offisiell SVS tråd (NB! teknisk) - Side 96

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 96 av 263 FørsteFørste ... 6 16 26 36 46 56 66 76 86 92 93 94 95 96 97 98 99 100 106 116 126 136 146 156 166 176 186 196 206 216 226 236 ... SisteSiste
Viser resultater 1,901 til 1,920 av 5259
    Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av John P.
    ...Jeg kalibrerer i utgangspunktet alle høyttalerne ved hjelp av receiverens testtoner til 72dB, og så skrur jeg opp suben et par dB etterpå. Begge subenes Gain forøvrig på 'klokka ni'(jeg har bare Plus/2 nå, men hadde altså også 20-39PC Plus stillt på 'ni' da jeg hadde den).

Jeg ender gjerne opp på 0dB til slutt på receiveren. Akkurat nå står den på -2dB. Da spiller suben sikkert 7 - 10dB høyere enn hovedhøyttalerne. Dette funker da merkelig nok både på film og musikk; på film får jeg da bass som rister leiligheten, mens på musikk - på samme innstilling - tar suben på seg smoking og mansjetter og blir atskillig mer 'sivilisert' - nærmest bassfattig i forhold.
    Jeg har kalibrert etter Avia. Sub ligger nå ca 4-5 dB over hver av de andre høyttalerne alene. Sammenliknet med begge frontene sammen gir vel suben omtrent det samme som disse.

Gain står på mellom 9 og 9.30. Forsterker har sub på ÷2,5, men i går, når suben kjempet hardt på Star Wars II, måtte jeg etter hvert ned på ÷6. Dette fordi det var noe så inn i hampen mye dypbass ifht. resten av lydbildet. Sikkert THX-kalibreringen til Lucas som spiller inn her. Forsterkerens hoved-potmeter var på 0, og da var den generelle lydstyrken relativt mye lavere enn normalt er.

Musikk går for øvrig som regel veldig bra på ÷2,5. Det hender imidlertid at jeg går ned på ÷4 for å få den rette balansen på noen av CDene eller DVD-konsertene. Disse er sikkert justert med mer bass for å tekkes dem som ikke har sub... :wink:

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei,

jeg legger meg på +4 dB med subben.

Vet du om fasen er riktig innstilt?

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heisan Dag!
    Dersom det er meg du spør;
    Fasen er fin den. Har målt med alle mulige fasevendinger, men den er og blir best med 180°.

Intermediate John P. sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,753
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har forsøkt å stille fasen så riktig jeg kan; det jeg har gjort nå i den henseende, er å spille av en 80Hz tone, én gang på 0°, én gang på 45°, én gang på 90°, en gang på 135°, og én gang på 180°. Så har jeg etter hvert som jeg måler skrevet ned og sammenlignet decibel output mellom de forskjellige, og landet på at 90° gir det største lydtrykket ved 80Hz. Er det en grei måte å sjekke fasen på, eller blir det feil av en eller annen grunn?

[endret]Jeg trodde ihvertfall at det var smart, fordi sub og fronter skal spille like høyt ved delefrekvens, og så tenkte jeg at dersom jeg finner det mest høytspillende fase-punktet der, vil det bety at fronter og sub er i fase, fordi de da spiller 'i takt'. flageborg mener rommet har såpass mye å si at jeg ikke kan gjøre det på den måten, så jeg skal prøve en anne metode nå.[/endret]

Jeg burde kanskje ha forklart meg litt bedre i sta: Når jeg kalibrerer(har ikke DVE eller Avia) bruker jeg receiverens testtoner. Setter hovedvolumet på receiveren på 70, fordi det er et pent rundt tall som er lett å huske til senere. Da får jeg 72dB fra venstre fronthøyttaler. Så bruker jeg den som 'referanse', og fortsetter rundt på de andre høyttalerne og justerer lyden slik at de faller ned på 72dB de også. Dette gjør jeg også med suben.

Men suben vil da - for å få den til å spille 72dB - være stillt ned til -9dB. Dette blir alt for svakt både til film og musikk - og jeg tror ikke jeg er spesiellt "basshungrig".
    Jeg må altså da skru opp lyden til suben slik at den står på rundt -2dB til 0dB for å få den lyden jeg vil ha, men til gjengjeld funker det da bra både til musikk og film, fordi bassutbyttet fra CD er såpass mye mindre enn fra film.
    Venstre fronthøyttaler, som jeg bruker som et utgangspunkt når jeg stiller inn, står da på 0dB. De andre blir stort sett justert ned rundt 1 - 4dB.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du frontene på large, så er det mye mulig at de faser ut med subben.
    Sett dem på small er mitt råd, jeg får alltid best resultat med det.

Dag

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,753
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Joda, jeg har alltid hatt dem på Small.

Men jeg skal som sagt prøve "flageborgs metode"(høres ut som et radioprogram), og se hvordan det blir. Men egentlig er jeg jo fornøyd med lyden da - det var mest det at det er såpass annerledes innstillinger i forhold til hva andre ser ut til å ha.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Til fasejusteringer vil jeg anbefale deg å bruke True RTA eller et lignende program for PC'en. Kjør et sweep ut fra programmet og du vil få hele frekvenskurven i løpet av noen sekunder. Du kan også sette den til å spille en bestemt frekvens like rund delefrekvensen, også kan du justere fasen mens du holder et øye på skjermen, enklere blir det ikke.

Active togr sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    351
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg har kikket litt på svs PB10-ISD subben. hvor mye må jeg regne med at alt kommer på ( frakt +++ ) er virkelig sugen på en svs

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av togr
    jeg har kikket litt på svs PB10-ISD subben. hvor mye må jeg regne med at alt kommer på ( frakt +++ ) er virkelig sugen på en svs
    Legg deg inn på SVS pristråd med dette spørsmålet :wink:

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Manic Miner
    Til fasejusteringer vil jeg anbefale deg å bruke True RTA eller et lignende program for PC'en. Kjør et sweep ut fra programmet og du vil få hele frekvenskurven i løpet av noen sekunder. Du kan også sette den til å spille en bestemt frekvens like rund delefrekvensen, også kan du justere fasen mens du holder et øye på skjermen, enklere blir det ikke.
    Det enkle er ofte det beste, stol ikke på data'n, og bruk RadioShack'n manuelt - for best resultat :wink:

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,753
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I forhold til det jeg skrev litt før i tråden, har suben endret karakter noe nå som den begynner å bli spillt inn. Er mer markant nå på samme volum.

Nå har jeg kjørt en fasetest i stereo + sub. Suben står på 1/4 Gain(eller 'klokka 9'). Delefrekvens 80Hz. Sub skrudd ned med 5dB.

Hvilken av disse fasene synes dere ser best ut? Jeg synes 90° ser ut til å være det beste kompromisset alt i alt.

Jeg har også PEQ på suben, i og med at tre- og pianolakk utførelsene kommer med PEQ, men den kan vel bare brukes til å dempe én peak? Har forsikret meg om at den ikke er aktiv da disse målingene ble gjort.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av flageborg@flageborg.no

Det enkle er ofte det beste, stol ikke på data'n, og bruk RadioShack'n manuelt - for best resultat :wink:
    Hehe, jeg er ikke redd for ny teknologi, og stoler blindt på min computer

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av John P.
    I forhold til det jeg skrev litt før i tråden, har suben endret karakter noe nå som den begynner å bli spillt inn. Er mer markant nå på samme volum.

Nå har jeg kjørt en fasetest i stereo + sub. Suben står på 1/4 Gain(eller 'klokka 9'). Delefrekvens 80Hz. Sub skrudd ned med 5dB.

Hvilken av disse fasene synes dere ser best ut? Jeg synes 90° ser ut til å være det beste kompromisset alt i alt.

Jeg har også PEQ på suben, i og med at tre- og pianolakk utførelsene kommer med PEQ, men den kan vel bare brukes til å dempe én peak? Har forsikret meg om at den ikke er aktiv da disse målingene ble gjort.
    Er det med høytalerene som small eller large?

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,753
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alltid som Small. Tror ikke jeg engang har forsøkt å sette dem til Large ennå... (bortsett fra i fravær av sub)

For å forklare litt; i mitt oppsett/rom må suben skrues ned med 9dB for å spille like høyt som frontene(med sub Gain på 1/4) på receiverens innstillingssignal.
    Når det står at suben er skrudd ned med 5dB, betyr det at den er skrudd ned 5dB fra 0dB.
    Den spiller da allikevel ca. 4dB høyere enn frontene(frontene står på 0dB, men spiller altså såpass mye lavere). Ble litt rotete forklart kanskje?

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nope - 90° er ikke mitt valg.
    Jeg ville nok gått for 180° her. Se på forskjellen i området 80-111Hz. Her er frekvensen ganske stabil, mens den har store topper og bunner ved fase satt til 90°. Ellers er det mindre forskjeller ute og går.

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,753
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det har du nok rett i når jeg tenker meg om. Ser at dipen ved ~60Hz er litt dypere ved 180°, og toppen ved 111 er høyere, men det er vel lite å snakke om ja.
    180° ser jo jevnere ut.

-Jeg kunne kanskje velge 180°, og bruke PEQen til å dempe toppen ved 111Hz?

[endret]Nei - PEQen fungerer bare opp til 80Hz den... ja ja... [/endret]

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville ha forsøkt å finjustere mellom 135 og 180°, og også forsøkt å flytte subben litt rundt.

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,753
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg testet romresponsen da jeg hadde 20-39PC Plus, og har forsøkt alle mulige plasseringer med den. Den plasseringen jeg har nå er ikke den helt optimale, men den helt optimale plasseringen er ikke optimal utseendemessig eller praktisk sett. Alt i alt er det ingen andre steder jeg vil ha den. Pluss at denne veier 64 kilo, og er "litt verre" å flytte rundt enn tuben var.

Nei - jeg blåser i ytterligere målinger, velger den beste fasen der den står nå og er ferdig med det. Kan eventuellt skaffe meg en PEQ fra Behringer senere f.eks. Men jeg er egentelig fornøyd med lyden som det er, så det er vel ikke noen vits i å fikse noe som ikke er ødelagt.

[endret]Men å finjustere mellom 135 og 180 grader kan jeg nok få til[/endret]

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg brukte selv sub i sofaen, meg krabbende rundt på alle fire metoden når jeg plasserte min sub. Regner med at den metoden nok utgår med skyhøye kneløft for ditt vedkommende Men metoden fungerer godt, jeg loopet et 100-20hz sweep og gikk ned på knærne. Plassen jeg fant var kun 0.7m vekk fra hvor den stod før, men ga en vesentlig bedre respons rundt 50hz.

Intermediate Arendal sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av flageborg@flageborg.no
    Her kommer noen målinger av min lille venn, SVS 25-31PC+ :wink:
    Jaggu godt å se at det ikke bare er meg som har ett rom som er helt på trynet akustisk :P

Som dere ser er det ikke de samme områdene dere har brukt.

Kan noen sende meg det regnearket dere har brukt?

tufte_y2k@hotmail.com

Side 96 av 263 FørsteFørste ... 6 16 26 36 46 56 66 76 86 92 93 94 95 96 97 98 99 100 106 116 126 136 146 156 166 176 186 196 206 216 226 236 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •