrive da men..da er en god forsterker, ingen tvil om da, men føler det er litt sløret..og at MA spiller mer åpent og klarere.
    (EC er en av mine favoritter på transistor)

Ja klarhet og tørr sterk bass er stikkordene for lyden fra MA. Eller om man vil: klarhet og varme.

En transistorforsterker er ofte mer sløret for å skjule den innebygde skarpheten og mangelen på musikalitet - dette er en utvikling vi ser i nyere tid. Produsentene er blitt flinkere til å maskere unotene, men denne maskeringen går ut over klarheten (artikuleringen) i mellomtonen - det blir en sonor litt resonant lyd - og så synes man rørene gjøre en mye bedre jobb. Da må det helst være NOS-rør - og der er MA mesteren - det å håndtere slike rør. Derfor er MA en ener.

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kjell B.
    Ja klarhet og tørr sterk bass er stikkordene for lyden fra MA. Eller om man vil: klarhet og varme.

En transistorforsterker er ofte mer sløret for å skjule den innebygde skarpheten og mangelen på musikalitet - dette er en utvikling vi ser i nyere tid. Produsentene er blitt flinkere til å maskere unotene, men denne maskeringen går ut over klarheten (artikuleringen) i mellomtonen - det blir en sonor litt resonant lyd - og så synes man rørene gjøre en mye bedre jobb. Da må det helst være NOS-rør - og der er MA mesteren - det å håndtere slike rør. Derfor er MA en ener.

Ja, enig i det.
    Byttet signalkabler på blokkene for noen timer siden, fra dei eg fikk låne med dei (virker som noe dyre greier :-D og til mine dyre nok, Chord (ca 1990,-).
    Dette resulterte i en mye bedre lyd, der sløret forsvant og mellomtonen kom frem/åpnet seg opp.
    Men alt i alt er min MA bedre, med samme signalkilde og kabler. Dynamikken er berre ikkje like go som på MAen. Selv om eg aldrig vil at EC skal "tape".
    Rør gir noke mer en transistor ja. Og den MAen er fa.. ikkje dårlig also.
    Det sier vel litt når den bortsett fra kraft i bassen, spiller bedre en Electrocompaniet AW-Pro 1.
    Spent på å høre Psychonaut`s erfaring med min MA på sine B&W. Stor takk til han for at eg fikk låne hans monoblokker
    Vis eg ikke har sagt det så sitter det Nos rør i min, GE og Telefunken :-D

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    1,084
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare styr unna dette eventyret. Det dreier seg om et matching-problem han ikke interesserte seg for å løse.
    Når man ikke gidder å finne de riktige små-rørene så har man ikke noe erfaringsgrunnlag - men han gjentar dette gang på gang.

Saken er at Klipsch La Scala (horn !) mangler dypbass og har en oppustet øvre bass ("grøtet" mellombass) som krever at MA i det tilfellet utstyret med rør som er stramme nedover og lyse oppover. Rett og slett matche rett.

Dette har jeg forklart mange ganger, så vi får bare regne med at denne eventyrfortellingen vil bli gjentatt her. Merk at han ikke kommenterer små-rørene - han vet nok ikke hvilke han hadde med der i denne "testen".

I high-end skiktet regner man med å få forsterkeren ferdig satt opp med de riktige rørene fra forhandleren. Og så betaler man 50.000 kr. Her med MA har man den enorme fordelen at man kan få en hvilken klang man vil med å sette inn utallige kombinasjoner av små-rør. Disse kombinasjonene passer ellers fint til rørforsterkere produsert på 60-tallet, men absolutt ikke moderne rørforsterkere. Så eiere av MA har en mulighet andre ofte ikke har.

For å si det litt overforenklet så kunne man si at den vanlige MA'en gir Klipsch sound på vanlige høyttalere. På Klipsch blir det på en måte dobbel Klipsch, og det passer ikke. Så må man stramme inn lyden - det går fint.

Dette er ellers forutsetningen for å poste innlegg i denne tråden. At man har en MA selv og ønsker å optimere den.

Er vel du som er den store eventyrfortelleren kanskje. Hvor har du LaScala fra jeg har ikke LaScala. Jeg har RF 82 som er en av de mest solgte høytalerene i fra Klipsch.

Dobbel Klipsh har jeg heller aldri hørt om før. :-D :-D :-D ( godt du kan fortelle vitser også ikke bare eventyr )..

Intermediate eddie sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    3,690
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

la scala grøtet mellombass!!! nå må jeg le for det er vel du alene i verden om og påstå og når jeg nevner at vi testet ma hjemme hois meg så nevner du bare la scala!!! hvorfor spilte cayin og copland bedre enn ma på hyperion og chario også? kan du svare på det? du rakker ned på alt annet enn ma og har null forståelse for at andre synes det finnes mye som låter bedre enn ma!!!

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Klipsch er varmtlydende høyttalere med en klar topp.

For å få denne varmen kan man benytte horn eller bass-refleks som er tunet til slik varme. I begge tilfeller vil bassen være av god kvalitet ned nesten mot grensefrekvensen, men under denne mistes alt som heter kontroll.

Samtidig faller frekvenskurven av her, slik at man normalt ikke merker noe særlig til det - med en gjennomsnittlig transistorforsterker, som er det moderne Klipsch er beregnet til.

Hvis man derimot prøver å øke bassnivået under grensefrekvensen med en equalizer vil man høre denne pløsete bass-kvaliteten veldig godt. Men ellers er det fallet i frekvensgangen som redder systemet.

Sannelig litt av noen monitor-høyttalere dere bruker. Dette er standard høyttaler-teori. Synes dere gjør lite for å sette dere inn i tingene - dette har jeg forklart tidligere.

At Klipsch er supre høyttalere til mange formål er en helt annen sak, men de lyder annerledes enn mer lineære høyttalere, se ovenfor. Jeg kunne godt tenkt meg et sett Klipsch La Scala selv.

Dette problemet i dypbassen er nettopp det som gjør at Klipsch kan fungere fint på transistorforsterkere - det skapes varme pga "pløsete" bass under grensefrekvensen. Det gjelder egentlig også mange andre populære høyttalere.

Rart jeg aldri får svar på hvorfor dere ikke prøver å optimalisere forsterkeren med andre små-rør - det er jo så såre enkelt - men så mister dere jo dette angrepspunktet - dere ønsker vel å befinne dere i high-end skiktet. Ellers er alt forklart flere ganger tidligere og like ovenfor her. Denne tråden er for MA-eiere som jobber med saken.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    84
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Klipsch er varmtlydende høyttalere med en klar topp.

For å få denne varmen kan man benytte horn eller bass-refleks som er tunet til slik varme. I begge tilfeller vil bassen være av god kvalitet ned nesten mot grensefrekvensen, men under denne mistes alt som heter kontroll.

Samtidig faller frekvenskurven av her, slik at man normalt ikke merker noe særlig til det - med en gjennomsnittlig transistorforsterker, som er det moderne Klipsch er beregnet til.

Hvis man derimot prøver å øke bassnivået under grensefrekvensen med en equalizer vil man høre denne pløsete bass-kvaliteten veldig godt. Men ellers er det fallet i frekvensgangen som redder systemet.

Sannelig litt av noen monitor-høyttalere dere bruker. Dette er standard høyttaler-teori. Synes dere gjør lite for å sette dere inn i tingene - dette har jeg forklart tidligere.

At Klipsch er supre høyttalere til mange formål er en helt annen sak, men de lyder annerledes enn mer lineære høyttalere, se ovenfor. Jeg kunne godt tenkt meg et sett Klipsch La Scala selv.

Dette problemet i dypbassen er nettopp det som gjør at Klipsch kan fungere fint på transistorforsterkere - det skapes varme pga "pløsete" bass under grensefrekvensen. Det gjelder egentlig også mange andre populære høyttalere.

Rart jeg aldri får svar på hvorfor dere ikke prøver å optimalisere forsterkeren med andre små-rør - det er jo så såre enkelt - men så mister dere jo dette angrepspunktet - dere ønsker vel å befinne dere i high-end skiktet. Ellers er alt forklart flere ganger tidligere og like ovenfor her. Denne tråden er for MA-eiere som jobber med saken.

Dette er interresant for mitt oppsett.Hadde ikke tenkt å bidra til at dette ble en Klipsch tråd, men det har vel noe relevans.
    Mine ForteII har en 12 tommer bass,en 15(radiator) slave bak og horn mellomtone og diskant. Da jeg byttet fra Kirksaeter Prisma 200 til Forte, var den største forskjellen, i tillegg til størrelsen på lydbildet og dynamikken, at topp og bunn virket mer fremhevet. Mer rett i tryne. Og en tendens til å bli litt skarpe i toppen ved pådrag. Har til tider savnet mellomtonen på Kirksaeterne. Sammenligningen gjort med GE 12AU7 og 50 talls Siemens 12AT7
    Mens pentode var den foretrukne innstilling på disse (mer tungdrevne), passet triode,etter min smak, bedre på Fortene. Pentode blir kanskje mer "imponator", men litt to much i lengden. Bass er ikke noe savn her uansett.De er oppgitt til å gå ned til 32Hz.
    Så på disse høyttalerene, nå med Mullard og Telefunken spiller det best med Triode koblet fast. "Jevnere" eller mer sammenhengende kanskje.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ja vi vil gjerne ha alle erfaringer fra Klipsch-eiere som kjører med sin egen MA og gjerne hvor flere typer små-rør blir sammenlignet.

Man eier altså sin MA, helst kjøpt ny direkte fra leverandør, ikke på lån eller noe sånt. Slik optimering tar tid, men resultatet blir gjerne meget godt.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    1,084
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ja vi vil gjerne ha alle erfaringer fra Klipsch-eiere som kjører med sin egen MA og gjerne hvor flere typer små-rør blir sammenlignet.

Man eier altså sin MA, helst kjøpt ny direkte fra leverandør, ikke på lån eller noe sånt. Slik optimering tar tid, men resultatet blir gjerne meget godt.

Erfaring med MA er at den låt bedre en Rotell RB 1080 på RF 82, Erfaring ( unskyld maset ) med MC 275 er at den låter mye bedre en MA.
    Har forøvrig Phillips og Mullard NOS.

Liker Originalrørene best da jeg synes NOS rørene blir litt veeeeel softe, men deilig på Jazz osv.

Og med at MA Låter bedre enn Rotel er det bare å si at jeg prefererer Rør på Klipsch. Klipsch er vel også den høytaleren som flest snakker om rør på. Det er også det høytalermerket alle sier rør gir magien. Så dermed er altså dine konklusjoner feil i forhold til mine preferanser.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    84
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Erfaring med MA er at den låt bedre en Rotell RB 1080 på RF 82, Erfaring ( unskyld maset ) med MC 275 er at den låter mye bedre en MA.

Liker Originalrørene best da jeg synes NOS rørene blir litt veeeeel softe, men deilig på Jazz osv.

Og med at MA Låter bedre enn Rotel er det bare å si at jeg prefererer Rør på Klipsch. Klipsch er vel også den høytaleren som flest snakker om rør på. Det er også det høytalermerket alle sier rør gir magien. Så dermed er altså dine konklusjoner feil i forhold til mine preferanser.
    Har ikke hørt MC275, men jeg har prøvd rør i min MA som ga "softere" lyd,schlaffere bass, om du vil.

Min reise mht. tuning har vært å få bassen tørr og punchy.En utfordring med mine høyttalere som jeg opplever som "bassvillige". Her har jeg i min engel opplevd store forskjeller mellom GE 12AU7 rør av forskjellig årgang. Har hatt fra utflytende til tørr detaljert bass med smekk. 3 mica fra 60 tallet har gitt meg den beste opplevelsen av GE rør.

Når det gjelder toppen , har jeg vært på jakt etter en crispy detaljert men ikke skarp diskant. Her har min erfaring vært at det blir litt kompromisser. Rca cleartop i AT7 posisjon er softere enn Siemens 3 mica 50/ 60 talls, men detaljnivået på siemensrøret er avhengighetsskapende.

Akkurat nå trives jeg best med Telefunken ECC801S som jeg innbiller meg har både detaljrikdom og varme. Særlig ved vinylspilling liker jeg godt det jeg hører.
    Får se igjen, når jeg gidder å bytte tilbake.

Intermediate eddie sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    3,690
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

har selv testet 2 stk nyere ma med kt88 rør,oppgraderte med nos rør ikke sikker på hva men ganske så dyre rør og dette er gjort av en rør entusiast,testet på 3 høytalere og som sagt greit til prisen men ikke på samme nivå som mine andre rørforsterkere...
    Til KjellB hvilke høytalere,avspiller og kabler kjører du på din ma??? du snakker mye om ma men greit og vite hva du har din egen koblet opp imot!!!

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av rørlig

Akkurat nå trives jeg best med Telefunken ECC801S som jeg innbiller meg har både detaljrikdom og varme. Særlig ved vinylspilling liker jeg godt det jeg hører.
    Får se igjen, når jeg gidder å bytte tilbake.

Ja de dyre Telefunken ECC801S gir en fantastisk detaljoppløsning og detaljformidling - på de høyttalerne som trenger det, hvilket du jo sikkert riktig angir er f.eks. Klipsch. Samtidig blir Telefunken ikke masete skarp i klangen her, slik som de lett blir på de fleste moderne forsterkere.
    Lydmessig er Telefunken ECC801S nært beslektet med det vanlige Telefunken ECC81 - så det ville nok også gjøre jobben her. Har du prøvd det ? Det er vel ekte Telefunken diamond du har ?

Når det gjelder de nye MA-forsterkerne, så benytter jo de ECC85. Telefunken ECC85 er ikke helt så super-detaljert som ECC81 (og ECC801S), men er litt luftigere helt oppe i toppregisteret. Så det vi ennå ikke vet, er om det super-detaljerte Telefunken PCC88 ville være bedre enn ECC85 på de nye MA - dette for Klipsch. Det er jo flere MA-eiere som kjører med det fine PCC88 - kanskje noen av disse kunne gi lyd fra seg (spesielt hvis de har Klipsch).

En annen spennende mulighet kunne være Tungsram eller Mullard ECC85 sammen med Telefunken ECC82. Og sikkert flere muligheter.

MA er en varm forsterker - den gir på en måte en viss grad av "Klipsch sound" på vanlige høyttalere med de rørene vi vanligvis anbefaler, men kan trimmes i alle retninger.

Det vi ønsker velkommen her, er Klipsch-eiere som selv har en MA de ønsker å trimme rett til Klipsch. Vi venter på noen flere aktuelle personer her. Klipsch er spesielle høyttalere klangmessig og trenger helt klart spesielle rør-kombinasjoner. Dine erfaringer er fine å ha med oss videre.

Å bare låne en MA med noen tilfeldige (dyre) rør holder ikke - NOS-rør er veldig forskjellig lydmessig også om de er dyre. Og Klipsch krever helt klart en annen trimming av lyden enn for mange andre høyttalere.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg spiller også fortiden med Klipsch på min MA.
    Høytaleren er RF-3 II som ble produsret fra 2001 til 2003.

Har litt forskjellige rør, men det paret jeg hele tiden havner tilbake til er GE 5814A og Siemens E81CC "ECC801S" 3-mica (double getter support). Spiller aldrig særlig høyt og volumkontrollen er sjelden høyere enn kl 9. Er meget fornøyd med lyden og svaner egentlig ikke noe spesielt. Kommer alikevel til å kjøpe inn Telefunken og noen Mullard-rør, bare for nyskjerrighetens skyld.
    For å prøve å beskrive mine lydpreferanser liker jeg en fremtredende varm mellomtone, detaljert diskant og tørr bass. Sikkert en preferans jeg deler med mange andre her inne, siden det er litt av det beste fra alle områder 8)

Spesifikasjoner høytaler:

FREQUENCY RESPONSE 37Hz-20kHz (+-)3dB
    POWER HANDLING 150 watts maximum continuous (600 watts peak)
    SENSITIVITY 98dB @ 1watt/1meter
    NOMINAL IMPEDANCE 8 ohms
    TWEETER K-105-K 1" (2.54cm) Titanium dome compression driver
    HIGH FREQUENCY HORN 6" square 90(o)x60(o) Tractrix(r) Horn
    WOOFER Two K-1083-SB 8" (20.32cm) Cerametallic(r) cone / cast polymer frame
    ENCLOSURE MATERIAL Medium density fiberboard construction (MDF)
    ENCLOSURE TYPE Bass reflex via rear-mounted port

Side 108 av 176 FørsteFørste ... 8 18 28 38 48 58 68 78 88 98 104 105 106 107 108 109 110 111 112 118 128 138 148 158 168 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •