Martin Logan - Offisiell tråd - Side 21

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 21 av 27 FørsteFørste ... 11 17 18 19 20 21 22 23 24 25 ... SisteSiste
Viser resultater 401 til 420 av 529
    Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    633
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Anfield
    Vista og Vantage som jeg kjenner best har en dip i impedansen på rundt 1,2 ohm rundt 18-19 khz.
    Må si dette er merkelige høyttalere på alle måter. De fleste som har råd til slike høyttalere er over 30 og hører ikke disse frekvensene uansett...

Moderator devilej sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    He he. Så du mener at Martin Logan er et gammelmanns brand. Er du enig i dette utsagnet Scrooge :twisted:
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Intermediate Gwandarion sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    4,126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av devilej
    He he. Så du mener at Martin Logan er et gammelmanns brand. Er du enig i dette utsagnet Scrooge :twisted:
    Jeg tror Jan ble forvirret av å kjøpe høyttalerne av noen i en alder av mindre en 25 vintre - samtidig som det er gammelmanshøyttalere.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    633
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    He he. Så du mener at Martin Logan er et gammelmanns brand.
    Mener bare at det stort sett er dyre ht.

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dyre? Hva er dyrt? Er ikke det en sterkt subjektiv vurdering?

Jeg vet om mange som er på 20-tallet som lett kan svi av 22k for et par høyttalere, men da skal de helst være store som fjell, ha ørten elementer og spille bass som bare....... Da er ikke 22k dyrt.

Martin Logan byr nå på, med ElectroMotion, elektrostatlyd av klasse på et helt klart akseptabelt prisnivå ifht ytelse. IMO. Så får jo hver og en vurdere om det er verdt det. Som med alt annet.

Artur79: Når det gjelder frekvens rundt 19.000 hz: Om det er oss "gamle" som hører den frekvensen er vel uvesentlig i denne sammenheng. Høyttaleren slipper ut frekvenser i det området, og gitt et visst lydnivå og en forsterker som ikke er "godt nok skrudd sammen" kan uansett få problemer med dippen i ohm rundt den nevnte frekvens, uansett om vi hører det eller ikke.... ;-)

ags: Jeg har selv ikke hørt Prodigy, men de er noen år gamle nå og Martin Logan har jo gjort en del produktforbedringer siden den tid. Selve panelet på ElectroMotion er typen Xstat, som både Vista og Vantage har brukt med hell (riktinok noe lavere på ElectroMotion), så kvalitetene i mellomtone og diskant tror jeg nok du kan regne med mathcer Prodigy (og kanskje vel så det). Når det gjelder bassen kan det jo være forskjeller der, men det aner meg at de ikke akkurat er slanke nedover.

Hvor stort er rommet ditt igjen?

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    633
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Helt enig i at hva som regnes som mye penger er relativt. Ser at ML har lansert billigere modeller siste tid, men "rimelig" er vel ikke det første folk tenker på når det gjelder dette merket?
    Ang. frekvensdipen. Ikke ment som kritikk av teknologien, kompromisser må inngåes i enhver konstruksjon, så lenge man må holde seg til et budsjett. Synes bare det er litt morsomt å tenke på: man må passe på at forskereren tåler en del for å holde en frekvens de fleste voksne i huset ikke kan høre under kontroll. Ressursbruken er da ikke helt optimal, eller hur?
    Forresten, her er en artig test. Hører man hele veien opp, da er man enten ung, lever et særdeles stille liv eller har gode gener.

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, på ingen måte!8-)
    La gå at jeg glatt må avfinne meg med å havne i gammelmannsgruppa med mine snart 64 julaftener på nakken, men pinadø bør en høyttaler med slike kvaliteter også vekke interesse hos den yngre garde!

La gå at elektrostathøyttalere i alminnelighet kanskje har ord på seg for ikke å være uttalte "partyhøyttalere" hva dynamikk / trøkk angår?
    Da kan jeg jo samtidig anføre at jeg ved en rekke anledninger / besøk her hos meg, har opplevd å se lyttere som fort blir ganske lange i kjakene for å si det slik. Og da ikke pga manglende dynamikk....
    Da snakker vi gjerne om musikk som spenner fra Infected Mushroom til utpreget klassisk.
    Er man samtidig ute etter kvalitetstid foran et par høyttalere, kommer man neppe utenom Martin Logan.
    Det er i alle fall min oppriktige mening!
    Jeg har jo hatt mine Vistaer stående her i noen år nå, og har vel siden kjøpet av disse, aldri sett etter noe annet.
    Og om jeg skulle gjøre det, så vil det definitivt bli å skjele i retning av et par større i samme familie!

Ellers opplever jeg dette med lav impedans i frekvensområdet 18 til 20kHz som ganske uproblematisk.
    Det er ikke så veldig mye musikk som inneholder lyd i det frekvensområdet, hvor det som regel er snakk om overtoner fra de forskjellige instrumentene.
    Disse befinner seg sannsynligvis på et nivå som ligger atskillige dB under instrumentenes grunntoner lydtrykksmessig, og dermed vil dette i praksis ha liten betydning for forsterkeriet.
    Jeg har jo etterhvert hatt forskjellige forsterkere innom, fra Xindak 6950 til ASR Emitter 1, og ingen av dem har i noen sammenheng slitt med å drive mine Vistaer på en tilfredsstillende måte.

Samtidig må jeg jo medgi at jeg ikke hører en dritt over 12-13kHz! Dvs - jeg kan jo ane at noe skjer ved 14kHz også, men da må jeg nok vri opp volumknappen med 8-10dB, minst!

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    154
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Anfield: Jeg flytter i februar, og er faktisk usikker på størrelse stua der, vist jeg sier litt over 35-40 kvadrat kansje, rommet er formet som ett rektangel, med stue og kjøkken i ett.
    Kunne forsøkt meg på en paint runde, prøvd og tegne det omtrent slik det er.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    154
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ...

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke nødvendig for min del. Med en stor stue som det, så er det uproblematisk å få satt opp en ML-høyttaler skikkelig. Men regn med å bruke litt tid på å komme i mål. Det er liksom ikke helt plug-and-play med elektrostater. Men det er vel litt av kosen også det....

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    154
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vi får se i februar hvordan dette går, er også kun 1 plasserings mulighet til stereo der, så jeg er spent:smile:

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    612
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er på jakt etter en integrert forsterker med prosessorinngang som matcher og makter og håntere Aeon I, da gjerne med balansert inng.
    Pris ca 5-15000 brukt, noen forslag ?

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bladelius Thor kan være et alternativ
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    612
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan vil Hegel H200 fungere, og hvordan er lydsignaturen i den ?
    Bladelius er aktuell, men har egentlig lyst på noe i sort farge.

Newcomer ICE_84 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    214
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ante1
    Jeg er på jakt etter en integrert forsterker med prosessorinngang som matcher og makter og håntere Aeon I, da gjerne med balansert inng.
    Pris ca 5-15000 brukt, noen forslag ?
    Hva med noe fra Xindak.
    Sitter med selv med 3 monoblokker fra Xindak selv og er veldig fornøyd med de til ML Clarity, de gir varm og god lyd.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Både Bladelius Thor og Tyr, samt Hegel H200, vil kunne gjøre en god jobb med elektrostater. Har ikke hørt Aeon I selv, men med Xstat-panelte Martin Logan er det ikke noe problem.

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hørte H200 på ML Vista hjemme hos Scrooge, og det er helt klart det beste jeg har hørt fra denne forsterkeren. Likevel foretrekker jeg personlig nøytraliteten til Bladelius over den noe mer fargede H200,men det blir jo en smakssak.
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ICE_84
    Hva med noe fra Xindak.
    Sitter med selv med 3 monoblokker fra Xindak selv og er veldig fornøyd med de til ML Clarity, de gir varm og god lyd.
    Xindak har vel ikke prosessorinngang?
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hyggelig å lese kommentaren fra devilEj om H200 og ML Vista!:-D
    Og som jeg i all beskjedenhet må få lov til å bifalle.
    H200 og elektrostater er i mine øyne og ører en anbefalelsesverdig kombinasjon! Og H200 hadde aldri "pusteproblemer", uansett lydnivå. Tenker da først og fremst i "kinosammenheng", da man gjerne drar på litt mer enn godt er!8)
    Om du skulle ende opp med en H200, så vil jeg bestemt mene at du ikke blir skuffet.

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    612
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er godt å høre Scrooge :-D
    Hvordan fungerer prosessorinngangen, blir bare pre. delen forbikoblet ?

Side 21 av 27 FørsteFørste ... 11 17 18 19 20 21 22 23 24 25 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •