offisiell SVS tråd (NB! teknisk) - Side 74

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 74 av 263 FørsteFørste ... 4 14 24 34 44 54 64 70 71 72 73 74 75 76 77 78 84 94 104 114 124 134 144 154 164 174 184 194 204 214 ... SisteSiste
Viser resultater 1,461 til 1,480 av 5259
    Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Du må beskrive "rommet" best mulig, for å kunne gi deg en anbefaling. hxbxd, planløsning, møblering, konstruksjon etc.

Active Messel sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    317
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av flageborg@flageborg.no
    Du må beskrive "rommet" best mulig, for å kunne gi deg en anbefaling. hxbxd, planløsning, møblering, konstruksjon etc.
    Er ikke så mye å si om det. Det er 350x400 med vanlig takhøyde. Møbleringen er stort sett to stoler, samt noe å legge beina på 8). Det kan nevnes at det er dårlig med muligheter for hjørneplassering. Se biler på min hjemmekino.

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Messel
    ...Det kan nevnes at det er dårlig med muligheter for hjørneplassering. Se biler på min hjemmekino.
    Wow! - drive-in cinema? Tøft... :wink: hehe

Active Messel sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    317
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, ok kutt ut da... Det er tidlig på morran

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med konstruksjon? Gulv, vegger, tak, dører, tilstøtende rom både over og under? Tre, betong, gips .......etc.?

Active Messel sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    317
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av flageborg@flageborg.no
    Hva med konstruksjon? Gulv, vegger, tak, dører, tilstøtende rom både over og under? Tre, betong, gips .......etc.?
    Gulv og vegger er av tre. Det er ikke gips på veggene. Det er ikke noe rom (i bruk) over, men stuen er rett under. Gulvet er bra dempet til underetasjen så akkurat det er ikke noe stort problem.

Om jeg går for PB12-Plus/2 har jeg grovt sett to plasseringsmuligheter. Enten foran mellom venstre (eller høyre) høyttaler og senteren, eller rett til venstre for sitteplass. Til høyre på bildet som viser de to stolene. Om jeg går for tuben, er det vanskeligere med plassering foran.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil anbefale at du går for PB12-Plus/2. Rommet's tilnærmede kvadratiske form, kombinert med lite areal, er praktisk ugunstig for sylinder, men siden vegger/gulv/tak er bygget av TRE, og at du har et rom under, KAN.......... det bli ok.("Ta sjansen"? nei, ikke med en SUB) :wink:

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    234
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser det er noen som nevner at det er lett og få til ulyder i PB-10, jeg kan bekrefte at dette lett oppstår i PB12-ISD også. Dette er en sub som spiller forholdsvis bra, men den spiller langt fra høyt. Dette sett opp mot hva jeg er vant med, så den spiller sikkert høyt og bra i forhold til pris, men absolutt ikke noe wow faktor her.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Under hvilke omstendigheter oppstår ulydene fra PB12? Og hvilke lyder laver den?

Jeg vil samtidig benytte anledningen til å understreke at ulydene som kommer fra PB10 er som ingenting sammenlignet med hva jeg har hørt fra andre subs. Min gamle Kappa Sub, Avantek Nine og Blue Diamond kunne gi fra seg lyder som gjorde meg helt sikker på at nå var utstyret brutt sammen. Eneste subben jeg har hatt som ikke ga fra seg ulyder var Ace Bass 2 pga dens adaptive filter.

Active
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    398
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå må brukerene av PB10-ISD tenke på fysiske størrelser her, det er en 10" og til ca. 5000,-

Tunes PB10-ISD riktig med tanke på gain osv, så hadde jeg ikke problemer med ulyder. Det er klart alt har sine max nivåer og jeg er vant til film på høye volum og kan ikke si den skortet på dette punktet...

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    69
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Manic Miner
    Sitat Opprinnelig postet av Whoracle
    trykker jo nok, men gain er på kl.9 og det er max før det blir ulyder, dette vanlig eller? må nok innrømme at jeg må jobbe en del med plassering osv..
    Utgangsspenningen på LFE utgangen varierer fra receiver til receiver. Jeg hadde før en HK AVR430, gain på de forskjellige subbene jeg hadde koblet til den lå i mellom 9-10. Jeg har nå en Yamaha RX-V1500 og har så langt hatt 3 subber koblet til den, gain har på de alle sammen vært i mellom 12-13. Så det at gain skal stå på kl 9 er pølsesnakk.
    har jeg aldri opplevd på noen av mine forsterkere. Yamahaene jeg har hatt, har alle krevd at sub står mellom kl 9-10, som alle de andre forsterkerne. Å justere fra 9-10 er stor forskjell på SVS'n jeg bruker nå. Å sette den til 12 eller 13 vill den jo spilt for fullt nesten hele tiden.

Sikker på at du ikke har fått senket LFE nivået, eller sub-nivået med YPAO'n. Hva gjør YPAO, når du har SUB på kl 9-10? + 20Db?

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for omtanken Subnivået står satt til -2db (musikk) og +1db (film). YPAO kan ikke gjenomføres hvis nivået står satt til kl9. Jeg har selv tidligere hatt Yamaha receivere hvor nivået skulle stå til kl9.

Helt ærlig, det er en grunn til at gain knotten er der: Den skal brukes!

Intermediate Whoracle sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,610
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er fortsatt ingen tvil om at min PB10 var et godt kjøp, og den kan tynes mer uten å få ulyder en andre suber jeg har prøvd i samme prissegment, den gir nok av bass for min del.. men man vil jo utnytte det som bor i den - to the max da 8)

Intermediate Thlian sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    2,018
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så får jeg spørre SVS-guruene der ute:

Hvis budsjettet tillater en PB12-Plus/2 eller en PC-Ultra (tube) hva går man for da? Og det er kun film som er i fokus, ikke musikk. Prisforskjellen på ca. en tusenlapp (i Ultraens fordel), trenger ikke akkurat vektlegges noe særlig.
    PB12-Plus/2 - no questions asked!
    Jeg har hørt PC-Ultra og en sånn alene blir kjedelig hvis du skal makse litt til filmbruk. Til musikk så er Ultraen nok noe bedre, men Plusen er ingen sinke den heller, jeg er fornøyd jeg....

Active
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    398
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Thlian

Hvis budsjettet tillater en PB12-Plus/2 eller en PC-Ultra (tube) hva går man for da? Og det er kun film som er i fokus, ikke musikk. Prisforskjellen på ca. en tusenlapp (i Ultraens fordel), trenger ikke akkurat vektlegges noe særlig.
    Jeg har hørt PC-Ultra og en sånn alene blir kjedelig hvis du skal makse litt til filmbruk. Til musikk så er Ultraen nok noe bedre, men Plusen er ingen sinke den heller, jeg er fornøyd jeg....
    Prøvd å port tune til 25Hz thlian??
    Det vil vel kanskje hjelpe deg noe med det du manglet litt av, rundt 30hz? Arrester meg hvis det ikke var rett...

Intermediate Thlian sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    2,018
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det har jeg vettu
    Men det gav ikke noe mer rundt der og den dypeste av de dype som får trevegger til å skjelve i buksene blei liksom ikke så kraftig lenger....

Newcomer Adyton sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lassesen
    Sitat Opprinnelig postet av Thlian

Prøvd å port tune til 25Hz thlian??
    Det vil vel kanskje hjelpe deg noe med det du manglet litt av, rundt 30hz? Arrester meg hvis det ikke var rett...
    25 Hz er vel kanskje å tune feil vei, eller??? Jeg har tunet min til 16, og synes det gir det beste resultat som skikkelig dyyyp-bass og fundament til både film- og musikkbruk. Såklart mister man litt SPL, men det er av mindre betydning til mitt bruk; nivået blir allikevel høyt nok (les: uutholdelig) allikevel :shock: . Tempomessig er det ingen merkbar forskjell mellom denne tuningen, og 20Hz-tuningen jeg brukte først.

Active
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    398
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du ser på frakvens respons kartet som fulgte med, så er det enda mer lineært ved 25Hz og mer "kraft" ned til 18-20Hz.

Jeg fikk enda bedre punch inn i systemet samtidig enda råere 20Hz

Så hvis en skal ha mer punch rundt 30-40 hz er 25Hz tuning riktig, eller mest riktig ut ifra kartet. Men dette kan jo påvikres fra rom til rom. Jeg fikk det bedre nå med 25Hz port tuning.

Newcomer Adyton sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lassesen
    Hvis du ser på frakvens respons kartet som fulgte med, så er det enda mer lineært ved 25Hz og mer "kraft" ned til 18-20Hz.

Jeg fikk enda bedre punch inn i systemet samtidig enda råere 20Hz

Så hvis en skal ha mer punch rundt 30-40 hz er 25Hz tuning riktig, eller mest riktig ut ifra kartet. Men dette kan jo påvikres fra rom til rom. Jeg fikk det bedre nå med 25Hz port tuning.
    ops: Kan bare innrømme at deling på 25Hz har jeg ikke forsøkt - skal ordne det snarest, så får jeg prøve om jeg får et lignende resultat som deg. Deling og innstilling av høyttalere er forøvrig det samme som du bruker..

For ordens skyld - med 25Hz tuning mener du alle tre portene åpne??

Intermediate John P. sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,753
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    -Jeg har en ganske stor topp ved ~40Hz. Hadde kanskje vært en fordel for meg da å porttune til 16Hz? Eller til og med 12 for den saks skyld?

(SVS 20-39 PC Plus)

Side 74 av 263 FørsteFørste ... 4 14 24 34 44 54 64 70 71 72 73 74 75 76 77 78 84 94 104 114 124 134 144 154 164 174 184 194 204 214 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •