offisiell SVS tråd (NB! teknisk) - Side 78

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 78 av 263 FørsteFørste ... 8 18 28 38 48 58 68 74 75 76 77 78 79 80 81 82 88 98 108 118 128 138 148 158 168 178 188 198 208 218 ... SisteSiste
Viser resultater 1,541 til 1,560 av 5259
    Active
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    398
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Gratulerer med ny PB10, mange timer med godlytting og filmtitting tenker jeg

Husk å bruke endel tid på å justere inn suben, det får man mye igjen for

Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lassesen
    Kasseoppbyggingen er OGSÅ en faktor som påvikrer det hele inntrykket, i tillegg til bra element osv

kasseoppbyggingen er vel det som drar inntrykket litt ned. både jeg og gorm var enige om det. men det spiller ingen rolle så lenge de har gitt kassa nok volum. da tåler den å være litt "blaut".
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Active
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    398
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, kom litt feil ut....

Er helt enig i det, er det noe å trekke på så må det være kassa, men det er bagteller i denne prisklassen

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jfinneru
    kasseoppbyggingen er vel det som drar inntrykket litt ned. både jeg og gorm var enige om det. men det spiller ingen rolle så lenge de har gitt kassa nok volum. da tåler den å være litt "blaut".
    Det var det jeg reagerte på også. Virker billig og kjip... Men det kom litt i skyggen etter litt testing

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: SVS PB10-ISD

Sitat Opprinnelig postet av flageborg@flageborg.no
    Selv med plassering rett bak høyre albue, avslørte ikke SVS'n sin plassering selv om elementet og bassport kun var få cm. fra sitteposisjon. Utrolig!.........men papirene på bordet i mellom stolene flakset avgårde.
    Det du beskriver her høres unektelig ut som manglende midbass og altfor høy Q på bassreflekskassa. Det rimer godt med lytteinntrykkene mine også.

(Måtte bare :twisted: :wink: )

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: SVS PB10-ISD

Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Sitat Opprinnelig postet av flageborg@flageborg.no
    Selv med plassering rett bak høyre albue, avslørte ikke SVS'n sin plassering selv om elementet og bassport kun var få cm. fra sitteposisjon. Utrolig!.........men papirene på bordet i mellom stolene flakset avgårde.
    Det du beskriver her høres unektelig ut som manglende midbass og altfor høy Q på bassreflekskassa. Det rimer godt med lytteinntrykkene mine også.

(Måtte bare :twisted: :wink: )
    Hva definerer du som midbass?

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    50-100Hz

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og hva er Q? Kan ikke helt si at jeg savner noenting fra min PB10 kontra mine tidligere subs. Hvis hele poenget er å få sagt noe stygt om det lille SVS barnet så er kassa det opplagte ankepunktet. Jeg kan likegodt si det selv, den føles som om den er designet og bygd på verna bedrift i Albania! Heldigvis så bruker jeg mere tid på å lytte enn ta på den, så det er helt ok. Det skal også sies at kassa ikke er verre en feks Ace Bass 2, men at den selvfølgelig ikke kommer i nærheten av Infinity Kappa Sub.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    200
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er PC Ultra i hus. Har spilt endel musikk i kveld og flyttet sub'en litt rundt. Har ingen Db måler så jeg har stilt inn gain etter øret og latt PEQ være i ro inntil videre. Plasseringen er nå bak i hjørnet og jeg måtte sette crossover til 80 Hz for ikke å høre at sub'en sto bak..
    Førsteinntrykket på endel musikk var som ventet, litt lite midbass (som fryktet) og bra dypbass. Toccata & Fuge In D-minor tok helt av. Dype orgeltoner der.. Så spilte jeg Svai med Bjørn Eidsvåg som av erfaring er meget vanskelig i bassen. Dette klarte Ultraen meget bra! Stor forbedring i forhold til min gamle Tannoy der.. Så var kanskje ikke midbassen så ille allikevel, og med mer justering har jeg stor tro på denne sub'en. Spilte også masse andre krevende opptak fra High Fidelity's reference cd'er og sub'en spiller detaljert og hurtig. Nå sammenligner jeg altså mot Tannoy S-sub med nypris ca 8k.
    Er altså fornøyd så langt, men noe oppskrytt tror jeg SVS har blitt her på forumet. Dette må bare nevnes slik at folk som leser denne tråden ikke forventer for mye
    Gleder meg til å teste litt med noen heftige filmer etterhvert..

Intermediate John P. sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,753
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Jonolav1977
    Da er PC Ultra i hus. Har spilt endel musikk i kveld og flyttet sub'en litt rundt. Har ingen Db måler så jeg har stilt inn gain etter øret og latt PEQ være i ro inntil videre. Plasseringen er nå bak i hjørnet og jeg måtte sette crossover til 80 Hz for ikke å høre at sub'en sto bak..
    Førsteinntrykket på endel musikk var som ventet, litt lite midbass (som fryktet) og bra dypbass. Toccata & Fuge In D-minor tok helt av. Dype orgeltoner der.. Så spilte jeg Svai med Bjørn Eidsvåg som av erfaring er meget vanskelig i bassen. Dette klarte Ultraen meget bra! Stor forbedring i forhold til min gamle Tannoy der.. Så var kanskje ikke midbassen så ille allikevel, og med mer justering har jeg stor tro på denne sub'en. Spilte også masse andre krevende opptak fra High Fidelity's reference cd'er og sub'en spiller detaljert og hurtig. Nå sammenligner jeg altså mot Tannoy S-sub med nypris ca 8k.
    Er altså fornøyd så langt, men noe oppskrytt tror jeg SVS har blitt her på forumet. Dette må bare nevnes slik at folk som leser denne tråden ikke forventer for mye
    Gleder meg til å teste litt med noen heftige filmer etterhvert..

Jeg har også gått fra å være nærmere skuffet, til litt mer fornøyd, til ekstatisk, til euforisk, til litt mer nøktern, til litt skuffet igjen, til litt mer fornøyd, til imponert, osv osv, siden jeg fikk min SVS 20-39PC Plus.
    Så jeg tror det er ganske vanlig. Hadde mye å si med plassering i mitt tilfelle da. Men jeg har ikke så mye jeg skulle ha sagt egentelig, for jeg har ikke hatt noen sub før som jeg kan sammenligne med. Så hvis jeg plutselig tar helt av over hvor god min sub er, så ta det med en klype salt.

Men én ting er sikkert: Jeg kommer ikke til å selge'n. Da blir det heller en til.

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, at det å tune og å forsøke seg frem med en rekke posisjoneringer av suben er det beste du kan gjøre har jeg et eksempel på nedenfor.

Jeg har, siden jeg fikk PC-Ultraen i hus, hatt røret stående oppe i høyre hjørne. Dette har også gitt meg en rimelig vellykket frekvensgang. Imidlertid justerte jeg nylig plassering av hovedsofa ifm. at nye fronthøyttalere kom i hus. Før jeg flyttet denne var frekvensgangen på front+sub nærmest identisk med tidligere måling sammen med de gamle frontene.

Etter at jeg flyttet sofaen 40 cm frem ble kurven endret noe for området 22Hz og nedover. Jeg tapte altså litt i dette dypeste området.

Som en sjekk gjorde jeg et forsøk for å finne en mulig ny plassering av suben. Satte derfor røret i sofaen, og gikk deretter rundt i rommet og målte en 20Hz-tone. Fant noen lokasjoner der jeg oppnådde hele 16dB mer enn opprinnelig posisjon gav meg, og spesielt lovende var det i nedre venstre hjørne. Etter å ha flyttet suben dit foretok jeg en ny totalmåling i området 16-1000Hz.

Som man ser oppnådde jeg stor økning ved valgte 20Hz, men se på resten av kurven da...! (den rosa/lilla)
    Spørsmålet er kanskje; hvilken frekvens er den beste å måle seg frem på, sånn gjennomsnittlig?

Det skal legges til at jeg her ikke foretok noen faseendringer eller andre crossoververdier i denne omgang. Det får bli en annen gang.
    (crossover: 150Hz, 180° fase)
    Det skal også legges til at PEQ allerede er redusert med 12dB i området 50-80Hz, og at det er denne som viser seg unødvendig ved plassering i det andre hjørnet. Denne justeringen må selvsagt fjernes ved senere mer dyptgående målinger.

Med andre ord; dersom kurven ser for jæv... ut - gi ikke opp. Det er bare å lete videre! Du vil nok (før eller siden) finne en relativt gunstig plass til "doningen"... :wink:
    Spesielt nyttig er det selvsagt med en PEQ som kan ta den verste toppen.

Active Carpo sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    399
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva bruker du til å måle slike kurver?

Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    lydtrykksmåler og et program som tegner opp grafen. manuelt arbeid med andre ord. :wink:
    og selvfølgelig en plate med testtonene
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, flott med karer som sitter oppe hele natta og svarer for en... :wink:

Lenke til alt du trenger har jeg lagt ut tidligere i denne tråden, men det begynner vel å bli litt vanskelig å komme gjennom denne nå - med sine 104 sider?

Dersom du ikke finner det - send meg en PM.

Active
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    398
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva er avlesningsintervallene?

For at du skal få brukt tiden din mest mulig effektivt siden du bruker mye tid på tuning, som er bra, er å gjøre fase og frekvens tuning samt å "nullstille" PEQen for hver plassering og da heller justere den inn for hver palssering etter kurve er tegnet opp.

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heisan, Jan Ove!

Dersom det er meg du spør; samtlige mellom 12 og 100Hz (de på skjemaet).

Og ja - selvsagt skal alle justeringer nullstilles, men dette var bare for å illustrere at det er STORE forskjeller mht. hvor en sub plasseres. Spørsmålet er heller; hvilken eller hvilke frekvenser er de viktigste å benytte som en pekepinn på større sjanse for optimal plassering? Ikke så mye for min egen del, for jeg benytter nok ganske mye tid til finjustering når jeg først setter i gang med utvidete målinger, men mer for at andre i forumet lettere skal kunne jobbe seg frem til et "rätt hyfsat resultat" :wink:

For min del, med et rom på rundt 32m² og små begrensninger mht. plassering, blir det en del muligheter... Men - jeg bretter stadig opp ermene og går på med ufortrøden iver!

PS: Maksimalt basstrykk ved "sweet spot" får jeg i det diagonale punktet ifht. subens opprinnelige plassering, altså der jeg plasserte suben som en test (rosa linje). Ikke uventet, men jeg fikk også vesentlig mer følelse av at bassen kom fra akkurat det hjørnet. Ved opprinnelig plassering i øvre høyre hjørne ble ikke subens plassering avslørt i lydbildet. Jeg vil også tro at fasejustering er lettere når den står så nærme frontene.

Roger

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har ikke noen målsetning om å disse SVS, men er vel litt enige med de etter hvert mange eierne her som ser masse kvaliteter men også noen ulemper med disse subene.

Målekurvene har en tendens til å ligge med fra 3-4 og helt opp til 8-10 dB tilt mot dypbassen. Dette passer fint til film, men ikke like fint til alle typer musikk.

Dette skyldes nok først og fremst ønsket om å spille høyest mulig med minst mulig element og forsterker som i stor grad har vist seg være lite forenelig med korrekt avrulling til musikk.

Men så dukker spørsmålet opp da: SVS har jo en del muligheter for tuning av subene. Hvor mange av disse er satt opp riktig? Jeg vil tørre å påstå at de ferreste er det. Men på den annen side er det jo brukerens smak som avgjør. Farget bass oppleves ofte som mye morsommere på enkelte innspillinger, men på andre vil den oppleves som treg igjen. Her tror jeg derfor det vil ha mye med brukerens musikksmak og preferanser å gjøre, men de oppsettene jeg har hørt har vært for trege med for lite snert til at de har vekket trampefoten min ordentlig.

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    .........men de oppsettene jeg har hørt har vært for trege med for lite snert til at de har vekket trampefoten min ordentlig.
    Egentlig; så vet du at dette er direkte selvmotsigende.....SUB-bass og "trampetakt" er to helt forskjellige opplevelser, fjernt fra hverandre i opplevelse og påvirkningsgrad.

Intermediate Whoracle sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,610
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilket program brukes for å tegne de kurvene? en liten oppskrift på metoden hadde vært kjekt :wink:

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det du trenger for å måle og lage frekvensrespons-grafen har jeg lagt ut her (klikk)

Side 78 av 263 FørsteFørste ... 8 18 28 38 48 58 68 74 75 76 77 78 79 80 81 82 88 98 108 118 128 138 148 158 168 178 188 198 208 218 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •