offisiell SVS tråd (NB! teknisk) - Side 93

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 93 av 263 FørsteFørste ... 3 13 23 33 43 53 63 73 83 89 90 91 92 93 94 95 96 97 103 113 123 133 143 153 163 173 183 193 203 213 223 233 ... SisteSiste
Viser resultater 1,841 til 1,860 av 5259
    Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Det blir ikke større avvik i romresonansene ved endret volum. Avvikene kan skyldes slike ting som at stivhet i vegger m.m. gir en progressiv effekt, men da snakker vi om svært høye lydtrykk (ikke slik som en SVS, eller andre subwoofere, men ekstreme trykk som får veggene til å flytte mye på seg), og uansett er denne effekten liten sammenliknet med effekten av rommets dimmensjoner. Og disse er jo rimelig konstante ved ulike lydtrykk.

Det som skjedde hos Gorm var ikke at det ble blodfattig. Jeg sjekket flere ganger om noen av subene stod på, men det viste seg at det gjorde de ikke. Imidlertid beveget elementene i SVS-en seg litt i takt med musikken, og jeg mener bestemt at selv med bare frontene var det langt mer saft i bassen enn når det ikke stod noen SVS der. Med andre ord en bassfelle som reduserer returbølgens utfasing i lyttepossisjon.

Jeg ble litt revet med av dette og flyttet alle de andre frontene med "ansiktet" mot veggen og dro bort suben som stod rett bak lyttepossisjon her hjemme. Resultatet var forbløffende mye mer ro i bassen.

Husk at selvom nivået vil reduseres kraftig så vil en hver helmholzresonator påvirkes av både elektrisk og akkustisk påvirkning. Med andre ord er suber mer eller mindre effektive som bassfeller i hele sitt frekvensområde på grunn av sin fasedreining.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er et kjent fenomen du beskriver der Snickers, hos de litt mere Hi-File er feks kassegitarer bannlyst av nettopp samme grunn. Men skal man kunne gjenomføre den doktrinen skal man ha et eget rom til stereo, og et for surround. Så dette er kunnskap jeg går hårdnakket inn for å glemme

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilken kunnskap :?:

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det Snickers sa

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Manic Miner
    Det er et kjent fenomen du beskriver der Snickers, hos de litt mere Hi-File er feks kassegitarer bannlyst av nettopp samme grunn. Men skal man kunne gjenomføre den doktrinen skal man ha et eget rom til stereo, og et for surround. Så dette er kunnskap jeg går hårdnakket inn for å glemme
    Jeg kødda, hadde liksom glemt det allerede :wink:

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    91
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

svs

Hei!

Er ny på forumet og interssert oplyninger om svs - hva må du legge til i kr på prisen oppgitt på hjemmesidene før du har en i stua selv?

original pris+ frakt 200 $ + (toll?)

Takker for svar

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei, og velkommen!

Les litt bakover i denne tråden, samt pristråden for SVS.

Lykke til!

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    91
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei RoKo

Legger du en link dit hvis du vet akkurat hvor det er? tok tid å lese 125 sider.. pris tråden fant jeg ikke

Takker

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av e505
    Hei RoKo

Legger du en link dit hvis du vet akkurat hvor det er? tok tid å lese 125 sider.. pris tråden fant jeg ikke

Takker
    Kort fortalt, så er det pris på sub pluss frakt (150-250 US i Osloområdet avhengig av størrelse) pluss moms pluss 385 kroner i fortolling.

Tuber og PB10 ISD / PB12 ISD ca 150-170 dollar
    PB12plus/2 og Ultra/2 ca 250 dollar

I tillegg kommer valutagebyr på 1,75% så vidt jeg husker ved bruk av kort.

Dag

Intermediate Whoracle sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,610
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    her er foresten prisdiskusjonen: http://avforum.no/forum/viewtopic.php?t=15919

Intermediate John P. sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,753
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    -Jeg var en tur på Eltek/Dynabel i dag, og kjøpte dempeføtter til suben.
    Tenkte jeg rett og slett skulle teste det ut 'for morro skyld'. Og også fordi jeg bor i blokk, og kunne trenge å koble den mer effektivt fra gulvet.

Kjøpte da de som er for 30 - 50 kilo.

Aller første inntrykket(med TV som kilde) var at bassen var skrudd ned et par hakk - jeg måtte sjekke tilkoblingene faktisk for å se om jeg hadde kommet borti noe da jeg monterte dem.

Men andre inntrykket, med The Incredibles i DVD spilleren, var at jeg nå kan spille høyere uten at det høres ut som suben nærmer seg bristepunktet. Det viste seg også at teorien om frakobling fra gulvet ikke holdt helt stikk - det vil si at rommet ristet like voldsomt om ikke mer nå. Men jeg tror det kun var det som forplantet seg gjennom luften, og ikke gulvet denne gang.

Jeg er litt usikker foreløpig, men jeg tror at dette var en forbedring.
    Skal komme tilbake med mer fyldig rapport etterhvert.

Active
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    398
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er det som er negativt med SVS, den setter huset/leiligheten i sving uansett

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,753
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har egentelig ikke klart å komme til noen konklusjon; det eneste jeg tror er at det kan være lurt å sette slike dempeputer under suben dersom man bor i blokk/rekkehus. Man mister muligens litt fysisk nærvær på lavt volum, men på litt høyere volum og typisk filmmateriale kan jeg ikke si det er stor forskjell med eller uten. Muligens litt mer uanstrengt bass med, men det er ikke stort å snakke om. Uansett - det er jo bare å prøve, de koster 260,- for åtte stykker(trenger bare fire på en rør-sub).

Men jeg har ett par hypotetiske spørsmål:

1) Jeg ser at PB12 Ultra og PB12-Plus/2 koster det samme; hvilken av de to ville du ha valgt? To Plus elementer med dertil større og tyngre kasse men også større membran-areal, eller étt Ultra element med en mer plasserings- og ryggvennlig kasse + PEQ?

2) Er det noen som har noen noen formening om lydsignaturen til kassesubene i forhold til tubene? Vil det være mer 'kasselyd' i negativ forstand fra en PB12 Ultra i forhold til en PC Ultra, f.eks.?

3) Det er sagt her inne at det er 'lett' å få en PC Ultra til å bånne - - må man da forvente at det samme vil gjelde for PB12 Ultra? Eller vil elementet i en boks oppføre seg noe annerledes?

Som sagt, helt hypotetiske spørsmål.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    [quote="John P."]Jeg har egentelig ikke klart å komme til noen konklusjon; det eneste jeg tror er at det kan være lurt å sette slike dempeputer under suben dersom man bor i blokk/rekkehus. Man mister muligens litt fysisk nærvær på lavt volum, men på litt høyere volum og typisk filmmateriale kan jeg ikke si det er stor forskjell med eller uten. Muligens litt mer uanstrengt bass med, men det er ikke stort å snakke om. Uansett - det er jo bare å prøve, de koster 260,- for åtte stykker(trenger bare fire på en rør-sub).

Men jeg har ett par hypotetiske spørsmål:

1) Jeg ser at PB12 Ultra og PB12-Plus/2 koster det samme; hvilken av de to ville du ha valgt? To Plus elementer med dertil større og tyngre kasse men også større membran-areal, eller étt Ultra element med en mer plasserings- og ryggvennlig kasse + PEQ?

2) Er det noen som har noen noen formening om lydsignaturen til kassesubene i forhold til tubene? Vil det være mer 'kasselyd' i negativ forstand fra en PB12 Ultra i forhold til en PC Ultra, f.eks.?

3) Det er sagt her inne at det er 'lett' å få en PC Ultra til å bånne - - må man da forvente at det samme vil gjelde for PB12 Ultra? Eller vil elementet i en boks oppføre seg noe annerledes?

1. PB12-plus/2 hvis rommet er stort.
    2.Kassene skaper mer fysisk trykk i rom der tubene ikke strekker til
    3.Innbiller meg at en PB12 Ultra kan levere noe mer enn PC Ultra, men SVS vil sikkert nekte for det. Uansett tror jeg det er lurt å ha to av begge disse om man skal gå bananas

Dag

Active
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    398
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja ville også gått for Plus/2. Jeg har Ultra/2 nå og det er ikke store forskjeller fra disse to. Det vil nok da være store forskjeller på Ultra og Ultra/2 siden dobbelt kontra et element, dvs Plus/2 vil være bedre enn Ultra. Men snakker vi om stramhet og "musikk bass" vil nok Ultra være et hakk foran. Plus/2 er SPL kungen! 8)

Tubene har jeg ikke så stor erfaring med så der er nok Dag Johnsen den rette å uttale seg om (som han allerde har gjort) men det jeg vet er kassene funker lettere i små rom der ikke tubene klarer å "utfolde" seg. De er også mer fysiske.

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,753
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, lett skal det ikke være... Jeg har lyst på en sub med Ultra element... Men PB12 Ultra/2 er utenfor rekkevidde.

Er det forresten noen som har spurt dem hvorfor dB12 elementet (Plus) har pressa plate kurv, mens både det billigere 12" ISD elementet og det dyrere TV-12 (Ultra) elementet har støpt aluminiums-kurv? Nå ser man jo riktignok aldri elementet, men allikevel. Og bortsett fra det utseendemessige, er det vel kanskje en liten lydmessig forskjell også, til fordel for støpt aluminium?

[edit] Fant akkurat ut at om man bestiller PB12 Plus/2 i tre eller pianolakk, er det PEQ på forsterkeren! Så den ser veldig fristende ut nå.[/edit]

Active
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    398
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hadde ikke vært i tvil, gå for Plus/2 i trefarge med PEQ og du har et dyr det er vanskelig å temme

Jeg har ingenting å si negativt om den subwooferen!

Intermediate Thlian sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    2,018
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lassesen
    Jeg hadde ikke vært i tvil, gå for Plus/2 i trefarge med PEQ og du har et dyr det er vanskelig å temme

Så det du sier at de siste 5000-6000 kronene ikke er verdt oppgangen til Ultra/2?
    For da lurer jeg bare litt på å kjøpe meg en Plus/2 til, brukes jo mest til film, selv om jeg ikke syns det er dårlig på musikk heller jeg da for den del.

Active
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    398
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå stod det mellom PB12-Ultra og PB12-Plus/2

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Thlian
    Sitat Opprinnelig postet av Lassesen

Så det du sier at de siste 5000-6000 kronene ikke er verdt oppgangen til Ultra/2?
    For da lurer jeg bare litt på å kjøpe meg en Plus/2 til, brukes jo mest til film, selv om jeg ikke syns det er dårlig på musikk heller jeg da for den del.
    Kjøp deg en plus til Thomas!

beste kjøpet.

Side 93 av 263 FørsteFørste ... 3 13 23 33 43 53 63 73 83 89 90 91 92 93 94 95 96 97 103 113 123 133 143 153 163 173 183 193 203 213 223 233 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •