Martin Logan - Offisiell tråd - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 4 av 27 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 14 24 ... SisteSiste
Viser resultater 61 til 80 av 529
    Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Nitro
    Bare nysgjerrig : Nordlys studering jobber du med dette? eventuelt på Oksebåsen? Har nemlig en fortid her da jeg jobbet på FFI.
    Haha...dagens! Nei, det ville ha vært særdeles god gjetting fra Aktos sin side i så fall. Mitt primære arbeidsfelt er nok langt i fra nordlys-studering. Det var bare Akto`s måte å spørre på om jeg fortsatt jobbet i nord-norge.

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Gjestfrihet og selvsikkerhet ser ut til å ligge med i embalasjen til Martin Logan. :grin:
    Intet dårlig pakningsvedlegg tør jeg påstå..... :-D
    Får bare håpe ingen starter med noe djevelutdrivelse snart... (SVS-menigheten eller den nye Martin Logan klanen kanskje? :wink: )
    Slapp helt av, Håkon. Har ingen planer om å organisere noen menighet. Det bikker fort over for noen fra begeistret til besatt. Men begeistret er det lov å være.... ;-)

I så fall er kanskje Martin Logan total overlegen på alle punkter?
    Overhodet ikke. Mangler finnes nok for noen her og, og ikke minst personlige preferanser. Det burde vært noe mer i bunnen dersom den skulle vært "feilfri", men her kommer en god subwoofer inn i bildet. Utfordringen er jo da å få integrert denne så godt at den glir så "usynlig" og godt inn i lydbildet som mulig. If you catch my drift... ;-)

Intermediate bomholt sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,420
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg prøver igjen: Noen som har hørt både ML Vantage og B&W 803D eller ML Summit vs. B&W 802D og kan dele noen lytteinntrykk? B&W har jo blandt annet en fantastisk mellomtone. Matcher den ML på det område? Merker man kasselyd i B&W i forhold til ML? Hvordan er diskant og bass opp i mot hverandre?

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bomholt
    ...............Noen som har hørt både ML Vantage og B&W 803D eller ML Summit vs. B&W 802D..............
    Ja. Alle sammen, men det eneste riktige for deg - er å lytte selv.

Vi oppfatter lyd forskjellig, og det er grunn god nok til at du faktisk må bruke dine egne ører og kropp - for å finne ut av dette.

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg prøver igjen: Noen som har hørt både ML Vantage og B&W 803D eller ML Summit vs. B&W 802D og kan dele noen lytteinntrykk? B&W har jo blandt annet en fantastisk mellomtone. Matcher den ML på det område? Merker man kasselyd i B&W i forhold til ML? Hvordan er diskant og bass opp i mot hverandre?
    Når man kommer opp i prisklassen 100k går det veldig på preferanser, og man må nesten høre på de selv for å få et reelt inntrykk/danne sin favoritt basert på sin musikksmak og sitt bruksområde. En annen modell som også blir aktuell om man har 100k + å svi av er Alto Utopia (veil. rundt 150-160k en plass, men finnes til gode priser i Norge). Både Utopia, 802D og Summit er relativt nøytrale, men det er allikevel enkelte forskjeller på luftighet, detaljer, dynamikk og bass pga de ulike teknologiene. Veldig mye av ens oppfatning på hvor store (eller små) disse forskjellene oppfattes summeres ned på hvor velykket man har klart å integrere oppsettet i form av matching/rom/kalibrering. Summit kan fungere ekstremt bra i et rom der B&W låter halveis, og vica verca. En ting er helt sikkert, og det er at kasselyd er et ikke-tema på noen disse modellene. Viking skrev over at han syntes Summit er bedre enn Utopia på alle områder, men igjen skriver tidligere at han aldri fikk til Utopia i sitt rom. Stereophile however konkluderer med at Utopia er en av verdens beste høyttalere, i samme liga som Wilson Watt Puppy. Flere steder er B&W 800-serie referansen... Smaken ER kanskje som baken after all....

Jeg tror - at når man kjøper en slik høyttaler og ikke klarer å få eksemplarisk bra lyd i toppklasse er det enten noe galt med rommet, utstyret eller brukeren/installtøren (i værste fall en kombinasjon av overstående).

Dette var kanskje ikke noe svar på de konkrete forskjellene, men jeg syntes det er viktig å påpeke slike ting når vi snakker om anbefalinger av høyttalere i den prisklassen. Å danne sine egne erfaringer er jo uansett litt av gleden med denne hobbyen..

Intermediate bomholt sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,420
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Joda, enig at man må lytte selv for å danne et inntrykk. Men for øyeblikket er ikke det mulig. Ingen butikker i Bergen som har Martin Logan inne.
    Jeg tenker nok først og fremst Vantage vs. 803D. I den prisklassen er Gradient Revolution også en kanditat. Det er en dipol høyttaler som mange skryter uhemmet av. Uansett, takk for tilbakemeldingene. Martin Logan er i hvert fall en veldig spennende høyttaler. Har kun så vidt hørt på en modell for noen år siden. Tror det var forgjengeren til Summit. Det var noe spesielt.

Intermediate kid sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    2,386
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min drømmehøyttaler er B&W 802D.
    Så hvis jeg først skal opp i denne prisklassen, kommer jeg til å gå for den. Med mindre noe annet har dukket opp innen den tid, som verken jeg eller noen annen vet hvor lang tid kan ta:wink:

Intermediate Marantz sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    2,654
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Joda, enig at man må lytte selv for å danne et inntrykk. Men for øyeblikket er ikke det mulig. Ingen butikker i Bergen som har Martin Logan inne.
    Jeg tenker nok først og fremst Vantage vs. 803D. I den prisklassen er Gradient Revolution også en kanditat. Det er en dipol høyttaler som mange skryter uhemmet av. Uansett, takk for tilbakemeldingene. Martin Logan er i hvert fall en veldig spennende høyttaler. Har kun så vidt hørt på en modell for noen år siden. Tror det var forgjengeren til Summit. Det var noe spesielt.
    Hvis du vurderer å kjøpe høyttalere til 40-50 000kr ville jeg nesten spandert på en lang biltur til noen som har ML, helst privatpersoner med skikkelig kalibrert oppsett. Det er den eneste måten du kan få avgjort om ML er høyttaleren for deg

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg fått svar fra Jim Power hos Martin Logan vedr. varmepåvirkning på panelene:

Sitat Opprinnelig postet av Jim Power

Greetings Atle,
    Jim Power here.
    I think I can answer your question.
    Indeed, the temperature of the panels will affect sound transmission at least within the immediate range of the panel. The ambient air temperature is also very much a factor. The higher the temperature of air, the faster the air can move but the "thinner" it behaves. It will move more freely out of the way as you try to push it. This will affect sound quality. Warmer air will sound duller and will loose efficiency. Temperature affects air density just like altitude.
    It does take quite a large temperature swing to be very noticeable however. Typically, 3 db is equal to about 30 degrees Fahrenheit or 10000 feet in altitude. As I mentioned earlier, it is also not truly a flat response change. Higher frequencies are affected first so the 3 db would be skewed rather than flat.
    What this would mean to the audiophile is that it would be slightly better to listen to music in miserably colder conditions assuming you really enjoy the upper register.
    As for the affects of sound volume based on the temperature of the black grid itself, it may have the result of a slight roll off for a warmer panel. There would be much more noticeable effect from relative humidity than just temperature alone. Higher RH will result in a higher or faster loss of static charge to the atmosphere or earth ground. That is why we strongly urge frequent vacuuming of the panels in dusty conditions. The humidity combines with the dust that the panel has collected (very fine electrostatic dust collector) and creates a path to earth ground as well as to the atmosphere. It is most helpful to have the speaker unplugged overnight for a thorough discharge before attempting vacuuming with your Hoover.
    I hope this helps.
    Happy listening!

jp

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Opprinnelig skrevet av Jim Power
    ....What this would mean to the audiophile is that it would be slightly better to listen to music in miserably colder conditions assuming you really enjoy the upper register......
    Endelig noe som det norske klimaet egner seg perfekt for. Åpent vindu og ingen varmeovner for de høye transistenter :-D

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    678
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan er ML når det gjelder å spille høyt? Har de samme kapasitet som dynamiske høytalere? er det evt. mye dårligere? Hvordan er de fks. til en "real" fest?:-D

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det har de - tildels.

Å bruke elektrostater for et stort publikum krever at lokalet er tilrettelagt som et konsertlokale, dvs at alle befinner seg mer eller mindre innenfor høyttalernes ytterpunkter. Man kan ikke stå vinkelrett på en elektrostat, da mister men mye av diskant og mellomtone.

Du kan spille relativt høyt, men i mitt rom har jeg en definitiv grense på 110 db.

Intermediate fabian sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    1,964
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av akto

Du kan spille relativt høyt, men i mitt rom har jeg en definitiv grense på 110 db.
    er det med eller uten subbene?

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ut i fra en helhet. Med subbene alene på en enkel frekvens klarer jeg noe mer, men når jeg spiller musikk eller film er dette maks peak.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Man kan ikke stå vinkelrett på en elektrostat, da mister men mye av diskant og mellomtone.
    Her var det jeg datt av ??? Forklar....
    ML sine membraner er konvekse (rett ord ? ), med Audiostatic f.eks. hvor disse har flate membraner er da plaseringen av lytteren mye mere kritisk, faktisk har man ca. 5 cm å boltre sig på helt ute ved en avstann av 5 meter fra membranen, jeg har prøvd. Med ML har du fantastisk stereo perspektiv nesten uansett hvor du sitter i stuen.

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vinkelrett som i 90 grader på siden av høyttaleren

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vinkelrett som i 90 grader på siden av høyttaleren
    Kompenseres ikke det tildels av den bakoverrettede diskanten?

Har forresten noen -30graders (vinkel, ikke temperatur) målinger av disse? Jeg har hørt et sett ML (en av forrige generasjons passive) og noterte meg tålig god spredning ut mot sidene, men var ikke så interessert i å sjekke om de hadde sann 8-talls karakteristikk.

-k

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Kompenseres ikke det tildels av den bakoverrettede diskanten?

Har forresten noen -30graders (vinkel, ikke temperatur) målinger av disse? Jeg har hørt et sett ML (en av forrige generasjons passive) og noterte meg tålig god spredning ut mot sidene, men var ikke så interessert i å sjekke om de hadde sann 8-talls karakteristikk.

-k
    Skjønner jo Akto sin mening, men med ML har du mye mer info i diskanten enn vanlige høyttalere selv når du setter hodet på toppen av de, dette pga den enorme spredning samt refleksjoner ifra bakveggen. Men igjen, dette avhenger av hvordan du "ser" på det, snakker vi 15000 hz, hvor der ikke er mye info likevel egentlig stiller saken sig sikkert anderledes.
    Ja, ser du f.eks. på Stereophile sin test av SL3 vil du se målinger (håber da den ligger på nettet ellers kan jeg sende dig en kopi). Du vil se at målingene blir bedre og bedre desto lenger vekk fra panelet man kommer. Desto tettere på panelet man er desto mer presens i mellomtonen. Nu er disse distanser ikke relevante ved normal lytte posisjon, bare for å indikere forskjellen på målinger på dynamiske og panel høyttalere.
    At målingene er uhyggelige å se på, med masse dips osv. er pga panelets karakteristik og kan ikke direkte overføres til hvordan lyden er.
    Å lese målingerne, samt å lese testen er to forskjellige verdener, i testen, etter implementering av en del Tube Traps i lytterommet, da tok det helt av og superlativerne hang løse.
    "These speakers are for those who demands nothing less than the best from their speakers", men dette inkluderer matching med annet utstyr da de vil være uhyggelig avslørende, også mht rommet de står i.

Det de også skriver om SL3 er f.eks. at de vil gi bedst lyd i levende rom, rom med tunge møbler og absorbenter er ikke å anbefale pga at den øvre diskant er "beamy".
    Men, SL3 havde ikke en bakmontert ambience diskant. Når denne slås av på mine Aeon er det som alt falder sammen. Romvirkningen er helt utrolig med denne på.
    Jeg har ikke sett noen tests med målinger på de nye modeller, men de må vel findes....
    En kuriositet : hvor Audiostatic har laget "fins" som tilbehør til sine fuldtone modeller nå, dette bedrer koblingen til rommet og gir en bedre nedre mellomtone og bass, da har ML med de nye design gått bort fra disse. Ser man på SL3, Aeon og den generasjon ser man disse "fins" der holder panelet. Ved målinger off-axis vil dette gi dårligere målinger, men som jeg sagde, i mitt tidligere hus kunne jeg sitte 3 meter til høyre for høyre høyttaler og stadig ha fantastisk lyd.

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selv har jeg SL3, og disse fungerer aldeles fortreffelig i min kino.

Rommet er godt dempet, men bakvegg (bak SL3) og tak er ikke dempet. Derfor får jeg også god nytte av den lyd høyttalerne sender bakover. Den refleksjon som finner sted nettopp her er med på å lage et stort lydbilde med massevis av detaljer og ambience. Også motsatt vegg er udempet. Da får jeg bakrommets fulle virkning av antydning til refleksjoner med.

Ser du har Stax Signature II du også... Disse sammen med kun sub er en morsom opplevelse... ;-)
    En ny dimensjon, kan man si. Egentlig ikke noe man trenger - dette er hodehøyttalere av virkelig rang, men likevel - litt sjelsettende bass - rett i roppen - er heller ikke å forakte...:-D

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, har før anbefalt hodetelefon og romperister for folk med budget, med Stax blir det da High-End med rystelser.....

Side 4 av 27 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 14 24 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •