Martin Logan - Offisiell tråd - Side 23

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 23 av 27 FørsteFørste ... 3 13 19 20 21 22 23 24 25 26 27 SisteSiste
Viser resultater 441 til 460 av 529
    Intermediate HiFi-nevøen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    600
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Noen trente ML-øyer som kan si hvilken modell dette er? Bildet er fra Lørenskog-messen 2011. Syns det ser ut som Ethos, men finner ikke den farven på ML-sidene.

-dsc_0265small-jpg

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er rimelig sikker på at det er Ethos ja!
    "Bassavdelingen" er i alle fall mindre enn på mine Vista'er, så det kan nok stemme ganske bra.

Om du evnt finner tid til en avstikker i Oslobesøket ditt, så må du gjerne stikke innom for en demo på ML Vista!
    Send meg i så fall en PM, så ordner vi det. ;-)

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HiFi-nevøen
    Mailet litt med centeret i oslo nå. Ser ut til at jeg drar innover for en lytt om ikke så alt for mange dagene poster inntrykk i etterkant.
    Og vi venter spent på dine inntrykk.:roll:

Dvs jeg kjenner jo resultatet, og ble ikke så lite forskrekket over hva du opplevde!
    Men det rettet seg heldigvis, etterhvert! 8)

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Noen trente ML-øyer som kan si hvilken modell dette er? Bildet er fra Lørenskog-messen 2011. Syns det ser ut som Ethos, men finner ikke den farven på ML-sidene.
    En sak - eller dingz - har alltid 2 sider

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    600
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scrooge
    Og vi venter spent på dine inntrykk.:roll:

Dvs jeg kjenner jo resultatet, og ble ikke så lite forskrekket over hva du opplevde!
    Men det rettet seg heldigvis, etterhvert! 8)
    Kom ikke hjem før for noen få timer siden. Derfor jeg ikke har fått skrevet noe før nå :P

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, da venter vi litt til! :twisted:

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    600
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

En dag med Martin Logan og Scrooge

Endelig fikk jeg anledning til Oslo-tur!

Og da var veien kort til booking av besøk på Oslo Hi-Fi Center, samt forumets venn Scrooge

Etter endt arbeidsdag trasket jeg ut til Dronning Maudsgt, spent på å få høre Martin Logan Ethos på Oslo Hi-Fi Center. Da jeg ikke er ekstremt godt kjent i Oslo måtte jeg styre litt med kart-funksjonen på telefonen for å komme riktig Innerst, nederst finner jeg ML-rommet. Og etter å ha hentet meg en selger, og slått av en hyggelig prat, så er det demo-tid. Selgeren setter på en plate som jeg ikke kjenner igjen, men jeg merker straks at noe må være feil. Lyden virker som den er mere rundt meg enn sentrert. Iom at jeg ikke har hørt mye elektrostat er jeg usikker, men spør selgeren om det kan være fasefeil ute og går. Etter litt prat, en rask titt bak racket (muligens for rask?) så konkluderer han med at det er slik elektrostater låter. Javel, tenker jeg. Kan ikke huske at de har vært slik i lyden på div messer rundt omkring, men jeg skal i alle fall ikke sitte der og være påståelig, da jeg ikke har så mye kjøtt på beina iht denne type høyttalere. Jeg visste jo at ML-høyttalere spiller like mye bakover som fremover. Muligens har det vært bedre dempet på bakvegg på de messene jeg har besøkt. Vi hører gjennom 3-4 låter, mens jeg stadig prøver å flytte hodet litt rundt for å prøve å finne sweetspot, noe jeg ikke klarer. Tenker litt på spøken jeg har hørt om denne teknologien tidligere, om at hodet bør være satt i en skrustikke om du skal høre på elektrostater :P Ganske skuffet over lyden, slår jeg av atter en hyggelig prat med selger hvor vi konstaterer at "lyden i elektrostater er litt spesiell". Jeg spør om jeg kan få prøve å snu fasen på den ene høyttaleren for å sjekke hvordan det blir, men det mente selgeren at vi ikke skulle gjøre. Jeg fikk forståelse av at rommet var en annens ansvar, og alt skulle tilsynelatende være perfekt satt opp. Etter dette trasker jeg videre, og jeg begynner å se for meg en fremtid helt uten ML-høyttalere i heimen. Men jeg skal et sted til i dag....

Litt utpå kvelden stopper jeg bilen utenfor huset til Scrooge. Der inne står det et sett ML Vista som venter på å bli hørt. Jeg får en kjempehyggelig velkomst, og etter litt tar vi turen opp på lytterommet. Her er det ingen tvil om at mye er prøvd for å få akustikken på plass. Dempeplater over alt, gardinstoff er trekt opp rundt den innerste delen av rommet (bak høyttalerne, og litt ut på siden), og man får et generelt inntrykk av at alt er satt opp med pinlig nøyaktighet. Noe det også viser seg at det er Det morsomme her var at lyden absolutt ikke var som på Ethos`ene jeg hørte bare et par timer tidligere. Her var fokus i midten, og vokalisten stod midt i mellom høyttalerne i stedet for et udefinert sted rundt hodet mitt. Jennifer Warnes synger, og de herligste toner triller ut av disse papirtynne, gjennomsiktige membranene. Et par andre kvinnelige artister får også prøvd seg. Kari Bremnes klemmer til med "Fiola" som fortsatt virker å ha de samme problemene som alltid. Men her virker det som om ML-høyttalerne klarer å pinpointe nøyaktig hvor ting er i lydbildet på en sådan måte at det overgår veldig mye jeg har hørt av tradisjonelle høyttalere. En gryende ML-entusiasme begynner å ta form. Det skal sies at oppsettet til Scrooge inneholder litt "juks" i de nedre regioner. SVS PC Ultra 13 har en tendens til å kunne "spe på litt i bassen" Så selv Infected Mushroom fungerer helt rått! Mine bekymringer om hvor høyt en elektrostat kan spille, er nå et saga blott :P Vi testet også et temmelig dynamisk stykke klassisk. Også dette takler ML-høyttalerne til Scrooge med glans. Skal jeg være kritisk, så er det nok noe bedre dynamikk i andre høyttalere jeg har prøvd i denne prisklassen, men ikke såpass at det oppfattes som noe problem. Noe i den nedre mellomtonen (evt øvre bass?) virker også litt tilbaketrukkent i forhold til det jeg er vant med hjemme. Men alt i alt snus inntrykket jeg fikk tidligere den dagen helt på hodet. Vi avslutter mer eller mindre lyttingen med Sting, som durer frem 20hZ i SVS-kassen Etter hvert faller kvelden på, og truer med å bli natt. Så jeg må vende nesen hjemover. Jeg kunne lett ha lyttet godt ut i de små timene, men man må da ta litt hensyn til de man har rundt seg

En stor takk til Scrooge og hans gjestfrihet!

PS: Morsom vri på snacks

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    600
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Flageborg
    En sak - eller dingz - har alltid 2 sider
    Er mannen med kontroll på dingzene eller bildene, da

Moderator devilej sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er alltid gøy å komme innom entusiaster som scrooge og typer som han. Her får du presentert en høyttaler og hva den er god for.
    Oslo Hificenter har dessverre en god del å lære både på oppsett og salgsteknikk når det gjelder butikken sin. Det er ikke bare ML som låter grums der..... I highend rommet spiller det flott, utover det virker det ikke som om de tar det så nøye
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    600
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av devilej
    Det er alltid gøy å komme innom entusiaster som scrooge og typer som han. Her får du presentert en høyttaler og hva den er god for.
    Sant, sant

Oslo Hificenter har dessverre en god del å lære både på oppsett og salgsteknikk når det gjelder butikken sin. Det er ikke bare ML som låter grums der..... I highend rommet spiller det flott, utover det virker det ikke som om de tar det så nøye
    Det skal sies at OHC mailet meg en "avbooking" av lyttingen på ML tidligere den dagen, da det hadde kommet et eller annet i veien. Men iom at jeg sjelden er i Oslo tok jeg turen innom alikevel, og håpet jeg skulle få en lytt. Så for alt jeg vet kan det hende selgeren jeg hadde mailet med visste at noe hadde skjedd med utstyret på ML-rommet, og derfor ikke ville ha en demo på det. Men jeg velger å tro at det bare var en liten fasefeil som var grunnen Det hørtes nemlig slik ut..

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Og da var veien kort til booking av besøk på Oslo Hi-Fi Center, samt forumets venn Scrooge

Etter endt arbeidsdag trasket jeg ut til Dronning Maudsgt, spent på å få høre Martin Logan Ethos på Oslo Hi-Fi Center. Da jeg ikke er ekstremt godt kjent i Oslo måtte jeg styre litt med kart-funksjonen på telefonen for å komme riktig Innerst, nederst finner jeg ML-rommet. Og etter å ha hentet meg en selger, og slått av en hyggelig prat, så er det demo-tid. Selgeren setter på en plate som jeg ikke kjenner igjen, men jeg merker straks at noe må være feil. Lyden virker som den er mere rundt meg enn sentrert. Iom at jeg ikke har hørt mye elektrostat er jeg usikker, men spør selgeren om det kan være fasefeil ute og går. Etter litt prat, en rask titt bak racket (muligens for rask?) så konkluderer han med at det er slik elektrostater låter. Javel, tenker jeg. Kan ikke huske at de har vært slik i lyden på div messer rundt omkring, men jeg skal i alle fall ikke sitte der og være påståelig, da jeg ikke har så mye kjøtt på beina iht denne type høyttalere. Jeg visste jo at ML-høyttalere spiller like mye bakover som fremover. Muligens har det vært bedre dempet på bakvegg på de messene jeg har besøkt. Vi hører gjennom 3-4 låter, mens jeg stadig prøver å flytte hodet litt rundt for å prøve å finne sweetspot, noe jeg ikke klarer. Tenker litt på spøken jeg har hørt om denne teknologien tidligere, om at hodet bør være satt i en skrustikke om du skal høre på elektrostater :P Ganske skuffet over lyden, slår jeg av atter en hyggelig prat med selger hvor vi konstaterer at "lyden i elektrostater er litt spesiell". Jeg spør om jeg kan få prøve å snu fasen på den ene høyttaleren for å sjekke hvordan det blir, men det mente selgeren at vi ikke skulle gjøre. Jeg fikk forståelse av at rommet var en annens ansvar, og alt skulle tilsynelatende være perfekt satt opp. Etter dette trasker jeg videre, og jeg begynner å se for meg en fremtid helt uten ML-høyttalere i heimen. Men jeg skal et sted til i dag....

Litt utpå kvelden stopper jeg bilen utenfor huset til Scrooge. Der inne står det et sett ML Vista som venter på å bli hørt. Jeg får en kjempehyggelig velkomst, og etter litt tar vi turen opp på lytterommet. Her er det ingen tvil om at mye er prøvd for å få akustikken på plass. Dempeplater over alt, gardinstoff er trekt opp rundt den innerste delen av rommet (bak høyttalerne, og litt ut på siden), og man får et generelt inntrykk av at alt er satt opp med pinlig nøyaktighet. Noe det også viser seg at det er Det morsomme her var at lyden absolutt ikke var som på Ethos`ene jeg hørte bare et par timer tidligere. Her var fokus i midten, og vokalisten stod midt i mellom høyttalerne i stedet for et udefinert sted rundt hodet mitt. Jennifer Warnes synger, og de herligste toner triller ut av disse papirtynne, gjennomsiktige membranene. Et par andre kvinnelige artister får også prøvd seg. Kari Bremnes klemmer til med "Fiola" som fortsatt virker å ha de samme problemene som alltid. Men her virker det som om ML-høyttalerne klarer å pinpointe nøyaktig hvor ting er i lydbildet på en sådan måte at det overgår veldig mye jeg har hørt av tradisjonelle høyttalere. En gryende ML-entusiasme begynner å ta form. Det skal sies at oppsettet til Scrooge inneholder litt "juks" i de nedre regioner. SVS PC Ultra 13 har en tendens til å kunne "spe på litt i bassen" Så selv Infected Mushroom fungerer helt rått! Mine bekymringer om hvor høyt en elektrostat kan spille, er nå et saga blott :P Vi testet også et temmelig dynamisk stykke klassisk. Også dette takler ML-høyttalerne til Scrooge med glans. Skal jeg være kritisk, så er det nok noe bedre dynamikk i andre høyttalere jeg har prøvd i denne prisklassen, men ikke såpass at det oppfattes som noe problem. Noe i den nedre mellomtonen (evt øvre bass?) virker også litt tilbaketrukkent i forhold til det jeg er vant med hjemme. Men alt i alt snus inntrykket jeg fikk tidligere den dagen helt på hodet. Vi avslutter mer eller mindre lyttingen med Sting, som durer frem 20hZ i SVS-kassen Etter hvert faller kvelden på, og truer med å bli natt. Så jeg må vende nesen hjemover. Jeg kunne lett ha lyttet godt ut i de små timene, men man må da ta litt hensyn til de man har rundt seg

En stor takk til Scrooge og hans gjestfrihet!

Svært hyggelig å lese Thomas! :-D

Godt at jeg klarte å rette opp det begredelige inntrykket du fikk hos Oslo's "beste" Hi-Fi asyl, ehh -butikk?
    Helt utrolig at man kan være så arrogant ovenfor en kunde??
    Det får stå som et grelt eksempel på en "jeg-vet-best- og kom-ikke-her"-innstilling som man heldigvis, ikke opplever så altfor ofte.
    Håper du allerede har skysset avgårde en liten mail til butikken hva dette angår?
    --
    Godt var det i alle fall å lese at jeg klarte å rette opp mye av ML-inntrykket! :-D
    Ellers har du ganske rett i dine betraktninger hva bass / nedre mellomtone angår.
    Jeg må beskjemmet innrømme at jeg har en litt ekkel dip i området 60 til 90Hz. :-?
    Men dette skal tilskrives rommet / subintegrasjon, og ikke høyttalerne.
    Dette er ellers en konsekvens av sub-integrasjon / fasejustering. "Grunninnstillingen" i rommet gir dessverre en ganske så påtrengende peak i 45-50Hz-området, noe jeg har klart å eliminere via sub-integrasjon og en ganske så tidkrevende justering av fase / cutoff / og gain-regulering.
    Når man samtidig oppnår å få med seg en (om enn en noe forsiktig) "20Hz-opplevelse" fra den berømmelige Sting-låta, så får man heller finne seg i å forsake litt av en og annen basstone i nevnte frekvensområde.
    Jeg har i alle fall forsøkt å tilstrebe en best mulig ballanse hva sub-integrasjon angår! Om ikke perfekt, så i alle fall ganske behagelig vil jeg mene?
    Det var uansett svært hyggelig å ha deg på besøk!
    Neste gang du er på disse kanter, så er du selvsagt velkommen tilbake. :-D
    Forøvrig har jeg ikke 2x SVS Ultra, men 2x PC 20-39. ;-)

Ellers morsomt at du satte pris på min litt spesielle utgave av snacks!8)

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker så mye for hyggelig kommentar, Einar! :-D
    Det varmer godt i en gammal skrott.....

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    600
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har i alle fall forsøkt å tilstrebe en best mulig ballanse hva sub-integrasjon angår! Om ikke perfekt, så i alle fall ganske behagelig vil jeg mene?
    Å klare en 100% perfekt frekvensrespons er det vel ikke mange som kan skilte med i heimen. Er ikke mye å klage på i den sub-integrasjonen din, nei. Jeg ville muligens hatt litt mere hjelp fra SVS`en din oppover også, da mr Flageborg har smittet meg med noe av bass-galskapen hans Kanskje jeg får prøvd å integrere mine Ikon-subber med en ML her hjemme en dag.

Det var uansett svært hyggelig å ha deg på besøk!
    Neste gang du er på disse kanter, så er du selvsagt velkommen tilbake. :-D
    Forøvrig har jeg ikke 2x SVS Ultra, men 2x PC 20-39. ;-)
    Om jeg skulle til Oslo igjen en gang i fremtiden, så kan det godt hende du hører fra meg. Så må jeg tydeligvis lese meg litt opp på SVS skjønner jeg :P

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker så mye for hyggelig kommentar, Einar!

Det varmer godt i en gammal skrott.....

Jeg tenkte jeg skulle finne en dag å komme innom deg igjen Scrooge. Siden jeg var heller skrall sist fikk jeg jo ikke smakt skikkelig på lakserulladene
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    587
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    litt utennom...
    Snuser litt på en Krell Kav 300IL, hvodan tror dere det vil være i combo med Summit?

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Krell fungerer generelt bra med Martin Logan. Men jeg har ikke hørt den kombinasjonen.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    1
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

demonstrasjon av Ethos hos Oslo Hi-Fi Center

Hei

Beklager at demonstrasjon på Ethos ble dårlig.
    Det viste seg å være en feil på forsterkeren.
    For å unngå slike pinlige situasjoner vil vi alltid å avtale demonstrasjoner på forhånd.

mvh

Jørgen Lie

Oslo Hi-Fi Center

Etter endt arbeidsdag trasket jeg ut til Dronning Maudsgt, spent på å få høre Martin Logan Ethos på Oslo Hi-Fi Center. Da jeg ikke er ekstremt godt kjent i Oslo måtte jeg styre litt med kart-funksjonen på telefonen for å komme riktig Innerst, nederst finner jeg ML-rommet. Og etter å ha hentet meg en selger, og slått av en hyggelig prat, så er det demo-tid. Selgeren setter på en plate som jeg ikke kjenner igjen, men jeg merker straks at noe må være feil. Lyden virker som den er mere rundt meg enn sentrert. Iom at jeg ikke har hørt mye elektrostat er jeg usikker, men spør selgeren om det kan være fasefeil ute og går. Etter litt prat, en rask titt bak racket (muligens for rask?) så konkluderer han med at det er slik elektrostater låter. Javel, tenker jeg. Kan ikke huske at de har vært slik i lyden på div messer rundt omkring, men jeg skal i alle fall ikke sitte der og være påståelig, da jeg ikke har så mye kjøtt på beina iht denne type høyttalere. Jeg visste jo at ML-høyttalere spiller like mye bakover som fremover. Muligens har det vært bedre dempet på bakvegg på de messene jeg har besøkt. Vi hører gjennom 3-4 låter, mens jeg stadig prøver å flytte hodet litt rundt for å prøve å finne sweetspot, noe jeg ikke klarer. Tenker litt på spøken jeg har hørt om denne teknologien tidligere, om at hodet bør være satt i en skrustikke om du skal høre på elektrostater :P Ganske skuffet over lyden, slår jeg av atter en hyggelig prat med selger hvor vi konstaterer at "lyden i elektrostater er litt spesiell". Jeg spør om jeg kan få prøve å snu fasen på den ene høyttaleren for å sjekke hvordan det blir, men det mente selgeren at vi ikke skulle gjøre. Jeg fikk forståelse av at rommet var en annens ansvar, og alt skulle tilsynelatende være perfekt satt opp. Etter dette trasker jeg videre, og jeg begynner å se for meg en fremtid helt uten ML-høyttalere i heimen.
    L

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tenkte jeg skulle finne en dag å komme innom deg igjen Scrooge. Siden jeg var heller skrall sist fikk jeg jo ikke smakt skikkelig på lakserulladene
    Oisann! Dette har jo gått meg hus forbi!ops:
    Beklager at jeg ikke har svart deg før Einar, men du er selvsagt velkommen til en ny runde med lakserullader og musikk!

Såvidt jeg vet er du jo tidvis relativt nære heimen her, ettersom du har din base i Ole Deviks vei?
    Så om du i stedet for køkjøring i retning sydover, kanskje skulle sveive innom her i stedet en dag?
    Gir du meg beskjed en dag eller to i forkant, så kan jeg love deg nysmurte lakserullader.
    Velkommen skal du være!

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Såvidt jeg vet er du jo tidvis relativt nære heimen her, ettersom du har din base i Ole Deviks vei?
    Så om du i stedet for køkjøring i retning sydover, kanskje skulle sveive innom her i stedet en dag?
    Gir du meg beskjed en dag eller to i forkant, så kan jeg love deg nysmurte lakserullader.
    Velkommen skal du være!
    Professor Birkelandsvei, men fortsatt i nærområdet
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Professor Birkelandsvei, men fortsatt i nærområdet
    Herregud. Selvfølgelig er det Professor Birkelands vei!
    Og dermed enda litt nærmere!

Side 23 av 27 FørsteFørste ... 3 13 19 20 21 22 23 24 25 26 27 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •