Offisiell tråd: T-Amp - Side 21

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 21 av 29 FørsteFørste ... 11 17 18 19 20 21 22 23 24 25 ... SisteSiste
Viser resultater 401 til 420 av 573
    Rune Bakke
    Guest
    Sitat Opprinnelig postet av asvaberg
    Jeg vil da svært gjerne vite hva slags musikk som ble spilt - ikke type, men kvalitet.
    • CD, i så fall hvilkne
    • fil - i så fall hvilken bitrate/komprimeringstype

JohnBlue/Fostex og andre fulltonehøyttalere er særdeles "ærlige" og "kresne" på selve musikkvaliteten.
    Jeg har selv Trends t-amp og separat Beresford DAC og har brukt Fostex en stund nå. Og det er himmelvid forskjell på CD plater i lydkvaliteten, og da også på filer; FLAC kontra low rez mp3 - mye større forskjeller enn om jeg spiller det samme på stuekinoen med receiver og store fronthøyttalere.
    Jeg skulle ønske du kunne gjenskape lyttestunden på Kingrex/DAC/JohnBlue men da skal du skaffe deg denne plata og bruke som referanse:
    Hei og takk for svar. Da er det nok ikke anlegg for meg, for jeg trenger et anlegg som spiller musikk, ikke bare hifi! Når lyden blir viktigere enn musikken er det litt stopp for meg. Jeg var på den galeien for noen år tilbake og skal ikke dit igjen :-)

Det er en stund siden nå, så jeg husker ikke alle. Men jeg mener jeg hadde med Bobby McFerrin "Bang!Zoom", Morten Harket "Wild Seed", en Dire Strats skive og The Chieftains "The Wide World Over".

Jeg bare husker det låt tamt og lite engasjerende. Rommet har jo en del å si, så det kan være noe der. Men til og med på noen relativt dyre høytalere ble det ikke bra (husker ikke navnet på de, mener det var med fulltone elementer).

Intermediate fhl sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,869
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    [.

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Rune Bakke
    Hei og takk for svar. Da er det nok ikke anlegg for meg, for jeg trenger et anlegg som spiller musikk, ikke bare hifi! Når lyden blir viktigere enn musikken er det litt stopp for meg. Jeg var på den galeien for noen år tilbake og skal ikke dit igjen :-)

Det er en stund siden nå, så jeg husker ikke alle. Men jeg mener jeg hadde med Bobby McFerrin "Bang!Zoom", Morten Harket "Wild Seed", en Dire Strats skive og The Chieftains "The Wide World Over".

Jeg bare husker det låt tamt og lite engasjerende. Rommet har jo en del å si, så det kan være noe der. Men til og med på noen relativt dyre høytalere ble det ikke bra (husker ikke navnet på de, mener det var med fulltone elementer).
    Alt er relativt og jeg tror du misforstår litt.

Det finnes plater/filer i nær sagt alle genre som egner seg på fulltone og/eller t-amp.

Men hvis du i det store og hele har low rez mp3 (128kbps) og ønsker dette best mulig ut, da er nok ikke kombinasjonen t-amp/DAC/fulltone det du er ute etter.
    Dessuten er ovennevnte kombinasjon best om du ønsker lydkvalitet fremfor lydkvantitet (les: høy musikk)

Men du behøver heller ikke "pure hi-fi" produksjoner.

Her er et knippe CD plater som jeg har stor glede av på mitt mini-HiFi, men som i min verden ikke nødvendigvis går under kategorien "pure-HiFi":

ELTON JOHN - CAPTAIN FANTASTIC
    DIRE STRAITS - LOVE OVER GOLD
    BLUE ÖYSTER CULT - CULTÖSAURUS ERECTUS
    QUEEN - INNUENDO
    VENGEROV - MENDELSSOHN FIOLINKONSERT E-MOLL
    SYSTEM OF A DOWN - MEZMERIZE
    SUPERTRAMP - PARIS

Når jeg tipset om den Haden/Metheny plata, så var det som en referanseplate i forhold til annen musikk du ønsker å spille.

Rune Bakke
    Guest
    Sitat Opprinnelig postet av fhl
    Hørte du høyttalerene med andre forsterkere siden du kan si at det var forsterkeren som var problemet?
    Frode
    Jeg hørte anlegget på to forkjellige høytalere, men jeg vet ikke hvor problemet lå. Om det er forsterkeren, kabeler, høytalere, rom eller musikk.

Kunne vært morsomt å hatt det på prøve og prøvd de på andre høytalere. Jeg mener og tror at ting ville endre seg da. Men allikevel, jeg er betenkt. Dette er et forsterker sett til over 5000 med T20 og en PSU, eller enda verre med en pre-amp og DAC. Da nærmer vi oss 10.000 kroner. Jeg kan rett og slett i se at det skal være verdt det. Men jeg har tatt feil før og gjør det nok flere ganger i livet.

Siden jeg allerede har kjøpt en Jungsson, så er jeg jo tildels partisk, men jeg ser ikke hvilken forsterker som kan konkurrere med 3500 kroner for denne? God lyd, 2x100watt, fjernkontroll og tyngde i bunn. Det hadde ikke Kingrex i det oppsettet jeg hørte.

Har andre noen erfaringer rundt dette?

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sant nok! :-)

Jeg hørte på Kingrex amp og dac både med og uten ekstra strøm forsyning. Dette ble satt på både John Blue høytalere og et annet nokså dyrt merke, som jeg ikke husker navnet på nå.

Jeg hadde håpet å bli bergtatt, men jeg ble ikke det. Det var rett og slett ikke nærheten av det jeg vil kalle hifi.

Det er ikke et billig anlegg, for jeg følte at man både måtte ha PSU og DAC. Uten PSU ble lyden veldig "slapp".

Jeg skal klare å få tak i et nokså godt brukt anlegg til den samme prisen man må betale for dette og lurer på om andre har samme erfaring?

Er dette en hype?
    Gjelder ikke de samme fysiske lover for disse produktene?

Dette er ikke et forsøk på å rakke ned på noen av produktene. For jeg vet andre har helt andre erfaringer, men jeg kan ikke slutte å undre meg på dette!
    John Blue lager jo flere høyttalermodeller. Er dette små stativhøyttalere eller større saker? Problemet med små høyttalere er at de ofte har en lav følsomhet og trenger en del effekt for å spille på anstendig nivå.

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    John Blue lager jo flere høyttalermodeller. Er dette små stativhøyttalere eller større saker? Problemet med små høyttalere er at de ofte har en lav følsomhet og trenger en del effekt for å spille på anstendig nivå.
    Dette gjelder ikke nødvendigvis fulltone, Roffe.

JohnBlue JB3 er nærmest skreddesydd for t-amp selv med følsomhet på 87dB

Tekton Fostex 4.1 likeså med sine 91dB

Det er ikke noe delefilter i disse fulltonehøyttalerne og det hjelper vel litt på hva du da får ut av dem med en liten forsterker (??).

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av asvaberg
    Dette gjelder ikke nødvendigvis fulltone, Roffe.

JohnBlue JB3 er nærmest skreddesydd for t-amp selv med følsomhet på 87dB

Tekton Fostex 4.1 likeså med sine 91dB

Det er ikke noe delefilter i disse fulltonehøyttalerne og det hjelper vel litt på hva du da får ut av dem med en liten forsterker (??).
    I prinsippet skal ikke det ha noe å si for følsomheten, siden den måles på høyttaleren som en "black box", altså inkludert evt. tap i delefilter.

Ser at JB3 har fått noen flotte kritikker, drevet av T-amps. De yter visstnok best i nærfelt i et slikt oppsett. Jeg går ut fra at mye av dette muligens skyldes at de små elementene faktisk ikke er drevet kunstig dypt og heller har en kledelig heving av bassen rundt 80-120Hz som kompenserer for det de mangler i ekte dypbass. Det kan også hende at de av den grunn har varierende ytelse ut fra hvilken musikk som spilles.

Rune Bakke
    Guest
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Det kan også hende at de av den grunn har varierende ytelse ut fra hvilken musikk som spilles.
    Det var mitt inntrykk også, at de var kresne på hva som ble spillt!

Derfor er nok ikke dette anlegget for meg, men det skal bli moro å følge med på tester og inntrykk her på denne tråden :-D

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar :-)
    Jeg hørte på denne, men den manglet mye i bunn! Først når PSU'en ble koblet inn kom det antydning til bass. Men da blir det også en kombinasjon til 5000 kroner og jeg synes det er vel mye for denne løsningen. En splitter ny Jungsson integrert til 3500 spiller langt bedre! Men en T20 er spennende, mye på grunn av DAC'en!
    en jungson til 3500kr spiller ikke langt bedre nei, sansynligvis spiller den dårligere når lasten er riktig.
    basert på mine tidligere forsterkere iallefall, bla. vincent 233 til 10k (2x 200watt), mingda mc34a(2x 35watt) verdt ca det samme, rotel 971mk2(2x 50watt) etc.
    hva som skiller de kan vær så lite som en smakssak, alt etter hva man har de koblet på.. t-ampene er generelt bedre på detaljering og bredde i lydbildet.

håper ikke det var desse 3toms john blue fulltonene du hørte på, iogmed at du nevnte dårlig trøkk.
    på mine 15" trøkker det så det holder.
    man kan ikke parre en 5watts amp til mikrohøyttalere med lav følsomhet og forvente en stor opplevelse

min største innvendig mot t-amper er en litt steril klang oppover, kan fixes med en rør-pre f.eks.

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av einis
    man kan ikke parre en 5watts amp til mikrohøyttalere med lav følsomhet og forvente en stor opplevelse
    definèr stor opplevelse....

For om du i stor opplevelse legger luftighet, transparent lyd, detaljrikdom - så joda, det kan du få.

Men om du i stor opplevelse legger trøkk, bass, decibel... nei det er noe annet.

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    dynamikk og driv er essensielt for en fullverdig musikkopplevelse spør du meg.
    sikkert fint med detaljer og luft i de her 3", men neppe noe de fleste kan leve med i lengden..
    får man 100db medisin og større membraner til sammenligning, da er sjokket et faktum

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    1
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Herminator
    Noen som har testet HILLY 90?
    Ja, hvis det er HLLY TAMP-90 du mener, så har jeg testet den.

Etter å ha vært stort sett fornøyd med 20W T-amp fra samme produsent la jeg inn et lavt bud på ebay på 90W'eren og vant budrunden.

Ca en uke senere var forsterkeren koblet opp til Dali 350 (86dB) og klar for testing. (Ja, 86dB passer egentlig ikke til T-amp, men har likevel fungert fint med 20W'eren ved moderat lydnivå)

Det første jeg la merke til er at denne har et sus som er der konstant og uavhengig av volum. Irriterende, men til vanlig bruk merkes dette heldigvis nesten ikke.

Ellers var jeg egentlig ganske fornøyd med lyden. Denne kunne gi massiv bass (relativt) og samtidig detaljert lyd lenger oppe i motsetning til lillebroren, som roter det til med en gang det blir dratt for mye effekt ut av den.

Når det gjelder ren lydkvalitet vinner likevel den minste T-ampen med god margin etter mitt syn.

Men det var et problem med 90W'eren som førte til at den nå ligger på hylla og samler støv. Når den slås av smeller det høyt i høytalerene, faktisk så høyt at det er direkte ubehagelig og ikke minst skadelig for høyttalerene.

Produsenten sin forklaring er at trafoen er beregnet for 220V og at for høy spenning inn er det som forårsaker dette smellet.

Jeg syns at dette høres merkelig ut, og i så fall betyr det at denne forsterkeren ikke kan brukes i Norge....

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    dynamikk og driv er essensielt for en fullverdig musikkopplevelse spør du meg.
    sikkert fint med detaljer og luft i de her 3", men neppe noe de fleste kan leve med i lengden..
    får man 100db medisin og større membraner til sammenligning, da er sjokket et faktum
    Selvfølgelig - man må gjerne bruke en t-amp på større høyttalere om det er det man ønsker.

Men smak og behag, einis.
    Jeg har byttet ut mine 4'' Fostex med Dali 3b og de er også fortreffelige i kombinasjonen med t-amp.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    93
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ny en fra Muse

MUSE M30 USB CLASS-D &Headphone Amplifier PCM2707 2x50w - eBay (item 170376870703 end time Sep-27-09 09:10:29 PDT)

Dac med Texas instruments klasse d forsterker.
    Texas Instruments Inc. TPA3121D2 CLASS-D power amplifier chip

Denne har ikke jeg hørt om før.

Har Testet min Muse Ta2020 på ett par xtz 99.25 for en tid tilbake og følte ikke at de var noen flaskehals der heller.
    På tide å få testen denne på noe skikkelig "tungt"

Newcomer
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da var min Poppulse T150 kommet i hus, og jeg må si jeg er mektig imponert over lyden. Den gruser min gamle H/K AVR 7000 i diskant og mellomtoneområdet. Spiller dessuten mye høyere enn jeg hadde trodd. Vurdere sterkt å kjøpe en til, da disse enkelt kan brokobles og volumkontrollen kan kobles forbi. Da har man en snerten liten monoblokk med XLR inngang på ca 75w i 8 ohm:-D

Rune Bakke
    Guest
    en jungson til 3500kr spiller ikke langt bedre nei, sansynligvis spiller den dårligere når lasten er riktig.
    Så prisen er det viktigeste argumentet? :-)

Rune Bakke
    Guest
    Sitat Opprinnelig postet av Bobolich
    Da var min Poppulse T150 kommet i hus, og jeg må si jeg er mektig imponert over lyden. Den gruser min gamle H/K AVR 7000 i diskant og mellomtoneområdet. Spiller dessuten mye høyere enn jeg hadde trodd. Vurdere sterkt å kjøpe en til, da disse enkelt kan brokobles og volumkontrollen kan kobles forbi. Da har man en snerten liten monoblokk med XLR inngang på ca 75w i 8 ohm:-D
    Dette ser jo unektlig litt spennende ut. SKikkelig trafo og det hele! Hvor kjøpte du den og hva betalte du?
    Kom gjerne med litt mere detaljer rundt testingen av denne! :-)

Newcomer
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøpte den hos Audio-magus.com. De har 20% rabatt på alt, da de er blitt overtatt av Obadimports.com. Koster 275USD. Med rabatt kom den på 220. Pris med frakt kom på 1750 kr( ble sendt som "gift":-) Har foreløpig bare kjørt den på mine Mirage OS3. Disse spiller bare ned til 70hz -3dB, så jeg har ikke fått testet hvordan de låter litt dypere ned i frekvensene. Kører fra Pc med en USB dac fra Hippohifi med BB1794 dac. Jeg må si den låter meget oppløst og luftig. Kanskje ikke fult så varm i lyden som jeg hadde forventet, da jeg har hørt folk sammenligne disse med rørforsterkere. Skal teste den på mine System Audio SA1780MkII litt senere. Veldig spent va den kan prestere med disse....

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så prisen er det viktigeste argumentet? :-)
    vel skiller jungson seg ut fra alle de andre forsterkerene i denne klassen?
    det er tross alt bare en normal klasse AB, hvor materialkostnadene er langt høyere enn i en t-amp, med ditto lengre signalvei og eldre teknologi.

Rune Bakke
    Guest
    vel skiller jungson seg ut fra alle de andre forsterkerene i denne klassen?
    det er tross alt bare en normal klasse AB, hvor materialkostnadene er langt høyere enn i en t-amp, med ditto lengre signalvei og eldre teknologi.
    Hmmm, joda...det er en helt normal og kjent teknologi.
    Men om argumentet med at det er en eldre teknologi skal funke, da burde vel rør være utdødd?

Jeg har hørt et anlegg med t-amp og ble skuffet. Dritskuffet! Jeg har også hørt Jungsson på gode høytalere. Prismessig ligger de noenlunde likt og jeg er ikke i tvil om at Jungsson låt best! Men som sagt, har bare hørt det en gang og man kan bli lurt av rom, signalkilder og ikke minst matching!

Så jeg skal høre på det en gang til, men inntil da. Jeg er overbevist om at man kan få et brukt anelgg til samme pris som spiller mange ganger bedre! :razz:

Side 21 av 29 FørsteFørste ... 11 17 18 19 20 21 22 23 24 25 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •