offisiell SVS tråd (NB! teknisk) - Side 82

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 82 av 263 FørsteFørste ... 2 12 22 32 42 52 62 72 78 79 80 81 82 83 84 85 86 92 102 112 122 132 142 152 162 172 182 192 202 212 222 ... SisteSiste
Viser resultater 1,621 til 1,640 av 5259
    Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    lygren bad vel dere om å holde denne tråden teknisk. :wink:
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Intermediate [likerHIFI] sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,732
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er litt nyskjerrig av meg, hva ligger slaglenden på de forskjellige SVSene på?

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jfinneru
    Hvis ikke hvilke biler er store nok til å romme en Plus/2 er teknisk aner ikke jeg

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    EDIT: Denne infoen er ikke relevant her i denne tråden, vær vennlig forhold tråden teknisk (...og ikke link til produsentens FAQ).

PÅ FORHÅND TAKK!

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jfinneru
    Størrelsen på subbene er teknisk informasjon

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,732
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det noen som vet slaglengden?

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Slaglengde, lurer på om Ultra elementet har 50 mm og plus 40 mm.

Noen som kan bekrefte?

Newcomer
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    200
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    7 cm på PC Ultra i følge Hi-Fil sin annonse..

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Maksimal slaglengde på Ultra elementet er i følge SVS og produsenten av elementet, hele 3 tommer. Altså over 7 cm
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Active
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    398
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Sitat Opprinnelig postet av Lassesen
    Det er akkurat her SVS gjør det hele så bra! Jeg vet ikke helt hvilken responskurve du sikter etter Snickers men ved riktig oppsett skal frekvensresponsen bli meget lineær. Jeg har aldri hatt så en lineær respons i mitt oppsett.

Jeg er enig om at det skal være samsvar mellom dypbass og midbass Snickers, men det er nok der mange mener SVS har litt "lite" midbass. Det hele er at SVS har ingen store peaker kontra de fleste subwoofere på markedet som kan skape en wow faktor eller som treffer meget bra på forskjellige musikktyper. Å ha store peaker i FR er sikkert bra for noen og blir litt skuffet over den SVS linære kurven når de får den inn i hus! Men mer linært respons, desto bedre, hvis en ikke vil ha "juksebass" da

Du må ikke forveksle de målingene gjort med radioshack med en nøyaktig frekvensrespons. Enda verre er det hvis du legger på en impulsrespons. Da vil du tydelig se hvorfor mange mener SVS-ene er så trege i responsen.
    Jeg forveksler ingenting, jeg bruker ørene mine som du gjør og lytter.

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av flageborg@flageborg.no
    EDIT: Denne infoen er ikke relevant her i denne tråden, vær vennlig forhold tråden teknisk (...og ikke link til produsentens FAQ).

PÅ FORHÅND TAKK!
    Beklager hvis mine henvisninger til tekniske fakta bryter med regelverket :wink:

Ironisk: Hva er vel bedre enn å ha mange innlegg som "synser og tror" tekniske spesifikasjoner, det er skikkelig kunnskaps-økende.... :roll:

Active
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    398
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Formel 1

Tydeligvis forskjell på folk og folk.
    28.2 Bestilte min PCU
    7.3 Ferdig med verifisering av kredittkort. sendt fra USA.
    11.3 Ankom Oslo
    16.3 Ankom jobben.

Alt annet enn god sørvis kan man si.
    Ikke noe hjelp i å grine over det.
    Se SVS prisdiskusjon...

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ultra-elementet har forlenget magnetfelt for å øke slaglengden. Dette gjøres med ett stort kompromiss.

Som dere ser her er kraftfaktoren helt nede i 35% ved 1" slaglengde. Beveger vi oss til 1,5" er den nede i rundt 15%.

Resultatet er at dynamikken komprimeres kraftig. Det er høyst uvanlig å oppgi slaglengder på høyttalerelementer som innebærer så høy forvrengning. Vi snakker altså ikke om et element som har ekstremt lang linjær slaglengde, men snarere et element med en slags sikkerhetsventil. Siden opphenget er progressivt i tillegg blir det dobbelt galt.

Her ser dere en compliancekurve for spideren:

Her er compliancekurven for bølgen:

Hadde compliancekurven til spideren sett ut som compliancekurven til bølgen ville det i utgangspunktet ikke medført ekstra forvrengning.

Spørsmålet som slaglengde blir derfor mer et spørsmål om hvor høy forvrengning man skal akseptere. Kraftig dypbass vil jo her drepe all midbass og øvre bass til de grader da elementets kraftfaktor reduseres voldsomt. Denne henger logisk nok direkte sammen med spenningsfølsomheten, og siden dette er i bevegelse får vi en ekstremt høy intermodulasjonsforvrengning.

Ser vi på en TC-bass med overhengt spole vil BxL-kurven ligge innenfor 71% ved 1" slaglengde. Her har "high force"-magneten bare 33% av kraftfaktoren intakt. Imidlertid stuper den overhengte spolen noe brattere, men den ligger fortsatt så høyt som 25% ved 1,5". Altså fortsatt bedre.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå vet jeg ikke helt om det å ta eksempelkurvene til TC Sounds er så veldig representativt for ytelsen til Ultra elementet. Men siden eksempelet er 3HP motoren som også brukes i Ultra så kan vi jo late som det er det.

Den første kurven du presenterer er ikke "Bl vs X" som du ser ut til å anta. Det er derimot "Bl^2/Re vs X". Tenker vi oss at eksempelelementet har Bl i senterposisjon på 25 og Re lik 4 så får vi Bl^2/Re lik 156. Det ser ut som å stemme bra med kurven. For å finne det punktet der Bl har sunket til 71% tar vi 25*0,71 = 17,75. 17,75^2/4 = 79. Da er det bare å finne 79 i kurven og lese av slaglengden. Det ser ut til å være litt under 0,9". Altså rundt 22-23mm slaglengde.

Dette stemmer veldig godt med slaglengden på de aller første elementene som kom ut med 3HP motoren. Senere gjorde de noen forandringer og oppnådde 27-28mm slaglengde. Det er den slaglengden som Tom V fra SVS oppgir Ultra elementet til å ha.

Siden spider og bølge er ting som man kan spesifisere selv når man bestiller store kvanta fra TC Sounds så tviler jeg på at eksempelkurvene er spesielt riktige med hensyn til Ultra, men jeg kan ikke utelukke det heller.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fxxx. Jeg ser alltid feil når de bruker W for impedans. Skulle ikke vært lov en gang.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Whoppass Cheese
    Nå vet jeg ikke helt om det å ta eksempelkurvene til TC Sounds er så veldig representativt for ytelsen til Ultra elementet. Men siden eksempelet er 3HP motoren som også brukes i Ultra så kan vi jo late som det er det.

Den første kurven du presenterer er ikke "Bl vs X" som du ser ut til å anta. Det er derimot "Bl^2/Re vs X". Tenker vi oss at eksempelelementet har Bl i senterposisjon på 25 og Re lik 4 så får vi Bl^2/Re lik 156. Det ser ut som å stemme bra med kurven. For å finne det punktet der Bl har sunket til 71% tar vi 25*0,71 = 17,75. 17,75^2/4 = 79. Da er det bare å finne 79 i kurven og lese av slaglengden. Det ser ut til å være litt under 0,9". Altså rundt 22-23mm slaglengde.

Dette stemmer veldig godt med slaglengden på de aller første elementene som kom ut med 3HP motoren. Senere gjorde de noen forandringer og oppnådde 27-28mm slaglengde. Det er den slaglengden som Tom V fra SVS oppgir Ultra elementet til å ha.

Siden spider og bølge er ting som man kan spesifisere selv når man bestiller store kvanta fra TC Sounds så tviler jeg på at eksempelkurvene er spesielt riktige med hensyn til Ultra, men jeg kan ikke utelukke det heller.
    Betyr dette total slaglengde på ca 55 mm?

Dag

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, den lineære slaglengden peak-peak blir da rundt 55mm. Man kan presse den enda lengre, men da stiger forvrengningen voldsomt.

Intermediate Thlian sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    2,018
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Whoppass Cheese

:shock: :shock:
    Noen har en tendens å gjøre om ALT til matematikk!!
    Kan ikke lyd være lyd..... :?:

Neida, pluss opp og ente i annen, ikke rart en stakkar blir forvirra :?

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,732
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan ikke de som mener lyd bare skal være lyd (og sosial chat) la være å kommentere i en tråd som er dedikert det tekniske aspekt?

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,195
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fikk min PB12-Plus/2 i kveld. Prøver å få spilt den inn litt før jeg tester hva den er god for. Vet ikke hvor jeg har det i fra, men syns å huske at noen sa noe om 10-12 timers innspillingstid? Det er uansett for sent til å teste noe særlig nå. Jeg bor i enebolig (byggefelt), men har fått klager før :lol:

Har skummet gjennom 110 sider med SVS propaganda nå. Fant veldig lite om hvordan de enkelte har tunet subene sine (jeg sa skummet så jeg kan ha hoppet over noe). Hvordan har dere som har Plus/2 tunet den?

Min står foreløbig som den kom. Det betyr begge portene i og subsonicfilteret satt til 16Hz. Gain står foreløbig på kl. 12 og det virker høyt i forhold til mange andre, men jeg må sette det såpass høyt hvis den skal høres (skikkelig) mot mine Klipsch KSP-400.

Side 82 av 263 FørsteFørste ... 2 12 22 32 42 52 62 72 78 79 80 81 82 83 84 85 86 92 102 112 122 132 142 152 162 172 182 192 202 212 222 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •