Focal`s venner - Offisiell tråd - Side 6

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 6 av 23 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6 7 8 9 10 16 ... SisteSiste
Viser resultater 101 til 120 av 450
    Intermediate Gwandarion sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    4,126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Jeg ble mest imponert av forsterkeriet i som var på bildet det ble linket til, MC, Halcro og Ypsilon (?). Noen som har en formening om Micro Utopia som stereofronter i et lite rom?

Moderator striky sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Sted
    Vestfold
    Poster
    3,296
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gwandarion
    Noen som har en formening om Micro Utopia som stereofronter i et lite rom?
    Jepp, kjempehøyttalere Bruker de selv i et rom på ca 14-15 m2.

Intermediate Vetteman sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    3,922
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gwandarion
    Jeg ble mest imponert av forsterkeriet i som var på bildet det ble linket til, MC, Halcro og Ypsilon (?). Noen som har en formening om Micro Utopia som stereofronter i et lite rom?
    Det er vel smak og behag Ola. Personlig så likte jeg ikke Berryliums-diskanten. Synes den blir altfor tilbakelent og "Hifi" hvis du skjønner hva jeg mener.

Sier ikke at Micro-Utopia er en dårlig høyttaler, for det synes jeg ikke, men diskanten falt ikke i smak hos undertegnede.

Intermediate Gwandarion sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    4,126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Matching er en ting, men det at man kan dele diskanten så lavt er i mitt sinn positivt. Jeg er følsom for kluss i øvre mellomtone og medisinen har hittil vært urimelig store elektrostater. Jeg har planer om et lite eventyr som kombinerer flere forskjellige teknologier (tre helt eksakt) om jeg ikke faller til ro med et par stativhøyttalere og en DD12 til.

Intermediate HenningHG sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    606
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    O vise Focal kjennere.

Jeg sitter å tenker på 1007Be. men ser at den har ganske lav følsomhet 89dB. Hvordan vill denne og en rør Forsterker gå sammen? Da med tanke på at jeg ikke bare spiller snill jazz men har ganske vid musikk smak?

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HenningHG
    O vise Focal kjennere.

Jeg sitter å tenker på 1007Be. men ser at den har ganske lav følsomhet 89dB. Hvordan vill denne og en rør sorsterker gå sammen? Da med tanke på at jeg ikke bare spiller snill jazz men har ganske vid musikk smak?
    89 dB er vel ikke så halvgalt. En annen ting å tenke på er hva impedansekurven viser...

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    170
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    O vise Focal kjennere.

Jeg sitter å tenker på 1007Be. men ser at den har ganske lav følsomhet 89dB. Hvordan vill denne og en rør Forsterker gå sammen? Da med tanke på at jeg ikke bare spiller snill jazz men har ganske vid musikk smak?
    Hvis det er stativ høyttaler du ser etter, skal du lete ganske bra for å finne noen med en følsomhet som er høyere! (med mindre du vil ha horn).

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    64
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hanspf
    Skal ikke la de franske mestrene ta seg av jobben i front altså? :-)
    Jeg tør vel nesten påstå at franskmennene er tøffere på film en brittene. Jeg har handlet B&W i front kun ut i fra musikk, og jeg elsker utseende på de. Jeg har faktisk aldri hørt Electra eller Utopia serien i et seriøst to kanals oppsett. Det hadde jo vært en fin sammenligning med evt. Electra 1037 vs B&W 803D.
    Beryllium vs Diamant. Noen som har noe grunnlag der?:-) Hva for komponenter bruker du selv, Hanspf??

Intermediate Hanspf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,722
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bowerman
    Jeg tør vel nesten påstå at franskmennene er tøffere på film en brittene. Jeg har handlet B&W i front kun ut i fra musikk, og jeg elsker utseende på de. Jeg har faktisk aldri hørt Electra eller Utopia serien i et seriøst to kanals oppsett. Det hadde jo vært en fin sammenligning med evt. Electra 1037 vs B&W 803D.
    Beryllium vs Diamant. Noen som har noe grunnlag der?:-) Hva for komponenter bruker du selv, Hanspf??
    Hmm du får besøke tråden min og kikke da vet du...;-), men det er noe franske greier ja :-)

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    B&W er en smule snillere i diskanten, og har ikke den stramme punchen som Focal har. Selv liker jeg Focal bedre enn B&W, men dette er selvfølgelig basert på personlige preferanser. Det eneste jeg liker litt bedre med B&W (da 802/801) er dybden i lydbildet. 803D syntes jeg ikke låter så bra til prisen, når en ser hvor kort vei det er opp til 802D. Og da er vi i prisklassen til Utopia. På avsforum er det en som byttet fra 803D til 1027be, og syntes visst nok at sistnevnte var en god del bedre.

Det er vel smak og behag Ola. Personlig så likte jeg ikke Berryliums-diskanten. Synes den blir altfor tilbakelent og "Hifi" hvis du skjønner hva jeg mener.

Sier ikke at Micro-Utopia er en dårlig høyttaler, for det synes jeg ikke, men diskanten falt ikke i smak hos undertegnede.
    Be-diskanten er overhodet ikke tilbakelent i diskanten etter min erfaring, i allefall ikke med rett forsterker. Be-diskanten oppfatter jeg som veldig nøytral og transparent, mens de eldre Focal modellene er det faktisk enkelte som oppfatter som "too much".....

Etter et møte med Focal Be på Chapter Audio har jeg fått et ganske godt inntrykk av hvor mye dynamikk og fart det ligger i den diskanten med rett forsterker. Vet flere som liker litt snill diskant, og bruker rør på Focal. Det handler om matching av elektronikk, og ikke minst plassering/rom. 8)

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    O vise Focal kjennere.

Har lest en test av 1027Be der de først brukte en 9W rørforsterker, men syntes den bli litt for liten. Tror de endte opp med 14W eller noe (!). Han som kjøpte mine 1027 bruker de på en BAT 60W rørforsterker, og mener det spiller forrykende.

De trenger ikke enorme mengder effekt for spille bra/våkne til liv (kvalitet fremfor kvantitet osv). Men skal en bruke de til hjemmekino, der man kanskje ønsker litt mer dynamikk og volum bør en vurdere noe med litt kraftreserver.

Intermediate HenningHG sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    606
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    OK takk for info.

Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Har lest en test av 1027Be der de først brukte en 9W rørforsterker, men syntes den bli litt for liten. Tror de endte opp med 14W eller noe (!). Han som kjøpte mine 1027 bruker de på en BAT 60W rørforsterker, og mener det spiller forrykende.

De trenger ikke enorme mengder effekt for spille bra/våkne til liv (kvalitet fremfor kvantitet osv). Men skal en bruke de til hjemmekino, der man kanskje ønsker litt mer dynamikk og volum bør en vurdere noe med litt kraftreserver.

Intermediate ragwo sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    2,710
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei.
    Jeg planlegger å kjøpe nye høyttalere og har kikket litt på Focal. Siden jeg ikke har alt for mye å rutte med (max 17000,-) har jeg sett for meg noen brukte Electra 926 eventuelt 936. Leste at 926 fikk utrolig gode skussmål i Stereophile for noen år siden og at 936 ble godt likt i Lyd og Bilde.
    Jeg er ute etter en høyttaler med stram men fyldig bass, en rund og fin mellomtone som ikke må være for tilbakelent og en luftig og fin diskant som er klar men ikke spiss. Kanskje vel mye å forlange, men jeg prøver meg.
    Høyttalerne skal drives med en gammel DP PA1 og en like gammel DP CA Model One.
    Så over til spørsmålene:
    Vil 926ene og/eller 936ene passe for meg? Er det eventuelt andre høyttalere fra Focal dere vil anbefale? Er det noen av dere som har erfaring med 926 vs. 936?
    Alle svar mottas med stor takk

Intermediate partyboynr1 sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,014
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Også jeg er på utkikk etter høytalere og da gjerne Focal...
    Har idag Pioneer AX2 som surround forsterker, og 2 stk Midgard 6.1 blokker som jeg nylig har kjøpt meg...
    Er det forsterkeriet god match opp mot Focal??
    Og da gjerne opp mot Electra BE serien, som jeg har litt lyst på.. Selv om prisen er deretter.. hehe

Noen formeninger blant Focal kjennerne her??

Intermediate Trumpetguy sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    806
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN

Tja, mine 1027 låter veldig ok når de er drevet av Arcam AVR350. Den har en strømforsyning på 1200VA, og leverer 2x120W@8Ohm i stereo-modus. Jeg fikk nylig tak i en hauggammal Dynamic Precision effektforsterker. Den leverer noe sånt som mye strøm og 2x250W@8Ohm. Skal si Focalene våknet til liv! Spesielt i bassen, pluss at en helt annen dynamikk i hele frekvensområdet. Det samme skjedde da jeg prøvde en vintage Adyton effekt.

Min konklusjon er at 1027 liker effekt, selv om de kan låte veldig bra uten også.

Intermediate mattman sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    736
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er ikke helt enig. Mine Electra 1027 koste seg ikke stort med Yamaha RX-V2500 AVR, bassen var utrolig upresis, hørtes slapp ut og lyden var generelt ikke imponerende mtp basskontroll. Jeg måtte mye lengre opp i forsterkeri før jeg fikk den bassen jeg ønsket meg, da med tanke på effekt. Jeg hadde gått for noe med muskler til disse frontene!

Intermediate Trumpetguy sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    806
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mattman
    Jeg er ikke helt enig. Mine Electra 1027 koste seg ikke stort med Yamaha RX-V2500 AVR, bassen var utrolig upresis, hørtes slapp ut og lyden var generelt ikke imponerende mtp basskontroll. Jeg måtte mye lengre opp i forsterkeri før jeg fikk den bassen jeg ønsket meg, da med tanke på effekt. Jeg hadde gått for noe med muskler til disse frontene!
    Ok, jeg formulerte meg litt upresist. Jeg er enige med deg, mattman. Erfaringen er at effekt er påkrevd. Jeg ville bare ha ryggen fri ved å si at jeg ikke har prøvd alt av lav-effekt kvalitetsforsterkere, og kan ikke uttale meg om det også kan gi godlyd.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Question Focal1037

Hei alle dere Focal likere!

Er helt ny her på forumet, og har fått helt dilla på fransk lyd!
    Har kikket rundt og hørt på mye forskjellig, og det blir antagelig be 1037, men jeg har ikke fått lyttet til dem enda i et skikkelig rom. Så hvis det er noen som har lyst til å ha meg på demo, ja så si ifra. Bor i oslo området. Så nå ser det ut som at endelig vi har funnet noe som er for mine ører!!

Ønsker alle dere en god jul og takk for mye interressant lesning!!

Hilsen RIP

Intermediate shakudu sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare av ren nyskjerrighet; hvordan uttaler folket Focal?
    Fåokl, Fokaal, Fåokal eller noen andre måter? Noen som har fasit?

Intermediate Hanspf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,722
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sier Jmlab jeg :-)