offisiell SVS tråd (NB! teknisk) - Side 83

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 83 av 263 FørsteFørste ... 3 13 23 33 43 53 63 73 79 80 81 82 83 84 85 86 87 93 103 113 123 133 143 153 163 173 183 193 203 213 223 ... SisteSiste
Viser resultater 1,641 til 1,660 av 5259
    Newcomer Adyton sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Gratulerer med ny sub, dolbytor .

Jeg bruker min med fabrikk-innstillingen, og synes det gir det "beste"resultatet i forhold til min smak; forsaker nok litt attac i mellombassen for den skikkelige jordskjelv-varianten :shock:

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,195
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Adyton

Jeg bruker min med fabrikk-innstillingen, og synes det gir det "beste"resultatet i forhold til min smak; forsaker nok litt attac i mellombassen for den skikkelige jordskjelv-varianten :shock:
    Jo takk for det. Fikk faktisk med meg dine innstillinger .

Hvor høyt har du gain?

Det er den dype bassen jeg også i grunnen er ute etter. Hadde (har) en RSW-12 og den ga et skikkelig spark i "mellombassen", men den gikk ikke så dypt som jeg hadde håpet.

Vet at Thlian har samme sub. Er det flere og ev. hvordan har dere tunet suben deres?

Newcomer Formel 1 sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    285
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei og gratulerer med ny sub Dolbytor.
    Har akkurat fått min PCU, og har holdt på med å måle opp rommet nå. Roko her å forumet er vel trolig den som har postet mest om tunig av subben sin. Jeg har som sagt målt med SPL-måler, og alt ser bra ut bortsett fra en dupp på 31,5 Hz som jeg ikke klarer å få bort. Kjører uten portblokking og har derfor "lite" under 20 Hz, men synes allikevel at det gir veldig bra og dyp bass. Det med gain er jo helt individuelt og varierer også veldig mye på materialet du spiller av. Sett på et DTS spor og du vil kunne få en helt annen bass enn et spor med "bare" dolby. Grunninnstilling jeg benytter er rundt kl 12. Da integreres den bra med mine fronter og får en fin overgang. -Men så er det det med materialet da, som gjør at det blir hetl feil og da må man bare justere, enten på subben eller receiveren.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Dolbytor
    Sitat Opprinnelig postet av Adyton

Jo takk for det. Fikk faktisk med meg dine innstillinger .

Hvor høyt har du gain?

Det er den dype bassen jeg også i grunnen er ute etter. Hadde (har) en RSW-12 og den ga et skikkelig spark i "mellombassen", men den gikk ikke så dypt som jeg hadde håpet.

Vet at Thlian har samme sub. Er det flere og ev. hvordan har dere tunet suben deres?
    Jeg ville brukt 20 hz med en plugg, og gain på ca klokken 10.

Dag

Intermediate Thlian sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    2,018
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har en port-plugg i tunet til 20Hz og stilt gain til ca. klokka 9. Syns jeg får mest ut av subben slik. Dypbass og faktisk pønch i midbassen selv om noen nok vil motbevise det.
    Har prøvd meg på 25Hz tuning, men syns jeg mistet mye av dypbassen her, uten at det også gav meg noe spesielt mer trøkk ifra 25-80Hz.

Men hvor mye gain skal stå på bør måles fram med db-meter da utgangsignalet kan variere ifra forsterker til forsterker.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Formel 1
    ...og alt ser bra ut bortsett fra en dupp på 31,5 Hz som jeg ikke klarer å få bort...
    Har du plassert suben nær en ren murvegg? Ikke vet jeg, men jeg hadde akkurat samme problem med 31.5 Hz når jeg plasserte min PC-Plus i hjørnet mellom pipe og brannbur.

Når jeg flyttet suben til et annet hjørne i rommet (isolert yttervegg og innervegg) kom 31.5 tilbake. :lol:

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor man setter gain er da helt uinteressant. Dette er et forhold mellom styrken på signalet ut fra forforsterkeren, og elektronikken i subben. Det går ikke an å "anbefale" et gitt nivå på gain, men mindre en har helt likt utstyr og rom.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Active
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    398
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg testet 16Hz porting med meget dårlig resultat og mister veldig mye volum på denne portingen. Jeg har nå 25Hz tuning med fortsatt den rå dypbassen samt mer attack oppover, kan tyne suben 2-3 dB ekstra også! :twisted:

20Hz tuning ga også et svært godt resultat, men jeg ble overrasket hvor lite dypbass jeg mistet i mitt rom med 25Hz tuning.

Uansett, jeg ville nok portet den ihvertfall til 20Hz som et utgangspunkt.
    Skekke frekvensrespons kurven som fulgte med.... den kan være litt nyttig når du kjører sinussweip for å se hvor du evnt kan hente litt ekstra eller "dempe" med portingen....

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hi-Fil
    Hvor man setter gain er da helt uinteressant. Dette er et forhold mellom styrken på signalet ut fra forforsterkeren, og elektronikken i subben. Det går ikke an å "anbefale" et gitt nivå på gain, men mindre en har helt likt utstyr og rom.
    Både riktig og galt Gorm, receiverene har nogenlunde samme utgangs spenning, så grunnen til at det er lurt å råde til å teste med f.eks ca klokken 9 eller 10 er at da slipper de som er grønne å bomme fullstendig ved å sette gain på f.eks klokka 2 i iveren etter fet bass.

Selvfølgelig må man kalibrere helst med dB meter eller auto kalibrering.

Selv SVS anbefaler et gain nivå på ca klokken 9 som utgangspunkt så vidt jeg husker.

God påske!

Intermediate Thlian sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    2,018
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hm....
    Jeg satte subben min til litt under 9 og forsterker til -5 når jeg kalibrerte opp. Og der var den passê
    Men det MÅ jo variere fra merke til merke på de forskjellige forsterkerne!
    For hvorfor har Gorm sin stilt til 12 og jeg til 9 :?:
    Skulle jeg ha stilt min til 12 så ville det vært helt jævlig....

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    At det er forskjeller er utvilsomt, men forskjellige rom krever også veldig forskjellig gain justering.
    Rommet til Gorm med den plasseringen han bruker kan være lit effektiv, eller så er det receiveren hans som har svakt utsignal.

dag

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror Gorm bruker PEQ litt aktivt, så han må skru opp en del på gain for å kompansere. Jeg har eksperimentert litt med det samme, og på det meste så har gain stått på kl 1. Det er pga rommet. Tror han har fortalt om innstillingene sine tidligere i tråden.

Newcomer Formel 1 sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    285
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tiger
    Skrevet: 23/03/2005, 7:59 Emne:
    --------------------------------------------------------------------------------
    Formel 1 skrev:
    ...og alt ser bra ut bortsett fra en dupp på 31,5 Hz som jeg ikke klarer å få bort...

Har du plassert suben nær en ren murvegg? Ikke vet jeg, men jeg hadde akkurat samme problem med 31.5 Hz når jeg plasserte min PC-Plus i hjørnet mellom pipe og brannbur.

Når jeg flyttet suben til et annet hjørne i rommet (isolert yttervegg og innervegg) kom 31.5 tilbake.
    Takk for tipset Tigern. Jeg har kke flyttet subben enda, da jeg ikke har hatt tid. Den står i et hjørne, så det er godt mulig det er det som gjør det.
    Vil "hur som helst" prøve med litt forskjellige plasseringer bare jeg får litt bedre tid. Eller så får jeg teste med en BFD.

Active
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    398
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er også for å forsikre seg at ikke kunden vil "overgaine" med en gang.

Sant at receiverene har "samme" utgangsnivå, men brukeren kan jo også ha f.eks +4dB på sub utgang osv.....

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jaja, så var det altså ikke stille i dette forumet grunnet påskeferie. Dumme meg.... :cry:
    Kan med andre ord fastslå at abonnementer fortsatt forsvinner.

Etter fem sider raskt gjennomgått er man oppdatert på hva som er nevnt i forumet.

Jeg har testet ganske omfattende de siste uker, og har funnet ut at du er rimelig prisgitt rommet du har plassert utstyret ditt i. Deretter er det bare å gjøre det beste ut av det.

Om du flytter suben hit eller dit vi stort sett bare gi deg pluss eller minus i enkelte frekvensområder. Det som er viktig er å vurdere om du skal anskaffe deg en BFD eller liknende (equalizer). Det vil du trenge dersom du skal oppnå en mer eller mindre riktig frekvensgang - enten det er den grafiske eller den lyttermessige riktige frekvensgangen/lydbildet du er ute etter.

Bevisstgjøring av dette faktum må for din egen del bli at du kjører en serie med frekvenser der du måler ved sweet spot samt (under avspilling av tonen) flytter måleren 50 cm frem og tilbake fra dette punkt. Det er svært opplysende, og du vil da oppdage at du for noen frekvensers del oppnår maks eller optimalt trykk ved sweet spot, og at du for andre frekvenser finner det samme foran eller bak, kanskje begge steder, men ikke akkurat ved sweet spot. Sånn er det bare for de fleste av oss og de rom vi er tildelt... hehe...

Det som egentlig er viktig i denne sammenhengen er å bruke en BFD på den måten at du finner en plassering som gir deg maksimalt trykk der du ønsker (som regel ved 20-40Hz), hvilket også er der suben sliter mest og også viser sin metning grunnet store svingninger med elementet. Får du en økning på 10-15dB her, kan du benytte en BFD til å heve/senke ved andre frekvenser som ikke krever så mye av suben. Da jobber den generelt lettere. Det er uten tvil ønsket om trøkk - uten at plasseringen kanskje er den aller gunstigste for å få dette oppfylt, som fører til at suben bånner eller oppfører seg "lite tilfredsstillende", og dersom man kan finne en plassering som gir maksimalt i dette området, og dermed letter subens jobb, er du veldig langt på vei.

Jeg har tidligere postet et innlegg med graf som viser at jeg oppnår hele 16dB (eller så) mer ved 20Hz dersom suben plasseres i hjørnet diagonalt for nåværende plassering, men at dette også byr på andre topper/bunner i kurven. Disse kan imidlertid fikses med en BFD - og samtidig la suben jobbe med atskillig mindre belastning generelt sett.

Det er ikke lett å finne en vellykket plassering, og det skal da heller ikke være enkelt. Til gjengjeld oppnår du så absolutt mye mer av det du er ute etter dersom du legger litt arbeid i selve tuningen.

Det er en rekke parametre som skal samstemmes, og det innebærer helv.... mye jobb, men du kan være trygg på at du, etter å ha vært rimelig frustrert i en viss tid, føler at ting faller på plass, og at du er belønnet for strevet.

Om du i det hele tatt trenger en BFD vil vise seg etter en del testing av plassering og tuning. Min er bestilt for lengt, men ennå ikke ankommet, så jeg tar det hele med stor ro. Men det er like morsomt å oppdage at det ikke er du som er herre over rommets lyter... :wink:

Lykke til!

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    526
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må bare si meg helt enig i betrakningene dine Roko Stemmer helt med mine erfaringer.

Intermediate John P. sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,753
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RoKo
    Jeg har testet ganske omfattende de siste uker, og har funnet ut at du er rimelig prisgitt rommet du har plassert utstyret ditt i. Deretter er det bare å gjøre det beste ut av det.

Bevisstgjøring av dette faktum må for din egen del bli at du kjører en serie med frekvenser der du måler ved sweet spot samt (under avspilling av tonen) flytter måleren 50 cm frem og tilbake fra dette punkt. Det er svært opplysende, og du vil da oppdage at du for noen frekvensers del oppnår maks eller optimalt trykk ved sweet spot, og at du for andre frekvenser finner det samme foran eller bak, kanskje begge steder, men ikke akkurat ved sweet spot. Sånn er det bare for de fleste av oss og de rom vi er tildelt... hehe...
    Dette samstemmer bra med det jeg har opplevd/forsøkt.

I mitt lille rom(20 kvm) er det så stor forskjell på den mest- og den minst gunstige plasseringen av suben, at ved den minst gunstige plasseringen hadde jeg Gain stillt til "klokka ett", med mindre potent bass enn i den mest gunstige plasseringen, da med Gain stillt til "klokka ni"!
    Det sier vel litt...

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et godt tips kan være å justere halvparten av det antallet dB som må korrigeres for å få en flat frekvenskurve med sinustoner. Dette fordi vi hører i praksis sjelden på sinustoner men veldig mye på impulser. På grunn av disses korte varighet vil de påvirkes langt mindre av rommet enn det de langvarige sinustonene gjør.

Et annet tips er å se på produktene til Behringer om man trenger en paramterisk EQ eller en annen kjekk boks for å tune lyden.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    90
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

plus vs ultra

Heisann

Jeg har nå fulgt denne tråden lenge nok til at det er vanskelig å dra tunga inn i munnen igjen.Før jeg nå sender inn min bestilling håpte jeg å få hjelp på et par spørsmål.

Først en oppsummering av mitt rom og øvrig utstyr:
    Har desverre ikke eget kinorom så stua brukes til dette, den delen av stua som benyttes er ca 7.5 m lang og 4.2 m bred , lytteposisjon er midt i midten, veggene er av gips og taket er panel. Elektronikk er fra Parasound og høytalere fra B&W (705 bak og frontene 703 er rett rundt hjørnet) .Bassmanagement på min prosessor er desverre ikke allverden så da jeg er tilhenger av stativhøytalere bak blir det deling ved 80 hz (fremme og bak)

Så til poenget:
    Leser ut av argumenter velodyne vs svs at velodyne skal være bedre kinosub enn svs blandt annet pga stammere / renere bass.
    en annen argumentasjon ultra vs plus sier at plus er best egnet til kinosub da den "buldrer " mer .
    Skjønner ikke helt dette da jeg tolker det til at svs ultra burde befinne seg midt mellom svs plus og velodyne dd med tanke på stram ren bass.
    Da jeg trolig er av tidenes dårligste bruktselgere håper jeg å unngå bomkjøp av min kinosub.

ER ULTRA 2 DEN JEG BØR KJØPE ?

Neste spørsmål: Jeg er gift og ønsker å forbli dette . En så stor sub bør ha litt kvalitet i finish for å ivareta WAF (tenker her finer (walnut ala B&W).Er det noen som har synspunkter på finerkvaliteten fra svs?

Active
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    398
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kan på det varmeste anbefale Plus/2, den er helt rå!!

Plus/2 kommer også i flere finsiher i mai for $200 extra var det vel...

Side 83 av 263 FørsteFørste ... 3 13 23 33 43 53 63 73 79 80 81 82 83 84 85 86 87 93 103 113 123 133 143 153 163 173 183 193 203 213 223 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •