Music Angel, en god kinesisk rør-forsterker - Side 102

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 102 av 176 FørsteFørste ... 2 12 22 32 42 52 62 72 82 92 98 99 100 101 102 103 104 105 106 112 122 132 142 152 162 172 ... SisteSiste
Viser resultater 2,021 til 2,040 av 3515
    Intermediate Lovemusikk sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Knarvik rett nordom Bergen
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

HASTER SOM FYsom fy!

Haster Som Fy

--------------------------------------------------------------------------------
    Kan eg bruke disse røra på min MA? går snart ut budrunden
    Røra er: EF805S Telefunken nos diamond eller ECL85 6GV8????

Men regner vel ikke med det?

EF805S Telefunken Tube NOS Diamond LOT of 2 - eBay (item 250528468062 end time Nov-17-09 10:31:11 PST)

eller

ECL85 6GV8 TELEFUNKEN NOS tubes 3 pcs diamond base - eBay (item 360199966179 end time Nov-18-09 21:37:44 PST)

Intermediate zeezar sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    2,442
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lovemusikk
    Kan eg bruke disse røra på min MA?
    Se`kke sånn ut iflg. den eminente rørkalkulatoren, Tube Data Sheet Locator.

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av zeezar
    Se`kke sånn ut iflg. den eminente rørkalkulatoren, Tube Data Sheet Locator.
    Var redd for da.. 35 dollar for tre stk :-)

Active
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    315
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei.

Jeg er har veldig lyst til å prøve meg på en rørforsterker og MA virker som en god vei inn i rørenes glødende verden. I første omgang er jeg på utkikk etter en pre-amp som skal brukes sammen min klasse-D effektforsterker da jeg har lest andre steder at rør-pre+klasse D=sant. (se signatur for utstyrsliste)

Jeg kikket på denne YAQIN MS-12B Pre-Amplifier - Tube/Valve Pre Amp @ on9mart.com

For 1500 spenn så er det vel bare å slå til? Er det noen andre pre-amps som er bedre kjøp? Bør man kjøpe med noen andre rør enn de som følger med?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ryback
    Hei.

Jeg er har veldig lyst til å prøve meg på en rørforsterker. I første omgang en pre-amp som skal brukes sammen min klasse-D effektforsterker. (se signatur for utstyrsliste)

Jeg kikket på denne YAQIN MS-12B Pre-Amplifier - Tube/Valve Pre Amp @ on9mart.com

For 1500 spenn så er det vel bare å slå til? Bør man kjøpe med noen andre rør enn de som følger med?

Jeg ville heller satset på denne:

Xiang Sheng "728A" Headphone Amplifier - 6N3 + 6N11 × 2 + 6Z4 + 6N1 Tube Amp @ on9mart.com

Koster noen hundre lapper mer, men tror den er verdt det.

Active
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    315
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg bestilt en XS-728A.

Jeg synes ikke noe om å kjøpe hifi på impuls, men når man ikke kan prøvelytte og det uansett er så billig så skitt au.

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ryback
    Da har jeg bestilt en XS-728A.

Jeg synes ikke noe om å kjøpe hifi på impuls, men når man ikke kan prøvelytte og det uansett er så billig så skitt au.
    Såg så koselig ut inni i disse juletider :-D

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av svm88
    Jeg ville heller satset på denne:

Xiang Sheng "728A" Headphone Amplifier - 6N3 + 6N11 × 2 + 6Z4 + 6N1 Tube Amp @ on9mart.com

Koster noen hundre lapper mer, men tror den er verdt det.

Bellari VP 130 låter bedre enn Yaqin MC 12B
    pris ca 250$
    SC

Intermediate zeezar sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    2,442
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av gurokunna
    Bellari VP 130 låter bedre enn Yaqin MC 12B
    pris ca 250$
    SC
    Utvilsomt en lekker sak!

Husker at Kjell B. nevnte noe om forandring i strømforsyninga fra tidligere utgaver av denne. Finnes forresten enda billigere her. I tillegg opplyser butikken:
    FOR A BETTER PRICE EMAIL OR
    CALL US 718-522-1071
    Price: $210.00
    This item is in stock

Jeg kom meg helt til siste trinn før utfylling av adresse osv. og Norge var oppgitt i rullevinduet på sida.

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har fått et lite seriøst problem etter å ha vert inni å strammet jordingen, kun den, pluss strammet oppi rørsoklene fra utsiden.
    Trur det er dårlig kontakt i selve smårør holderen eller flere.
    Det venstre ytterst mot strømforsyningen, må røret bendes litt til siden før det får strøm.
    Beveger eg litt på f.eks røret ved siden av smeller det og skurrer i venstre høytaller.
    Dunker eg med fingeren lett på smårøra(gjelder alle 4) høres det godt i venstre høyttaler, men lite høres i høyre.
    Alt virker vis det får stå i ro, men det skal nok ikke vere sånn.

Hjelp

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Du beskriver trolig flere feil som kan ligge på forskjellige steder.

Dette med at strømmen blir borte skyldes dårlig kontalt og er jo enkelt å fikse. Problemet ligger altså her i de ytre rørene (12AU7). Får jeg spørre: Bytter du rør ofte ? Siden kretskortet bøyer seg litt hver gang kan det til slutt bli brudd i en lodding/bane eller en av de brune motstandene brekker. Feilen er lett å finne hvis på kretskortet - du bruker en liten pinne av tre eller plast og berører alle mistenkelige steder på kretskortet mens forsterkeren spiller - så finner du raskt stedet der bruddet er. MA bør tåle ganske hardhendt behandling før dette skjer.

Alternativt: Har du klemt hylsene i soklene skjeve, slik at en eller flere rørpinner ikke finner veien midt i ?

Hva mener du med at røret ikke får strøm ? Er det glødestrømmen (røret lyser) eller bare lyden (f.eks. høyspenningen) som blir borte ?

Hvis glødestrømmen brytes fader lyden langsomt ut. Hvis det er noe annet kan lyden bli borte straks pluss et lite smell eller klikk i høyttaleren.

Ellers kan det i tillegg være et mikrofoni-problem hos deg - det er lett å finne ut av ved å bytte rørene venstre høyre. Eller enda bedre - sette inn et annet rør. Mikrofoni-problemet kan gjerne ligge i rørene i midten, da de er mest følsomme.

Hvis et spesielt inngangsrør er veldig mikrofonisk vil lyden høres i høyttaleren uansett hvilket rør man dunker på, selv om feilen altså ligger i kun ett rør - de andre kan da være helt perfekte.

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kjell B.

Du beskriver trolig flere feil som kan ligge på forskjellige steder.

Dette med at strømmen blir borte skyldes dårlig kontalt og er jo enkelt å fikse. Problemet ligger altså her i de ytre rørene (12AU7). Får jeg spørre: Bytter du rør ofte ? Siden kretskortet bøyer seg litt hver gang kan det til slutt bli brudd i en lodding/bane eller en av de brune motstandene brekker. Feilen er lett å finne hvis på kretskortet - du bruker en liten pinne av tre eller plast og berører alle mistenkelige steder på kretskortet mens forsterkeren spiller - så finner du raskt stedet der bruddet er. MA bør tåle ganske hardhendt behandling før dette skjer.

Alternativt: Har du klemt hylsene i soklene skjeve, slik at en eller flere rørpinner ikke finner veien midt i ?

Hva mener du med at røret ikke får strøm ? Er det glødestrømmen (røret lyser) eller bare lyden (f.eks. høyspenningen) som blir borte ?

Hvis glødestrømmen brytes fader lyden langsomt ut. Hvis det er noe annet kan lyden bli borte straks pluss et lite smell eller klikk i høyttaleren.

Ellers kan det i tillegg være et mikrofoni-problem hos deg - det er lett å finne ut av ved å bytte rørene venstre høyre. Eller enda bedre - sette inn et annet rør. Mikrofoni-problemet kan gjerne ligge i rørene i midten, da de er mest følsomme.

Hvis et spesielt inngangsrør er veldig mikrofonisk vil lyden høres i høyttaleren uansett hvilket rør man dunker på, selv om feilen altså ligger i kun ett rør - de andre kan da være helt perfekte.

Det eg mener med at røret ikke får strøm er at, lyser ikke og ikke lyd.
    Bytter ikke rør ofte nei, har vel byttet to-tre ganger pluss den gangen eg strammet dei. Skal sjekke om dei treffer orntelig.
    Så skal eg sjekke mens den spiller på måten du nevner, Skal sjekke no.

Gått over med en kulepenn i plast på alle loddinger du ser når du tar av bunnen. Alle brune motstandere som er synelig ser ok ut.
    Smellet kommer fra 2 røret fra strømforsyningen vis eg prøver å bevege på røret.

Må eg og løse av printplata? ser en kanskje må lodde av et par ledninger og da..

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ja da er det et inngangsrør som ikke får glødestrøm. Du trenger nok ikke løsne printplaten - nesten alt er jo loddet på den siden du straks ser.

Glødestrømmen kommer på pin 4 og 5 hvis det er den nye MA'en du har (ECC85 eller 6N1). Den enkleste ting i verden å feilfinne og rette.

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ja da er det et inngangsrør som ikke får glødestrøm. Du trenger nok ikke løsne printplaten - nesten alt er jo loddet på den siden du straks ser.

Glødestrømmen kommer på pin 4 og 5 hvis det er den nye MA'en du har (ECC85 eller 6N1). Den enkleste ting i verden å feilfinne og rette.

Ja er den nye.
    Hva mener du eg skal gjøre da?
    Eg har nå loddet omigjen dei to sirkel-loddingene nermest trafoen i tilfelle liksom. Noe mer?

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tusen Takk for all hjelp Kjell :-D

Virker som en drøm no, alt ok

Eneste eg gjorde var å gå over loddingene på dei to røra :-D

Active Kong Arne sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    315
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Belastning trafo

Hei Kjell

mine 2 brokoblede MA har jo fått 8/16ohm utganger etter modifiseringen

de brukes jo nå på 8ohm høytalere med minste motstand på 4,6ohm

de nye høytalerene jeg skal ha meg er 4ohm, laveste motstand er 3,7ohm 195hz

Men motstanden på en høytaler varierer jo hele tiden....

vil dette kunne gå bra eller må det gjøres noe? f.eks lage ny utgangs trafo?

mvh
    AOS

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Det vil nok gå helt fint - hvis forsterkeren ellers virker stabil. Du vil ikke skade noe.

Kun vil du oppleve at forsterkeren ikke leverer helt den dypbassen den gjør på 8 ohms høyttalere. Til gjengjeld får du en stooor mellomtone og en kraftigere øvre bass. Det kan tenkes det blir veldig god match - du får berette her.

Imponerende med den brokoblingen din !

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Music Angel 2x250W effekt

Siden det av og til blir snakk om at høyere effekt er ønskelig på rørforsterkeren så skal jeg gjenta denne linken:
    http://avforum.no/forum/receivere-fo...ml#post1243229

Med den koblingen som er vist der vil Music Angel KT88 spille som før, men med mye høyere effekt enn de 2x60W den er spesifisert til.

Man må kjøpe en såkalt dynamisk belastning fra Weber i USA og sette den på høyttaler-utgangene. Så blir Music Angel'en en slags forforsterker eller signal-processor for å lage god rørlyd.

Signalet fra høyttaler-utgangene føres også ut til en kraftig transistor power amp - og man lar den drive høyttalerne. Man hører lite til transistor-lyd i denne koblingen - kun en smule forbedret kontroll og stødighet i bunnoktavene kombinert med den flotte mellomtonen og diskanten fra rørene.

Active Kong Arne sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    315
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Det vil nok gå helt fint - hvis forsterkeren ellers virker stabil. Du vil ikke skade noe.

Kun vil du oppleve at forsterkeren ikke leverer helt den dypbassen den gjør på 8 ohms høyttalere. Til gjengjeld får du en stooor mellomtone og en kraftigere øvre bass. Det kan tenkes det blir veldig god match - du får berette her.

Ahhh..... flott det var gode nyheter da får vi teste når de kommer i hus.....

fikk forøvrig meget godt kjøp på nye KT88 rør, 8stk 250$ ink porto.

ebay selger :
    audiophile_king

ang. rør og når de takker for seg, så kan man jo være uheldig og få bias motstand(ene) sine brent i stykker, jeg fikk rakt slått av når det ene røret gikk så de ble kun litt svidd, men her kan man vel sette inn en sikring for å ungå dette, hva vil anbefalt verdi være? 300-500ma?

mvh
    AOS

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kong Arne

ang. rør og når de takker for seg, så kan man jo være uheldig og få bias motstand(ene) sine brent i stykker, jeg fikk rakt slått av når det ene røret gikk så de ble kun litt svidd, men her kan man vel sette inn en sikring for å ungå dette, hva vil anbefalt verdi være? 300-500ma?

mvh
    AOS

Ja, der ville jeg kikket på andre KT88-forsterkere (både gitar inkl. 6L6 og hifi) og se hva de bruker. Du finner jo en del skjemaer på internett.

Det avhenger jo også av om du bruker flink eller treg sikring - du bør nok anvende den flinke/hurtige typen, og sette den i anode-kretsen. Katodemotstanden må jo fortsatt stå der - den anvendes til bias-justering. Om den skulle være litt misfarvet så er den trolig OK, hvis den måler eksakt som de andre.

Verdien du nevner høres fornuftig ut. Men sikringer kan påvirke lyden hørbart - så det må kontrolleres.

Side 102 av 176 FørsteFørste ... 2 12 22 32 42 52 62 72 82 92 98 99 100 101 102 103 104 105 106 112 122 132 142 152 162 172 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •