offisiell SVS tråd (NB! teknisk) - Side 99

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 99 av 263 FørsteFørste ... 9 19 29 39 49 59 69 79 89 95 96 97 98 99 100 101 102 103 109 119 129 139 149 159 169 179 189 199 209 219 229 239 ... SisteSiste
Viser resultater 1,961 til 1,980 av 5259
    Intermediate sollie sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    522
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Jeg gleder meg allerede til nestegang. Eller hva Jonia ?, det var sykt, det sitter ennå, hehe.
    Prøvde å snakke om det i heimen i går etter at jeg kom hjem, la ut og tegnet og forklarte, og alt jeg fikk var bare et Jaha!!(+blikket)
    Anyway trykket på dare devil filmen var , hva skal man si , jeg tenker på hvordan bolledeig blir eltet, klemt, slått og rullet rundt, pheew…

Intermediate Diablito sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    785
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: Takk for en sinnsyk bassopplevelse!

Sitat Opprinnelig postet av jonia
    Jeg MÅ ha en sånn sub... men har ikke plass.. sukk.. :shock:
    De jobber med å lage noen små subwoofere også for de som ikke har plass til de store... De håper å få de ut i år, men lover ingenting. Men blir sikkert ikke av de billigste er jeg redd for...

Intermediate Arendal sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, nå er den på plass

Jeg har gjort en del målinger for å finne ut hva tuningen har å si for sluttresultatet.

Jeg kan ikke finne noen egen tråd for tuning av disse beistene, og bruksanvisningen er det dårligste jeg har sett på lenge. PEQ filteret og portene er ikke nevnt med ett eneste ord!

Jeg har lagt ved mine målinger og de viser ganske klart at man mister ikke mye lydtrykk ved å tune ved for eksempel 16Hz.
    Nå snakker jeg ikke om maks lydtrykk men sammenlikningen mellom de forskjellige tuningene.

Gjennomsnitts lydtrukk ved forskjellige tuninge målt fra 12 til 160Hz:
    16Hz 90,2dB
    20Hz 89,5dB
    25Hz 87,8dB
    Ingen tuning 87,2

Den flateste kurven får jeg naturlig nok uten tuning og selv da går den til 12Hz -3dB.

Må innrømme at det frister litt å tune til 16Hz bare for moro skyld.

Jeg har ikke fått tid til å høre på mye forskjellig musikk med de forskjellige tuningene. Har stort sett bare spilt uten tuning til nå.
    Det spiller helt vanvittig bra

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Å kjøre denne på 20Hz ser ut til å bli den store slageren. imidlertid lurer jeg på om ikke delefrekvensen kanskje bør settes høyere enn du har den nå (80?).

I tillegg bør du senke nivået på suben noe, altså ifht. frontene (som selvsagt står på small...?).

Dette ser svært lovende ut!

Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, du tenker på dippen på 70Hz?

Jepp, frontene står som small, hvis jeg setter frontene som large får jeg en mye grunnere dip på 70HZ siden frontene da gir full guffe i det området.
    Jeg har lagt ved kurver for det også :wink:

Ja det kan nok stemme at nivået er noe høyt.
    Men, når jeg måler med receiverens innebygde signalgenerator ligger bare subb 3dB over de andre, så jeg kjører film med det nivået og -3db på musikk.

Alle målingene til nå er med deling på 80Hz, jeg kan prøve med andre delingsfrekvenser også.

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heisan!

Du har jo faktisk en MEGET bra kurve med frontene satt til LARGE! Om det låter bra, er opp til deg å vurdere, men selv har jeg svært liten forskjell mellom large og small. På de tidligere høyttalerne var det stor forskjell, men som sagt; med elektrostatene er forskjellen minimal.

Hvordan synes du lyden er med frontene på large?

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min erfaring er at 20 hz tuning er best, men det er i mine 2 rom.

Dag

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: Takk for en sinnsyk bassopplevelse!

Sitat Opprinnelig postet av Diablito
    Sitat Opprinnelig postet av jonia
    Jeg MÅ ha en sånn sub... men har ikke plass.. sukk.. :shock:
    De jobber med å lage noen små subwoofere også for de som ikke har plass til de store... De håper å få de ut i år, men lover ingenting. Men blir sikkert ikke av de billigste er jeg redd for...
    Det gjør ingenting. Jeg ønsket meg en PB10 Ultra eller noe sånt, uten at Tom ville love noe. Når jeg kjøpte min PB10 ville jeg gjerne brukt 2-3000 mere hvis det var en modell med mere output, men som ikke var større og heller ikke i rørformat

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg synes nå rør er ganske deilig da... småsnertent.... :wink:

Intermediate Diablito sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    785
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Manic Miner
    Det gjør ingenting. Jeg ønsket meg en PB10 Ultra eller noe sånt, uten at Tom ville love noe. Når jeg kjøpte min PB10 ville jeg gjerne brukt 2-3000 mere hvis det var en modell med mere output, men som ikke var større og heller ikke i rørformat
    Av det jeg har lest, så forventer jeg vel noe som er mindre enn PB10-ISD og trykker mer... Men er ikke annet å gjøre enn å vente å se hva som dukker opp

Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det ser ut på kurvene at large er best med 20Hz tuning.

Det er filteret satt til 20 og 1 plugg i ikke sant.

Men, jeg har MANGE deilige timer med lytting fremfor meg før jeg trekker noen konklusjon.

Hva er egentlig forskjell på bypass og 25Hz?
    Begge deler er jo uten plugger og jeg trodde den var tunet til 25Hz i utgangspunktet?

Er ikk det litt merkelig at SVS ikke nevner dette i manualen?

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Arendal
    ...Hva er egentlig forskjell på bypass og 25Hz? Begge deler er jo uten plugger og jeg trodde den var tunet til 25Hz i utgangspunktet?...
    Her må jeg for øyeblikket melde pass. Kan ikke huske noe sånt på min PC-Ultra.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skjønner ikke helt jeg heller, putt i en plugg og sett vrideren på 20 hz, og filterbryteren på disabled.

Dag

PS. Det ligger bedre info på websidene til SVS mht PEQ og ting...

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er helt sikkert bypass av det innebygde subsonic-filteret. Under avstemningsfrekvensen øker elementets utslag voldsomt. Subsonic-filteret fjerner de aller dypeste frekvensene for å redusere denne påkjenningen for elementet.

Så lenge man spiller på "lavt" volum trenger man strengt tatt ikke subsonic-filteret og da vil subben også spille litt dypere. Men jeg vil absolutt anbefale å ha det på om man drar på litt.

Intermediate John P. sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,753
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg skrev en mail til SVS om nettopp det med manglende info om port tuning og PEQ på PB12-Plus/2(på de dyrere utgavene), og sa at jeg riktignok gikk på nett og lastet ned manualen til PB12 Ultra/2, hvor det står om PEQ og port tuning. Jeg pakket dette inn i en mail hvor jeg først skrøt dem uhemmet opp i skyene, for så å nevne det ovenståene. Fikk aldri noe svar men...

Her er forøvrig min måling, med fronter på Large og Small - jeg synes Small ser best ut, men jeg har ikke testet forskjellige faseinnstillinger med frontene som Large. Fant dog ut at på Small er 180 grader penest.

Intermediate Burre sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,071
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da var en PB10-ISD bestilt.

Tråden er vel AVforums lengste noensinne, så kanskje noen kunne geleide meg til noen "kvikke tips" for innstilling av denne?
    Har ikke mye plass å rutte med, så subben må stå på høyre side, inntil en lenestol, murvegg bak, og med en døråpning en halvmeter fra.. kan det være en god plassering?

Ellers hadde nok mange satt stor pris på en liten guide av en av SVS-guruene, med info om innstilling, plassering, integrering med fronter, etc... :roll:

Intermediate John P. sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,753
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Burre
    Ellers hadde nok mange satt stor pris på en liten guide av en av SVS-guruene, med info om innstilling, plassering, integrering med fronter, etc... :roll:
    Plassering er vel det viktigste. Mange bruker "sett-suben-i-sweet-spot,-krabb-rundt-på-gulvet, og-sett-suben-der-bassen låter-best/høyest" metoden med godt hell. Men i praksis er det vel ikke alle som kan sette suben akkurat der, så da må man bare komme frem til den nest beste løsningen totalt; både lyd- utseendemessig og praktisk sett.

Når det gjelder innstillinger; Sett først Gain på suben til sirka 1/4 av fullt nivå og fasen på 0 grader. Så kan du bruke enten de innebyggde testtonene i receiveren eller på en test CD/DVD for å kalibrere. Da trenger du en dB måler(RadioShack sin f.eks.).

Det står litt om hvordan du gjør dette i bruksanvisningen som kommer med SVS suben din. Det samme gjelder det å finne rett fase.

Men når det gjelder fase etc., så ikke skru til du blir frustrert, som enkelte av oss har gjort. Skru til du blir fornøyd med det du hører på musikk og film - ørene er et bra måleinstrument i så henseende.

Sikkert mer som kunne vært skrevet, men så fryktelig mye hokus pokus er det ikke. Med mindre du begynner med Behringer PEQ osv., da kan det bli litt innviklet(men kanskje verdt det?).
    Ikke hør religiøst på hva andre måtte mene om hvordan det skal låte - skru til du får den lyden du liker.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg justerte først fasen på min PB10 ved hjelp av ørene. Så kjøpte jeg en Radioshack, og forsøkte å se om jeg hadde truffet rett. Måten jeg gjorde det på var å sette delefrekvensen til 80hz og spille et 60hz signal med bass out på receiveren satt til 'both'.

Så justerte jeg fasen og sjekket hvor mange db den gikk opp eller ned ved de forskjellige innstillingene. Tidligere stod den innstillt på ca 110 grader, etter å ha finjustert fant jeg ut til at det optimale var 100 grader.

Intermediate Burre sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,071
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    takker. er litt klokere. men hva gjør egentlig fasejusteringen?

Intermediate CNK sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    1,787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når fasen er 0 så spiller sub og front samtidig. Når fasen er 180 spiller de motsatt. Elementet til sub er i ytterstilling og front er motsatt.

Side 99 av 263 FørsteFørste ... 9 19 29 39 49 59 69 79 89 95 96 97 98 99 100 101 102 103 109 119 129 139 149 159 169 179 189 199 209 219 229 239 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •