Focal`s venner - Offisiell tråd - Side 20

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 20 av 23 FørsteFørste ... 10 16 17 18 19 20 21 22 23 SisteSiste
Viser resultater 381 til 400 av 450
    Moderator devilej sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Nja, kjører man hardt med litt for svak elektronikk på den gamle Electra serien brenner for diskantene, og man sitter igjen med ullen lyd. Dette har jeg prøvd......
    2250 blir nok i svakeste laget for en så krevende høyttaler som 936
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Intermediate Audiomur sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    2,205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tja, diskanten du trodde var grillet mistenker jeg for og bare ha løsnet i limingen mot membranet. Det tok dessverre 5-6 par med diskanter før jeg fant det ut på mine. Ingen av de var brent.

Bilder av diskant:
    http://avforum.no/forum/diy-do-yours...b-electra.html

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av devilej
    Nja, kjører man hardt med litt for svak elektronikk på den gamle Electra serien brenner for diskantene, og man sitter igjen med ullen lyd. Dette har jeg prøvd......
    2250 blir nok i svakeste laget for en så krevende høyttaler som 936
    Skal ikke påstå dette altfor hardt siden du vet ting bedre enn meg.MEN,da skal man spille ...... høyt.De spiller VESENTLIG høyere enn f.eks B&W 803 N som jeg nettopp har byttet bort,med mindre effekt også.
    Jeg hadde 946 på forskjellige forsterkere.Alt fra 120 receiver watt til 5x200 Meridian som var brokoblet til 500.Hadde de i 5-7 år og opplevde ikke noen form for forvrenging.Eneste var at mellomtonen (merkelig nok) bunnet 2 ganger i brokoblet modus på vanvittige lydvolum.
    En 2250 burde jo holde og vil ikke tro at den er "farlig" å bruke.

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Audiomur
    Tja, diskanten du trodde var grillet mistenker jeg for og bare ha løsnet i limingen mot membranet. Det tok dessverre 5-6 par med diskanter før jeg fant det ut på mine. Ingen av de var brent.

Bilder av diskant:
    http://avforum.no/forum/diy-do-yours...b-electra.html
    Tja, det lukter sjelden svidd elektronikk av løsnet lim.....
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Sven1978
    Skal ikke påstå dette altfor hardt siden du vet ting bedre enn meg.MEN,da skal man spille ...... høyt.De spiller VESENTLIG høyere enn f.eks B&W 803 N som jeg nettopp har byttet bort,med mindre effekt også.
    Jeg hadde 946 på forskjellige forsterkere.Alt fra 120 receiver watt til 5x200 Meridian som var brokoblet til 500.Hadde de i 5-7 år og opplevde ikke noen form for forvrenging.Eneste var at mellomtonen (merkelig nok) bunnet 2 ganger i brokoblet modus på vanvittige lydvolum.
    En 2250 burde jo holde og vil ikke tro at den er "farlig" å bruke.
    Mine tidligere 946 forvrengte ikke før diskantene kveldet. De spilte til de ga seg. Spilte selvfølgelig høyt når det skjedde, men ikke ekstremt. Etter 4 diskanter ga jeg opp og byttet ut 350 wattern fra Thule med kvalitets effekt. Etter det var problemet borte.
    2250 er en bra forsterker til prisen, men det er likevel en bit igjen til god og stabil drift ved tøffe belastninger alà JC1. Selv om forsterkerene leverer godt med watt sier det lite om hva de gjør når de må jobbe med tøff belastning
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Intermediate Audiomur sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    2,205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av devilej
    Tja, det lukter sjelden svidd elektronikk av løsnet lim.....
    Placebo!
    Neida, det har du jo helt rett i. Men har du de ødelagte diskantene liggende hadde det vært litt interessant om du målte eller åpnet de for å bekrefte at det skyldes brent svingspole/tråd. Når jeg har "tatt" mine har jeg selvfølgelig spilt grisehøyt, og jeg kan huske at det luktet litt svidd den ene gangen. Men som sagt, ingen av gangene har det vært årsaken. Limet har hatt skylden hver gang.

God Sommer!

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ohmet spolene, og de var utvilsomt brent. Interessant det du skriver om at de kan løsne, for de var ganske dyre. Isåfall er det jo reklamasjon for de som kommer ut for det.
    Har nå gått noen år siden jeg hadde 926 og 946, så de har dessverre gått i søpla for lenge siden
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei jeg trur jeg skal kjøpe disse til høsten siden folk og fe sier det er bra saker.. finnes det noen prisliste sånn ca.. hva de ligger på?
    takker.

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva da??
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Dark
    Hei jeg trur jeg skal kjøpe disse til høsten siden folk og fe sier det er bra saker.. finnes det noen prisliste sånn ca.. hva de ligger på?
    takker.
    926: 7.500-10.000
    936: 12-15.000
    946: 15-20.000

Husk å spør hvilken versjon det er av f.eks 946.Vet ikke om de andre finnes i andre versjoner.Den nyeste versjonen har bedre bass.Modifisering i delefilteret.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    28
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor kan man kjøpe focal høgtaler nettside eller butikk. Ålesund område. Butikk.

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er vel bare hos Hifihuset i Bærum (Asker) og Tromsø du har muligheten, desverre. Om ikke merket har byttet importør i det siste da....

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har et litt generelt men samtidig spesifikt spørsmål til Focal-ekspertisen. Jeg har et par eldre JMLab/Focal DB26-K2 i front (se kinopresentasjonen i signaturen), noen karateriserte de som vintage . Den siste tiden synes jeg rett og slett det har blitt litt slitsomt å lytte til musikk, og det gir liksom ikke den balsamen for sjelen man gjerne er ute etter.

Her en kveld satte jeg på den siste plata til Susann Sundfør - The Brothel. Hun har jo en nydelig men spesiell stemme, men det ble rett og slett slitsomt å høre på. Føler at det er noen resonanser i nettopp dette toneleie/frekvensområdet, og noe av det samme gir seg uttrykk ved f.eks. elpiano. Og nå som jeg liksom har analysert meg frem til denne svakheten er det vanskelig å ikke irritere seg grønn.

Hvor skal jeg begynne for å komme dette til livs? Kan det være signalkjeden (receiver, effektforsterker) eller er det størst sjanser for at dette rett og slett er en svakhet ved høyttalerkonstruksjonen? Har lest en test et sted en gang i tiden at noen av de tidlige Focal-konstruksjonene kunne slite litt i overgangen mellomtone/diskant. Jeg bor jo litt ute på landet (rettere sagt er det vel dette som er selveste definisjonen på "landet" ), så det er liksom ikke bare-bare å låne noe nytt for å teste heller

Takknemlig for innspill.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Anfield
    Er vel bare hos Hifihuset i Bærum (Asker) og Tromsø du har muligheten, desverre. Om ikke merket har byttet importør i det siste da....
    Tromsø er historie. Men i følge hjemmesiden til Focal er det fortsatt hifihuset som er importør. I følge den samme siden ligger det rett utenfor Reykjavik...

Intermediate Kekka sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,353
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da skal jeg ned å hente Chorus 816V, CC 800V og 806V.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På Island?

Intermediate Trumpetguy sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    806
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Anfield
    Mulig det er noe på gang, men det er pr i dag Hifihuset som er eneimportør av Focal i Norge (hifi, ikke bil/båt-stereoprduktene til Focal, det er det Bass Brothers i Fosnavåg som tar seg av). Har akkurat bestilt to basselementer. Hadde kontakt med Focal i Frankrike i forkant, og de rutet meg til Hifihuset.

Intermediate Kekka sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,353
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    På Island?
    Mente du meg så.. nei :P Dem står litt utenfor Oslo.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Jeg har et litt generelt men samtidig spesifikt spørsmål til Focal-ekspertisen. Jeg har et par eldre JMLab/Focal DB26-K2 i front (se kinopresentasjonen i signaturen), noen karateriserte de som vintage . Den siste tiden synes jeg rett og slett det har blitt litt slitsomt å lytte til musikk, og det gir liksom ikke den balsamen for sjelen man gjerne er ute etter.

Her en kveld satte jeg på den siste plata til Susann Sundfør - The Brothel. Hun har jo en nydelig men spesiell stemme, men det ble rett og slett slitsomt å høre på. Føler at det er noen resonanser i nettopp dette toneleie/frekvensområdet, og noe av det samme gir seg uttrykk ved f.eks. elpiano. Og nå som jeg liksom har analysert meg frem til denne svakheten er det vanskelig å ikke irritere seg grønn.

Hvor skal jeg begynne for å komme dette til livs? Kan det være signalkjeden (receiver, effektforsterker) eller er det størst sjanser for at dette rett og slett er en svakhet ved høyttalerkonstruksjonen? Har lest en test et sted en gang i tiden at noen av de tidlige Focal-konstruksjonene kunne slite litt i overgangen mellomtone/diskant. Jeg bor jo litt ute på landet (rettere sagt er det vel dette som er selveste definisjonen på "landet" ), så det er liksom ikke bare-bare å låne noe nytt for å teste heller

Takknemlig for innspill.
    Kanskje de blir litt små og låter stressa når du spiller høyt?
    Har du sjekket fasen?Mine stod ut av fase og mange modeller fra Focal gjør det.
    Har hatt Focal Electra 946 og synes de var kresne på elektronikk og trengte enormt med krefter.Synes ikke at de var skarpe,men rett og slett bassfattige med sine 2x10",så det låt litt tynt.Når bassen kom til et greit nivå og våknet var det svært høyt.
    Det skal nevnes til slutt at Focal senere justerte delefilteret på denne modellen,for flere norske kunder klaget på lite bass fra disse kjøleskapa med en hissig prislapp på 55.000.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kanskje de blir litt små og låter stressa når du spiller høyt?
    Nei, det er ikke spesifikt når jeg spiller høyt, det er også ved behagelig rødvin-lyttevolum.

Har du sjekket fasen?Mine stod ut av fase og mange modeller fra Focal gjør det.

Tenker du nå på fasen mellom bass/mellomtone og diskanten? I så fall har jeg ikke sjekket dette nei. Men hvis du tenker på at høyre og venstre er i fase? Ja såpass erfaren er jeg at jeg hører at det låter feil om de er ute av fase Så ja, høyre og venstre har riktig fase i forhold til hverandre.

Har hatt Focal Electra 946 og synes de var kresne på elektronikk og trengte enormt med krefter.Synes ikke at de var skarpe,men rett og slett bassfattige med sine 2x10",så det låt litt tynt.Når bassen kom til et greit nivå og våknet var det svært høyt.
    Det skal nevnes til slutt at Focal senere justerte delefilteret på denne modellen,for flere norske kunder klaget på lite bass fra disse kjøleskapa med en hissig prislapp på 55.000.
    Njaei, bassfattige er de ikke for så vidt. Men nå bruker jeg jo to suber også under musikklytting. Men dette gjelder ikke nødvendigvis ved høyt volum, det er liksom lyden generelt som er blitt litt slitsom nå som jeg har blitt mer oppmerksom på dette.

Side 20 av 23 FørsteFørste ... 10 16 17 18 19 20 21 22 23 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •