offisiell SVS tråd (NB! teknisk) - Side 79

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 79 av 263 FørsteFørste ... 9 19 29 39 49 59 69 75 76 77 78 79 80 81 82 83 89 99 109 119 129 139 149 159 169 179 189 199 209 219 ... SisteSiste
Viser resultater 1,561 til 1,580 av 5259
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Whoracle
    Hvilket program brukes for å tegne de kurvene? en liten oppskrift på metoden hadde vært kjekt :wink:
    Excel. Du finner linker til alt du trenger i denne tråden.

Edit: I forrige posting faktisk ops:

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av flageborg@flageborg.no
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    .........men de oppsettene jeg har hørt har vært for trege med for lite snert til at de har vekket trampefoten min ordentlig.
    Egentlig; så vet du at dette er direkte selvmotsigende.....SUB-bass og "trampetakt" er to helt forskjellige opplevelser, fjernt fra hverandre i opplevelse og påvirkningsgrad.
    Det er ingen selvmotsigelse, men innlegget ditt bekrefter vel at du aldri har hørt skikkelig midbass. Subbassen og midbassen skal stemme over ens og ikke konkurrere om å være best.

Active
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    398
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    .........men de oppsettene jeg har hørt har vært for trege med for lite snert til at de har vekket trampefoten min ordentlig.
    Egentlig; så vet du at dette er direkte selvmotsigende.....SUB-bass og "trampetakt" er to helt forskjellige opplevelser, fjernt fra hverandre i opplevelse og påvirkningsgrad.
    Det er ingen selvmotsigelse, men innlegget ditt bekrefter vel at du aldri har hørt skikkelig midbass. Subbassen og midbassen skal stemme over ens og ikke konkurrere om å være best.
    Det er akkurat her SVS gjør det hele så bra! Jeg vet ikke helt hvilken responskurve du sikter etter Snickers men ved riktig oppsett skal frekvensresponsen bli meget lineær. Jeg har aldri hatt så en lineær respons i mitt oppsett.

Jeg er enig om at det skal være samsvar mellom dypbass og midbass Snickers, men det er nok der mange mener SVS har litt "lite" midbass. Det hele er at SVS har ingen store peaker kontra de fleste subwoofere på markedet som kan skape en wow faktor eller som treffer meget bra på forskjellige musikktyper. Å ha store peaker i FR er sikkert bra for noen og blir litt skuffet over den SVS linære kurven når de får den inn i hus! Men mer linært respons, desto bedre, hvis en ikke vil ha "juksebass" da

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er fremdeles ikke med, men det er vel slik at rommet forsterker de laveste frekvensene mest? Slik at en i utgangspunktet rett frekvenskurve med rommets påvirkning kan få en kul på bunnen? Noe vi vel ser et eksempel på her

http://www.avforums.com/forums/showt...highlight=PB10

hvor finlenderen kurerer det med litt skumgummi i bassporten.

Det er nok godt mulig at jeg ikke har hørt midbass før eller at du kun har vært uheldig med din lyttning for den eneste gangen jeg har orket å prøve subben i en annen posisjon enn der den har stått siden dag #1 forsvant absolutt alt anslag i bassen og den ble hurtigt flyttet tilbake til utgangspunktet

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hva er likheten mellom "trampefot" og midbass?

Hva er frekvensen på "trampe-foten" din?

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så i følge den testen...........matcher SVS PB10 den litt dyrere Velodyne DD15 :shock:

Utrolig :shock:

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mulig en brannfakkel, men må jo få sagt det, Flageborg: Finnes det ikke noenting negativt med SVS i det hele tatt?? Eller for å si det på en annen måte; finnes det ingenting positivt med andre subber??? :shock:

Kan begynne å lure litt, så gjennomsyret som du er av SVS, Flageborg. Mistforstå meg ikke, du er en smart mann og genuint opptatt av lyd og forbedringer, men denne SVS-propagandaen blir nesten for dum nå.... Uansett hvilke motargumenter som kommer mot SVS, så blir det enten avfeid som tøv eller argumentert til "døde"..... Til og med Johnsen har jo begynt å nyansere og moderere sine synspunkter, og det har jeg mye mer respekt for.....

SVS er suverent "bang for the bucks", de leverer masse kvalitet for en lav pris. Men å nesten påstå at ingenting kan måle seg blir ikke bare dumt, men også blåøyd. Jeg har jo 25-31 PCPlus selv, godt fornøyd for det jeg gav for den, men finner også ting som kunne vært bedre kvalitetsmessig, og det legger jeg heller ikke skjul på......

Dessuten, god bass er mer enn dundrende lyder under 20Hz, gutter...... :wink:

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så i følge den testen...........matcher SVS PB10 den litt dyrere Velodyne DD15 :shock:

Hvilken test?

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lassesen
    Det er akkurat her SVS gjør det hele så bra! Jeg vet ikke helt hvilken responskurve du sikter etter Snickers men ved riktig oppsett skal frekvensresponsen bli meget lineær. Jeg har aldri hatt så en lineær respons i mitt oppsett.

Jeg er enig om at det skal være samsvar mellom dypbass og midbass Snickers, men det er nok der mange mener SVS har litt "lite" midbass. Det hele er at SVS har ingen store peaker kontra de fleste subwoofere på markedet som kan skape en wow faktor eller som treffer meget bra på forskjellige musikktyper. Å ha store peaker i FR er sikkert bra for noen og blir litt skuffet over den SVS linære kurven når de får den inn i hus! Men mer linært respons, desto bedre, hvis en ikke vil ha "juksebass" da

Du må ikke forveksle de målingene gjort med radioshack med en nøyaktig frekvensrespons. Enda verre er det hvis du legger på en impulsrespons. Da vil du tydelig se hvorfor mange mener SVS-ene er så trege i responsen.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva er likheten mellom "trampefot" og midbass?

Hva er frekvensen på "trampe-foten" din?
    Det er nettopp det som er poenget. Det er ingen trampefotfrekvens. Det er når instrumentene blir godt gjenkjennelige at taktfoten kommer. Da er man avhengig av bass, og spesiellt viktig er det at responsen går sømløst over i mellomtonen.

Intermediate John P. sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,753
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hvilken test?
    Det lurte jeg også på, men hvis du leser hele linken i posten til Manic Miner over, så skjønner du. Er jo ikke en direkte sammenlignende test, men sammenligning av måleresultater.

Ellers må jeg innrømme at selv om flageborg er en grei kar og jeg har fått hjelp på telefonen av ham til å sette opp suben, kan det nok enkelte ganger virke som han får X antall dollar hver gang han nevner SVS, ja!

På den annen side er det jo bra å være entusiastisk over et produkt man synes er veldig bra for penga da.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hvilken test?
    Den som jeg linker til i min post med spørsmål rettet til deg. Men meningen med den linken var på ingen måte å si at PB10 er bedre enn DD15 (og det tror jeg heller ikke det aller minste på)

Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Anfield
    Mulig en brannfakkel, men må jo få sagt det, Flageborg: Finnes det ikke noenting negativt med SVS i det hele tatt?? Eller for å si det på en annen måte; finnes det ingenting positivt med andre subber??? :shock:

Kan begynne å lure litt, så gjennomsyret som du er av SVS, Flageborg. Mistforstå meg ikke, du er en smart mann og genuint opptatt av lyd og forbedringer, men denne SVS-propagandaen blir nesten for dum nå.... Uansett hvilke motargumenter som kommer mot SVS, så blir det enten avfeid som tøv eller argumentert til "døde"..... Til og med Johnsen har jo begynt å nyansere og moderere sine synspunkter, og det har jeg mye mer respekt for.....

SVS er suverent "bang for the bucks", de leverer masse kvalitet for en lav pris. Men å nesten påstå at ingenting kan måle seg blir ikke bare dumt, men også blåøyd. Jeg har jo 25-31 PCPlus selv, godt fornøyd for det jeg gav for den, men finner også ting som kunne vært bedre kvalitetsmessig, og det legger jeg heller ikke skjul på......

kudos til anfield. og flageborg, grensen mellom entusiastisk og og teit er såpass stor at du sikkert greier å sjalte deg litt nærmere entusiasmen igjen. lær litt av mr johnsen. han har fortsatt nyansene i behold.
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Konklusjonen fremkommer av han som tester i linken til Manic Miner, og er således ikke min egen.

Anfield: I denne tråden som er dedikert SVS, må det være greit å være litt patriotisk....eller? :wink:

Det er mange som har synspunkter man kan være enig i vedrørende kritikk av SVS produktene, så som størrelse, form, farge etc. Det mangler ikke på individuelle meninger og synsinger i "negativ" retning, men sånn er det bare...uansett hvilket produkt som blir vurdert av mange forskjellige mennesker.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Manic Miner
    Jeg er fremdeles ikke med, men det er vel slik at rommet forsterker de laveste frekvensene mest? Slik at en i utgangspunktet rett frekvenskurve med rommets påvirkning kan få en kul på bunnen?
    Det er helt korrekt.

Når det gjelder forvrengning i bassområdet er det svært lite interessant med dagens målemetoder. Faktisk er det så lite interessant at det blir nesten aldri omtalt i miljøer for teknisk utvikling av kommersielle produkter annet enn for å kartlegge effekten av og sammenlikne med og uten ulike tiltak i basselementer.

Det er også en velkjennt sak at den hørbare forvrengningen med servo kan være svært lav selvom det ikke måler så godt. Imidlertid har en bassreflekskasse av natur lavere harmonisk forvrengning enn en lukket kasse, men den har høyere fasedreining og større forskjell på første og andre signalperiode. Det er nok neppe tatt med i målingen så sammenlikner man impulsresponsen så er nok resultatet på forhånd gitt.

Uansett er det lite poeng å sammenlikne 2 subwoofere som er så vidt forskjellige og som ikke heller prøver å gjøre de samme tingene.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Helt ærlig så tror jeg at den testen var ment mere som en ren test av PB10 enn en sammenligning mellom PB10 og DD15. Det jeg fant interessant var effekten av å blokkere porten, og om den første frekvensmålingen med åpen port var et eksempel på det du henviser til med lite midbass?

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jepp. Når elementene har høy MMS slik disse har så vil ofte en bassport være problematisk å temme. Dersom man blokkerer denne får man en lukket kasse som i de fleste tilfeller vil passe bedre til elementer med høy MMS.

Det er derimot ikke slik med mindre elementer, og enkelte 10 og 12" basser trives også klart best med bassrefleks.

En bassreflekskasse har som regel rundt 3-6 dB mer kapasitet før elementet g¨år ut over sine grenser, men ca en halv oktav under bassrefleksavstemningen vil porten være i total motfase med elementet og man får null lyd og null kontroll. Jo fler ekstra dB man tar ut gjennom bassporten jo mindre stabilt blir systemet. Man snakker da om høyere Q. Dette oppstår blant annet i store kasser med lav avstemningsfrekvens, men hva som er stort og lavt avhenger av elementets parametre.

Newcomer Adyton sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Anfield

Hvilken bass jeg synes er god, har forandret seg med erfaring, og har nådd et foreløpig høydepunkt med en PB12Plus/2.

Alle skriveriene her på forumet vakte min nyskjerrighet, og en lytte-seanse hos Dag imponerte meg :lol: .

Frekvenskurven aner jeg ingenting om ; den første forelskelsen holder smilet om munnen ennå, men kurven vil bli målt og forsøkt forbedret hvis/når behovet melder seg :wink:.

Formålet med denne tråden er etter min mening at vi som har SVS, deler opplevelser med de av forumet's medlemmer som har interesse å høre disse (rettere skrevet : lese) , og utveksle resultat av forandringer gjort for å forbedre lydopplevelsen.

De forsøk på å fremstille SVS som fasit-svar på alles bass-behov, faller såklart på sin egen urimelighet, så tilløp til religiøs opphaussing må nok forhåpentlig tilskrives en real overdose entusiasme.

Personlig føler jeg at ingen enkelt-investering i hk har gitt meg så mye - både for pengene , og økt helhets-opplevelse - som kjøpet av denne sub'en.

Jeg synes også at det er kjekt å følge denne tråden, og håper at skyttergravs-tendensene blir mindre tydelige i fortsettelsen, og at det kommer mange gode innlegg med et glimt i øyet :wink:

Vi er nok ikke i bass-himmelen ennå, men forhåpentligvis litt nærmere :lol:

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En bassreflekskasse har som regel rundt 3-6 dB mer kapasitet før elementet g¨år ut over sine grenser, men ca en halv oktav under bassrefleksavstemningen vil porten være i total motfase med elementet og man får null lyd og null kontroll.
    Jeg regner med det er derfor man har valgt å la PB10 rulle rimelig hurtig av under 20hz? Vil dette fenomenet ellers fremkalle bunning? Min gamle Kappa Sub hadde ingen beskyttelse mot seg selv, og filmscener som inneholdt dyp bass avspilt på testnivå fikk den til å gå i selvsving. Det kom ingen bass i fra den bare noen forferdelig lyder som fikk meg til å trykke "volume down" tasten igjenom fjernkontrollen.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du må ikke forveksle de målingene gjort med radioshack med en nøyaktig frekvensrespons. Enda verre er det hvis du legger på en impulsrespons. Da vil du tydelig se hvorfor mange mener SVS-ene er så trege i responsen.

Trege :shock:
    Hvem er de mange du refererer til? De har tydeligvis ikke beveget seg i nærheten av Ultra utgavene i hvert fall.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Side 79 av 263 FørsteFørste ... 9 19 29 39 49 59 69 75 76 77 78 79 80 81 82 83 89 99 109 119 129 139 149 159 169 179 189 199 209 219 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •