Martin Logan - Offisiell tråd - Side 14

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 14 av 27 FørsteFørste ... 4 10 11 12 13 14 15 16 17 18 24 ... SisteSiste
Viser resultater 261 til 280 av 529
    Newcomer rwksz sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    120
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Det står i manualen at aktiv biamping ikke er anbefallt, men jeg kan ikke skjønne noe annet enn at å drive basselementet separat med lik effekt som man gir esl panelene vil gi bedre resultat (det er jo sånn vantage drives, med aktiv effekt til elementet)

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selv kjører jeg bi-amping til mine ML SL3, og det fungerer fin-fint!

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av rwksz
    Det står i manualen at aktiv biamping ikke er anbefallt, men jeg kan ikke skjønne noe annet enn at å drive basselementet separat med lik effekt som man gir esl panelene vil gi bedre resultat (det er jo sånn vantage drives, med aktiv effekt til elementet)
    Du har jo et poeng der, med henblikk på Vantage.
    Paradoksalt nok er det jo nettopp produsenten selv som går ut med påstanden om dette, (var vel der jeg leste det ja), men det er jo likefullt lagt opp til en slik mulighet!
    Så da er det vel bare å prøve? Du kommer vel opp med noen "pro´s & cons", etterhvert. ;-)

Ellers kan jeg gjerne skrive under på at bi-amping absolutt fungerer hos RoKo! (Var forøvrig ikke klar over at du bruker den løsningen på dine SL3, Roger).

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av CNK
    Har vært innom tanken ja, bare litt tiltak å avtale en lytt hos forhandler. De har jo stengt rett som det er pga flytting. Får vel ta en telefon og høre om mulighetene til en prøvelytt. Er jo uansett kjekt med hodetelefoner pga naboer:/.
    Dyrt?? Ja, det er under halv pris, og det er dyrt på den måten at du aldrig mer får virkelig LYST til å høre musikk på dine høyttalere igjen....
    Dette er highend, og du tror virkelig ikke dine ører når du hører dette settet. Du har aldrig hørt hva der virkelig er av informasjon i din musikk.....
    Stax SRM 006t - verdas beste? - Audiophile
    Men, du må se og få hørt Source om du ikke har det endda, kanskje de har på Oslo HiFiSenter, eller?

Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    120
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scrooge
    Du har jo et poeng der, med henblikk på Vantage.
    Paradoksalt nok er det jo nettopp produsenten selv som går ut med påstanden om dette, (var vel der jeg leste det ja), men det er jo likefullt lagt opp til en slik mulighet!
    Så da er det vel bare å prøve? Du kommer vel opp med noen "pro´s & cons", etterhvert. ;-)

Ellers kan jeg gjerne skrive under på at bi-amping absolutt fungerer hos RoKo! (Var forøvrig ikke klar over at du bruker den løsningen på dine SL3, Roger).
    Jepp jeg skal komme tilbake med lytterintrykk. 3 more days 8)

Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    120
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg er forelsket... fy **** så bra dette spiller. Har nå flyttet og finjustert en del, måtte en del ut fra bakvegg før bassen virkelig sparket fra seg. For nærme bakvegg låt det veldig boomy. Neste steg er å dempe refleksjons spotene bak høyttalerne med tjukke gardiner, og begge sideveggene. Jeg tror jeg har en del mere å hente mtp plassering og akustikk, men det låter alldeles herlig, diskanten er silkemyk og holografisk. Super oppløst og detaljert lydbilde. Jeg trodde riktignok jeg trengte en sub, men det har jeg slått helt fra meg nok bass i massevis for meg (hvertfall til musikk) hørt på musikk i 5 timer snart, og akkurat nå spilles cat stevens - tea for tillerman. MAGISK!
    jeg er i lyd nirvana ;O

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "Welcome to our world"!

Hyggelig å lese at du er fornøyd, og kjenner meg godt igjen i din beskrivelse av lyden ja!
    Demping av bak- og sidevegger er i ganske mange tilfelle en dyd av nødvendighet, og vil ofte ende opp i et enda bedre definert lydbilde. Det kan også lønne seg å eksperimentere litt med vinkling også, det kan også gi uante følger mtp plassering av instrumenter / solister i lydbildet. Ikke minst "utenfor" høyttalerne! Dette er riktignok litt avhengig av innspilling og mixing, men er vel verdt å få med seg!
    Ellers er det vel en smakssak om man vil henge på en sub. Sjøl prøvde jeg meg litt til og fra, men endte opp med en forsiktig integrasjon med 2xsub, for å få med meg de aller dypeste tonene. Og det funker!

Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    120
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg tempet begge sideveggene med 2 stoore tjukke gardiner, og bakveggen bak front høyttalerne med 2 mindre (men tjukke) gardiner på hver side. Fikk en del mere ro i lydbildet, og det er lettere å plassere instrumenter. Det låt også mindre skarpt og bassen satt en del bedre. Skal prøve å tilte frem høyttalerne litt, og se om det har noe effekt :] låter uansett fantastisk bra! verdt hver krone og vel så det

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så bra! :smile:
    Men si meg; er Vistaene plassert på samme måte som vist på bildet i linken i signaturen din?
    I så fall, har du nok enda mer og hente. ;-)

Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    120
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, er du gal. Greide ikke plassere de ordentlig de forgje høyttalerne, var altfor store for rommet. Kommer med nye bilder i morgen =)

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nåhh, det var jo godt å høre!
    Det forklarer jo ganske mye mtp lydopplevelsen, så langt. Ser frem til flere bilder vettu! ;-)

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et tips, som du selv er inne på ja.
    Ta et waterpass, hold det mot panelet lodrett, justér de bakeste spikes opp, og de forreste helt i bånn, inntil panelet er helt lodrett. Kanskje du må ha noe under de bakeste spikes, et sykke filt eller en liten bit tre, ellers risikerer du spikesene ryker ut av gevinnet.
    Panelene er normalt bakoverlent for å bedre spredningen når man står opp, men ved normal lytting, sittende, da er det best med lodrette paneler.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Interessant!
    Men ML må jo ha ment noe med sin (normalt) litt bakoverlente løsning?
    Ved stående lytting på mine Vistaer, forsvinner uansett mye av øvre mellomtone / diskant, som straks faller på plass når man sitter ned.
    Hittil har jeg for min del, oppnådd et tilfredsstillende lydbilde, ved å justere de bakerste spikes omtrent 1,5cm høyere enn de fremste.
    Altså fortsatt som resultat, at panelene fremdeles har en bakoverlent posisjon.
    Det som imidlertid (i mitt rom) ga et påtakelig løft i mellomtone / diskant, var å vinkle de litt mer mot lytteposisjon.
    For å tallfeste dette, snakker vi om hele 7,5cm forskjell, målt fra bakre del av bassenheten, til fremste del på panelet.
    Helt sikkert romavhengig, så la ikke dette stå som noen rettesnor!

Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    120
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    intresant! takk for tips, skal prøves ut.. en annen ting jeg lurer på, hvor langt har du dine høyttalere ut fra bakvegg? jeg har 92 cm, og virker som jo mere ut i rommet jeg setter de, jo bedre spiller de, er grenser for hvor mye lengre jeg kan ta dem ut though

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Avstand fra bakvegg ligger rundt 90-92 cm her også, da målt fra baksiden av panelene.
    Samtidig har jeg vært meget nøye med / fulgt gode råd, ved at avstand fra lytteposisjon og høyttalerne imellom, danner en perfekt trekant.
    Avstand fra sidevegg til midt på panelet er 36cm, altså en del mindre enn hva ML anbefaler.
    Sideveggene er imidlertid såpass godt dempet (vha tunge gardiner), at jeg sjøl vil mene at jeg har god kontroll på førsterefleksjoner.

Ellers skal jeg nok eksperimentere litt mer med å redusere bakovertilting som Niels er inne på, selv om jeg allerede har lekt meg litt med dette.

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scrooge
    Interessant!
    Men ML må jo ha ment noe med sin (normalt) litt bakoverlente løsning?
    Ved stående lytting på mine Vistaer, forsvinner uansett mye av øvre mellomtone / diskant, som straks faller på plass når man sitter ned.
    Cardas har også en setup guide for elektrostater om noen vil prøve :http://www.cardas.com/pdf/roomsetup.pdf
    Angående toe-in er en begynnelse at man står bak høyttaleren, finder punktet på toppen av panelet der er 1/3 inne, målt fra den siden av høyttaleren der vender inn. Man kan da bruke øyemål, eller laser, og rette dette punktet mot lytteposisjonen.
    Ser du i manualen til høyttalerne vil du se en beskrivelse av hvordan lyden stråler fra panelene, og at høyttalerne ikke er beregnet på stående lytting. Det meste info vil da gå over hodet på en om man står tett på de. Så grunden til hvorfor ML har designet de slik er egentlig ganske logisk, de vil ha god lyd i de små showrooms også jo....ser du på Audiostatic, og andre sine elektrostater vil du se at de er 100 % lodrette i panelene, ikke bakoverlent.
    Står man langt fra er det jo ikke noe problem, desuten vil du få bedre og bedre lyd desto lengere du sitter fra de, synes jeg da.
    Så, jeg ville kanskje overveie din trekant oppstilling litt, det kan virke noen ganger, som giganstiske hodetelefoner, men generelt ville jeg absolutt foretrekke å sitte lengere fra de. Prøver du å "gå på dine knær" lengere og lengere bak mens du spiller musikk vil du oppleve forskjellige sweetspots alt etter hvor ladet rommet blir med lyd, og du vil oppleve at lyden blir organisk, som "live" faktisk.....

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Står man langt fra er det jo ikke noe problem, dessuten vil du få bedre og bedre lyd desto lengre du sitter fra dem, synes jeg da.
    Så, jeg ville kanskje overveie din trekantoppstilling litt, det kan virke noen ganger som gigantiske hodetelefoner, men generelt ville jeg absolutt foretrekke å sitte lengre fra dem.
    Her er vi i alle fall IKKE enige, Niels!

Sikkert til en viss grad romavhengig, men min erfaring er at panelenes størrelse i fht. lytteavstand osv. er svært avgjørende for størrelsen på lydbildet.

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, det avhenger sikkert av rommet ja. Problemet kan være at sitter man ganske tett på panelene er bassen kanskje ikke god, så et kompromis må til. Litt smak og behag også tror jeg.
    Men jeg merker i mitt rom, at sitter jeg tett på, da får jeg denne hodetelefon effekt, mens sitter jeg noe fra de forsvinner høyttalerne og lyden er "malt på veggen", samt det hele virker mere organisk.

Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    120
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mye gode tips ute å går nå ser ut som jeg har fått startet en god diskusjon. ang tilting av panelene, så skrudde jeg de bakerste spikesene helt ut, og fikk forøvrig en positiv effekt

Newcomer shesmovedon sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har Clarity i et rom på B:3.10 L:4.20.
    HT plassering: 93 cm fra bakvegg, 60 cm fra sidevegg, begge mål er center panel. 8 cm toe-in målt diff. indre/ytre ben.
    Sidevegg og bakvegg er dempet med tung gardin fra gulv til tak.
    Høyttalere og sittplassen danner en tilnærmet likesidet trekant.

Forsterker er Hegel H200, diverse kilder.

Saken er at jeg hører litt mye direktelyd fra høyttalerene på noen innspillinger.
    Som regel forsvinner høyttalerene, og de tegner et fantasktsk bredt lydbilde, rommets forutsettninger tatt i betraktning.
    Mine mistanker er at med den relativt smale sweetspoten spiller de noe høyere når instrumentet er plassert i høyttaleren posisjon på opptaket...håper dette ga noe sense.

Dagens spede forsøk:
    Roger Waters - In the Flesh SACD 2ch, fantasktisk, ikke noe problem.
    Pink Floyd - Dark Side of the Moon SACD 2ch, mange fenomener som jeg prøver å forklare over. Spesielt noen gitarer kommer direkte fra høyttaleren og er grunnlag for irritasjon og dermed lyttetretthet.

Hva er deres erfaring med toe-in på ML i små rom?
    Har prøvd endel men vil ikke gi glipp på bredde og høyde i lydbildet.

Evt. andre grep jeg kan prøve?

Side 14 av 27 FørsteFørste ... 4 10 11 12 13 14 15 16 17 18 24 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •