Focal`s venner - Offisiell tråd - Side 17

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 17 av 23 FørsteFørste ... 7 13 14 15 16 17 18 19 20 21 ... SisteSiste
Viser resultater 321 til 340 av 450
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    266
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Roger
    Har etter litt fram og tilbake med Andrè på Hi-Fi Huset avbestilt mine Monitor Audio PL-300 og heller bestillt Focal Electra 1037. Lurte på hvordan Primare oppfører seg i combo med 1037. Har tenkt på å saumfare bruktmarkedet etter Primare Pre 30 og Primare A32.
    Hva var grunnen til at han mente at 1037 passet bedre enn pl-300?
    Hva sa han om styrkene/svakhetene til de 2 nevnte høyt?

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    heisann..

jeg vurderer å kjøpe Focal Chorus 800 serien.
    noen som har erfaring med disse sammen med EC utstyr??
    hører mye rock\metall.. men spiller det meste egentli. og har ikke
    plass til og plasere sub fornuftig så vill helst klare meg uten..

Intermediate mk4 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    4,788
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Sven1978
    Du nevner ikke pris,men jeg har sett en del Meridian 557 til salgs billig.Den kosta jo 24 k og ligger på 5-7500 nå,og den er nok en glimrende match.
    Prøvd en del comboer på mine 946,så Vincent monoblokkene er de eneste jeg anbefaler deg å styre unna siden de ligger i den prisklassen.
    Er i prisleiet rundt 10K jeg hadde tenkt ja, jeg synes diskanten er litt agressiv og slitsom og ønsker derfor en forsterker som muligens toner dette ned litt.
    Har skjønt at Meridian er en god match, noen som har andre erfaringer? Hva med Hegel?

Active norcane sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    448
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har egentlig lett litt overalt. Men ikke funnet ut om MIcro Utopia er in phase eller ikke. Altså om hvit skal på svart og vice verca.. NOen som kan omme med ett kjapt svar hadde jeg blitt evig takknemlig...

Newcomer flisa sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    99
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    mener at jeg har lest det et sted at dem også er i phase - som resten av utopia serien.

Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    448
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alto er jo ikke i phase mener jeg og huske..

Newcomer flisa sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    99
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av flisa
    mener at jeg har lest det et sted at dem også er i phase - som resten av utopia serien.
    mente pase - ble bare litt tett mellom bokstavene -

Intermediate Probie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    908
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan du ikke bare gjøre den enkle batteritesten?

Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    448
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Probie
    Kan du ikke bare gjøre den enkle batteritesten?
    Fullt ut en mulighet. MEn kvier meg skikkelig for og koble ut bak da jeg har kun kabel uten terminering og det er ett herk og komme til

MEn kanskje to batterier rett på HT gjør samme susen..?

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De er vel helt normalt konstuert .. Om de er i fase eller ikke merkes svært lett på lydbildet. Det er jo bare å koble om om du vil prøve.

Newcomer meridian861 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    256
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Question

Iflg. Focal`s designer skal + på + og minus på minus.

Da Andrè konfronterte ham med at i de fleste tilfeller at bl.a låt mye bedre phase snudd...fikk han så "øra" flagret for å si det mildt.

I mange rom spiller faktisk utopia serien bedre ved å snu Phasen.
    + på - og -på+.

Mitt rom er 11 kvadrat med betong bakvegg, mere bass ved snudd men mere difus topp! når jeg har Phase snudd Altoene og spesielt Electra 1037Be.

Det viktigste er at alle høytalerene dine spiller samme vei.
    Focal Designeren sa også at ikke bland 2,3 eller 4 veis i fronte oppsette.
    er Frontene 3 veis skal Centeren også være 3 veis! Ellers iflg. ham blir det phase feil....

PerS

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    256
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Focal Utopia III Diablo Test:

Dette er tatt fra TONEAudio MAGAZINE | The e-journal of analog and digital sound TonePublications

"Setup and Initial Listening
    Like most speakers, the Diablos are somewhat stiff right out of the box. At first, the beryllium tweeter sounds forward and harsh. Between 100 and 200 hours later, as the woofer breaks in rather nicely, the tonal balance shifts, making the tweeter sound even more forward. The folks at Focal warned me that these speakers take a LONG time to sound their best, and other Utopia owners concur, so don’t give up here. The best is yet to come.
    Around 400 hours, the magic starts to happen in earnest, and by 500 hours, when the tweeter fully breaks in, you are treated to a completely different musical experience. To save yourself the aggravation and the urge to get rid of these speakers prematurely, I highly suggest that you just play them in a spare room or your garage for two weeks with blankets over them at moderate volume. Unless you are terribly curious to observe the break-in process, find a good house project (which will probably make your housemate happy) and forget about the HiFi soufflé that is cooking in the other room. Then just enjoy the speakers when ready!"
    "I was blown away by how big the Diablos sounded in all three dimensions.
    This is the first small speaker I’ve heard with tonal characteristics that I enjoy, but which sounds like a big speaker. Most impressive was the amount of height in the presentation, along with width and depth.
    When connected to great electronics, the Diablos not only disappeared in the room, the soundstage extended way beyond the border of the speakers, just like my MartinLogan
    CLX’s or the full-range Verity Sarastro II’s. Listening to “Arms of a Thief” on the new Iron and Wine album,
    I could hear percussion effects and backup vocals spinning all around my listening chair."

Her er selv artikklen
    http://www.tonepublications.com/MAGPDF/TA_022HDX.pdf

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    170
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av meridian861
    Dette er tatt fra TONEAudio MAGAZINE | The e-journal of analog and digital sound TonePublications

"Setup and Initial Listening
    Like most speakers, the Diablos are somewhat stiff right out of the box. At first, the beryllium tweeter sounds forward and harsh. Between 100 and 200 hours later, as the woofer breaks in rather nicely, the tonal balance shifts, making the tweeter sound even more forward. The folks at Focal warned me that these speakers take a LONG time to sound their best, and other Utopia owners concur, so don’t give up here. The best is yet to come.
    Around 400 hours, the magic starts to happen in earnest, and by 500 hours, when the tweeter fully breaks in, you are treated to a completely different musical experience. To save yourself the aggravation and the urge to get rid of these speakers prematurely, I highly suggest that you just play them in a spare room or your garage for two weeks with blankets over them at moderate volume. Unless you are terribly curious to observe the break-in process, find a good house project (which will probably make your housemate happy) and forget about the HiFi soufflé that is cooking in the other room. Then just enjoy the speakers when ready!"
    "I was blown away by how big the Diablos sounded in all three dimensions.
    This is the first small speaker I’ve heard with tonal characteristics that I enjoy, but which sounds like a big speaker. Most impressive was the amount of height in the presentation, along with width and depth.
    When connected to great electronics, the Diablos not only disappeared in the room, the soundstage extended way beyond the border of the speakers, just like my MartinLogan
    CLX’s or the full-range Verity Sarastro II’s. Listening to “Arms of a Thief” on the new Iron and Wine album,
    I could hear percussion effects and backup vocals spinning all around my listening chair."

Her er selv artikklen
    http://www.tonepublications.com/MAGPDF/TA_022HDX.pdf

Takk for link! Et lite tips til dere som vil laste ned artikelen; ha tålmodighet det er en helt blad!

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt rart at Diablo tar så lang tid å myke opp når jeg ikke engang la merke til forskjellene mellom brukt og ny Micro. Skjønner ikke at det skulle være noen lydforskjell av å snu polaritene, så tar gjerne imot en forklaring.

HiFi + testet Biablo og skrev den var enda mer rå "Hifi" enn forgjengeren. Meget avslørende høyttalere da tror jeg. En grunn til at jeg ikke fikk lyst på dem da Micro er avslørende nok som det er.

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    256
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Antonx
    Litt rart at Diablo tar så lang tid å myke opp når jeg ikke engang la merke til forskjellene mellom brukt og ny Micro. Skjønner ikke at det skulle være noen lydforskjell av å snu polaritene, så tar gjerne imot en forklaring.

HiFi + testet Biablo og skrev den var enda mer rå "Hifi" enn forgjengeren. Meget avslørende høyttalere da tror jeg. En grunn til at jeg ikke fikk lyst på dem da Micro er avslørende nok som det er.
    Snur du Phasen vil eks bass slå utover eller innover.
    Tar du batteri testen så vil du se at bass mebranen beveger seg utover snur du polariteten + på - og - på + ser du mebranen trekkes innover.
    Klart det blir lyd forskjell!

Prøv dette: Pust kraftig ut (Phase+) Trekk pust kraftig inn (Phase-)
    Bruk ett ord istedet på Samme måte :si PUNSH (utover vanlig) så si Punsh(innover akkurat som da du trakk pusten inn. Låter det likt?

PerS

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ..

Newcomer Mortis360 sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    176
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå blir det jaggumei ett par Focal Sib på meg som bakhøytalere til en meget hyggelig pris! Kommer dog ikke til å kjøpe de før etter 12 August.

~ Mortis360

Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    448
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Beklager sent svar på mitt eget spørsmål men Meridian leverte her også!!

At lyden skulle bli bedre ved og snu phasen var helt nytt for meg også. Phasen til Micro er som nevnt riktig, dvs pluss på pluss og minus på minus. Tror jeg lar det være sånn.
    MEn neste år skal jeg bytte til Utopia Alto eller 1037BE. Er det noen som har prøvd Utopia Diva og kan si noe om disse tre?

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av norcane
    Beklager sent svar på mitt eget spørsmål men Meridian leverte her også!!

At lyden skulle bli bedre ved og snu phasen var helt nytt for meg også. Phasen til Micro er som nevnt riktig, dvs pluss på pluss og minus på minus. Tror jeg lar det være sånn.
    MEn neste år skal jeg bytte til Utopia Alto eller 1037BE. Er det noen som har prøvd Utopia Diva og kan si noe om disse tre?
    Diva Utopia har jeg ikke testet, men jeg har eid/eier Alto og 1027Be. 1027 var jeg svært fornøyd med, spesielt oppover i frekvensområdet der den definitivt har high-end kvaliteter. Ganske nøytrale i klangen, men om noe heller de minimalt mot det lyse. Alto har et enda større lydbilde (selv om dette ikke er et problem heller på 1027), fremstår svært nøytrale i klangen og har et mye større fundament helt i bunnen. På alle mulige måter mer autoritær.

Jeg oppfattet 1027 som litt analytisk (men ikke på en negativ måte - dvs. ikke overdrevent), mens Alto er litt mer korrekte på det punktet. Førstnevnte har faktisk en smule høyere imponatorfaktor i diskantområdet på noen gode innspillinger, men Alto tar det igjen på dårlige innspillinger. Begge slår ganske bra fra seg i kjent Focal stil, men stram og kontrollert bass, men Alto går dypere og fremstår derfor som litt mektigere.

Grunnen til at jeg endte opp med Alto var enkelt og greit at jeg brukte Utopia senteren sammen med 1027, og den spilte så bra at det var liten tvil om at det var en forskjell i pris og klasse. Jeg endte faktisk opp med å kjøre de i trifield (3 høyttalere i front - også til musikk), og samboeren (som ikke akkurat er opptatt av hifi for å si det pent) påpekte faktisk at hun syntes det var bedre lyd i Utopia-senteren enn 1027Be. Jeg hørte tok noen lytterunder for å høre på noen andre merker en periode, men veien var ikke lang til å investere i Alto når jeg endelig fikk muligheten. 1027Be endte opp i armene til en kjøper som kjøpte de uhørt, men endte opp med å bli svært fornøyd.

Men Alto er samtidig nesten 3 ganger så dyre som 1027Be. Jeg var meget fornøyd med begge serier på alle mulige måter, men er ikke tvil om at Utopia serien er totaltsett er bedre.

Så har man jo alltids den nye Utopia serien som kommer denne sommeren, men jeg registrerer at de har justert opp prisene ganske mye.

Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    448
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for innspill. Eneste minus for meg med Altoene er at de ikke eier waf faktor og de tar litt plass.. 1027 har jeg hatt før og var veldig fornøyd. Men de falt fullstendig sammen når ejg flytta. Fikk store akustikk problemer. MEn nå skal jeg flytte igjen så jeg håper den bitwen falller bort..
    De nye Utopia blir utopisk dyr og ikke så aktuell for meg desverre....

Side 17 av 23 FørsteFørste ... 7 13 14 15 16 17 18 19 20 21 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •