Martin Logan - Offisiell tråd - Side 24

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 24 av 27 FørsteFørste ... 4 14 20 21 22 23 24 25 26 27 SisteSiste
Viser resultater 461 til 480 av 529
    Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Martin Logan Factory Tour: MartinLogan, April 16, 2012

Intermediate Elemental Studios sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Svært interessant lesing! :-)

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Får vel melde meg inn i The Martin Logan Club jeg og....

Etter å ha vært interessert ML lenge (noen vil se at jeg var den første som svarte i denne tråden men så ble det stille), og etter å ha fult med på bruktmarkeden en stun tok jeg skrittet 1 mai. For å sikre at det ble lyd satset jeg på et sett brukte Purity med egen forsterker. Frykten var ubegrunnet da Xindak'n to ML på strak arm, og med den litt varme Xindak lyden jeg liker.

Dog var det Vista eller Vantage som var målet. Da det ikke selges så mye ML brukt om dagen - har fulgt med en stund, hoppet jeg på et tilbud på nye Vista - de siste fra Audiocompaniet. De kom den 16 mai og Purity ble solgt 18 mai....

Det ga meg noen dager med parallell testing. Lyden er ganske lik, dog mer oppløst i Vista. Vista har et større lydbilde og sweet spot, da de har større paneler mens Purity nok har noe mer trøkk i bassen. Nå skal det sies at Vista er nye og nok trenger litt innspilling (hvis jeg tror på det...) Hva som passer best er derfor styrt av rommet størrelse og hvordan de brukes og jeg anbefaler begge.

Beste høytalere jeg har hatt til nå, og et stort skritt opp fra B&W 703 på "min" musikk.
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gratulerer så mye med nye lydformidlere, og velkommen i klubben! :-D
    En bekjent av meg var svært interessert i de Vistaene fra Audiocompaniet, men han rakk tydeligvis ikke å bestemme seg før toget gikk. ;-)
    Har sjøl brukt XA6950 på mine Vistaer, og det fungerte for så vidt greit nok.
    På sikt bør du nok prøve noe annet på forsterkersiden, som sannsynligvis vil gi deg en litt bedre kontroll og definisjon i bassen.
    I så måte opplevde jeg både Doxa 73 og ikke minst Hegel H200, som en god del bedre i den sammenheng.
    Samtidig nevner jeg gjerne de nye Hypex Ncore-blokkene også, som faktisk spiller fullt på høyde med min ASR Emitter! Bare for å ha gitt deg et par tips...
    Om Vistaene foreløpig synes mer bassfattige enn Purity, så skyldes nok det manglende innspilling for basselementene.
    Du får gi dem noen timer, så løsner det nok etterhvert. Lykke til, og gratulerer nok en gang!

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scrooge
    Gratulerer så mye med nye lydformidlere, og velkommen i klubben! :-D
    En bekjent av meg var svært interessert i de Vistaene fra Audiocompaniet, men han rakk tydeligvis ikke å bestemme seg før toget gikk. ;-)
    Har sjøl brukt XA6950 på mine Vistaer, og det fungerte for så vidt greit nok.
    På sikt bør du nok prøve noe annet på forsterkersiden, som sannsynligvis vil gi deg en litt bedre kontroll og definisjon i bassen.
    I så måte opplevde jeg både Doxa 73 og ikke minst Hegel H200, som en god del bedre i den sammenheng.
    Samtidig nevner jeg gjerne de nye Hypex Ncore-blokkene også, som faktisk spiller fullt på høyde med min ASR Emitter! Bare for å ha gitt deg et par tips...
    Om Vistaene foreløpig synes mer bassfattige enn Purity, så skyldes nok det manglende innspilling for basselementene.
    Du får gi dem noen timer, så løsner det nok etterhvert. Lykke til, og gratulerer nok en gang!
    Takker for mange tips på forsterkere siden. Liker godt det jeg hører men vil nok følge med hva som dukker opp på brukten fremover, selv om det egentlig er feil tid på året å drive på med slikt..

Godt jeg bestemte meg raskt da, men jeg var ikke så mye i tvil når jeg hadde hørt Purity'ene, likte det jeg hørte. Har hørt mer musikk den siste uka enn det siste halve året, tror jeg, finner stading ny ting ved musikk jeg trodde jeg kjente ganske godt.

Og, jeg liker designen veldig godt! Trodde de med sine 1.5 m skulle ruve, men de er slank og gjennomsiktige - rene skulpturene i mine øyne :-D .
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skulpturer er vel en god betegnelse ja! 8)
    Her i rommet glir de så og si ubemerket inn, takket være en relativt mørk (kino)bakgrunn.
    Ellers er jeg fullstendig enig med deg hva godlyden angår, og har sagt det mange ganger til de som har vært innom:
    Om det noen gang blir aktuelt å bytte de ut, så blir det i så fall til en større ML-modell.
    Har hatt mine Vistaer i tre-fire år om jeg ikke husker feil, og de blir helt sikkert stående en goooood stund til.

Ellers anbefaler jeg deg å "leke" litt med plasseringen i forhold til side- og bakvegg, og prøv gjerne å tilte de litt mer forover enn den bakoverlente originalvinkelen.
    Her hos meg, gir det litt mer "trøkk" i øvre mellomtone / diskant. Tipset fikk jeg en gang fra Akto og RoKo her på forumet, sistnevnte har så vidt jeg vet - fortsatt sine Summit X elektrostater.
    Hva toe-in angår, har jeg fulgt ML's egne anbefalinger.
    Du kommer garantert til å kose deg med disse høyttalerne, jeg tør si; i lang tid!:-D

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fikk lyst til å prøve en Hegel H200 etter det du skrev Scrooge, og det var allerende en for salg. I går hentet jeg den hos Hifi-Mathias.

Som alltid må jeg av med lokket for en titt - litt støv, så den fikk seg en omgang med trykkluft på terrassen. Ren og pen ble den inspiert - ryddig og bra konstruksjon selv om det er noen kabler på kryss og tvers. Førsteinntrykket var - ingen lyd ?? Ikke så rart da volumet må opp på +30 før man hører noe særlig - stor overgang fra Xindak der lyden allereder er bra på 10, men det er litt særegent for Xindak. Ble mest spilling rundt 50-60 som vel er normalt ?

Ble dog ikke så mye spilling i går, og på moderat nivå da dører måtte stå på vidt gap for å kunne overleve inne. Folk sitter og ute så jeg ville ikke forstyrre mer enn nødvendig. Var det stor forskjell fra Xindak? - nei, mye sterkere? - nei, egentlig litt skuffende tatt i betraktning at Hegel koster 2-3 x mer ny. På detaljer er det nok noe og lyden er nok riktigere enn den litt fete rørlyden til Xindak, men jeg liker denne lyden. Den blir nok stående en stund, men var ikke den oppgraderingen jeg hadde håpet, men slik er det vel på dette nivået.

Det var mye større forskjell mellom B&W 703 og Martin Logan Vista enn mellom Xindak og Hegel for å si det slik.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da ser det ut som om det kommer en omtale av Martin Logan Ethos i neste WATT :-D

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    587
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ingeniør'n
    Fikk lyst til å prøve en Hegel H200 etter det du skrev Scrooge, og det var allerende en for salg. I går hentet jeg den hos Hifi-Mathias.

Som alltid må jeg av med lokket for en titt - litt støv, så den fikk seg en omgang med trykkluft på terrassen. Ren og pen ble den inspiert - ryddig og bra konstruksjon selv om det er noen kabler på kryss og tvers. Førsteinntrykket var - ingen lyd ?? Ikke så rart da volumet må opp på +30 før man hører noe særlig - stor overgang fra Xindak der lyden allereder er bra på 10, men det er litt særegent for Xindak. Ble mest spilling rundt 50-60 som vel er normalt ?

Ble dog ikke så mye spilling i går, og på moderat nivå da dører måtte stå på vidt gap for å kunne overleve inne. Folk sitter og ute så jeg ville ikke forstyrre mer enn nødvendig. Var det stor forskjell fra Xindak? - nei, mye sterkere? - nei, egentlig litt skuffende tatt i betraktning at Hegel koster 2-3 x mer ny. På detaljer er det nok noe og lyden er nok riktigere enn den litt fete rørlyden til Xindak, men jeg liker denne lyden. Den blir nok stående en stund, men var ikke den oppgraderingen jeg hadde håpet, men slik er det vel på dette nivået.

Det var mye større forskjell mellom B&W 703 og Martin Logan Vista enn mellom Xindak og Hegel for å si det slik.
    Fint om du kan gi mer utdypende lytte erfaring.. Har selv hatt xindak engang, snuser litt på Hegel 200.. Men er nå litt skremt at den ikke var så mye markant bedre med tanke på prisen...
    Men jeg lar tvilen fortsatt komme den til gode.. I alle fall frem til du kan poste noe ord etter ordentlig lytte test.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Først:
    Jeg mener å huske at jeg også her måtte opp på 50-60 på volumreguleringen for et normalt lyttenivå.
    Hvorfor det er slik er jeg litt usikker på, men det kan ha sammenheng med at forsterkeren takler, eller "gjerne vil ha" et ganske høyt inngangssignal.
    Dette henger jo som du sikkert vet, sammen.
    Sjekk manualen, det står sikkert ett eller annet om dette der.

Ellers har jeg ingen problemer med å forstå at du opplevde forsterkerskiftet som mindre dramatisk enn høyttalerskiftet!
    Jeg fristes til å si at B&W703 og ML Vista tilhører to forskjellige verdener. Ikke minst hva gjelder konstruksjonen som sådan, men også lyden som leveres.
    Den / de største forskjellene jeg for min del opplevde mellom Xindak og H200, var at sistnevnte hadde mye bedre kontroll i bassområdet, men også mer detaljert i øvre mellomtone / diskantområdet.
    Men noen "revolusjon" kan det vel neppe kalles. Og som du sikkert er klar over - det er de små detaljene som teller. ;-)

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som dere sikker har fått med dere var jeg ikke forelsker i Hegel H200 ved første lytt. Xindak'n låt bedre da den hadde mer trykk i bassen.

Dermed havnet jeg på brukten igjen og der lå det en rimelig Velodyne CHT-10R for salg hos Retep på Mogreina. Ikke veldig stor, ikke veldig kraftig, men her skulle det kun spilles musikk på moderate nivåer og så så den pen ut og omtrent samme kirebærfarge som mine Vista og sort pianolakk i front. Passer ypperlig i stua. Dog veier den 25 kg, så det bor noe i den.

Dermed ble det en helgetur til Retep, en skikkelig Hifi-etusiast med mye kunnskap. Og så hadde han B&W 802 som så spennende ut. Dermed ble en liten titt innom til en halvtime pluss med testing av sub mm. Trivelig kar denne Peter.... Om B&W 802 er bedre enn ML Vista m sub, vel...

Vel hjemme ble det koblet opp og wow - supert suplement til H200 og akkurat det lille som manglet i bunnen på Vista. Det satt omtrent med en gang og ga en helt ny opplevelse av Helgel - nå har jeg en utrolig oppløst diskant med en bass som går meget kontrollert ned til 24 hz. Valgte å kjøre uten begrensning på frekvens slik at subben nå tar det meste av bassen fra 120 hz og ned som fungerte best.

Koblet meg både på preout og bak på høytalere, faktisk koblet jeg til begge høytalere uten at jeg vet om det gir meg stor mer en litt høyere inn signal. Dermed fikk jeg testet Xindak'en på like vilkår og det fungerte ikke. Bassen ble alt for dominerende og lite kontrollert. Hjelp ikke om jeg dro ned volumet en hel del på sub - alt for boomy.

Xindak fungerer bra alene på Vista, men ikke med en sub i tillegg. Dermed mister jeg det siste bunndraget som subben gir, så nå er Hegel førstevalget. Nå skal det sies at jeg bare testet balansert utgang på Xindak. Jeg vet at RCA gir en spinklere bass og skal se om jeg ikke får testet den i dag.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Joda, 6950 hadde ganske sikkert en "mer trykk i bassen-opplevelse".
    Men der er det fort gjort å bli lurt!
    Xindak 6950 er ikke i nærheten av å ha samme kontroll på høyttalerelementene i bassområdet som H200 kan oppvise, og da kan man umiddelbart oppleve det slik som at 6950 gir "mer" bass.
    Men tro meg - det er synonymt med dårligere bass!
    Valget du har gjort ved å implementere en sub i tillegg, er etter min mening meget godt.
    Du vil nok etterhvert oppleve dette som mye riktigere, og med en strammere og mer veldefinert bass!
    Det du samtidig bør eksperimentere litt med, er både delefrekvens og fasejustering på sub. Der er jeg rimelig sikker på at du har enda mer å hente!
    Den beste måten å sjekke dette på, er å måle frekvensgangen i bassområdet, eksempelvis mellom 20 og 300Hz.
    Om du ikke har den allerede, så skaff deg en radioshackmåler og last ned REW fra nettet.
    Anbefales på det sterkeste! 8)

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Joda, 6950 hadde ganske sikkert en "mer trykk i bassen-opplevelse".
    Men der er det fort gjort å bli lurt!
    Xindak 6950 er ikke i nærheten av å ha samme kontroll på høyttalerelementene i bassområdet som H200 kan oppvise, og da kan man umiddelbart oppleve det slik som at 6950 gir "mer" bass.
    Men tro meg - det er synonymt med dårligere bass!
    Valget du har gjort ved å implementere en sub i tillegg, er etter min mening meget godt.
    Du vil nok etterhvert oppleve dette som mye riktigere, og med en strammere og mer veldefinert bass!
    Det du samtidig bør eksperimentere litt med, er både delefrekvens og fasejustering på sub. Der er jeg rimelig sikker på at du har enda mer å hente!
    Den beste måten å sjekke dette på, er å måle frekvensgangen i bassområdet, eksempelvis mellom 20 og 300Hz.
    Om du ikke har den allerede, så skaff deg en radioshackmåler og last ned REW fra nettet.
    Anbefales på det sterkeste! 8)
    Meget fornøyd med den sub'en ja. Det hjalp ikke noe å kjøre RCA inngang på Xindak - bassen ble ikke særlig bedre. Når jeg kjørte uten subb merket jeg ikke stor forskjell i konsistens på bassen, bortsett fra at Xindak trykket mer, men med Velodyne subben på er det stor forskjell mellom Hegel og Xindak.
    Når det gjelder lydtrykksmåler har jeg en app må mobil som jeg synes funger utmerket. På stereoen mangler jeg dog noen testtoner å stille inn på - har du noen tips.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    587
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som har Summit her?
    Med disse vil du aldri tenke på mangel av bass. Det er helt sykt mye bra og ren bass.
    Lyd og Bilde mente Vantege var opp mot 80% av Summit, det er ikke i nærheten engang, kanskje 50%.

Så har dere mulighet, så gå for Summit. Og heller jobb opp etterhvert med en bedre forsterker.
    Eneste ulempen med disse aktive bassene er at jeg ikke får velge lydegenskapen/signaturen ved valg av forsterker.. Og dermed mister jeg noe som jeg kanskje kan forbedre.
    Da blir jeg også litt skeptisk til hvor mye bedre det kan være med en Hegel H200?...

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Martin Logan
    Noen som har Summit her?
    Med disse vil du aldri tenke på mangel av bass. Det er helt sykt mye bra og ren bass.
    Lyd og Bilde mente Vantege var opp mot 80% av Summit, det er ikke i nærheten engang, kanskje 50%.

Så har dere mulighet, så gå for Summit. Og heller jobb opp etterhvert med en bedre forsterker.
    Eneste ulempen med disse aktive bassene er at jeg ikke får velge lydegenskapen/signaturen ved valg av forsterker.. Og dermed mister jeg noe som jeg kanskje kan forbedre.
    Da blir jeg også litt skeptisk til hvor mye bedre det kan være med en Hegel H200?...
    Delvis enig, men tror det altid vil være noe å hente i bassen selv for Summit. Man kan og alltids begrense hva subben spiller med delfrekvensen, men sammenlikningen min mellom Hegel og Xindak viser vel at subben spiller bedre jo bedre signal den får, aktiv eller ikke aktiv.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Martin Logan
    Noen som har Summit her?
    Vantage, og for den saks skyld også Vista, kan vanskelig slåss med Summit når det gjelder det bassmessige. Mye av dette grunnet det konstruksjonsmessige, både Vista og Vantage er jo "åpne" løsninger. Vista er bassrefleks, Vantage transmisjonslinje.

Ethos derimot, den kan slåss med bassen på Summit med sine to 8" (den ene aktiv, den andre slave" mot Summit sine 2 x 10" er det vel. Summit er nok fremdeles vassere, men med Ethos byr Martin Logan på mye av det samme som Summmit men til en langt lavere pris.

Bassen på Ethos er strålende, den er stram og går dypt. Jeg har savnet litt mer energi i mellombassområdet, både på Vista og Vantage, og med Ethos får jeg akkurat det lille ekstra som jeg savnet.

Men, jeg skal vel ikke røpe for mye her, alle inntrykkene mine kommer i et blad servert av Narvesen om ikke lenge..... :-D

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    587
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Anfield
    Vantage, og for den saks skyld også Vista, kan vanskelig slåss med Summit når det gjelder det bassmessige. Mye av dette grunnet det konstruksjonsmessige, både Vista og Vantage er jo "åpne" løsninger. Vista er bassrefleks, Vantage transmisjonslinje.

Ethos derimot, den kan slåss med bassen på Summit med sine to 8" (den ene aktiv, den andre slave" mot Summit sine 2 x 10" er det vel. Summit er nok fremdeles vassere, men med Ethos byr Martin Logan på mye av det samme som Summmit men til en langt lavere pris.

Bassen på Ethos er strålende, den er stram og går dypt. Jeg har savnet litt mer energi i mellombassområdet, både på Vista og Vantage, og med Ethos får jeg akkurat det lille ekstra som jeg savnet.

Men, jeg skal vel ikke røpe for mye her, alle inntrykkene mine kommer i et blad servert av Narvesen om ikke lenge..... :-D
    Den vil jeg vente spent på! Forresten så er det 2 x 10 aktive (2 X 200W forsterker i hver!) basser kontra Ethos med en slave. Men uansett så tror jeg deg, mye bra fin bass der. har ikke hørt dem men tviler ikke. Syntes Vantage med riktig plassering kunne levere akseptabel bra bass. Har også hørt på kongen CLX, f.. flate hvor rått! Skulle aldri hørt de, for det bare frister å skaffe noe slikt. Fikk ikke hørt de så lenge, men tror ikke den kan hamle opp med den dype bassen fra Summit/ Summnit X. Men alt annet gjorde den SÅ mye bedre. Og til å være "elektrostat" basser så låt dem utrolig bra. bedre en Vantage, kanskje noe tilnærmet Ethos/Spire? Som tidligere eier av M.L Request så er jeg av den oppfatning av at jo større paneler jo bedre!

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Meget fornøyd med den sub'en ja. Det hjalp ikke noe å kjøre RCA inngang på Xindak - bassen ble ikke særlig bedre. Når jeg kjørte uten subb merket jeg ikke stor forskjell i konsistens på bassen, bortsett fra at Xindak trykket mer, men med Velodyne subben på er det stor forskjell mellom Hegel og Xindak.
    Når det gjelder lydtrykksmåler har jeg en app må mobil som jeg synes funger utmerket. På stereoen mangler jeg dog noen testtoner å stille inn på - har du noen tips.
    Tjah. Du kan jo laste ned REW - Room EQ Wizard Home Page helt gratis!
    Der finner du bl.a en tonegenerator som gir deg alt du måtte ønske deg av sinustoner.
    Dette forutsetter at lydkortet i PC'n kan / er koblet til anlegget ditt, og dermed er du igang.
    Har sett en app for Iphone som måler lydtrykk, og den var i og for seg grei nok.
    Noe ganske annet blir det allikevel når du får koblet en lydtrykksmåler til PC'n, som jeg foreslo.
    Da får du et helt annet bilde av hva som skjer, og kan mye lettere se hva som endres når du jobber med fase, gain og for den saks skyld plassering av sub.
    Anbefales!

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Anfield

En artikkel jeg ser frem til med stor interesse!

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En artikkel jeg ser frem til med stor interesse!
    Jepp, godt jeg bestilte et prøveabbo for litt siden !

Side 24 av 27 FørsteFørste ... 4 14 20 21 22 23 24 25 26 27 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •