Martin Logan - Offisiell tråd

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 27 1 2 3 4 5 11 21 ... SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 529
    Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Martin Logan - Offisiell tråd

Martin Logan

Da det er flere og flere som får øynene opp for Martin Logan, både i hifi og hjemmekinosammenheng velger jeg å starte en offisiell tråd. Slik det er nå blir informasjon om dette merket spredt rundt i forskjellige tråder, og det vil være mer hensiktsmessig å samle info i en egen tråd.

-gayle_and_ron_ces1984-jpg
    Dette er gutta som startet Martin Logan. De møttes på en Hifi-sjappe på 70-tallet, og de slo seg sammen for å lage en ultimat høyttaler. Inspirert av Quad ESL og KLH Model 9 ville de lage noe som var enda bedre - det var i alle fall ideen. Om de har lykkes med det vil jeg ikke ta standpunkt til, men Gayle Martin Sanders og Ron Logan Sutherland laget sin første prototype i 1980. Denne gikk bokstavlig talt opp i røyk, men disse herremennene ga ikke opp - heldigvis! De presenterte på CES i 1983 en høyttaler som gikk under navnet Monolith. Nå var de i gang.
    Hele historien kan man lese på Martin Logan sine hjemmesider: The MartinLogan Story

Under finner du en liste over de mest kjente produktene fra produsenten. Jeg understreker at dette på ingen måte er en komplett liste, men den vil bli løpende oppdatert etter hvert.

Statement E2 (Ute av produksjon)
    -statement_e2_history-jpg

Odyssey (Ute av produksjon)
    -odyssey-gif

Summit: MartinLogan | Summit Electrostatic Floorstanding Speaker | Stereo and Home Theater
    -summit_app_image-jpg

Vantage: MartinLogan | Vantage Electrostatic Floorstanding Speaker | Stereo and Home Theater
    -vantage_app_image-jpg

Acsent (Ute av produksjon)
    -ascent-gif

Aerius (Ute av produksjon)
    -martin-logan-aerius-main-photo-jpg

AEON (Ute av produksjon)
    -aeon-gif

Vista: MartinLogan | Vista Electrostatic Floorstanding Speaker | Stereo and Home Theater
    -vista_app_image-jpg

Clarity: MartinLogan | Clarity Electrostatic Floorstanding Speaker | Stereo and Home Theater
    -clarity_app_image-jpg

Mosaic: MartinLogan | Mosaic ATF (Advanced Thin Film) Floorstanding Speaker | Stereo and Home Theater
    -mosaic_app_image-jpg

Montage: MartinLogan | Montage ATF (Advanced Thin Film) Floorstanding Speaker | Stereo and Home Theater
    -montage_app_image-jpg

Script I: MartinLogan | Script i Electrostatic On-Wall Speaker | Stereo and Home Theater
    -script_i_app_image-jpg

Theater I (Ute av produksjon)
    -theateri-gif

Stage: MartinLogan | Stage Electrostatic On-Wall / Off-Wall Center Channel Speaker | Stereo and Home Theater
    -stage_app_image-jpg

Cinema I: MartinLogan | Cinema i Electrostatic On-Wall / Off-Wall Center Channel Speaker | Home Theater
    -cinema_i_app_image-jpg

Voyage: MartinLogan | Voyage ATF (Advanced Thin Film) In-Wall Speaker | Stereo and Home Theater
    -voyage_app_image-jpg

Passage: MartinLogan | Passage ATF (Advanced Thin Film) In-Wall Speaker | Stereo and Home Theater
    -passage_app_image-jpg

Ticket: MartinLogan | Ticket In-Wall Speaker | Stereo and Home Theater
    -ticket_app_image-jpg

Vignette: MartinLogan | Vignette ATF (Advanced Thin Film) On-Wall / Off-Wall Plasma Television Speaker | Stereo and Home Theater
    -vignette_app_image-jpg

Fresco: MartinLogan | Fresco ATF (Advanced Thin Film) On-Wall / Off-Wall Plasma Television Speaker | Stereo and Home Theater
    -fresco_app_image-jpg

Depth: MartinLogan | Depth BalancedForce Servo-Control Subwoofer | Stereo and Home Theater
    -depth_app_image-jpg

Descent: MartinLogan | Descent BalancedForce Servo-Control Subwoofer | Stereo and Home Theater
    -descent_app_image-jpg

Grotto: MartinLogan | Grotto Servo-Controlled Subwoofer | Stereo and Home Theater
    -grotto_app_image-jpg

Dynamo: MartinLogan | Dynamo Front-Firing / Down-Firing Subwoofer | Stereo and Home Theater
    -dynamo_app_image-jpg

Abyss: MartinLogan | Abyss Front-Firing / Down-Firing Subwoofer | Stereo and Home Theater
    -abyss_app_image-jpg

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var da en meget innholdsrik presentasjon av ML. Skulle nesten tro du hadde tenkt å begynne som forhandler :-D .....

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm. Har de ikke en modell som heter Prodigy og da? Mener å ha lytta til en som het det, mulig det ikke var ML da.. hmm. Uansett, flott presentasjon . Elektrostater er veldig spennende.

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Joa, det er flere modeller. Prodigy, CLS, CLS II osv. Jeg skal lete opp resten etterhvert

Intermediate frdrk sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    666
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Veldig flott med slike tråder!
    Hvor får en kjøpt ML da? Det kan jo også være greit og ha med. Enseste stedet jeg vet om er Oslo HiFi Center.

Intermediate Elemental Studios sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For de som hørte ML på messa på lillestrøm for første gang; glem hele opplevelsen... Ta dere en tur å få en skikkelig demo...

Lurt å samle ML i en tråd...

Mitt første møte med ML var på Pulse messa på Plaza i fjor. Det er uten sidestykke den beste høyttaleren jeg har hørt! Er ikke sikker på hvilken av modellene det var, men det låt fantastisk! Har senere vært på demo å fått bekreftet min "kjærlighet" Blir nok en Vista i stua om en stund...

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva trenger man for å drive slike elektrostater da ? Da tenker jeg forsterker og watt. Kan man bruke integrete forsterkere eller er separate effekttrinn veien å gå ?

Intermediate kid sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    2,386
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den viktigste faktoren er vel at forsterkeren/effektforsterkeren takler lave laster(Ohm), ellers krever de ikke mye kraft for å spille pent. Dog, skal man ha en skikkelig forsterker som takler lave laster, stiger ofte summen automatisk også. Iallefall slik jeg erfarte min raske, men lærerike jakt på effekttrinn.

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    2,386
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Elemental Studios
    Blir nok en Vista i stua om en stund...
    Trodde du var hardbarka med DIY, jeg. Uansett et godt valg i denne prisklassen..

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Martin Logan er fantastiske høyttalere. Vurderte en stund merket selv. Etter demo fant jeg ut følgende....

• Det er ekstremt plasseringsavhengige med et svært begrenset sweetspot (type flytt deg 40cm i sofaen og lydbildet faller nesten sammen).
    • Krever sin forsterker. Ikke noe stort problem for en som er villig til å prøve litt, og/eller får hjelp av noen fagkyndige/erfarne. Bør allikevel nevnes. Elektrostater er defintivt ikke som poteten...
    • Senter høyttaler har jeg ikke hørt på, men selger hevdet den ikke kunne sammenlignes med store senterhøyttalere fra "tradisjonelle" høyttalerprodusenter i form av trykk og fun-faktor. Har sett lignende erfaringer av andre på nett. Nå er det riktignok kommet en ny senter i serien. Håper noen inntrykk av Akto.... (?)
    • Vanskelig å finne fornuftige bakhøyttalere som kan matche lydsignatur til front. Symetri?

Samtlige av disse punktene er mer eller mindre ganske negative i form av å bruke denne teknologien til hjemmekino. Det er flere måter å finne alternative løsninger de overnevnte punktene, men dette var de åpenbare årsakene til at jeg gikk bort fra ML. OHC hadde prøvd ML i et kino-oppsett hjemme hos en kunde, og måtte til slutt gi opp. Skal ikke gå i detalj, men det var nesten så de ikke ville snakke om ML når jeg nevnte 50/50 hjemmekino/hifi.

Når det er sagt, så er Martin Logan (dvs. Summit, har ikke hørt andre) noe av det bedre jeg har hørt i form av nervær, luftighet oppløsning og musikkglede. Lyttetretthet er saga-blott, og man får definitvt følelsen av high-end (i ordets rette forstand). Fikk inntrykket at lydsignaturen er litt "snill"... (arrester meg gjerne her --> begrenset erfaring med ulike forsterkere), og kanskje ikke det første alternativet om CD-samlingen består av rock og annen "tøffere" musikk. Mangler kanskje litt smell og knall i mellomtonen? Dette vil i så fall også reflekteres i form av morro-faktor på hjemmekino...men dette får noen med ML bekrefte/avbekrefte.

Har flere ganger lekt med tanken på et oppsett med ML. Per i dag så er det Beryllium diskanten til Focal som har gitt meg det jeg vil ha, men om jeg skulle oppgradere er jeg jammen ikke sikker på om Alto Utopia eller Summit hadde dratt det lengste strået dersom jeg hadde blitt overbevist om at ML leverer hjemmekino lyd slik jeg vil ha det... Per i dag, så har jeg oppfattelsen av at Martin Logan er en utmerket stereohøyttaler, som KAN brukes i hjemmekino.

Oppklar gjerne om det er noe jeg har misforstått... Når det gjelder Martin Logan står det Novice i panna på meg....

Intermediate Elemental Studios sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg elsker DIY, ja Men å bygge elektrostater er LANGT over mitt nivå, så ønsker jeg det må jeg nok gå i butikken som vanlige folk

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    2,386
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flott skrevet Håkon, og er egentlig veldig enig. De krever definitivt sitt, og er kanskje mest å anbefale for de som ønsker musikk fremfor hjemmekino. Som du også sier, KAN de brukes til hjemmekino, men det krever en del. Akto har klart dette perfekt, men har vondt for å tro at alle oss andre klarer det like bra.

Heldigvis begynner musikken å ta overhånd her hjemme, og derfor blir det prioritert deretter.

Elemental studios, regnet ikke med at du hadde tenkt å lage elektrostaterm, men har fulgt litt med på deg, og regnet med det kom en ny DIY høyttaler om ikke så lenge... Men ML er selvfølgelig et godt valg, og skal bli spennende å se hva du kommer til å velge:-D

Intermediate robertaas sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    3,118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan anbefale siten The Martin Logan Club! hvor de også har en tråd med samtlige modeller:
    MartinLogan Product Timeline

Jeg hørte CLS og Sequel II allerede på 80-tallet. CLS var bare et stort panel uten noe delefilter og den hadde dengang samme status som Quad ESL. Quad var forresten de første som lanserte electrostatiske høyttalere. Den første modellen kom allerede i 1957 og ble produsert i 28 år. Utfordringen med CLS og samtlige modeller fra Quad var at de ikke klarte i gjengi lavere frekvenser. Foruten design var det å få til integreringen mellom en dynamisk bass og et raskt electrostatisk panel som ga Martin Logan deres status. Høy pris, krav til mye rom bak høyttalerne og strømrike forsterkere har likevel gjort at de ikke er allemannseie.

Et annet firma som var tidlig ute var japanske Stax som utga en electrostatisk tweeter i 1954 og en electrostatisk hodetelefon i 1960. I 1979 utga de modellen Lambda og den blir fremdeles produsert nesten uendret. Jeg har en slik selv. :-)

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    ........Det er ekstremt plasseringsavhengige med et svært begrenset sweetspot (type flytt deg 40cm i sofaen og lydbildet faller nesten sammen).
    Så du har ikke vært på demo hos akto eller RoKo ennå......skjønner jeg

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    3,118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et lite sweet spot er kun et problem om man kun bruker 2 høyttalere.

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Martin Logan er fantastiske høyttalere. Vurderte en stund merket selv. Etter demo fant jeg ut følgende....
    • Det er ekstremt plasseringsavhengige med et svært begrenset sweetspot (type flytt deg 40cm i sofaen og lydbildet faller nesten sammen).
    • Krever sin forsterker. Ikke noe stort problem for en som er villig til å prøve litt, og/eller får hjelp av noen fagkyndige/erfarne. Bør allikevel nevnes. Elektrostater er defintivt ikke som poteten...
    • Senter høyttaler har jeg ikke hørt på, men selger hevdet den ikke kunne sammenlignes med store senterhøyttalere fra "tradisjonelle" høyttalerprodusenter i form av trykk og fun-faktor. Har sett lignende erfaringer av andre på nett. Nå er det riktignok kommet en ny senter i serien. Håper noen inntrykk av Akto.... (?)
    Er enig i det meste du skriver her, Håkon. Min bittelille innvending mot en komplett ML-frontrekke med senter, er at senteren jeg har hørt (Cinema) er noe snill og har litt lite trykk som er viktig til film. Har ikke hørt den nye Stage, og er i likhet med deg lysten på noen inntrykk fra Akto.

Det er heller ingenting i veien for å kombinere med en dynamisk høyttaler i front. Min Si6C med Heil bånddiskant fremstår som oppløst (ikke hissig) og dynamisk, og med et ganske stort trykk sammenlignet med det jeg har opplevd av Cinema. Under film duger dette veldig bra, og således har jeg oppnådd full effekt både under lytting i stereo med ML og til film med kombinasjonen ML og Audiovector.

• Vanskelig å finne fornuftige bakhøyttalere som kan matche lydsignatur til front. Symetri?
    Er dette såå viktig da? Er av den oppfatning at det aller beste er å ha høyttalere med lik lydsignatur rund baut. Men det er etter min oppfatning ikke altavgjørende om effekthøyttalerene er i eksakt samme serie. Akto sitt oppsett er jo en bekreftelse på dette. Hans Focal JmLab-høyttalere gjør en fullgod jobb under film. Selv bruker jeg Audiovector CX bak, og føler at det passer godt.

• Samtlige av disse punktene er mer eller mindre ganske negative i form av å bruke denne teknologien til hjemmekino. Det er flere måter å finne alternative løsninger de overnevnte punktene, men dette var de åpenbare årsakene til at jeg gikk bort fra ML. OHC hadde prøvd ML i et kino-oppsett hjemme hos en kunde, og måtte til slutt gi opp. Skal ikke gå i detalj, men det var nesten så de ikke ville snakke om ML når jeg nevnte 50/50 hjemmekino/hifi.
    Kan jo si litt om OHFC også det ;-)

Når det er sagt, så er Martin Logan (dvs. Summit, har ikke hørt andre) noe av det bedre jeg har hørt i form av nervær, luftighet oppløsning og musikkglede. Lyttetretthet er saga-blott, og man får definitvt følelsen av high-end (i ordets rette forstand). Fikk inntrykket at lydsignaturen er litt "snill"... (arrester meg gjerne her --> begrenset erfaring med ulike forsterkere), og kanskje ikke det første alternativet om CD-samlingen består av rock og annen "tøffere" musikk. Mangler kanskje litt smell og knall i mellomtonen? Dette vil i så fall også reflekteres i form av morro-faktor på hjemmekino...men dette får noen med ML bekrefte/avbekrefte.
    Igjen enig i det meste. Men angående "snill" og "tøffere musikk"? Her anbefaler jeg deg absolutt et besøk hos Akto. Det aller meste du putter inn i Meridianen hans kommer ut fantastisk, også Rammstein. "Mangel på smell og knall i mellomtonen?" ML er definisjonen på mellomtone ;-)

Når det gjelder Martin Logan, er min beste anbefaling å få en demonstrasjon i et godt oppsatt anlegg hjemme hos folk. Glem butikkdemoer dersom ikke salgsstedet har særdeles egnede rom. Min erfaring med Martin Logan var grusom fram til besøket hos Akto. Lyden på messer blir klart lidende her, som du sier selv har de jo et ganske begrenset sweetspot. At så folk står stimlet sammen og sier "dette låter jo ikke noe bra" er jo sånn sett ikke overraskende.

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    2,386
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Folk som har vært innom til nå har ikke merket noen forskjell, selv sliter jeg litt med å ikke sitte i sweetspot, men en senter ville nok gjort susen. Forventet at det skulle være dårligere enn det er når man ikke sitter i sweetspot, for dårlig er det ikke. I tillegg tror jeg at jeg har enda mye mer å hente ved plassering og endringer i rommet.. så skal bli et spennende prosjekt fremover...

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av robertaas
    ...Et annet firma som var tidlig ute var japanske Stax som utga en electrostatisk tweeter i 1954 og en electrostatisk hodetelefon i 1960. I 1979 utga de modellen Lambda og den blir fremdeles produsert nesten uendret. Jeg har en slik selv. :-)
    ...og jeg har en slik:

;-)

Stax Signature System II - SRS 4040. Elektrostat med rør-amp. Nytelse på øverste hylle!

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    3,118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    La ut bilde av den første modellen. Har samme forsterker som deg RoKo. Det er noe magisk med rør og elektrostater.

Intermediate HenningHG sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    606
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Får jo et par med ML høytalere for prisen av den pakken:???: