Martin Logan - Offisiell tråd - Side 16

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 16 av 27 FørsteFørste ... 6 12 13 14 15 16 17 18 19 20 26 ... SisteSiste
Viser resultater 301 til 320 av 529
    Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Counterpointer
    (men han er jo ikke så god til å ta bilder )
    Helt riktig, men nå har jeg rattet og justert litt, så nå blir det mye bilder framover - for å lære litt mer om foto - all kritikk mottas med åpne armer!

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lekkert! Martin Logan subbene har fått vanvittig mye skryt, men det er ikke mange der legger merke til de, det går jo mest i "populære" merker.
    Tenkte selv å kjøpe en Grotto I men jeg tror faktisk mine "hifi dager" er talte....
    Et foto tips Flageborg, bruk et pol filter på linsen, dette kan roteres til ønsket effekt. Filtret fjerner refleksjoner, således kan du f.eks. totalt fjerne refleksjoner i fronten av receiveren. Pol filtret er et "must", og en meget billig investering egentlig.

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Lekkert! Martin Logan subbene har fått vanvittig mye skryt, men det er ikke mange der legger merke til de, det går jo mest i "populære" merker.
    Tenkte selv å kjøpe en Grotto I men jeg tror faktisk mine "hifi dager" er talte....
    Et foto tips Flageborg, bruk et pol filter på linsen, dette kan roteres til ønsket effekt. Filtret fjerner refleksjoner, således kan du f.eks. totalt fjerne refleksjoner i fronten av receiveren. Pol filtret er et "must", og en meget billig investering egentlig.
    Takk for tips - har rattet fotoapparatet litt mer

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

ML og surroundreceivere

Jeg skal konvertere til surround, og supplere mine to Vantage'er med et par av de mindre gulvstående bak, samt en JL-woffe.

Plan A er å drive dette med (feks) en Onkyo N-5007 (hvor får de disse navnene fra, montro), eller en annen god receiver.

Onkyoen kan brokoble frontkanalene om man ikke trenger alle 9 surroundkanalene, så det burde være nok kraft der, om den da håndterer den lave impedansen.

Jeg har forsøkt å spørre importøren av Onkyo, som svarte 'jeg gir vel f, jeg bare selger dritten' (ikke ordrett sitat der), og enkelte andre butikker (som kunne vært aktuelle for en ordre på en JVC HD550/950, to ML source, en surroundreceiver av ovenstående type, et rammelerret på 100'' og en JL Fathom 113, samt et 52'' LED-tv), men svarene har glimret med sitt fravær. Så eg freistar her, hvor megen visdom er samlet.

ML og surroundreceivere, anyone?

Og er det noen som kunne anbefale en butikk som kunne levere mesteparten av det jeg trenger, har peiling på hva de holder på med, gode priser og god service?

Intermediate B&W'Eier sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,323
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her har det vært dårlig med liv ei stund ser jeg. Hva med å lage en egen tråd for Elektrostater? :-D

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser at det har kommet et nytt medlem i den allerede ypperlige Martin Logan-familien:

http://www.martinlogan.com/ethos/

Ser ut til å legge seg mellom Vantage og Spire. Spennende.....:-D

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ze Eagle
    Jeg skal konvertere til surround, og supplere mine to Vantage'er med et par av de mindre gulvstående bak, samt en JL-woffe.

Plan A er å drive dette med (feks) en Onkyo N-5007 (hvor får de disse navnene fra, montro), eller en annen god receiver.

Onkyoen kan brokoble frontkanalene om man ikke trenger alle 9 surroundkanalene, så det burde være nok kraft der, om den da håndterer den lave impedansen.

Jeg har forsøkt å spørre importøren av Onkyo, som svarte 'jeg gir vel f, jeg bare selger dritten' (ikke ordrett sitat der), og enkelte andre butikker (som kunne vært aktuelle for en ordre på en JVC HD550/950, to ML source, en surroundreceiver av ovenstående type, et rammelerret på 100'' og en JL Fathom 113, samt et 52'' LED-tv), men svarene har glimret med sitt fravær. Så eg freistar her, hvor megen visdom er samlet.

ML og surroundreceivere, anyone?

Og er det noen som kunne anbefale en butikk som kunne levere mesteparten av det jeg trenger, har peiling på hva de holder på med, gode priser og god service?
    Du har sikkert fått hjelp pr nå, men poster allikvel et lite svar til deg.

Når det gjelder surroundreceivere har jeg svært blandede erfaringer med dem på Martin Logan. En ting er antall watt, en annen ting er som du korrekt nevner den lave impedansen som kan inntreffe på ML. Jeg har forsøkt et par Onkyoer, riktignok eldre modeller, uten spesiellt stort lydmessig hell. De gikk aldri i protection eller lignende, det var bare ikke match lydmessig. Den surroundreceiveren jeg har hatt aller best erfaring med var en Arcam AVR-350 på Martin Logan Vista. Vista er jo passiv, og således fikk jo receiveren også ballelementet å holde styr på. Her klarte jeg å drive elektrostatene til relativt kraftige lydvolumer uten av forsterkeren mistet pusten, overraskende nok.

Vantage er jo aktive, sånn sett får jo receiveren ikke bassen å holde på med i tillegg. Jeg har testet ut en SR-TX707 mot mine Vantage, og det gikk greit på både film og musikk. Når jeg sier greit, så mener jeg at det aldri, på noe lyttevolum, innebar at forsterkeren "tok kvelden". Lydmessig er det dog et kvantesprang til Rogue-comboen.... ;-)

En annen ting er jo at dersom du kobler til fullt oppsett på surroundbiten, så får jo forsterkeren langt flere høyttalere å holde styr på, og dette kan jo igjen innebære at det ikke er nok "futt" igjen til å drive frontene effektivt nok.

Personlig ville jeg nok ha foretrukket et separat effekttrinn, eller en integrert forsterker med HT-inngang/prosessorinngang, for å ta seg av frontene, og la receiveren takle resten. My2cents......

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tar meg den frihet å tre litt støttende til her, hva en receiverløsning angår.
    Og da konkret - en Onkyo 875, for mitt vedkommende.
    I "pure Audio"-modus, spiller den overraskende bra, ikke minst takket være en DAC som i mine ører fremstår som svært god!

Men som Anfield sier - i surroundsammenheng vil den (en surroundreceiver) nok slite litt med å levere som ønsket, selv om vi hva "kinolyd" angår, muligens kan leve med en litt redusert lydkvalitet, ikke minst fordi en receiver generelt sett, har relativt begrensede strømreserver.

En optimal løsning vil derfor alltid være et separat effekttrinn for frontene!
    Selv med en relativt rimelig løsning hva dette angår, vil man nær sagt alltid oppleve resultatet som bedre.
    Ikke minst fordi receiveren vil få en langt behageligere jobb i kinosammenheng, noe som i sin tur også vil fremme kvaliteten på både center- og surroundlyd.
    My 2 cents too! 8)

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Anfield
    My2cents......
    Sitat Opprinnelig postet av Scrooge
    My2cents too!
    hmmm 4 cent ... langt igjen til en dollar 8)

Men tipper de fire centene er verd gull. :-D

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jepp!
    Og når man tilogmed får med grønne skoger i tillegg til gullet, kan man vel neppe forlange mere. 8)

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med fare for å virke ensporet, tar jeg frem igjen "nyheten" om Ethos, den nye høyttaleren som nå, etter hva den norske importøren forteller, skal erstatte Vantage. Nogenlunde likt prinsipp som Summit, med aktiv modul og slavebass. Er det en ting som kan være negativt med mitt oppsett i dag, så er det jo at Vantage er transmisjonslinje og bassporten kan forårsake problemer om en ikke vet å begrense seg og justere seg inn.

Etter hva jeg har blitt fortalt vil disse legge seg på 60-65.000,- og skal komme til Norge i august. Burde jo være tid nok til å få seg et par på full gjennomtesting før skattepengene mine kommer i oktober....

Den nye "Flamed Teak" ser jo wicked ut.....8)

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Aldrig hørt om noen ML med transmisjonlinje.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hah, rett og slett en "frekk" variant av nevnte treslag!
    For egen del ville jeg nok foretrekke en noe mørkere utgave, for å si det slik.
    Blir uansett spennende å høre hvordan dette låter...

Ellers vil jeg fraråde kjøp av de avbildede høyttalerne!
    På bilde nr. to fra venstre, kan man jo tydelig se at høyre spike har fått seg en "smell"!

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Aldrig hørt om noen ML med transmisjonlinje.
    Nei?
    Det står jo vitterlig noe om nettopp dette her, i tredje avsnitt: Test av Martin Logan Vantage Høyttalere - Lyd og Bilde

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm, ja ja, lærer så lenge man lever. Ville gjerne se et x-ray bilde av den kasse.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Joda, sant nok.
    Men det er jo slett ikke sikkert at Lyd&Bilde har rett i dette utsagnet?
    Personlig vil jeg heller tro at det er snakk om en bassrefleksløsning, da en transmisjonslinjeløsning vanligvis betinger en større kasse enn hva tilfellet er for Vantage?
    På ML's sider er det jo ikke nevnt noe om sistnevnte løsning?

Sakset fra ML's specs for Vantage: Low Frequency Transducer
    8" (20.3cm) cast basket, high excursion, aluminum cone with extended throw drive assembly, non-resonance asymmetrical chamber format, bass reflex

Så du har nok rett Niels... ;-)

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nja, kanskje Anfield har åpnet en for å se også, vet ikke, har bare aldrig hørt dette før.
    PMC lager knøttsmå transmisjonlinje høyttalere, men med små høyttalere er det vel mer det at man får en litt annen type bass enn med bare bassrefleks for mye dybere går den ikke med så liten kasse.
    Transmisjonlinje er ellers et knall prinsipp, veldig tør dyb bass uten antydning av forvrengning og rumling, og transmisjonlinjer er generelt lettere å plasere i rommet enn bassrefleks er.

Men ellers, jeg har hatt et lite prosjekt her forleden. Demonterte mine paneler og tok de med i dusjen, selvfølgelig sang jeg for de siden de vanligvis synger for meg.
    De hygget seg med en varm dusj et kvarters tid, blev da tørket av med en chamois, da fikk de litt trykkluft på boks og til slutt blev frisuren lagt i de rette folder med konens hårføner. de formelig struttet av velvære etter den behandling.
    De blev da montert igjen og satt til å hvile i 48 timer.
    Da fikk de strøm på seg igjen og spiller nå som nye, helt utrolig transparens har de fått.

Intermediate Gwandarion sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    4,126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Transmisjonlinje er ellers et knall prinsipp, veldig tør dyb bass uten antydning av forvrengning og rumling, og transmisjonlinjer er generelt lettere å plasere i rommet enn bassrefleks er.

... også spiser det strøm som bare rakkern, noe som begrenser bruken av prinsippet noe. Jeg innbiller meg at impulsresponsen muligens også kan være noe lidende i området rundt tuning, men det er sikkert bare min novise måte å tenke på.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nja, kanskje Anfield har åpnet en for å se også, vet ikke, har bare aldrig hørt dette før.
    Dette burde da ikke være noen stor nyhet for oss som følger Martin Logan? Vantage er en av de få, om ikke den eneste i ML-verden, som har denne bassløsningen. Om du ikke tror meg; her er et bilde:

Uansett, om det er en "ekte" transmisjonslinje" eller ikke er meg helt uvesentlig. Basskassen har denne konstruksjonen, med tilhørende fordeler og ulemper. Derfor mitt lille spørsmålstegn om kanskje en lukket konstruksjon kunne være verdt å teste?

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men ellers, jeg har hatt et lite prosjekt her forleden. Demonterte mine paneler og tok de med i dusjen, selvfølgelig sang jeg for de siden de vanligvis synger for meg.
    De hygget seg med en varm dusj et kvarters tid, blev da tørket av med en chamois, da fikk de litt trykkluft på boks og til slutt blev frisuren lagt i de rette folder med konens hårføner. de formelig struttet av velvære etter den behandling.
    De blev da montert igjen og satt til å hvile i 48 timer.
    Da fikk de strøm på seg igjen og spiller nå som nye, helt utrolig transparens har de fått.
    WOW!!
    Dette var meget spennende lesning, Niels!
    Har jo for så vidt lest om dette før, og sågar lastet ned en fremgangsmåte for tilsvarende behandling for mine Vistaer. Som nok er fem-seks år gamle, (det vet nok Rune), og antakelig sårt kunne trenge en tilsvarende behandling!
    Og sannelig skal jeg nok kunne stå for noen strofer av ett eller annet slag også, om det gjelder!
    Kanskje det er på tide med en dusj av panelene, her også?
    Men: Varmt vann, eller kaldt? Såpe eller ikke?

Side 16 av 27 FørsteFørste ... 6 12 13 14 15 16 17 18 19 20 26 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •