Martin Logan - Offisiell tråd - Side 5

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 5 av 27 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 9 15 25 ... SisteSiste
Viser resultater 81 til 100 av 529
    Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    678
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Etter at jeg hørte ML summit på horten messa så har jeg blitt veldig gira på elektrostater. Jeg var innom JFS i Drammen i går og hørte på ML vantage. Disse spillte helt rått på Mark knophler. Jeg var sjeldent imponert. Men så satte jeg på Ramstein med herate mich og da ble jeg kjempe skuffet. Bassen var tam, og vokalen var alt for snill. Lydbildet ble rett og slett rotete og lite fengende. Etterpå spillte han samme låten på et par ushere til 24k som spillte MYE råere. Er dere som har ML av samme oppfatning som det jeg er eller burde jeg gi dem flere sjanser på rock? For meg virker det som om ML er laget for "harmonisk musikk".

Active
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    434
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er nok like viktig hvilket utstyr du har før i kjeden, for jeg kjenner ikke igjen din beskrivelse av ML. Hvilken kilde og amp brukte de?

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    678
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Parasound JC1 til 75K og en audio recearch til 24K med rør samt en copland cd til 20K. Så det burde jo spille ganske fett.

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Biffig
    Etter at jeg hørte ML summit på horten messa så har jeg blitt veldig gira på elektrostater. Jeg var innom JFS i Drammen i går og hørte på ML vantage. Disse spillte helt rått på Mark knophler. Jeg var sjeldent imponert. Men så satte jeg på Ramstein med herate mich og da ble jeg kjempe skuffet. Bassen var tam, og vokalen var alt for snill. Lydbildet ble rett og slett rotete og lite fengende. Etterpå spillte han samme låten på et par ushere til 24k som spillte MYE råere. Er dere som har ML av samme oppfatning som det jeg er eller burde jeg gi dem flere sjanser på rock? For meg virker det som om ML er laget for "harmonisk musikk".
    Suppler det hele med en subwoofer, eller helst to, så skal du høre på godlyd, uansett musikksjanger....;-)

Intermediate HenningHG sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    606
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har noen erfaring +/- med Martin Logan CLS IIz? så noen tilsalgs på nett.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg trekker denne tråden litt "frem fra glemselen", da den i høyste grad er aktuell for mitt spørsmål.

Jeg skal etterhvert investere i et nytt effekttrinn. Jeg har sett på såkalte "ikke-mainstream" merker som GamuT, Bryston, Krell og Bladelius. Alle transistoralternativer. Men også Conrad Johnson, og da kanskje spesielt deres rør-alternativer. Jeg har liten erfaring i rørverdenen, og kunne tenke meg å høste litt erfaringer fra dere andre angående erfaringer med Martin Logan i kombinasjon med diverse rørutstyr.

Tidligere i tråden uttalte:

Sitat Opprinnelig postet av robertaas
    Det er noe magisk med rør og elektrostater....
    Høres lovende ut. Flere med tanker, erfaringer og meninger som kan dele litt med seg?

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Anfield
    Flere med tanker, erfaringer og meninger som kan dele litt med seg?
    Sitat Opprinnelig postet av HenningHG
    Har noen erfaring +/- med Martin Logan CLS IIz? så noen tilsalgs på nett.
    Sitat Opprinnelig postet av Counterpointer
    har en god gammel erfaring med CLS panelene fra slutten av 80 tallet. Hørte da et godt justert oppsett hos det som den gang het "Bohas" på Grünerløkka. Det var med en stk 40K sub som var lagt på siden, høytalerne sto midt i rommet og ble drevet av Conrad Johnson rør monoblokker til 60K. Makan til holografi har jeg aldri siden opplevd, spilte "The race" av Yello og bilene bare dundret forbi på en måte som tok pusten fra undertegnede.
    Dette er et oppsett som er sært vanskelig og dyrt, men du verden som det leverte.
    Per i dag så har jeg også hørt Conrad med transistor hos Akto. Og det er enda mer detaljert enn det det var med Naka. PA7 (x2).
    Vanskelig å sammenligne med en lydopplevelse for ca 25 år siden men lyden hos Akto er nok hakket vassere. :-D

My humble opinion

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har bare erfaringer med Coda effekttrin, (PMAudio) til elektrostater og det fungerer knall. Kjørte da med rørpre fra Sonic Frontiers.
    Coda S5 er å anbefale skal jeg tro, 50 watt klasse A, men de har jo også integrerte forsterkere. Koster litt dog, men du får sikkert et godt tilbud av Paul.
    Pm Audio
    Ellers, havde en kompis med CJ Premier 12 og elektrostater, dog ikke Martin Logan, også veldig bra, fik dog ikke hørt så mye den dagen hos han.
    kan selvfølgelig også bare anbefale Bryston ! men det er jo transistor...

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter sigende så spiller utstyret til Viking ekstremt oppløst og med et fantastisk perspektiv, så rørforsterkeriet han spiller på kan vel sikkert anbefales. Så var det spørsmålet om pris da Anfield

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av akto
    Etter sigende så spiller utstyret til Viking ekstremt oppløst og med et fantastisk perspektiv, så rørforsterkeriet han spiller på kan vel sikkert anbefales. Så var det spørsmålet om pris da Anfield
    Ja, pris er en vesentlig faktor. Det som er interessant er nypris fra 20-25k og nedover. Det er i hvertfall der tankene svirrer for øyeblikket, men for all del; jo billigere jo bedre. Gode bruktalternativer er selvfølgelig også interessant......

Da skjønte du sikkert at Vikings kandidat fallt hardt og brutalt ut av listen... ;-)

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mange er fan av McIntosh, men jeg har aldri kunnet helt svelge det blå lyset i front av de mer "tradisjonelle" forsterkerne deres. Men når jeg nå er inne på rør, har en av de virkelige "Grand Old Men" innen rørteknologien fattet min interesse, nemlig denne klassikeren:

MC 275.

Noen rørfans der ute som har informasjon og opplevelser med denne forsterkeren, og eventuelt har noen tanker om hvordan denne ville oppføre seg med Martin Logan Vista?

Intermediate Trumpetguy sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    806
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hiver meg på denne tråden. Var dum nok (:razz: ) til å stikke innom Tonart i Trondheim tidlig lørdag formiddag. Fikk det store demorommet for meg selv i en hel time. Hørte på noen Prestige Tannoy-høyttalere til 36' som virkelig låt grautete - prøvde med med EC-elektronikk til ~70k og McIntosh-elektronikk til omtrent samme pris. Så koblet de opp ML Vantage + McIntosh (kominert cd+pre og et effekttrinn) og lot meg sitte i fred med mine egne CDer. Gosh! Har vel aldri hørt makan til godlyd noen gang. Plutselig skjønte jeg _mye_ bedre disse begrepene som holografi, instrumentplassering, detaljering og fullstendig fravær av lyttetretthet! Æ e' immponert! Dessuten kan det vise seg at denne erfaringen blir dyr....

Dersom det blir ML, må jeg vel uansett på sikt oppgradere forsterkeren også, men de neste årene må jeg nok bruke det jeg har. Spørsmålet er nå om 2x80klA Jungson klarer å drive en ML Vista på en noenlunde skikkelig måte? Det er ingenting i veien med strømreservene, men det er kanskje ikke bare det som teller? Så er det dette med at impendansen dropper ned til 1.2ohm ved 20kHz. Går det an på forhånd å vite hvordan forsterkeren takler dette? Vil den gå opp i røyk midt en session med Rage Against the Machine (NB! hører nok mest på Sting, Eidsvåg, Boine, Shostakovich, Miles etc.)? Jeg har pre-ut. Kanskje et brukt effekttrinn hjelper? Så kan jeg se meg om etter en rør-pre på sikt :razz:

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min erfaring er at Vista ikke er den vanskeligste elektrostaten fra ML å drive. Følsomheten på 90 db er kurant, men det er som du sier impedansen som kan være utfordringen. Nå har jeg testet litt forskjellige forsterkere på mine, og ingen av dem har "bukket under" og gått i protection en eneste gang. Lyttevolumene har til tider vært relativt høyt, men til daglig er det sjelden at jeg overstiger 88-90 db på vanlig lytting.

Oppgir Jungson noen verdier for hvor langt ned den respektive forsterkeren skal være stabil? Min Arcam AVR350 er oppgitt fra produsenten å være stabil ned i 2 ohm drevet i to kanaler, og det har holdt fint til nå....

Forøvrig er "aha-opplevelsene" dine relativt like det jeg og flere har hatt ved gode demoer av Martin Logan.

Lykke til!

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Trumpetguy
    Hiver meg på denne tråden. Var dum nok (:razz: ) til å stikke innom Tonart i Trondheim tidlig lørdag formiddag. Fikk det store demorommet for meg selv i en hel time. Hørte på noen Prestige Tannoy-høyttalere til 36' som virkelig låt grautete - prøvde med med EC-elektronikk til ~70k og McIntosh-elektronikk til omtrent samme pris. Så koblet de opp ML Vantage + McIntosh (kominert cd+pre og et effekttrinn) og lot meg sitte i fred med mine egne CDer. Gosh! Har vel aldri hørt makan til godlyd noen gang. Plutselig skjønte jeg _mye_ bedre disse begrepene som holografi, instrumentplassering, detaljering og fullstendig fravær av lyttetretthet! Æ e' immponert! Dessuten kan det vise seg at denne erfaringen blir dyr....

Dersom det blir ML, må jeg vel uansett på sikt oppgradere forsterkeren også, men de neste årene må jeg nok bruke det jeg har. Spørsmålet er nå om 2x80klA Jungson klarer å drive en ML Vista på en noenlunde skikkelig måte? Det er ingenting i veien med strømreservene, men det er kanskje ikke bare det som teller? Så er det dette med at impendansen dropper ned til 1.2ohm ved 20kHz. Går det an på forhånd å vite hvordan forsterkeren takler dette? Vil den gå opp i røyk midt en session med Rage Against the Machine (NB! hører nok mest på Sting, Eidsvåg, Boine, Shostakovich, Miles etc.)? Jeg har pre-ut. Kanskje et brukt effekttrinn hjelper? Så kan jeg se meg om etter en rør-pre på sikt :razz:
    Så gøy!

Første gangen er spesiell, helt klart.

Om du trenger noe å drive de med kan jeg sterkt anbefale denne:

http://avforum.no/avtorget/showprodu.../product/14906

Intermediate shakudu sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det Martin Logan høyttalere som står i stua til Joey og Chandler i Friends?

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jepp, det er det...! ;-)

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har nå blitt litt fasinert av elektrostater og vurderer om jeg skal handle litt. Som student er det begrenset med penger jeg kan bruke, men jeg har tenkt litt på et sett med ML Sequell II. Jeg finner dog relativt lite informasjon om dem (står blant annet ikke oppført på første side av denne tråden), og jeg lurer derfor på om noen her har noen erfaringer med disse.

Jeg regner også med at jeg vil slite litt med forsterkerkraft hvis jeg skulle finne på å kjøpe disse. Min nåværende forsterker er en aldrende Grundig surroundsak kalt R 14 DPL som har oppgitt 2*70 watt nominell effekt ved 4ohm og har etter hva jeg kan forstå en 320watts strømsforsyning. Vil jeg i tilfelle kunne overleve med dette inntil jeg vinner i lotto ved en senere anledning?

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var vel LITT lite kraft til disse høyttalerne, ja. Du bør nok opp i effekt for å tilfredsstille Sequel II.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av john_a
    Jeg har nå blitt litt fasinert av elektrostater og vurderer om jeg skal handle litt. Som student er det begrenset med penger jeg kan bruke, men jeg har tenkt litt på et sett med ML Sequell II. Jeg finner dog relativt lite informasjon om dem (står blant annet ikke oppført på første side av denne tråden), og jeg lurer derfor på om noen her har noen erfaringer med disse.

Jeg regner også med at jeg vil slite litt med forsterkerkraft hvis jeg skulle finne på å kjøpe disse. Min nåværende forsterker er en aldrende Grundig surroundsak kalt R 14 DPL som har oppgitt 2*70 watt nominell effekt ved 4ohm og har etter hva jeg kan forstå en 320watts strømsforsyning. Vil jeg i tilfelle kunne overleve med dette inntil jeg vinner i lotto ved en senere anledning?
    Det er ikke bare watt effekten man må ta hensyn til når man skal drive elektrostater, da det vel bare ville bety at man måtte spille lavere , men også at forsterkeren er konstruert for å takle lav ohm situasjoner og holder seg stabil med kapasative belastning.

Har vært ute for at enkelte forsterkere går i protekt mode med en gang de tilkobbles elektrostat paneler uten at de spiller noe som helst (ikke opplevd dette på ML men på enkelte QUAD og DYI elektrostat konstruksjoner) , og i værste fall kan man vel oppnå selvsving situasjoner der utgangs transistorene på forsterkeren kan gå opp i røyk.

Regner med at ML har gjort noen grep i delefilter osv for å ikke å gjøre jobben til forsterkeren så veldig vanskelig, men man må vel ofte teste ut slike ting med praktiske forsøk før man kan si noe sikkert om hvordan forsterker og høytaler spiller sammen, og ML Sequell II fortjener vel å bli matchet med gode forsterkere, skal de vise hva de er gode for.
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Intermediate robertaas sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    3,118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av john_a
    jeg har tenkt litt på et sett med ML Sequell II. Jeg finner dog relativt lite informasjon om dem
    Sequel II - Welcome to the Martin Logan Club!

Side 5 av 27 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 9 15 25 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •