Martin Logan - Offisiell tråd - Side 13

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 13 av 27 FørsteFørste ... 3 9 10 11 12 13 14 15 16 17 23 ... SisteSiste
Viser resultater 241 til 260 av 529
    Intermediate Gwandarion sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    4,126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Hei BigT.

Det er en led i front av høyttalerne som indikerer om statorene er aktive eller ikke, dersom de lyser konstant kan du anta at forsterkeren gir tilstrekkelig signal til å holde de på - dette tror jeg dog ikke da man gjerne må ha et svakt hørbart nivå for at statorene går ut av standby.

En stabil forsterker er alfa og omega for å drive elektrostater til sitt fulle potensiale. Norske Doxa får svært mye skryt blant elektrostateierne her på berget, samtidig som de ikke er voldsomt dyre og forholdsvis lett tilgjengelig brukt. Jeg vil anbefale det som et godt utgangspunkt. Videre vil jeg oppfordre deg til å spandere en god slump penger i en god kilde, da høyttalerne er svært transparente og belønner en slik investering momentant.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høyttalerne er utstyrt med en føler, når den får signal blir statorene momentant ladet. Nu kan jeg ikke helt forestille meg en film, eller musikk hvor der ikke er noe info i 5 minutter (de slår seg av etter ca. 5 minutter uten signal), men uansett, har du det vil du ikke oppdage at høyttaleren har vært slått av.....som sagt, de slår seg på momentant og du mister ikke noe info.
    At forsterkerne er på hele tiden kan jeg skjønne, men er forsterkerne på, men der ikke er noe musikk signal, da vil høyttalerne slå seg av selvfølgelig.
    Hvis forsterkeren ikke takler impedansen kan det slå ut på forskjellige måter. Du kan oppleve generell "død" lyd, ikke noe liv, ingen dynamikk, ingen oppløsning. Du kan også oppleve at forsterkeren slår seg av når du skruer litt opp for volum.
    Å finne den rette forsterker til elektrostater trenger ikke være vanskeligt egentlig, men du vil sikkert oppleve forskjellig lyd med hver forsterker du prøver, dette viser hvor mye oppløsning høyttaleren har, og at den følger med de bedste kilder og forsterkere.
    F.eks. er Nad robuste, de kan drive elektrostater, men, de er ikke det siste ordet i oppløsning. Jeg vil anbefale deg å ikke spare når du skal ha ny forsterker, der er vanvittig mye god lyd i ML.
    Ellers er det bare å eksperimentere litt med plasering, kanskje sette absorberende elementer bak høyttaleren, finde din lytteposisjon og kose deg....

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Midgaard´s 6.1-blokker bør da kunne takle Vistaene på strak arm??
    Var sjøl relativt skeptisk til at min (relativt rimelige) Xindak 6950 skulle klare jobben på samme type høyttalere, men skepsisen viste seg ubegrunnet!

Dog finnes det nok bedre forsterkere, samtidig som at jeg kan underskrive på at komboen Doxa73 / Vista er et strålende valg!
    Ulempen er imidlertid at man bør / må ha en preamp i tillegg til Doxaen, så da løper jo kronestykkene fort avgårde.
    Det er uansett verdt det! Har allerede begynt å spare her.... ;-)

Expert cybervision_ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tenkte det samme Scrooge. Det å tåle slike impedanser er vel en av klasse Ds styrker, i tillegg til god lyd da

Klarer du å tømme 2 x 600 watt i dem?

Intermediate MrMyagi sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    664
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mener Akto testet midgard på sine Vantage og det var totalt katastrofe

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    :roll: 8-)

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nu er egentlig alle elektrostater forskjellige i den forstand at de har litt forskjellig impedans. Noen går helt fint på klasse D, andre ikke, så det er litt vanskeligt å forhåndsbedømme. Ice modulene skal dog klare den vanskelige belastning, men, prøv først.
    ML Purity er jo et eksempel på aktive høyttalere med ICE tekonologi, Audiostatic DCI et annet.
    På ML Forum er der en del info å hente om de forskjellige modeller og forsterker erfaringer. De fleste erfaringer går på Roque, CJ, Bryston, BAT, VTL, Classé, Plinius, Cary, og selvfølgelig den obligatoriske Sunfire osv.
    Der lå en Meridian 557 på bruktbørsen der også er en fortreffelig match.
    Her er et par tråder fra et søk :
    Please recommend budget $1,000 amp for Vistas--What would *you* buy? - MartinLogan Club (MLC)
    ML & digital amps. - MartinLogan Club (MLC)

Active big T sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    487
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for masse god respons!
    Er mitt i flytting nå så har ikke pengene til ny effekt og kilde ennå men det vill defnitivt komme med tiden, men vill ta prøve å ta meg god tid og få testet litt forskjellig. Får ikke satt opp høytalerene før tidligst tirsdag, men gleder meg som en unge. Selv om det er miss match med Midgard blir det vell ett enormt steg opp fra det jeg har nå.

Intermediate CNK sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    1,787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen med erfaring med Maring Logan Souce? Etter demo hos Atle(akto) for en god stund siden har erfaringen sittet fast i bakhodet. Tenker det er på tide å gjøre noe med det!

Er det mye av det samme (Vista) bare litt mindre, eller kan det ikke sammenlignes? Holografien og detaljeringen var bare så utrolig bra at jeg tenker på den opplevelsen hver gang jeg hører på akustisk musikk. Prismessig er Source noe jeg kan overleve (mer eller mindre) såfremt jeg kan finne en "billig" effekt på brukten eller lignende. Har svs subb så trenger ikke det ekstra i bunnen de større modellene gir.

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmmm, som Vista er det nok ikke, men du kommer i nærkontakt med den elektrostatiske lyden da. Det avhenger også noe av rommet, desto større panel du har, desto større vil lydbildet være....
    Vil du evt. vente, og har lyst på Stax elektrostatiske hodetelefoner kan jeg opplyse om at du nå får et Signature II sett, 4040 telefoner og 006t rørdriver for 10K. Disse vil spille bedre enn høyttalere over 200K. Bare et tips...

Intermediate CNK sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    1,787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har vært innom tanken ja, bare litt tiltak å avtale en lytt hos forhandler. De har jo stengt rett som det er pga flytting. Får vel ta en telefon og høre om mulighetene til en prøvelytt. Er jo uansett kjekt med hodetelefoner pga naboer:/.

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    .......har lyst på Stax elektrostatiske hodetelefoner kan jeg opplyse om at du nå får et Signature II sett, 4040 telefoner og 006t rørdriver for 10K. Disse vil spille bedre enn høyttalere over 200K. Bare et tips...
    OT warning (sorry)
    Hvor billig kan en få de gode Stax elektrostatiske hodetelefonene? Husker det var en kompis som hadde et par Stax med noe små runde klokker og en liten boks som ble koblet til forsterkeren. De hadde ekstremt bra lyd men var kjempevonde å ha på. Mener de het noe med 34 eller noe.
    Prøvde et signature hodesett på en messe en gang, det er noe av det nydeligste jeg noensinne har hatt på ørene, både komfort og lydmessig. Men selv til 10K er det litt i stiveste laget.
    Spørsmålet er altså hvor langt opp må en i modellene før det blir både komfort og lydkvalitet.

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har dette settet selv, og til 10k er det bare én ting å si; LØP OG KJØP!!!

Har også et sett SR-34 liggende. Dette trenger ny kabel opp til klokkene, men jeg gidder ikke fikse det - noen som er interessert i en handel?

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Stax 2020

Heisann.. så dere diskuterte litt Stax her. Noen av dere som har sammenlignet 2020 og 4040, regner med at det er forskjell, men er den stor?

Har akkurat kjøpt 2020 og er meget fornøyd
    :-D

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stor nok for min del...

Har du selv testet dem mot hverandre?

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stax diskusjonen hører vel hjemme her

http://avforum.no/forum/hoyttalere/4...rspeakers.html

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    SÅ rigid kan man jo ikke være. Det får i så fall bli en moderators oppgave å senere rydde opp i. Her er vi KUN ute etter å besvare det som dukker opp i tråden.

Newcomer rwksz sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    120
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da kan jeg melde meg inn i den ekslusive "klubben" deres 8) etter oppkjøp av martin logan vista. Blir spennende å sjekke ut om det er total missmatch på forsterker delen. Skal biampes med cav a8 4x 190w (dette er ikke den billige modellen som blir solgt for ett par tusen på netthandelen) signal kilde er xindak muse 1.0

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gratulerer!
    Ellers mener jeg å ha lest at det er divergerende oppfatninger om bi-amping av Vista.
    Her kanskje? Jeg husker ikke helt: MartinLogan Club (MLC) - Powered by vBulletin

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, grattis!

Divergerende meninger er det vel om det meste, vil jeg tro. 8)

Du får prøve ut dette, og evt. få testet (les: lånt) andre forsterkere også - bare for moro skyld!

Side 13 av 27 FørsteFørste ... 3 9 10 11 12 13 14 15 16 17 23 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •