Music Angel, en god kinesisk rør-forsterker - Side 104

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 104 av 176 FørsteFørste ... 4 14 24 34 44 54 64 74 84 94 100 101 102 103 104 105 106 107 108 114 124 134 144 154 164 174 ... SisteSiste
Viser resultater 2,061 til 2,080 av 3515
    Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av eddie
    muligens prøve og være ærlig eller! du sendte meg en mail der du selv anbefalte ma til klipsch!!! harogså testet med Hyperion og Chario ikke bare klipsch så vet du det,nei jeg har selv gitt skryt til ma men det får være måte på,cayin og copland er dessverre i en helt annen klasse men som sagt meget bra til prisen.
    Har selv anbefalt ma til en kamerat som skal ha seg en billig forsterkerå vil teste rør...

Ærlig ?
    Jeg har anbefalt MA til Klipsch, men da de mer normale Klipsch (95-98 dB), fordi Klipsch-eiere selv sier det blir bra - men har flere ganger sagt at hvis man kan akseptere litt sus, så kan slike 102-105 dB-høyttalere selvsagt brukes. Et par andre her i denne tråden har f.ø. sagt at de ikke hører sus (med 2008-modellen) på slike høyfølsomme høyttalere, mens du altså sier det blir sus med eldre MA. Greit nok det.

Jeg har lang erfaring med forskjellige rør-kombier, og hadde du gjort dette seriøst ville du helt sikkert funnet en rørkombi som nettopp passer til de spesielle Klipsch-høyttalerne dine.

MA skifter fullstendig klang med forskjellige rør - og at disse andre og dyre forsterkerne som kun fungerer med en type rør, nemlig ullne russiske rør skulle være noen konkurranse for MA, nei takk den går ikke.

Du skriver et sted at du har testet MA på 3 sett høyttalere - men altså uten noen som helst optimering av klangbalansen - istedet burde du kanskje testet MA på et sett høyttalere, som du er fortrolig med, og testet 3 forskjellige rør-sett, som du etterhvert også er blittt fortrolig med. Men da blir det ikke så lettvint vet du.

Intermediate eddie sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    3,690
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kjell B.
    Ærlig ?
    Jeg har anbefalt MA til Klipsch, men da de mer normale Klipsch (95-98 dB), fordi Klipsch-eiere selv sier det blir bra - men har flere ganger sagt at hvis man kan akseptere litt sus, så kan slike 102-105 dB-høyttalere selvsagt brukes. Et par andre her i denne tråden har f.ø. sagt at de ikke hører sus (med 2008-modellen) på slike høyfølsomme høyttalere, mens du altså sier det blir sus med eldre MA. Greit nok det.

Jeg har lang erfaring med forskjellige rør-kombier, og hadde du gjort dette seriøst ville du helt sikkert funnet en rørkombi som nettopp passer til de spesielle Klipsch-høyttalerne dine.

MA skifter fullstendig klang med forskjellige rør - og at disse andre og dyre forsterkerne som kun fungerer med en type rør, nemlig ullne russiske rør skulle være noen konkurranse for MA, nei takk den går ikke.

Du skriver et sted at du har testet MA på 3 sett høyttalere - men altså uten noen som helst optimering av klangbalansen - istedet burde du kanskje testet MA på et sett høyttalere, som du er fortrolig med, og testet 3 forskjellige rør-sett, som du etterhvert også er blittt fortrolig med. Men da blir det ikke så lettvint vet du.

dyre rørforsterkere fungerer kun med ullne russiske rør???
    har hatt en del mennesker innom og de fleste synes cayin og copland fungerer meget bra med la scala og den ene ma jeg hadde hjemme er faktisk en forsterker du selv har oppgradert men det virker som du ikke har hørt en forsterker til over 4 lapper og at alt nyerer enn 70 tallet er dritt bortsett fra ma!!!
    synes det er en ok test jeg når vi sitter og hører tre diverse høytalere på fire diverse forsterkere i samme stue...
    har et par kamerater med ma og som de selv sier så låter det bra til prisen men som sagt i en helt annen klasse enn dyrere rør forsterkere

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ha-ha, lyd er et komplekst emne ......
    MA er spesiell ved at den som nesten eneste forsterker på en helt vellykket måte kan bestykkes med svært mange forskjellige rørtyper, som alle må være NOS. Den er derfor spesiell ved at den kan utstyres til veldig forskjellige lydtyper - passende til veldig forskjellige høyttalere.

Hva slags rør var det i Cayin og Copland - kan du angi dette nøyaktig ?

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    145
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    muligens prøve og være ærlig eller! du sendte meg en mail der du selv anbefalte ma til klipsch!!! harogså testet med Hyperion og Chario ikke bare klipsch så vet du det,nei jeg har selv gitt skryt til ma men det får være måte på,cayin og copland er dessverre i en helt annen klasse men som sagt meget bra til prisen.
    Har selv anbefalt ma til en kamerat som skal ha seg en billig forsterkerå vil teste rør...
    Klipsch er ikke lette og få til Eddi,ikke de fortene jeg hadde.Hvis Ma spiller slik de sier her hadde vel den kansje passet perfekt til disse Forte. Synd jeg ikke fikk prøvd dette før de ble solgt.
    Når det gjelder Copland så er vel det noe av det bedre en kan få tak i på rørsiden. Cayin kjenner jeg ikke til.

Uansett hvem som er best gutter,det handler om og matche disse rørforsterkerne riktig med høytalere. Klipsch K horn spiller best med en liten 2a3 på 2x2,5w sammenlignet med skikklig dyre greier.
    Blir helt feil det dere skriver om her. Dere har jo ikke lik lydsmak engang.

Kan hende en gammel Nad ville spilt bedre på disse Oa jeg har her enn de rørforsterkerne jeg har.

Men uansett så synes jeg at Ma må være en fin inngangsbillett til rørverden og at en kan bytte rør og få den lyden en liker uten og betale skjorta.
    For min egen del er de gamle best,har vel med litt av eiergleden og gjøre også.

Her går Shure i en spiller og en Koetsu i en annen. Begge har sine fordeler.

Mvh Roar

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    607
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har hatt en del mennesker innom og de fleste synes cayin og copland fungerer meget bra med la scala og den ene ma jeg hadde hjemme er faktisk en forsterker du selv har oppgradert men det virker som du ikke har hørt en forsterker til over 4 lapper og at alt nyerer enn 70 tallet er dritt bortsett fra ma!!!
    Er også interessert i å vite om A88T´n er "rør-tweaket", da jeg som nevnt i annen tråd, hadde en helt annen opplevelse av denne. Mulig at A88T er en vellydende og velspillende forsterker, så fremt den kobles opp mot mer lettdrevne høyttalere > 92db?
    Koblet opp mot mine HF275 så ble lydbildet "trangt", den engasjerende midbassen var for lite fremme (dypbass var det tilstrekkelig av) - og så fikk den tendenser til å bli litt hard/tynn oppover. Jeg har ingen "peil" på om dette evt. kunne skyldes at rørene sang på siste verset. Alle rørene hadde Cayin-logo, og anner ikke hvilke fabrikat dette er.
    Men karakteristikken var forsåvidt også sammenfallende med de tendenser som min AudioSpace har, men denne håndterer det vesentlig bedre. Når MA kobles opp, så er min erfaring at den takler denne lasten uanstrengt.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av erys
    Alle rørene hadde Cayin-logo, og anner ikke hvilke fabrikat dette er.

Dette kan også diskuteres videre i den andre tråden.
    Cayin-logo betyr sikkert russiske - det er slik det alltid er idag (pluss sjeldent: kinesiske, men de er for skarpe i lyden, det er de ullne russiske som foretrekkes).

Det er kjempelett å identifisere disse rørene, da de har et veldig karakteristisk utseende, og på internett vrimler det av bilder av russiske og kinesiske rør.

MA-eiere: jeg anbefaler at noen for moro skyld setter inn russiske små-rør i MA'en, så skal dere få høre hva "de andre" spiller på. De som har betalt 50.000 kr for rørforsterkeren sin. Gjerne noen russiske det står "Mullard" eller "TungSol" på. Eller de vanlige Sovtek, Electro-Harmonix o.lign.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

The empire strikes back

Music Angel er en sensasjon både til prisen og bedømt uavhengig av pris. Vær oppmerksom på negativ ryktespredning fra folk som har kjøpt dyrt utstyr og må forsvare sine kjøp - det tar vi med stor ro.

Det første året her i landet (2007) kom det faktisk trusler om at forsterkeren helt sikkert ville eksplodere i løpet av få uker .....

Så ta det med ro og nyt den gode lyden - og vi har flere stykker hos oss innkjøpt 2007 som er i daglig bruk - vi har aldri sett driftsfeil.

Men alle som begynner med rør må lære noen nye ting - det ordner vi jo her, og så fungere det hele flott.

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    3,690
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er også interessert i å vite om A88T´n er "rør-tweaket", da jeg som nevnt i annen tråd, hadde en helt annen opplevelse av denne. Mulig at A88T er en vellydende og velspillende forsterker, så fremt den kobles opp mot mer lettdrevne høyttalere > 92db?
    Koblet opp mot mine HF275 så ble lydbildet "trangt", den engasjerende midbassen var for lite fremme (dypbass var det tilstrekkelig av) - og så fikk den tendenser til å bli litt hard/tynn oppover. Jeg har ingen "peil" på om dette evt. kunne skyldes at rørene sang på siste verset. Alle rørene hadde Cayin-logo, og anner ikke hvilke fabrikat dette er.
    Men karakteristikken var forsåvidt også sammenfallende med de tendenser som min AudioSpace har, men denne håndterer det vesentlig bedre. Når MA kobles opp, så er min erfaring at den takler denne lasten uanstrengt.
    skal se nærmere,vet at det er byttet til 6550 rør

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    3,690
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Linus
    Klipsch er ikke lette og få til Eddi,ikke de fortene jeg hadde.Hvis Ma spiller slik de sier her hadde vel den kansje passet perfekt til disse Forte. Synd jeg ikke fikk prøvd dette før de ble solgt.
    Når det gjelder Copland så er vel det noe av det bedre en kan få tak i på rørsiden. Cayin kjenner jeg ikke til.

Uansett hvem som er best gutter,det handler om og matche disse rørforsterkerne riktig med høytalere. Klipsch K horn spiller best med en liten 2a3 på 2x2,5w sammenlignet med skikklig dyre greier.
    Blir helt feil det dere skriver om her. Dere har jo ikke lik lydsmak engang.

Kan hende en gammel Nad ville spilt bedre på disse Oa jeg har her enn de rørforsterkerne jeg har.

Men uansett så synes jeg at Ma må være en fin inngangsbillett til rørverden og at en kan bytte rør og få den lyden en liker uten og betale skjorta.
    For min egen del er de gamle best,har vel med litt av eiergleden og gjøre også.

Her går Shure i en spiller og en Koetsu i en annen. Begge har sine fordeler.

Mvh Roar
    ja er vel med på og fyre opp litt her jeg nå,har som sagt hørt flere ma og synes de låter meget bra men ikke perfekt match hos meg! sikkert mange andre rørforsterkere som vil låte bedre hjemme hos meg enn det jeg har også,har jo ikke testet flere rørforsterkere enn de jeg har nevnt så skal gi meg der.Så lenge en er fornøyd så er jo det bra

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Koblet opp mot mine HF275 så ble lydbildet "trangt", den engasjerende midbassen var for lite fremme (dypbass var det tilstrekkelig av) - og så fikk den tendenser til å bli litt hard/tynn oppover.

Det er nok ikke noe feil med forsterkeren eller rørene - dette er den lyden alle moderne rørforsterkere har - de minner ganske mye om moderne transistorforsterkere, så hva er da vitsen med rør ? Og McIntosh MC-275 har ennå mer av disse problemene i forhold til den Cayin'en du beskriver.

Det spiller ingen rolle hva slags utgangsrør som står der - det er små-rørene OG den indre elektronikken som avgjør lyden.

Og siden high-end bransjen forlanger driftssikre produkter uten service-behov, så er alle vest-orienterte rør-produkter designet med ille-lydende sterile computer-komponenter inni - da hjelper det ikke med noen tykke dyre polypropylen-kondensatorer der inne - de gjør faktisk bare galt enda verre.

Vi som har studert Music Angel i detalj har naturligvis lyttet på mye rør-utstyr fra bransjen i tillegg til mye DIY opp gjennom årene. Det har gitt entydige konklusjoner.
    Det er utrolig hvor LIKT moderne rørforsterkere levert fra fra bransjen lyder.
    Så da er dessverre HongKong redningen for oss - uansett hvor mye penger vi kan tenke oss å bruke. Det var faktisk problemet for oss da dette eventyret med MA startet. Vi kunne jo ikke finne noen alternativer med god lyd her i landet (uansett pris).

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Linus

Synd jeg ikke fikk prøvd dette før de ble solgt.

Mvh Roar

Som du sier har du ikke prøvd MA ordentlig selv. Og da hører disse betraktningene hjemme i den generelle rør-tråden, ikke her.

ja er vel med på og fyre opp litt her jeg nå,har som sagt hørt flere ma og synes de låter meget bra men ikke perfekt match hos meg! sikkert mange andre rørforsterkere som vil låte bedre hjemme hos meg enn det jeg har også,har jo ikke testet flere rørforsterkere enn de jeg har nevnt så skal gi meg der.Så lenge en er fornøyd så er jo det bra

Ja disse betraktningene hører kanskje helst hjemme i den generelle rør-tråden. Der finner vi jo de som ikke eier MA selv, men har sterke meninger om den.

Jeg spurte jo om typer små-rør i Cayin. Finner du ut noe mer så kan du gjerne poste her - jeg selv finner jo bare fabrikant-merkede russiske rør av standardtype i disse moderne high-end rørforsterkerne (unntatt MA selvsagt).

I denne tråden diskuterer vi lydkvalitet, problemer, tweaks og rør-bytte for de som eier MA selv (eller planlegger å kjøpe en) og jobber med å få best lyd ut av den. Men en liten kikk innom av andre må jo være OK.

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    3,690
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kjell B.
    Det er nok ikke noe feil med forsterkeren eller rørene - dette er den lyden alle moderne rørforsterkere har - de minner ganske mye om moderne transistorforsterkere, så hva er da vitsen med rør ? Og McIntosh MC-275 har ennå mer av disse problemene i forhold til den Cayin'en du beskriver.

Det spiller ingen rolle hva slags utgangsrør som står der - det er små-rørene OG den indre elektronikken som avgjør lyden.

Og siden high-end bransjen forlanger driftssikre produkter uten service-behov, så er alle vest-orienterte rør-produkter designet med ille-lydende sterile computer-komponenter inni - da hjelper det ikke med noen tykke dyre polypropylen-kondensatorer der inne - de gjør faktisk bare galt enda verre.

Vi som har studert Music Angel i detalj har naturligvis lyttet på mye rør-utstyr fra bransjen i tillegg til mye DIY opp gjennom årene. Det har gitt entydige konklusjoner.
    Det er utrolig hvor LIKT moderne rørforsterkere levert fra fra bransjen lyder.
    Så da er dessverre HongKong redningen for oss - uansett hvor mye penger vi kan tenke oss å bruke. Det var faktisk problemet for oss da dette eventyret med MA startet. Vi kunne jo ikke finne noen alternativer med god lyd her i landet (uansett pris).

McIntosh MC-275 er en rørforsterker som høster lovord verden over både i hifi magasiner og på div forum så det var sterke ord
    både cayin og mcintosh sies og ha mye av lyden som gamle gode rørforsterkere!!!

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    607
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    McIntosh MC-275 er en rørforsterker som høster lovord verden over både i hifi magasiner og på div forum så det var sterke ord
    både cayin og mcintosh sies og ha mye av lyden som gamle gode rørforsterkere!!!
    Vi fortsetter dette i den nye tråden jeg skal starte (se også kom. i High-end rør/trans), slik at denne tråden kan fortsette med det den er ment til.

Skjønner at det "haster" og er "viktig" å dra i gang en slik tråd - mulig i gang i kveld eller morgen formiddag. Akkurat nå MÅÅÅ jeg drikke noen øl:-?

Intermediate Lovemusikk sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Knarvik rett nordom Bergen
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eg har følgt med litt i flere tråder på kranglingen på hva er best? Også deltatt.
    Vil nok tru smak har litt å sei.
    Eg har ikke hørt McIntosh-rørforsterker eller noen av dei andre to, men eg har hørt mye transistor forsterkere, da mest av det over 20.000 og lite av det under.

Det som slår meg, er at eg personelig ikke har funnet en forsterker enda som eg meiner kan forsvare sin pris. Mange bra, ja jøss, står ikke på det, men å forsvare sin pris, ja då meiner eg mange er ute å kjører.
    Ser det blir nemt MA burde kostet 50.000 i forhold til lyd, men en ting er sikkert og det er at den spiller like bra som mange dyre.
    Ivertfall min, med ca dei beste røra. Dette er etter meg og mine lydønsker som er en forsterker som klarer få ut lyden sånn det høres ut før den går inn i mikrofonen. Den har og en dynamikk (etter rørbytte) som virkelig imponerer meg, med en bass som kun finnes i dyre hi-end forsterkere.

Kompiser som er her å hører spør ka koster den då? Og forslagene har vert fra 20-50.000 uten at dei har peiling på verken merke, pris eller hvor den er laget.
    Så noe må det jo vere.
    Vis eg sku ha valgt mellom tja en forsterker til 150.000,- og MA ville eg ha valgt den som spiller best. Prisen for meg er likegyldig.
    Dette med å sei MA ikke er så go, ja det må en få lov til, men da har en ikke hørt med dei riktige røra, eller kanskje som på min, at en har vert for hardhent under mange rørbytter. Vi må hugse på at det er mange første gangs kjøpere som kanskje tar for hardt i og til slutt får en dårlig kontakt. Som en første gangskjøper (og kanskje andre og) vil kanskje ikke skjønne at lyden er for slapp, i forhold som det skal vere som den var på min. Den var flott lyd men ikke hi-end.
    Eg loddet omigjen smårørholderene med et resultat at det vart en helt annen verden etterpå.
    Ny forsterker med hi-end. Eg trur kanskje dette problemet kan ligge i flere forsterkere.
    Eg hadde ikkje peiling så eg har levd med lyden i begynnelsen og en kunne ikke vite at den var "redusert".
    Dette er bare noen tanker og erfaringer eg har gjort.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    1,084
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min MC skal i hvertfall bli stående, håper den kan gå i arv i flere generasjoner slik mange andre MC 275 er har blitt. Jeg bare elsker lyden den lager.

Hilsen eks MA eier

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hornman
    Min MC skal i hvertfall bli stående, håper den kan gå i arv i flere generasjoner slik mange andre MC 275 er har blitt. Jeg bare elsker lyden den lager.

Hilsen eks MA eier
    Har du prøvd ayon og eller?

Hvordan spiller dei i forhold til MA med beste rør?
    Er nyskjerrig da eg har MA selv og syns den er grei sånn sett, selv om eg ville hatt mer watt. Men det bør vere litt forskjell vis en skal betale 20-30.000 liksom.
    vurderer egentlig å kjøpe en MA til da det er en meget god forsterker, for så å bruke som bi-amp

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    607
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lovemusikk
    Har du prøvd ayon og eller?

Hvordan spiller dei i forhold til MA med beste rør?
    Er nyskjerrig da eg har MA selv og syns den er grei sånn sett, selv om eg ville hatt mer watt. Men det bør vere litt forskjell vis en skal betale 20-30.000 liksom.
    vurderer egentlig å kjøpe en MA til da det er en meget god forsterker, for så å bruke som bi-amp
    Nå øker jo ikke akkurat effekten proposjonalt med prisen da:-?
    Som KjellB har redegjort for tidligere, så er det "grei" matematikk som tilsier hvor stor effekt man kan ta ut av 2 effektrør i hver kanal. Således er vel MA en av de som har dratt mest effekt ut av 4xKT88. De fleste "andre" ligger rundt 45 - 55w i oppgitt effekt v/4xKT88.
    Skal du ha mer effekt må du vudrere forsterkere med 8x effektrør.
    Men nå er det bedre å videreføre denne type tema i "rør vs rør" tråden.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    172
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke Music Angel noen hjemmeside?

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En liten artig titt eg fant på nettet:

http://www.lydenavmusikk.no/MAKT88.html

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    607
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lovemusikk
    En liten artig titt eg fant på nettet:

http://www.lydenavmusikk.no/MAKT88.html
    Er vel borti 3 år siden PA bygde om sin MA nå. Ombyggingen har "inspirert" meg - til kanskje å gjøre det samme - det må jeg innrømme. Liker langt fra å hærme, men det kan jo være greit i noen tilfeller å gå i opptråkket spor.
    Eneste jeg ville foretrukket, som fordrer litt mer arbeid er en symmetrisk layout.

Har nylig vært i kontakt med eieren - og forsterkeren brukes daglig - og problemfritt.

Side 104 av 176 FørsteFørste ... 4 14 24 34 44 54 64 74 84 94 100 101 102 103 104 105 106 107 108 114 124 134 144 154 164 174 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •