Martin Logan - Offisiell tråd - Side 8

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 8 av 27 FørsteFørste ... 4 5 6 7 8 9 10 11 12 18 ... SisteSiste
Viser resultater 141 til 160 av 529
    Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Her kommer strålende nyheter for alle som er glad i elektrostater:

Martin Logan Purity - Aktiv elektrostat med en 200w forsterker innebygd.

Martin Logan Source - Arvtageren til Clarity.

Les mer på:

HIFI4ALL.DK | Nyheder | Martin Logan nyheder

eller MartinLogan | Home Theater Speakers and Stereo Speakers | Electrostatic Loudspeakers

De forventede prisene ser ikke ut til å være spesielt skremmende heller (obs i danske kroner fra den danske importøren. De norske prisene er vistnok ikke helt fastsatt enda.)

Purity: 29.990,00 DKK
    Source: 19.990,00 DKK
    Motif: 15.995,00 DKK
    Grotto i: 13.995,00 DKK
    Fresco i: 9.995,00 DKK

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Overveier å selge mine Aeon I da de nesten aldrig blir brukt, ja, de er faktisk pakket ned.

Active HKviking sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    448
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Vista

Jeg sjekket ut ML Vista idag. sjappa skulle ha HKD28.00 for dem. Problem 1. Noen mener at de kke handterer fuktig klima. Problem 2, de kan lett soeve ned.

Noen synspunkter?

Lyttet paa de med en Jungson tube SACD HKD7.500. Spilte jo veldig bra sammen.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I går skulle jeg prøve litt frem og tilbake med flere par høyttaler kabler, for å se hvis jeg kunne høre forskjeller og bli litt klokere ...

Vel, jeg ble det men på en helt uventet måte! For å teste et par kabler jeg har så er jeg nødt til å bruke 'single-amping' fra min P1000 (jeg bruke bi-amping ellers). Jeg forventet at lyden skulle bli lavere og lydbildet kanskje dårligere, siden det blir brukt 2 forsterker moduler (1 per kanal) og ikke 4 som jeg pleier å vanlig (2 per kanal).

Så feil kan man ta !!!! Jeg ble overasket når jeg fant ut at lydstyrken/lydnivået var åpenbart likt. En rask måling med min RadioShack bekreftet dette. Det høres litt logisk ut siden ESL panelet trenger ikke masse krefter få å fungere optimalt. Jeg vet ikke hvorfor jeg ikke har tent på dette før ... :?

Men jeg forstår ikke hva som er poenget med bi-amping på Vista. Martin Logan sier at man må bruke to identiske forsterker. Se her:
    Horizontal Passive Bi-Amplification
    Horizontal bi-amping allows you to use two different types, models or brands of amplifiers (i.e. tubes on top, transistor on the bottom). However, we recommend that you use two identical amplifiers (i.e. same brand and model). If you must use two different amplifiers, it is essential that they have the same gain or that one of the two have adjustable gain so that you can match their gain characteristics. If the amplifiers of choice do not have the same gain characteristics, then a sonic imbalance will occur.

Hvis jeg høre slavisk på Martin Logan så de eneste forsterkerne som kan bi-ampe Vista er Sunfire sine modeller (pga voltage-source og current-source utgangene). Da får man en rør-type forsterker for ESL panelet og en kraftig transistor forsterker for bassen.

Bør jeg forsette å bi-ampe mine ML høyttalerne? Målet mitt var å få mer power ut til de høyttalerne og bedre kontroll men det ser ikke ut som det skjer.
    Jeg har enda ikke sett en eneste setup hvor bi-amping brukes på ML men hvis Martin Logan selv anbefaler det så burde det være noe å vurdere, ikke sant?

Hva synes dere ?

Intermediate Snooky sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    558
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Jerome
    Hvis jeg høre slavisk på Martin Logan så de eneste forsterkerne som kan bi-ampe Vista er Sunfire sine modeller (pga voltage-source og current-source utgangene). Da får man en rør-type forsterker for ESL panelet og en kraftig transistor forsterker for bassen.
    Martin Logan sier ikke at du bør bi-ampe med en rør og en transistor, men at det er ideen bak konseptet horisontal bi-amping. De skriver videre at denne "ideen" til tross bør en benytte identiske effektforsterkere på begge inngangene på Vista.
    Effektforsterkere med lik gain er et alternativ hvis identiske forsterkere av en eller annen grunn ikke er mulig.

Ellers er min erfaring den sammen som din når det gjelder effekten av bi-amping på mine Vantage, men de har aktiv sub så sammenligningen blir kanskje ikke helt god. Fant hvertfall at panelet ikke trengte særlig med effekt. Derimot oppdaget jeg store forskjeller i lyden når jeg byttet mellom forsterkere som taktlet lav ohm forskjellig.

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blott fordi fabrikanter anbefaler noe er det ikke sikkert det virker for deg, opp til en selv å teste litt.
    Biwire f.eks. har jeg ingen tro på med ML.
    Ellers er der jo ikke noe nytt i det med bi-amping, men jeg tror du leser det litt feil.
    Selvfølgelig skal man bruke 2 forsterkere med lik gain, men dette kan jo f.eks. være en Bryston 200 watter til bassen og en Bryston 100 watter til elektrostat panelet, hvor de to Bryston har samme gain. Har de ikke samme gain får du ubalanse imellom bass og diskant.
    Bruker du rør til elektrostat panelet og transistor til bassen må du stadig ha samme gain på forsterkerne, eller i det minste mulighet for å regulere gain på de for å få de til å matche i niveau, men dette er et sjangsespil jeg ikke vill tatt, da ville jeg alltid sitte å lure om det nå var korrekt.
    Dette med Sunfire sin filosofi får stå for de selv, det er amerikansk markedsføring.
    Du kan bruke hvilke som helst forsterkere, bare de er stabile overfor lasten høyttalerne har, dette er VITALT med elektrostater og du vil høre kjempe forskjeller i lyden hvis du prøver en forsterker der ikke er stabil.
    En Thule IA 350B med 350 watt f.eks. kan du bare glemme på elektrostater, det fungerer overhodet ikke. Lyder som en 1940 reiseradio, men reiseradioen kan spille høyere !
    Selvfølgelig er lydstyrken også lik enten du biamper eller kjører normal.
    At du ikke ser noen med biamp er ikke så rart tror jeg.....

Til HKViking :
    Alle paneler er følsomme overfor fuktighet. Når det er fuktigt setter støv sig lettere på membranene og det er vanskeligere å fjerne igjen.
    Ved normal luft fuktighet vil støv ristes av membranen når man spiller musikk.
    Ellers er det vanlig vedligehold at man støvsuger sine paneler en gang i uken, eller når nå man har tak i støvsugeren likevel. Dette holder panelene som nye og levetiden forlenges betrakteligt.
    Med Martin Logan kan du sette støvsugeren helt inntil membranen uten å frykte noe, men med Audiostatic f.eks. vil jeg holde munnstykket 3 cm fra membranen for å forebygge skader.
    Hvis panelet støver ned på grunn av fuktighet og intet vedlikehold vil panelet miste sin konduktans (?) og effektiviteten av høyttaleren vil gå ned. Til slutt kan du vri volumen opp på maks. og nesten ikke høre en lyd. Da må panelene skiftes ut.

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selv bi-amper jeg mine ML. I tillegg kjører jeg sub, så den ekstraordinære belastning som måtte oppstå skjer nok i de høyere frekvenser.

Bi-wiring har neppe noe særlig for seg, men bi-amping mener jeg gir et mer kontrollert lydbilde ved mer komplisert/detaljert musikk og høyere volum. Jeg har dog ikke kjørt noen blindtest på dette, så jeg legger derfor (enn så lenge) vekt på "mener".... ;-)

Støvsuging av panelene skjer nok litt sjeldnere enn hver uke, ja. Kanskje mer i nærheten av fire-fem ganger i året. Derimot tar jeg ikke sjansen på å støvsuge HELT inntill gitteret. Ettersom støvsugeren er svært kraftig (sentral), åpner jeg heller for litt innsug etter munningsstykket.

Andre tips, slik som full vask av panelfolien (slik man leser om på amerikanske nettsider), ønsker jeg gjerne innspill på! Noen som har testet dette?

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    558
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RoKo
    Selv bi-amper jeg mine ML. I tillegg kjører jeg sub, så den ekstraordinære belastning som måtte oppstå skjer nok i de høyere frekvenser.
    ML oppgir at motstanden faller jo høyere frekvensen er, så din konklusjon stemmer nok ganske godt

Bi-wiring har neppe noe særlig for seg, men bi-amping mener jeg gir et mer kontrollert lydbilde ved mer komplisert/detaljert musikk og høyere volum. Jeg har dog ikke kjørt noen blindtest på dette, så jeg legger derfor (enn så lenge) vekt på "mener".... ;-)
    Bi-wire er vel bare en kostbar måte å oppgradere klipsene mellom terminalene? Skal ikke si noe særlig på det siden jeg benytter bi-wire kabel selv, men vil påstå det ikke betyr hverken mer eller mindre enn det.
    Når det gjelder bi-amp fikk jeg ingen fordel av å kjøre dette horisontalt. Faktisk tvert i mot. Men Vantage har aktiv sub, så da stiller det seg kanskje litt anderledes enn på Vista. Føler uansett det er trygt å påtå at flere effektforsterkere klarer å gi like god lyd i single wire, og at det ikke er noe å hente på bi-amp med den rette effektforsterkeren.

Støvsuging av panelene skjer nok litt sjeldnere enn hver uke, ja. Kanskje mer i nærheten av fire-fem ganger i året. Derimot tar jeg ikke sjansen på å støvsuge HELT inntill gitteret. Ettersom støvsugeren er svært kraftig (sentral), åpner jeg heller for litt innsug etter munningsstykket.

Andre tips, slik som full vask av panelfolien (slik man leser om på amerikanske nettsider), ønsker jeg gjerne innspill på! Noen som har testet dette?
    Jeg har også vært veldig forsiktig med støvsuging av panelet (den ene gangen jeg faktisk har gjort det..) Men hvis en skal stole på produsenten er det ganske trygt å suuuuge i vei :-D
    Vask av panelfolien var nytt for meg. Hva går dette ut på? Erkjenner at jeg instiktivt er skeptisk totalt uten grunnlag. Får bare en litt sånn slangeolje følelse :twisted:

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser man på paneler der har stått i fuktige omgivelser, eller aldrig blitt støvsuget i noen år vil man se at det kan være vanskelig å se igjennom de.
    Normalt er de helt transparante.
    Med en vattpinne kan man se hvor mye møkk der sitter på folien, eller plasten.
    Med Audiostatic er det veldig enkelt å vaske panelene, demonter rammen med 4 skruer, ta ut panelet, og vask det av. La panelet tørre og sett det inn igjen. Vil man ha erstatningspaneler får man det ganske "billigt" også.
    Jeg har dog aldrig hatt grunn til å ta ut paneler på Martin Logan.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sikkert lurt å støvsuge panelene en god stund (mange timer) etter at høytalerene har vært plugget inn og i bruk, slik at ladningen eller den statiske elektrisiteten ikke er med å holder igjen støvet.

Vasking av panelet synes jeg høres ganske risikabelt ut, div vesker og såper osv kan vel i værste fall være med på å forandre motstanden på mebranet slik at den elektrostatiske ladningsegenskapene forandres.

Kjenner ikke ML så veldig godt, men det brukes ofte en meget høy motstand på elektrostat mebran for at ikke ladningen skal med det frekvenser og utbøyninger mot statorene osv, skal kunne flytte på seg slik at mebranet spiller med forskjellig følsomhet og lydtrykk på overflaten. Som eksempel kan vel nevnes at enkelte typer såper nettop brukes som tilsettnings couting på enkelte DIY ESL høytaler konstruksjoner for å forandre "stekefoliens" egenskaper til å bli oppladbar.
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    558
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Bakhøyttaler

Siden den har blitt en del Martin Logan her på forumet er det kanskje noen som har testet litt forskjellige bakhøyttalere også?

Ser temaet så vidt bererøres i noen av de tidlige innleggene i denne tråden, men ikke veldig uttømmende. Stiller meg bak vurderingen at det ikke er et must med eksakt match i lydsignatur på effekthøyttalere kontra fronter og senter. Men det blir stadig mer god lyd også bakfra, så jeg regner med at disse høyttalernes evne til å spille godt sammen med frontrekka bare blir viktigere.

Jeg har i dag Vantage og Stage i front, og JMLab 806 bak. Dette matcher helt klart ikke. Merkes særlig på enkelte DVD-A og musikk-DVD'er med mye lyd i bakkanalene. Så en utskifting er på sin plass. Synes samtidig at f.eks Vista blir en betydelig overkill bak.

MLs egen Script i kan kanskje være en option, men har aldri hørt denne. Noen her som har prøvd?

ML har også noen mindre HT'er for veggmontering som Voyage og Fresco. Men siden disse baserer seg på en helt annen teknologi enn Vantage og Stage er det vel ingen grunn til å anta at de spiller bra sammen?

Ellers har jeg lest på utenlandske fora om enkelte som er veldig fornøyd med Focal SR1000 BE sammen med ESL-serien til ML.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Talking The Quest

Jeg har et par eldre (1990?) ML "The Quest", som blir suverent drevet av en McIntosh MA6900.. De er 180 cm høye, og bestykket med hver sin tolvtommer som går kjellerdypt...:twisted: Mener å huske noe sånn som ned til midten av tyvetallet ved +-2db (?) De kostet i følge forrige eier 60 000 som nye...

Har hatt dem rundt 7 år nå, og er kjempefornøyd! (Håper å kunne ha de minst 7 år til.. Hehe...):-D

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjellerdypt går de nok ikke, men ganske dypt, ja.

Imidlertid; når du får på en sub (eller to) - DA får du virkelig høre hva dine ML kan prestere!

Husk for all del å støvsuge panelene en gang i blant da!

Active Sonus sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    349
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det ser ut som dere som poster i denne tråden har god greie på ML.

Jeg har bestemt meg for å kaste ut mitt Sonus Faber surround system til fordel for ett godt stereo oppsett. Jeg har en Musical Fidelity A5 integrert forsterker som jeg skal bruke. Denne er 2x250w i 8ohm og skulle greit klare MLs lave last i høye frekvenser. Det jeg lurer mer på er om rommet mitt passer for ML eller elektrostater generelt.

Jeg har lagt ved en rask Painttegning av stua mi. fra pipeløp til høyre side vegg (alt sett fra sweetspot) er det 280cm. Og fra sweetspot til veggen bak stereobenken er det 550cm. Jeg kan dra høyttalerne opptil 120cm fra bakvegg, men de må uansett stå ganske nærme sidevegger. I tillegg har jeg en peis like ved venstre høyttaler som er flittig brukt. Vil denne ha noen innvirkning på høyttalerens levetid?

Jeg vurderer enten nye Vista/Vantage eller brukte Summit

Intermediate Mirage sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    2,057
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det som er spennende med nye ML-produkter, er om de har klart å løse "sweetspot-problematikken". Det store problemet har jo vært at man måtte sitte i perfekt sweetspot for å få godlyden...

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Talking

Kjellerdypt går de nok ikke, men ganske dypt, ja.

Imidlertid; når du får på en sub (eller to) - DA får du virkelig høre hva dine ML kan prestere!

Husk for all del å støvsuge panelene en gang i blant da!
    Kanskje ikke helt ned til kjellergulvet, men noen trinn ned i kjellertrappa, iallefall.... Fant data om de på nettet, og der er de oppgitt til 28-22 000 +-2db, og det er neimen ikke mange andre høytalere i den prisklassen som klarer det.... De fleste holder seg over 30 hz, og da i +-3db....

Du mener det blir bedre med sub? Det har jeg faktisk ikke tenkt på! Mente originalbassene nærmest fungerte som subber i seg selv, og at slikt kanskje ble smør på flesk? Men selvfølgelig, en sub som bare tok de aller laveste tonene, kunne jo vært passe rått!:-D Noen tips om passende sub? Sunfire? SVS?

Ellers har jeg ikke vært noe særlig borti med støvsuger, men det kunne vel ha vært en ide å prøve! Panelene ser forøvrig ganske så gjennomsiktige ut... Men, men.....

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mirage
    Det som er spennende med nye ML-produkter, er om de har klart å løse "sweetspot-problematikken". Det store problemet har jo vært at man måtte sitte i perfekt sweetspot for å få godlyden...
    Hva er sweetspot???

Intermediate Mirage sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    2,057
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Der du må sitte for å få optimal lyd fra høyttalerne, der de låter best. "Lytteposisjon"

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av uno55
    1) Kanskje ikke helt ned til kjellergulvet, men noen trinn ned i kjellertrappa, iallefall.... Fant data om de på nettet, og der er de oppgitt til 28-22 000 +-2db, og det er neimen ikke mange andre høytalere i den prisklassen som klarer det.... De fleste holder seg over 30 hz, og da i +-3db....

2) Du mener det blir bedre med sub? Det har jeg faktisk ikke tenkt på! Mente originalbassene nærmest fungerte som subber i seg selv, og at slikt kanskje ble smør på flesk? Men selvfølgelig, en sub som bare tok de aller laveste tonene, kunne jo vært passe rått!:-D Noen tips om passende sub? Sunfire? SVS?

3) Ellers har jeg ikke vært noe særlig borti med støvsuger, men det kunne vel ha vært en ide å prøve! Panelene ser forøvrig ganske så gjennomsiktige ut... Men, men.....
    Ja, de går som sagt rimelig dypt, men det blir liksom ikke noe fundament ut av det...

2) YES! Helt klart. Du oppnår først at forsterkeren ikke trenger å levere på langt nær like mye kraft til bassdelen. I tillegg vil en sub (eller flere...) gi deg et voldsomt større lydbilde i form av "atmosfære". Dette skyldes at de lave frekvensene løfter opp resten av frekvensområdet som panelene står for. Merke sub er avhengig av ditt (og rommets) behov. Selv har jeg hatt stor glede av SVS sine sylindersuber. De passer som hånd i hanske med ML.

3) Dersom panelene ser litt matte ut, vil du rimelig garantert oppnå lydmessige forbedringer ved å støvsuge dem med en børste. De tåler ganske mye julig, så ikke vær redd for å gå på dem. Husk imidlertid på å trekke ut strømmen, slik at du ikke får noen som helst kjedelige hendelser underveis. Tror nok ikke at det vil skje noe, men likevel...

Mange amerikanere demonterer panelene og vasker dem, så dette er mildeste måte å gjøre det på... ;-)

Lykke til!

Intermediate PiXeL sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg oppdaget noe her om dagen.

Vanligvis bruker jeg mine Rotel effektforsterkere ,(2x RB-991), på Sequel'ene mine, men har i det siste dagene syntes at det høres litt slapp og kjedelig ut her.

Var redd for at panelene var modene for pensjonering.

Har blitt advart mot å koble elektrostater direkte til en receiver, men i går koblet jeg de direkte til min Yamaha RX-V1800.
    (Bruker ikke den interne bi-ampingen til Yamaha.)

Jeg skjønner ikke hvorfor dere sier at receiveren blir ødelagt?, dette låter jo fabelaktig!
    Lyden økte med flere decibel pr høyttaler, og de spiller med mye mer dynamikk nå enn da jeg brukte effekt forsterkere!

Side 8 av 27 FørsteFørste ... 4 5 6 7 8 9 10 11 12 18 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •