Music Angel, en god kinesisk rør-forsterker - Side 106

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 106 av 176 FørsteFørste ... 6 16 26 36 46 56 66 76 86 96 102 103 104 105 106 107 108 109 110 116 126 136 146 156 166 ... SisteSiste
Viser resultater 2,101 til 2,120 av 3515
    Intermediate eddie sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    3,690
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Kjell B.
    Det er noen med La Scala som har brukt MA tidligere med godt resultat - jeg skal kikke etter selv foran i denne meget lange tråden.

Hvis forsterkeren er levert fra Kina etter sommeren 2008 er det den nye typen med lav støy og høy power. Er det en tidligere modell vil vel ikke jeg kanskje engasjere meg så mye personlig. Da blir det mindre interessant for både deg og meg. Så jeg må få et klart svar her.

Vær oppmerksom på noe ganske så mystisk i disse rør-trådene nå i det siste, man kan få det inntrykk at MA mangler power til La Scala. Altså en høyttaler med 105 dB følsomhet, og hvor musikk-kjennere verden over ofte bruker små forsterkere på 2x10W.

Små-rør: Der har jeg mange ideer på lager til Klipsch.

hvor har du lest at ma har for lite power til la scala?

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    1,196
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eddie
    hvor har du lest at ma har for lite power til la scala?
    Tror det er det motsatte han skriver.

Vær så snill ikke en ny diskusjon her nå.

Intermediate leifen sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    697
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mars 2007, det vil i såfall være før vi startet MA-tråden, siden jeg selv fikk min sommeren 2007. Problemet er sus/støy på så effektive høyttalere - de nye er mye mer støysvake.

Men kan du ikke bare kjøpe en kvikt fra HongKong ? Hvorfor brukt, med den risikoen det er ? Transport fra HongKong tar en uke, så har du den på døra hjemme godt pakket og emballert. Så er det bare å foreta litt rensing av rørsokler/rørpinner, se ovenfor, og du er igang.

Det vil jo være deilig å kunne drive en slik følsom høyttaler til full power, og jeg tror den nye MA'en er støyfri nok. Små puslete forsterkere blir kanskje ikke helt det samme. Og så synes jeg selv det ville vært moro å optimere en slik MA til din La Scala.

Og La Scala er en høyttaler jeg selv gjerne skulle hatt (hvis jeg hadde plass) - tror den kan bringes til å bli veldig musikalsk - og det er jo en klassiker.

Jeg fik enn PM fra enn av gutta her inne med noen tips hvor jeg kan kjøpe ny . Skal ta å se litt på det i kveld .

Nej vet egentligt ikke hvorfor jeg har titta etter brukt . Spesielt når det ikke koster noe stort mer å importere enn selv ser jeg . Men det var litt på grunn av at denne ble solgt her i distriktet .

Intermediate leifen sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    697
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan der de andre forsterkerene fra MA , tenker spesielt på den 300b

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Jeg har hørt noen av dem - veldig bra til de spesielt interesserte som er ute etter en spesiell sound. Men vår MA KT88 (push-pull) er for det første "nøytral" forstått slik at den passer til det meste, og for det andre - den bruker de mest anerkjente noval-rørene til audio - de mer kompakte dobbeltriodene som kom rundt 1950 - og her er det så utrolig mye bra av NOS-rør - det blir noe annet enn mange svært dyre high-end forsterkere som er låst fast til kinesiske eller russiske rør, enten av klangmessige årsaker, eller de bruker atypiske kinesiske/russiske rør som ikke kan erstattes med de berømte vestlige NOS.

Vil man prøve en MA 300B, så kan man være sikker på at den fortjener de dyre WE 300B-rørene, selv om de koster like mye eller mer enn selve forsterkeren. MA leverer ordentlig håndverk mht god og musikalsk audio. Men man bør så absolutt starte med den vanlige MA'en - da vil jeg gjerne være konsulent på veien.

Han som bruker MA på de store JBL studio-monitorene i første innlegg i denne tråden har bygget om en av sine 3 MA til direkteglødde trioder i push-pull - så får han både 300B sound (de dyre WE 300B) og push-pull effekt. Det fungerer glimrende. Men faktum er at den vanlige MA også er god der.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei. Hvor får man tak i de gamle komponentene som ikke er de nye med tynn lydkarakteristikk? Finns det ikke nyere komponenter som er brukbare? Har jo sikkert litt å si hvor man skal bruke de, men jeg tenker generelt og hvis man skal reparere MAen. Eller forsøke å forbedre Tandbergradioer som forforsterker. Du har jo skrevet om det i andre tråder Kjell.
    Mvh. Morten

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    84
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kong Arne
    Hei

Regner med at den gamle versjonen ECC81/ECC82 er uaktuel pga. de følsomme høytalerene ? personlig synes jeg at jeg har fått bedre lyd ut av disse enn den nye typen(mellomtone og opp), som jeg kommer til og modifisere tilbake til ECC81/ECC82 versjonen. (har også flest rør av de )

må da innrømme at jeg har testet mer med den gamle typen... men har kjøpt de anbefalte rør til nye også....

burde det ikke være av int. og ev komme med forslag til mod. så støy forsvinner/dempes, burde jo også være mulig og få denne mer strømsterk? er vel samme trafoer i dem?
    Min engel er kjøpt våren 08 (12AT7/12AU7)og koblet fast i triode etter anvisning av kjell i en annen tråd.Altså er releet for omkobling mellom triode og pentode bypasset.I tillegg er drossler montert. Har nevnt det tidligere, men denne spiller på Klipsch Forte II med en oppgitt følsomhet på 99db. Kan høre litt sus om jeg stikker øret inni diskanthornet. Ingenting på en drøy meters avstand.Støy er altså ikke noe problem på denne. Bruker nå Mullard og Telefunken rør og syns det spiller bra.8)

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Takk for det - enda et eksempel på bra lyd og uten støy med MA og Klipsch.

Ja en kombi av Mullard og Telefunken er det jeg selv ville anbefale ut fra det vi har hørt fra rørforsterkere på Klipsch La Scala. Det vil gi en lysere klang på MA.

Er det Mullard CV4003 og Telefunken ECC81 du spiller på ?

Active Kong Arne sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    315
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

:)

99db med gammel versjon er jo helt knall! Jeg har satt i drosler i mine DIY blokker med vender til de 3 motstandene som satt der, men liten endring i lyd, mulig jeg burde ha byttet droslene til noen andre verdier eller nos?

bruker blokkene på noen JBL array 800 nå og det fungerer flott, må gå bort til høytaler for og høre støy(disse er brokoblet så man får 2xstøy(også gammel versjon))

Med JBL fikk endelig blokkene noe å bryne seg på, skikkelig bra match! VU meterene begynner til å med og slå

tester også forforsterker Vincent SA-T1 med org. kina rør(har hatt en modifisert før) vs Mexing MC-2A3 lett trimmet , tester også Vincent CD-S5 VS MHZS CD88F(rør utgang) cd spillere

Det som er sikkert er at MA blokkene blir stående her de får snart nye KT88 rør

(ang. db og støy er ikke det alltid hånd i hanske, har erfart mye mer støy på en høytaler VS en annen med akkurat samme oppgitte db)

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Roberth
    Har ikke Music Angel noen hjemmeside?

Dessverre ikke.

Men noen kinesisk-talende her i landet klarte å finne frem til dem og fikk levert noen spesial-utgaver etter eget ønske. Det er nevnt i denne tråden for et år siden.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mortal
    Hei. Hvor får man tak i de gamle komponentene som ikke er de nye med tynn lydkarakteristikk? Finns det ikke nyere komponenter som er brukbare? Har jo sikkert litt å si hvor man skal bruke de, men jeg tenker generelt og hvis man skal reparere MAen. Eller forsøke å forbedre Tandbergradioer som forforsterker. Du har jo skrevet om det i andre tråder Kjell.
    Mvh. Morten

Ja prøv de linker jeg har der.

De brune carb. comp-motstandene (1/2W) er i nyproduksjon idag og kan skaffes fra flere firmaer.

Idag anvendes også noen firkantede MKP-kondensatorer av industri-type - disse er gode hvis de er produsert på Taiwan eller Kina. Jeg har de blå EPCOS fra eldre MA - de fra Kina er topp - de tilsvarende EPCOS produsert i Europa (Spania) hadde en litt annen form og var ikke brukbare til audio. Dette for å vise hvor vanskelig det er.

Det sikreste er å ha en defekt (og derfor billig) forsterker eller radio som kilde til reserve-komponenter.

eBay er en god kilde til vintage-komponenter, også fine papir/olje-kondensatorer, men unngå de russiske typene. De beste papir/olje er visse typer fra Sprague (USA 1950/60).

Elektrolytt-kondensatorer: bruk helt vanlige rimelige typer - gjerne produsert i Asia. De varierer lydmessig. Eller lodd ut av europeisk utstyr fra 50-tallet - de gamle der varer nærmest evig, men noen vil være defekte. Vintage elektrolytter har bedre lyd, men man må sjekke dem nøye med et cap-meter.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ny type? Electo-harmonix

Ser at det nå også selges en "XD-800MKIII "KT88" Russian - Black", forskjellen er at den bruker Electro-Harmonix i stedet for de vanlige Shuguang-rørene. Koster 40 pund mer. Noen kommentarer til dette, Kjell B? Eller andre som har disse rørene?

Jeg har forøvrig tenkt å bruke MA på et par ProAc D15

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har denne, har ikke prøvd standard versjonen, men med NOS smårør spiller min iallefall nydelig nå. Null støy og bra over hele registeret på mine SVS MBS-01

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    84
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ja en kombi av Mullard og Telefunken er det jeg selv ville anbefale ut fra det vi har hørt fra rørforsterkere på Klipsch La Scala. Det vil gi en lysere klang på MA.

Javisst.
    Er jo relativt kostbare,men i tillegg til lydkvaliteten er jo disse "longlife".
    Så timeprisen blir ikke så ille.8)

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    84
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    99db med gammel versjon er jo helt knall! Jeg har satt i drosler i mine DIY blokker med vender til de 3 motstandene som satt der, men liten endring i lyd, mulig jeg burde ha byttet droslene til noen andre verdier eller nos?
    Bruker selv de nos drosslene kjell anbefalte i begynnelsen.
    Tror dessverre leverandøren gikk fort tomme. Gikk nok noen til norge.8)

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    315
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av rørlig
    Bruker selv de nos drosslene kjell anbefalte i begynnelsen.
    Tror dessverre leverandøren gikk fort tomme. Gikk nok noen til norge.8)
    He he... det stemmer nok godt jeg har den nye typen drosler og den gjør lite vs motstanden....

jeg har også koblet ut relee, men bare på printet, skal koble om utenfor print neste gang jeg skal ha de opp igjen.

Intermediate Lovemusikk sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Knarvik rett nordom Bergen
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Disse droslene, har det mye å sei på lyden og hvordan?

Og vis, hugser dere hvor det var skrevet om hvordan en gjorde det?
    Og hvor kjøper en det og betegnelsen på komponentene?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    84
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Var kanskje litt kjapp i mitt forrige svar. Riktig benevnelse på Telefunken røra er: ECC 801 S

Intermediate zeezar sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    2,442
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    [...]

Du verden! er det sub, hele den kolossen der? Større bilde plz! Jeg har antakelig en modell av samme prod.rekke som deg. Innkjøpt høsten 2007, med drosler antar jeg. Har ikke hatt behov hverken med bytte, utskifting eller mekk&tweak av noe slag. Å rulle rør er noe annet der jeg prøver ut i takt med musikktypen.

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    315
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av zeezar
    Du verden! er det sub, hele den kolossen der? Større bilde plz! Jeg har antakelig en modell av samme prod.rekke som deg. Innkjøpt høsten 2007, med drosler antar jeg. Har ikke hatt behov hverken med bytte, utskifting eller mekk&tweak av noe slag. Å rulle rør er noe annet der jeg prøver ut i takt med musikktypen.
    Hei, trykk på min hifi i bunn her så ser du mer, ikke helt oppdatert..

Nei man trenger ikke mekk&tweak men alltid gøy med og prøve ut forbedringer, mine hadde ikke drosler orginalt, men har satt inn senere

forsterkeren er fin enten man beholder den som den er eller vil modde litt
    viktigste er gode rør

Side 106 av 176 FørsteFørste ... 6 16 26 36 46 56 66 76 86 96 102 103 104 105 106 107 108 109 110 116 126 136 146 156 166 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •