Martin Logan - Offisiell tråd - Side 22

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 22 av 27 FørsteFørste ... 2 12 18 19 20 21 22 23 24 25 26 ... SisteSiste
Viser resultater 421 til 440 av 529
    Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Tjah.
    Hvordan dette teknisk sett er løst, tør jeg ikke si noe om.
    Men det er i alle fall slik at ved tilkobling på prosessorinngangen, så er det receiveren som bestemmer lydnivået.
    H200 vil via prosessorinngangen fungere som en ren effektforsterker, og som da styres av nivået på inngangssignalet fra receiver, eller annet utstyr med mulighet for variabelt linjesignal.

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rent teknisk er det to måter å gjøre dette med prosessorinngang på. Enten ved at det settes et "fixed volume", enten bestemt i forsterkeren eller brukerstyrt som på Arcam sine modeller, eller så bypasses hele forforsterkertrinnet ved at det gjerne kobles utenom ved hjelp av et rele.

Vet ikke av erfaring åssen H200 gjør det, men som sagt Arcam sine modeller benytter den førstnevnte. Min Marantz PM15s2 benytter sistnevnte. Uansett, begge deler funker like bra, da det jo som kjent er det å holde volumet konstant som er det viktigste.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    587
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt utenom... Jeg og en kompis diskuterte litt om M.L
    Han lurte på hva er hensikten med BI-Wire på M.L Summit og andre modeller, når bass enheten har egen forsterker? Kunne ikke den ha like godt eget signal inngang eller bare et par tilkobling for panel og bass.
    Kunne ikke helt svare han på dette... Og jeg begynte å lure litt selv...
    Har dere noe svar?

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skjønte ikke den helt? Mine Vantage har en tilkobling til ESL (selve panelet) og en til bassmodulen. Du kan da enten bruke en biwiringskabel eller en singlewirekabel og jumpere til/fra den andre tilkoblingen. Er ikke det hva du ønsker?

Bassmodulen må uansett ha en linjesignal selv om den er aktiv. Ergo er det på plass med to tilkoblinger.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    587
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men hva er fordelen med eget tilkobling på bassen når man kan ha en tilkobling på begge. Forrige generasjon M.L så kunne man velge hvilket forsterker og hvor kraftig forsterker man vil på panel og bass. Men når bassen har egen forsterker, kunne ikke M.L like godt lagd sin nye serie med en tilkobling og dermed redusert sin kostnad?
    Man får jo ikke bedre (vel uten å kunne dokumentere dette..) lyd i bassen med Bi-wire eller bi-amp ettersom den har egen forsterker.
    Eller er det noe jeg ikke har fått med meg?

Nysgjerrig.. er det mange her som har hatt Vantage og gått over til Summit/ Summmit X?

Hvordan vil dere definere forskjellen av å hoppe fra Vantage til Summit?

Test fra lyd og bilde nevnte engang at Vantage hadde opp mot 80% (nå var jeg "snill", artikkelen var vel så mye som 90%) av lyden til Summit. Det syns jeg var enormt mye, med tanke på at Summit kostet det dobbelte!

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når det gjelder det siste avsnittet, så er det jo slik med alt. En betaler mye for de siste prosentene. Uansett hvor det er i skalaen ;-)

Fordelen med separat kobling er jo at du kan velge hvilken forsterker som skal forsyne hver del med lyd. Dersom du har som utgangspunkt at alle forsterkere sender ut lik lydkvalitet, vil argumentet ditt være greit. Men i og med at du kan koble på relativt forskjellig klingende forsterkere til henholdsvis bass/ESL så ville jeg uansett foretrukket det om jeg kunne velge. Det er jo ikke vanskeligere enn å bruke jumpere eller biwiringskabler for å forsyne begge med samme signal, men du har muligheten til å velge selv med det oppsettet de har. Om det er penger å tjene på kun å ha single tilkobling, tviler jeg sterkt på. Der er marginalt i så fall, i alle fall om du tar det med i det totale regnestykket på høyttaleren.

Om du virkelig lurer, kan du jo sende en mail til Dr Vojtko hos Martin Logan. Antar han greit kan forklare for deg hvorfor de velger akkurat sin måte å gjøre det på.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av artur79
    Helt enig i at hva som regnes som mye penger er relativt. Ser at ML har lansert billigere modeller siste tid, men "rimelig" er vel ikke det første folk tenker på når det gjelder dette merket?
    Ang. frekvensdipen. Ikke ment som kritikk av teknologien, kompromisser må inngåes i enhver konstruksjon, så lenge man må holde seg til et budsjett. Synes bare det er litt morsomt å tenke på: man må passe på at forskereren tåler en del for å holde en frekvens de fleste voksne i huset ikke kan høre under kontroll. Ressursbruken er da ikke helt optimal, eller hur?
    Forresten, her er en artig test. Hører man hele veien opp, da er man enten ung, lever et særdeles stille liv eller har gode gener.
    Det er vel som man ser på det. Martin Logan kunne jo ha konstruert en høyttaler der bare går til 15000 hz og da er der garantert ingen vits i å markedsføre den som en der kan drives av en Sølvsuper 12 for ingen ville kjøpe den likevel.
    Merkelig nok er noen av de beste forsterkere målt i kvalitet/pris forhold faktisk litt dyrere enn det en fjortis fyrer av på sin surround receiver, har man bestemt seg for Martin Logan ser jeg ingen grunn til ikke å tenke litt over hvilken forsterker der passer best til ens rom og smak. Det er fullt mulig å få stabile forsterkere til ganske rimelig penge men langt de fleste der ikke har erfaring med elektrostater tror det er en vanlig høyttaler. Først senere oppdager de at 230 volt faktisk er innblandet, og først langt senere finder de ut at forskjellige forsterker faktisk lyder forskjellig på samme høyttaler.
    Min gamle Thule IA350B, med 2 x 350 watt per kanal kunne drive mine Aeon I til samme nivå som man får fra en høyttaler i en Nokia telefon og jeg vil våge å påstå det da er forsterkeren der er feilkonstruert!

Moderator devilej sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    He he. Godt skrevet Niels
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    587
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Leser med stor interesse for hegel kombinert med M.L.
    Men så er dette med effekt da.. hvor mye mener dere man minimum må ha for en f.eks Vantage eller Summit? Desto større effekt jo dyrere.. Ville man hørt betydelig forskjell på en H100 eller H200?
    Nominell ohm på Summit er 4ohm.. (hvis jeg ikke tar helt feil)
    H100 leverer 220W i 4 ohm... En H200 leverer over 350W, kanskje litt mer enn nødvendig? Eller er tankebanen min helt feil?

En annen ting, Hegel høres litt farget lydsignatur? På hvilken måte? Veldig vanskelig å å forstå eller skjønne når man beskriver lyd syns jeg..

Så er også vincent sine effektforsterkere interessant.. Og hvis krefter er viktig så har man SP998. Har hatt disse før men på Martin Logan Request. Altså de gode gamle Martin Logan.. Men hvordan vil det låte tror dere de nye M.L?
    Noen av dere har sikkert hørt på Vincent. Hva syns dere om deres lyd signatur?

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du får aldri for mye effekt, mtp dine betraktninger om H100 vs H200.
    En forsterker med gode "reserver" er alltid å foretrekke. ;-)

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    633
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er enig i at man som forbruker bør gjøre litt research før man kjøper elektrostater, Niels.
    Feilkonstruert er et relativt begrep i denne sammenheng. Thule var ikke riktig i ditt oppsett. (Nå kjenner jeg ikke den forsterkeren særlig godt.) Kan hende det er knall i et annet.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Martin Logan
    Leser med stor interesse for hegel kombinert med M.L.
    Men så er dette med effekt da.. hvor mye mener dere man minimum må ha for en f.eks Vantage eller Summit? Desto større effekt jo dyrere.. Ville man hørt betydelig forskjell på en H100 eller H200?
    Nominell ohm på Summit er 4ohm.. (hvis jeg ikke tar helt feil)
    H100 leverer 220W i 4 ohm... En H200 leverer over 350W, kanskje litt mer enn nødvendig? Eller er tankebanen min helt feil?

En annen ting, Hegel høres litt farget lydsignatur? På hvilken måte? Veldig vanskelig å å forstå eller skjønne når man beskriver lyd syns jeg..

Så er også vincent sine effektforsterkere interessant.. Og hvis krefter er viktig så har man SP998. Har hatt disse før men på Martin Logan Request. Altså de gode gamle Martin Logan.. Men hvordan vil det låte tror dere de nye M.L?
    Noen av dere har sikkert hørt på Vincent. Hva syns dere om deres lyd signatur?
    Om du bare går litt tilbake i denne tråden vil du se at dette er godt diskutert tidligere. Er enig forsåvidt med Scrooge om at en sjelden kan få for mye effekt, men samtidig er det viktig å skille "snørr og barter" her.

Mange tenker watt når de tenker en forsterker. Watt er ikke alt, det er en del av regnestykket. Min erfaring med elektrostater, i hvert fall de som benytter Xstat-paneler, er at de ikke er sååå kravstore til antall watt for å oppnå god lyd. Derimot er det viktig at du har en forsterker med store kraftreserver (trafoer, lytter m.m.) og evne til å takle store impedansesvingninger. Der skiller det etter min mening mer enn kun antall watt.

Har ingen stor erfaring med Vincent, men om du har benyttet SP998 på eldre elektrostater med hell, er det absolutt ingen fare forbundet med å bruke den på nyere elektrostater fra Martin Logan. De nyeste modellene er blitt mye enklere å drive for forsterkere enn de gamle modellene var.

Har du råd til en H200 fremfor en H100, så ville jeg gjort det dersom det er tenkt brukt med Vantage eller Summit. Men selv har jeg benyttet relativt mange forsterkere på Vista og Vantage opp igjennom og bortsett fra rene klasse D-konstruksjoner er det ingen av dem som har vært direkte mismatcher eller dårlige kombinasjoner i den forstand at de ikke kan brukes. Hvilken lydsignatur en foretrekker, er naturlig nok noe helt annet...

Lykke til!

Intermediate HiFi-nevøen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    600
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

NAD Master på Martin Logan?

Noen her som har prøvd noe Nad Master på Martin Logan noen gang? Sitter og teller på knappene om jeg skal kjøpe meg et sett ML Ethos, og har fra før en NAD M25 som effektforsterker. Hører mye snakk om lave impedanser i de lysere tonene. Får ikke testet de i nærområdet, og må høyst sansynlig kjøpe dem usett(uhørt). Har hørt merket på ørten messer oppigjennom årene, men aldri i egen stue, og/eller med egen elektronikk. Klør litt i elektrostat-fingrene om dagen

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    600
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette var en livlig tråd, ja ikke så mange ML-fans her til lands kanskje. Noen her som har solgt et sett ML noen gang som kan si litt om det er marked for det brukt? Eller om de evt er tungsolgte...? Ser det ligger et sett vantage på finn per dags dato til 22k. Har stått der snart en mnd så jeg

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    587
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel, har hatt ulike modeller av M.L. Siste jeg solgte var Vantage til 23K. (1-2mnd siden)
    Syns nå vel ikke 22K er en dårlig deal. Mulig du kan prute den ned litt kanskje 20. Men ikke så mye mer. Ville ikke solgt den lavere enn det. Har aldri sett den lavere heller. Vantage er så gode at de faktisk er verdt de pengene.
    At de ikke er solgt er kanskje pga. beliggenhet. Vanskelig å selge High End f.eks langt opp i Nord-Norge og det må hentes.. Selv har jeg dratt helt til Danmark (forrige mnd) og hentet M.L

Til og med de eldre M.L er temmelig bra priset med tanke på alder. Da mener jeg Request, SL3, Acent, Odessey og Prodigy.. Prodigy og Summit er vel forsåvidt likeverdige HT bare avhengig hva slags design du heller foretrekker.

Så hvis du tenker på å "skamby" for vantage eller venter på at selger reduserer prisen så må du vente lenge og da er de nok solgt.

Erfaringsmessig syns jeg ikke M.L er tungtsolgte om du har den rette modellen. Eldste M.L jeg har hatt er CLS II og de er vel 15-20 år gamle. Solgte dem uten tap. Vantage uten tap, Script i uten tap, Request nesten ingen tap.
    Alt i alt, markedet varierer veldig. Men kjøper du Vantage og finner ut det ikke passer deg så taper du nok ikke penger på det.
    Kjøper du nytt er det som ny bil kjøp tap med engang det går ut av Butikken. Skal du kjøpe bør du kjøpe Vantage. Noe lavere modeller blir kanskje noe vanskeligere å selge uten tap.

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    600
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel, har hatt ulike modeller av M.L. Siste jeg solgte var Vantage til 23K. (1-2mnd siden)
    Syns nå vel ikke 22K er en dårlig deal. Mulig du kan prute den ned litt kanskje 20. Men ikke så mye mer. Ville ikke solgt den lavere enn det. Har aldri sett den lavere heller. Vantage er så gode at de faktisk er verdt de pengene.
    At de ikke er solgt er kanskje pga. beliggenhet. Vanskelig å selge High End f.eks langt opp i Nord-Norge og det må hentes.. Selv har jeg dratt helt til Danmark (forrige mnd) og hentet M.L

Til og med de eldre M.L er temmelig bra priset med tanke på alder. Da mener jeg Request, SL3, Acent, Odessey og Prodigy.. Prodigy og Summit er vel forsåvidt likeverdige HT bare avhengig hva slags design du heller foretrekker.

Så hvis du tenker på å "skamby" for vantage eller venter på at selger reduserer prisen så må du vente lenge og da er de nok solgt.

Erfaringsmessig syns jeg ikke M.L er tungtsolgte om du har den rette modellen. Eldste M.L jeg har hatt er CLS II og de er vel 15-20 år gamle. Solgte dem uten tap. Vantage uten tap, Script i uten tap, Request nesten ingen tap.
    Alt i alt, markedet varierer veldig. Men kjøper du Vantage og finner ut det ikke passer deg så taper du nok ikke penger på det.
    Kjøper du nytt er det som ny bil kjøp tap med engang det går ut av Butikken. Skal du kjøpe bør du kjøpe Vantage. Noe lavere modeller blir kanskje noe vanskeligere å selge uten tap.
    Grunnen til at jeg spør er litt for å regne på forventet tap. Så bitt av HiFi-basillen jeg er, kommer jeg sikkert til å bytte igjen innen et år eller to.

Er i utgangspunktet ethos jeg tenker på å gå til anskaffelse av. Såfremt jeg ikke skulle finne på å kjøpe et sett vantage brukt, da. Men vanskelig å få hørt noen av dem i nærområdet. Må helt opp til oslo for å få prøvd tenker jeg. Vurderer en tur oppover å se på nye dali epicon 6. Kan evt ta ethos-lytting i samme slengen, om Hi-Fi centeret har dem i demo. Men må få alt til å klaffe. Har du prøvd begge modellene kanskje? Av nicket ditt å dømme kan det jo hende du har prøvd en del

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    587
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ethos har jeg desverre ikke hørt.. Men all M.L jeg har hatt har jeg vært svært fornøyd med!
    Dersom du regner med å bytte innen 1 år eller to så burde du bruke bruktmarkedet. Men ethos er vel sjeldent i bruktmarkdet. Avforum, hifisentralen, hifimagasinet.com, hifi4all.dk. blocket.se og minhembio.com er det jeg stort sett går og ser på..
    Kjøper du brukt så blir ikke tapet så stort i alle fall. Uansett hvem modell du går for vil du ha mye glede av dem. Problemet er da bare i senere tid har du lyst å oppgradere til større model...

Hvor bor du? Kan sikkert ordne noe lytte sjeanse her hos meg hvis det er interessant.

Bruktprisene holder seg tålig stabilt syns jeg, bare avhengig av hvor hastverk har du med å bli kvitt dem. Kjøpte mine Vantage Nov-Des. 2010 for 21K og solgte dem des. 2011 for 23K! Så ikke galt det. Selv de eldre mindre modellene f.eks. Eon, Aerius har hold seg til en stabil pris på 10-13K de siste 2 årene.. CLS som er 15-20år gamle som er i god stand har en pris ca. på 10K +/-. Tror mange av M.L eiere har en forkjærlighet til sine HT og vil ikke selge dem til skampris og vil heller da beholde de. Og derfor også stabil bruktpris på enkelte modeller.

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    600
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ethos har jeg desverre ikke hørt.. Men all M.L jeg har hatt har jeg vært svært fornøyd med!
    Dersom du regner med å bytte innen 1 år eller to så burde du bruke bruktmarkedet. Men ethos er vel sjeldent i bruktmarkdet. Avforum, hifisentralen, hifimagasinet.com, hifi4all.dk. blocket.se og minhembio.com er det jeg stort sett går og ser på..
    Kjøper du brukt så blir ikke tapet så stort i alle fall. Uansett hvem modell du går for vil du ha mye glede av dem. Problemet er da bare i senere tid har du lyst å oppgradere til større model...

Hvor bor du? Kan sikkert ordne noe lytte sjeanse her hos meg hvis det er interessant.

Bruktprisene holder seg tålig stabilt syns jeg, bare avhengig av hvor hastverk har du med å bli kvitt dem. Kjøpte mine Vantage Nov-Des. 2010 for 21K og solgte dem des. 2011 for 23K! Så ikke galt det. Selv de eldre mindre modellene f.eks. Eon, Aerius har hold seg til en stabil pris på 10-13K de siste 2 årene.. CLS som er 15-20år gamle som er i god stand har en pris ca. på 10K +/-. Tror mange av M.L eiere har en forkjærlighet til sine HT og vil ikke selge dem til skampris og vil heller da beholde de. Og derfor også stabil bruktpris på enkelte modeller.
    Ethos er vel en relativt ny modell. Så er vel av den grunn ikke så mange på brukt-markedet enda heller. Dette kombinert med at det er få leverandører av ML på norges-basis for tiden.

Sendte forespørsel på det paret som stod på finn nå i går. Han hadde en mulig kjøper på dem skjønte jeg, men var visst en komplikasjon som midlertidig stanset handelen. Men vestlandet er nok egentlig litt lengre unna enn det jeg orker å reise for å hente. Må se om jeg kan gjøre det i kombinasjon med annet ærend, eller om det evt dukker opp noe på østlandet etter hvert.

Hvilke ML-høyttalere sitter du på for tiden? Og hvor i landet holder du til? Jeg bor for tiden i Porsgrunn. Men er ofte oppover i Drammens-regionen også.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    587
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    vel, du bor litt lang unna.. Bor indre østfold. Har Summit og Theater I.
    Han jeg kjøpte Summit av oppgraderte til CLX. Dem skulle jeg aldri ha hørt, helt sykt bra lyd! Blir vanskelig å glemme den opplevelsen og sykdommen oppgradering sniker inn da..

Vet om Prodigy for 35K hvis det er interessant. lyst på dem selv, ulempen er at de er så forbaskede store.. Er helt klart noe annet med store paneler, lydmessig.

Ethos er vel en arvtager og noe bedre modell enn Vantage. Så helt klart å foretrekke.
    Og jeg syns Vantage var veldig bra M.L. Og Ethos er bedre.

Lykke til med valget og kjøp av M.L!

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    600
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mailet litt med centeret i oslo nå. Ser ut til at jeg drar innover for en lytt om ikke så alt for mange dagene poster inntrykk i etterkant.

Side 22 av 27 FørsteFørste ... 2 12 18 19 20 21 22 23 24 25 26 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •