offisiell SVS tråd (NB! teknisk) - Side 97

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 97 av 263 FørsteFørste ... 7 17 27 37 47 57 67 77 87 93 94 95 96 97 98 99 100 101 107 117 127 137 147 157 167 177 187 197 207 217 227 237 ... SisteSiste
Viser resultater 1,921 til 1,940 av 5259
    Intermediate Arendal sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Messel
    Jeg ser de aller fleste av dere kjører med frontene som small. Jeg får det rett og slett ikke til å stemme hod meg. Jeg har prøvd utallige plasseringer og innstillinger med frontene som small, men jeg får meg bare ikke til å kjøre det oppsettet. Jeg har testet en del de siste ukene med sinustoner som flere andre her i denne tråden. Jeg klarer alltids å få en "finere" kurve 16-160hz med frontene på small, men jeg mister så mye trykk og guffe. På sinustonene merker jeg det ikke, men setter jeg på en film eller musikk på litt over middels volum, merker jeg forskjellen med det samme.

F.eks Jurassic Lunch scenen lastet ned fra Flageborg. Helt greit med frontene på small, subben går dypt og vinduene klirrer (litt gamle skjønner du) og alt det der. Men om jeg kjører samme scenen med frontene på large, er det like før jeg føler meg oppspist av det jæ**# dyret. Det er stor forskjell altså.

Samme med musikk egentlig. Testa litt høyt volum i går med Usher (Yeah) som har en god del bass. Mye mer trykk så snart jeg setter frontene til large. Ikke bare i bassen, men generellt. Mer volum. Akkurat som jeg tar frontene ut av emballagen

Er det jeg som er på villspor, noe galt med mine innstillinger, eller er det alle dere andre som er ute å ror 8)

Fra spøk til revolver, jeg er egentlig bare på jakt etter andres synspunkter. Siden "alle" anbefaler å ha frontene som small, må det jo være noe i det. Hva er dine erfaringer?
    Jeg liker også best å ha frontene i large.

De går godt under 40Hz og gir Sean Connery den riktige brystkasse lyden, synes jeg.

Intermediate Dimacruz sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    891
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mulig at jeg er skikkelig dum, men hvordan får dere til å lage disse grafenè/kurvene? Jeg har en radioshack. Hva mer trenger jeg for å lage slike grafer?

Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av flageborg@flageborg.no
    Det er på tide med noen nye kurver etter at Behringer DSP1124P er på plass, og kalibreringsarbeidet er påbegynt.......igjen.

Forslag til justeringer?
    Ser at du har en vanvittig dip under 20Hz, det må du få gjort noe med :wink:

Kan du sende meg en link og info om denne Behringer saken?

Er den bedre enn det som SVS selger selv?

Selv har jeg en dip på 70Hz som jeg ikke skjønner noe av.

Skal kjøpe med en PB12 plus/2 for å få tilstrekkelig headroom til å kunne foreta korrigeringer.

Hvis noen har en å selge fordi de skal ha en ultra er det bare å ta kontakt :wink:

Her er målingene mine med RoKO's regneark:

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    526
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå var det ikke meg du spurte,men tillater meg å svare alikevel :wink:

Bruk denne til å leke deg med kurvene:
    http://www.pvconsultants.com/audio/eq/peq.htm

Og her er mye info om Behringeren:
    http://www.snapbug.ws/bfd.htm

Intermediate John P. sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,753
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Arendal
    Selv har jeg en dip på 70Hz som jeg ikke skjønner noe av.
    Her er målingene mine med RoKO's regneark:
    Prøv å snu/tweake fasen på subene og se hva som skjer med dipen da.

Intermediate Whoracle sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,610
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det tror jeg han har prøvd du.. Har noen dipper selv som er umulige å kvitte seg med uansett hva man gjør..

Intermediate John P. sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,753
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jada - jeg har dem selv. Har en dip på rundt 60Hz som er der uansett, også ved forskjellige plasseringer i rommet - bare et par dB forskjell ved forskjellige faseinnstillinger.
    Det var bare et forslag.

Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror jeg har prøvd "alt".

Jeg må kjøre fasen 180 forskjøvet mellom subbene av en eller annen grunn.

Har prøvd å flytte litt rundt på subbene, og det eneste som skjer er at dippen flytter seg litt i frekvens, men kun +/- 5Hz.

Problemet er jo rundt 70Hz, noe som tilsvarer 4,9 meter, så det er vel en slags logikk i det.

Jeg må til med equalizer for å få bukt med dette tror jeg, og da trenger jeg en kraftig sub for ikke å miste headroom.

Jeg bestiller derfor en PB12 plus/2 nå.

Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Siden mange av dere som har SVS sikkert har problemer med frekvensgangen har jeg laget en tråd om Behringer 1124 hvor noen av dere kanskje kan bidra med noe?

http://avforum.no/forum/viewtopic.php?t=21026

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bestiller derfor en PB12 plus/2 nå.
    Så der forsvant JBL`ene ut døra ja.... :wink:

Gratulerer da Arendal, og velkommen i SVS-gjengen. Tror, etter det jeg hørte på demo hos deg, at filmlyden vil bli noe bedre med enda fetere bass, ja.... :wink: Ikke det at det ikke var bra før, men.......

Hva var hovedgrunnen til at det ble akkurat denne da.....??

Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det ble PB12 plus/2 fordi den spiller vanvittig høyt og det gir meg mulighet til å få rettet ut noen av ujevnhetene i frekvensgangen i rommet mitt med en Behringer eller liknende.

Utseendet spiller ingen rolle for meg siden ingen ser den likevel og prisen er "grei nok"

Active Messel sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    317
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg slet som pokker med disse kurvene da jeg hadde PB10. Så bestillte jeg en PB12 Plus/2 og slengte Radioshacken innerst i skapet. En uke etter dro jeg nysubben opp trappene, kjørte den automatiske romkorrigeringen, og stilte subben 4-5 db over de andre høyttalerne. Radioshacken ligger fremdeles i skapet, og subben spiller fletta av alt annet jeg har hørt. Strålende fornøyd 8)

Muligens ikke den mest vitenskapelige måten å løse det på, men jeg irriterer meg i alle fall ikke over merkelige kurver lenger. :wink:

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Messel
    Jeg slet som pokker med disse kurvene da jeg hadde PB10. Så bestillte jeg en PB12 Plus/2 og slengte Radioshacken innerst i skapet. En uke etter dro jeg nysubben opp trappene, kjørte den automatiske romkorrigeringen, og stilte subben 4-5 db over de andre høyttalerne. Radioshacken ligger fremdeles i skapet, og subben spiller fletta av alt annet jeg har hørt. Strålende fornøyd 8)

Muligens ikke den mest vitenskapelige måten å løse det på, men jeg irriterer meg i alle fall ikke over merkelige kurver lenger. :wink:
    Messel,

du har skjønt det!

Låter det slik du vil er det bare tull å måle seg frem til at det ikke låter bra.
    Man blir bare gal av det.
    Lyd er til for å nytes, ikke måles i stykker.
    Det eneste jeg måler noen ganger er maks lydtrykk for moro skyld. Det blir jeg ikke gal av :wink:

Dag

Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, du sier noe messel!

Vi lager vel egentlig bare problemer for oss selv med disse målingene, det viktigste er selvsagt at man synes det høres bra ut.

Men, hvis man ikke synes det spiller som det skal, så kan slike målinger hjelpe deg å finne grunnen.

Og, en Behringer 1124 kan være en billig løsning på problemet.

Jeg har for eksempel eg ganske seriøs dip på 70Hz og så har jeg en kraftig room gain på 35Hz som jeg kunne tenke meg å bli kvitt.

Active mclaren sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    356
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er bare en ting å si gå til inkjøp av enbehringer dsp1124p den gjorde susen oss meg ;-)

Intermediate Ookami sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    620
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har en gang tidligere lest gjennom alle SVS postene, tok meg en uke, men husker ikke hvilken Radioshack dB måler dere endte opp med å foretrekke, den digitale eller den analoge?
    Skal (en gang i fremtiden) justere SVS (håper jeg) og 5.1 oppsettet.

Har desverre ikke en uke til overs for å lese igjenom på nytt, så hvis noen kunne lage ett 3-linjers resyme om hvilken dB måler som er å foretrekke

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    953
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    SVS anbefaler den analoge. Det er derfor de bare selger den også. AVIA anbefaler også den analoge. Hmmm ble bare 2 linjer :lol:

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har testet begge to - se etter et av mine innlegg i SVS-trådene for graf som viser forskjeller de to i mellom.
    Her er det:
    http://avforum.no/forum/viewtopic.php?p=6865322#6865322

Uansett er du greit tjent med den analoge. Jeg tror faktisk at denne er den beste når du skal tune suben. Den digitale er best når du skal måle høyetse lydtrykk i en scene osv.

Active
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    398
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    dip på 70hz...
    Hvis du setter sinustracket på repeat på 70hz så kan du prøve å tune fasen til max. Lag nå ny kurve og prøv igjen.

Det er i mange tilfeller slik at rundt deling (som regel 80hz) at det kan oppstå utfasinger.

Det funker for meg hver gang 8)

PS! for å få en grei forståelse på hvordan sub og fronter påvirker hverandre er det lurt å lage kurver for KUN sub, KUN front først så en kan gjøre seg en mening på om det er rommet eller utfasinger.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    200
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det bare jeg som ikke får til å stille inn "beste" fase etter èn valgt hz? Hvis jeg stiller inn etter f.eks 60 Hz så den blir riktig blir ikke resten (20-100 Hz) automatisk riktig av den grunn. Jeg må finne den fasen som er beste over størst mulig del av frekvensskalaen..
    Har selv en dip rundt 70 nå (nøyaktig fra 70-75). Er dette området så lite at det ikke har så stor betydning?

Side 97 av 263 FørsteFørste ... 7 17 27 37 47 57 67 77 87 93 94 95 96 97 98 99 100 101 107 117 127 137 147 157 167 177 187 197 207 217 227 237 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •