Music Angel, en god kinesisk rør-forsterker - Side 101

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 101 av 176 FørsteFørste ... 11 21 31 41 51 61 71 81 91 97 98 99 100 101 102 103 104 105 111 121 131 141 151 161 171 ... SisteSiste
Viser resultater 2,001 til 2,020 av 3515
    Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    1,084
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av svm88
    Det beste må vel være å ta med seg sin Music Angel til butikken og prøve den opp imot MC-275(og andre forsterkere).

Hadde også vært interessant med en objektiv test av Music Angel opp i mot mer kjente gode forsterkere.
    Helt enig. Jeg stiller meg gjerne til disposjon hvis noen er i en situasjon der de ønsker å kjøpe seg MC 275 og lurer på om det er verdt det. Jeg holder til i nærheten av Oslo så det bare å si i fra, ta med seg MA en sin og sammenligne.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det beste må vel være å ta med seg sin Music Angel til butikken og prøve den opp imot MC-275(og andre forsterkere).

Hadde også vært interessant med en objektiv test av Music Angel opp i mot mer kjente gode forsterkere.

Etter min mening ikke uten videre nødvendig eller fordelaktig.

Det man er ute etter, er jo den gode rør-lyden pluss god kontroll - altså et helstøpt troverdig lydbilde.

Music Angel spiller best på visse høyttalere. En annen forsterker B vil spille best på visse andre høyttalere. Det gjelder også MC-275 - den har en spesiell katode feed-back i utgangen som gjør at den gjerne må kobles til mer strømkrevende høyttalere (et prinsipp som også kan ha ulemper). Så en korrekt test ville måtte omfatte a) de høyttalere Music Angel spiller best på, og b) de høyttalere forsterker B spiller best på.

Man kan jo regne med at hifi-forretningen stiller opp med de beste høyttalere for sin forsterker - så kan man høre den under de beste forutsetninger for akkurat den.

Etter selv å ha hørt både MC-275 re-issue og visse andre i hifi-forretninger så vil jeg si forskjellen er så stor at man ikke trenger drasse med seg MA'en. Men for de som har lyst, gjør det gjerne.

Uansett - det er jo veldig enkelt å bare stikke innom å lytte på MC-275'en. Så vil sikkert inntrykket der avgjøre om man gidder å gjøre noe mer. Anbefales på det sterkeste å starte slik.

Intermediate leifen sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    697
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er jo nettopp det du sier i siste innlegg her som i det hele tatt betyr noe .

Mc275 er bedre på noen høyttalere , å MA har sikkert sine favoritter .

Men hvordan kan du ta trekke den konklusjonen at MC275 re-issue er noe møkk opp i mot MA når du selv sier at mc275 vill muligens spille bedre enn MA på diverse høyttaler .

De finnes verken den perfekte høyttaler eller elektronikk . Alle produsentene har sin egen lyd filosofi .

Det gjelder vel strengt tatt bare og finne det utstyret som passer deg best , uansett merke og pris .

Jeg har eid 3stk MC275 , å har litt problemer med å være enig i de negative sidene du trekker frem .

Det trekkes hele tiden frem at du kan skifte rør på MA for å gjøre den enda bedre , men sist jeg sjekka så er det fullt muligt å skifte til bedre rør på MC275 også .

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av leifen

Mc275 er bedre på noen høyttalere , å MA har sikkert sine favoritter .

Men hvordan kan du ta trekke den konklusjonen at MC275 re-issue er noe møkk opp i mot MA når du selv sier at mc275 vill muligens spille bedre enn MA på diverse høyttaler .

De finnes verken den perfekte høyttaler eller elektronikk . Alle produsentene har sin egen lyd filosofi .

Det gjelder vel strengt tatt bare og finne det utstyret som passer deg best , uansett merke og pris .

Mye riktig her.

Men poenget mitt er at vi var tre stykker som oppriktig og virkelig ønsket å kjøpe en McIntosh MC-275. Inklusive meg selv. Og vi var så heldige å treffe på en forretning med en flink medarbeider som holdt på lenge og satte på det fineste og dyreste utstyret man kan drømme om. Martin Logan. JBL og annet. Høyttalere som burde være topp til MC-275. Og som er klare i lyden og rimelig avslørende.

Vi var 100 % positive og nærmest sjokk-skadet negativt etterpå. Hvordan i all verden kan de markedsføre noe sånt ? Forsterkeren er uten tvil strømsterk til å være en rørforsterker. Men resten av lyden ? Vel skal ikke si mer om den.

Må jo også si at jeg har fått en god del henvendelser fra folk rundt i landet som har prøve lyttet på MC-275 - og reaksjonene har vært noe i samme stil som ovenfor. Tynne greier sier de. Ikke rør-mellomtone.

Anbefaler deg å få prøvelyttet på en Music Angel. Lyd kan egentlig ikke diskuteres, må høres !

Ellers: Jeg liker ikke å trekke et annet navngitt produkt så mye ned mot det negative i omtale, men siden man har startet dette her, så kommer det jo svar.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    1,084
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kjell B.
    Mye riktig her.

Men poenget mitt er at vi var tre stykker som oppriktig og virkelig ønsket å kjøpe en McIntosh MC-275. Inklusive meg selv. Og vi var så heldige å treffe på en forretning med en flink medarbeider som holdt på lenge og satte på det fineste og dyreste utstyret man kan drømme om. Martin Logan. JBL og annet. Høyttalere som burde være topp til MC-275. Og som er klare i lyden og rimelig avslørende.

Vi var 100 % positive og nærmest sjokk-skadet negativt etterpå. Hvordan i all verden kan de markedsføre noe sånt ? Forsterkeren er uten tvil strømsterk til å være en rørforsterker. Men resten av lyden ? Vel skal ikke si mer om den.

Må jo også si at jeg har fått en god del henvendelser fra folk rundt i landet som har prøve lyttet på MC-275 - og reaksjonene har vært noe i samme stil som ovenfor. Tynne greier sier de. Ikke rør-mellomtone.

Anbefaler deg å få prøvelyttet på en Music Angel. Lyd kan egentlig ikke diskuteres, må høres !

Ellers: Jeg liker ikke å trekke et annet navngitt produkt så mye ned mot det negative i omtale, men siden man har startet dette her, så kommer det jo svar.

OK Hvis du søker etter MC 275 på nettet Kjell. Les hva folk sier og les testene deres. Tror du fort finner ut av at det kanskje er dine preferanser som er noe avvikende. Men for all del ikke straffbart og har forskjellige preferanser og det er jo det som er gøy med Hifi, mye er målbart men det viktigste er hva man hører, og jeg for min del hører at MC 275 er en mye bedre forsterker, når det gjelder mellomtone er vel noe av fordellen til MC at den ikke slører til ting på samme måte som rimelige kinaforsterkere gjør når de mister power. Nå skal jeg også si at jeg aldri har hørt hverken MA eller MC på noe annet en mine Klipsch høytalere så matching er så klart veldig viktig.

Men jeg har i hvertfall hørt begge på en av de mest populære høytalerne her inne og kan således anbefale utifra dette. Men godt mulig MC 275 høres forferdelig ut på veldig tungdrevne og stramme høytalere.

lARS

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei.
    Fikk en MA "XD-800MKIII" "XDSE series KT88 - 2006 Modified Version" på døra idag, bestilt fra on9mart.

Opplevde litt skurring til å begynne med, hørtes ut som det var et bål inne i ene høytaleren, men etter at jeg bytta litt rundt på rørene så var ulydene vekk.

Problemet jeg opplever nå er at i venstre kanal så er det mye mindre lyd enn i høyre.
    Jeg har byttet plass på rørene for å se om det er en av de, men det er alltid i venstre kanal, så jeg er redd for at det er selve forsterkeren.

Noen som har vært borti dette før?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du prøvd å dra litt i rørene når den står på? (for å se om det kan være dårlig kontakt en plass)

Har du dobbeltsjekket at alle koblinger er riktige?

on9mart tester alle forsterkere før de blir sendt av gårde, så det burde ikke være noe som er veldig feil. (eventuelt en komponent eller en lodding som har røket under transport?)

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    tenkte jeg skulle unngå å lirke i rørene når den var på, men kan prøve.

merker meg at V2/ECC85 røret er veldig følsomt, durer når jeg nærmer meg med fingeren, og gir tydelig lyd når jeg knipser forsiktig på den. Dette er i venstre kanal.

Alle koblinger utenfor forsterkeren er riktige og trippelsjekket.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    1,196
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan jeg bytte røra rundt som jeg vil på de foran?

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ikke 12au7 og ecc85

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Thoge
    Kan jeg bytte røra rundt som jeg vil på de foran?
    De to ytterste kan byttes om med hverandre. Og de to midterste kan byttes om hverandre.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    1,196
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De to ytterste kan byttes om med hverandre. Og de to midterste kan byttes om hverandre.
    ok, var det jeg trodde. Takker for rask respons

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av sugle
    tenkte jeg skulle unngå å lirke i rørene når den var på, men kan prøve.

merker meg at V2/ECC85 røret er veldig følsomt, durer når jeg nærmer meg med fingeren, og gir tydelig lyd når jeg knipser forsiktig på den. Dette er i venstre kanal.

Alle koblinger utenfor forsterkeren er riktige og trippelsjekket.

Hvis det blir during/lyd i høyttaler når du knipser på et rør vil jeg tro at røret er "mikrofonisk". Hadde samme problem på min første MA. Røret må byttes.
    Om du ikke har gjort det alerede, så prøv å bytt til rør som er anbefalt av Kjell B. Særlig vil bytte av de 2 ECC85 rørene gi stor lydforbedring.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    1,196
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Smart Fader
    Hvis det blir during/lyd i høyttaler når du knipser på et rør vil jeg tro at røret er "mikrofonisk". Hadde samme problem på min første MA. Røret må byttes.
    Om du ikke har gjort det alerede, så prøv å bytt til rør som er anbefalt av Kjell B. Særlig vil bytte av de 2 ECC85 rørene gi stor lydforbedring.
    Er mer en klang i høyttalerene på min. Nesten som å knipse på ett krystallglass bare at lyden kommer ut fra ht'en:P Kommer en sånn lyd når jeg skrur den av også.

Intermediate Lovemusikk sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Knarvik rett nordom Bergen
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det eg har hatt av problem med diverse lyder skyldes alle røra og dårlig kontakt.
    Stramme rørsokkelene dine (klemmene som sitter nedi der du stikker røret).

Siste skrapelyden eg hadde en stund under høyere volum, skjønte eg ikke hvor kom fra, og etter noen veker koblet det ene høyttaleren ut, og det kom fra dårlig kontakt i ene utgangsrøret (det ene store bak)

Eg gikk over alle kontaktene bak med et lite lite skrujern som eg teipet godt først så en IKKE får strøm i seg. (Det ligger strøm i forsterkeren selv om den er av og leding utav)
    Dette førte da til at problemet forsvant.
    Eg syns det vart mer dynamikk(trykket mye mer) også, men det er kanskje noen her som kan svare på????

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Thoge
    Er mer en klang i høyttalerene på min. Nesten som å knipse på ett krystallglass bare at lyden kommer ut fra ht'en:P Kommer en sånn lyd når jeg skrur den av også.

Ja det er nok et veldig mikrofonisk rør. De forekommer av og til. I denne prisklassen må vi selv luke ut de uheldige eksemplarene. Problemet blir mest hørbart i inngangsrørene - de to i midten - men er et enkelt rør ekstremt mikrofonisk, vil lyden fra det komme nesten uansett hvliket rør man berører, eller bare ved å banke i metallet på forsterkeren.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Problemet jeg opplever nå er at i venstre kanal så er det mye mindre lyd enn i høyre.
    Jeg har byttet plass på rørene for å se om det er en av de, men det er alltid i venstre kanal, så jeg er redd for at det er selve forsterkeren.

Noen som har vært borti dette før?

Jeg har selv kun sett dette en gang som feil i selve forsterkeren. Etter at jeg sikkert hadde skiftet rør 1000 ganger i mine rør-tester, knakk en av feed-back motstandene på 4,7 kohm (den verdien som benyttes på de nyere MA). Feilen skyldes bevegelsen i selve kretskortet hver gang man presser et rør nedi elle trekker det opp. De to motstandene ser du tydelig på bildet med jordingsskruen litt foran her;

http://avforum.no/forum/receivere-fo...ml#post1325498
    (permalink)

De to motstandene nærmest jordingsskruen og litt nedenfor er de det er tale om her. Sjekk dem.
    I dette tilfellet vil den kanalen som spiller med lavest volum være den som er i orden. For å måle ohm-verdien (multimeter) må først de to ledningene like ovenfor jordingsskruen loddes løs (kun en i gangen for hver motstand). Dette da begge ender av feed-back motstanden DC-messig er koblet tett mot jord, man vil kun måle noen få ohm.

Sjekk også om noen loddepunkter er løse der i nærheten av inngangsrørene.
    Før du tar av bunnplaten, sjekk for løs kontakt inni vede å trekke og presse litt på inngangsrørene mens forsterkeren spiller. Endrer lydvolumet seg plutselig i den ene kanalen ?

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har jeg pirka og strammet kontaktene i V2 sokkelen med en neglesaks, etter et par støt prøvde jeg å sette i rørene igjen.

Røret plukker ikke opp nærværet til fingeren min, og gir heller ikke utslag når jeg knipser på den.

Det låter perfekt!

Så nå blir det bare å eksperimentere med forskjellige rør fremover som jeg har lest i om en annen tråd her.

Tusen takk for forslag og innspill : )

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Motoman

Fikk forsterkeren min i Februar i år, og den var uten drossler. Ser det er ganske store forskjeller inne i forsterkeren min og den nye til FinnK som han fikk i juli.
    http://avforum.no/forum/attachments/...terker-av1.jpg

Ja en stor forskjell er at de har fjernet katode-avkoblingene på smårørsprintet - det er to mindre elektrolytt-kondensatorer som står over katodemotstandene i første rørtrinn - disse to 1 kohm (en i hver kanal) ser man tydelig som første motstander under feed-back motstandene - når bildet er slik at jordingsskruen er øverst på printet. Så de motstandene vi snakker om her ligger da på linje nedover.

Setter man en 220 uF kondensator over der (pass på polariteten) vil forsterkeren spille litt kvikkere i øvre bass. Det er da bare å lodde direkte på endene til motstanden -der er det store loddepunkter. Kan gjerne prøve med en større - max 2200 uF/6,3V.

Samtidig øker forsterkning (og sus-nivå) litt.

Det var opprinnelig en katode-avkobling til - denne over den felles katode-motstanden på 2,2 kohm til de to trinnene i 12AU7-posisjonen i hver kanal - denne motstanden ser nå ut til å være redusert til 1,2 kohm på bildet her - sees tydelig lengre ut mot sidene som en liten lys bers motstand (spesielt utseende) som ligger horisontalt i bildet.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har jeg pirka og strammet kontaktene i V2 sokkelen med en neglesaks, etter et par støt prøvde jeg å sette i rørene igjen.

Røret plukker ikke opp nærværet til fingeren min, og gir heller ikke utslag når jeg knipser på den.

Det låter perfekt!

Så nå blir det bare å eksperimentere med forskjellige rør fremover som jeg har lest i om en annen tråd her.

Tusen takk for forslag og innspill : )

Ja fint - det er vanligvis slik. Du har ikke bare en av de mest vellydende forsterkerne som noen gang er konstruert, men også en veldig solid og driftssikker forsterker - de vi spiller på her hos oss har aldri utviklet den minste feil ved det som må kalles normalt bruk.

Og så mere - den er best når den får de gode gamle NOS-rørene fra 50/60/70-tallet - så skal man bare sørge for at det er god kontakt når man stikker rørene nedi soklene.

Og som du og andre har erfart - til denne prisen må man gjøre litt grunnarbeide selv for at resultatet skal bli 100 % perfekt.

På disse siste sidene har vi igjen repetert hvordan man ordner god kontakt i soklene og eventuelt også strammer jordskruen.

Side 101 av 176 FørsteFørste ... 11 21 31 41 51 61 71 81 91 97 98 99 100 101 102 103 104 105 111 121 131 141 151 161 171 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •