offisiell SVS tråd (NB! teknisk) - Side 73

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 73 av 263 FørsteFørste ... 3 13 23 33 43 53 63 69 70 71 72 73 74 75 76 77 83 93 103 113 123 133 143 153 163 173 183 193 203 213 ... SisteSiste
Viser resultater 1,441 til 1,460 av 5259
    Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Whoracle
    trykker jo nok, men gain er på kl.9 og det er max før det blir ulyder, dette vanlig eller? må nok innrømme at jeg må jobbe en del med plassering osv..
    Utgangsspenningen på LFE utgangen varierer fra receiver til receiver. Jeg hadde før en HK AVR430, gain på de forskjellige subbene jeg hadde koblet til den lå i mellom 9-10. Jeg har nå en Yamaha RX-V1500 og har så langt hatt 3 subber koblet til den, gain har på de alle sammen vært i mellom 12-13. Så det at gain skal stå på kl 9 er pølsesnakk.

Intermediate Thlian sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    2,018
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Subben skal gi 75db ved referansevolum, hvor mye gain subben skal stå på avhenger av hvor du må justere opp gain for å oppnå det nivået!

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er det vel bare å holde seg langt unna Yamaha...da...vel...? :wink:

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Å tro at subben spiller bedre ved lav inngangsimpedans er på nivå med 8 åringer som tolker det dithen at en bil med et speedometer gradert til 220km/t er hurtigere enn en bil med speedometeret gradert til 200. :lol:

Intermediate Whoracle sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,610
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    vel, det er jo logisk nok..men fikk jo inntrykk av at de SVS'ene kunne tåle det meste, men det var vel som å tro på julenissen.. men selv de har da alltså begrensninger selv om man ikke sku tro det..får ikke akkurat inntrykk av det på det forumet her

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel, ikke helt.

Vi finner visse begrensninger. SVS derimot benekter dem, eller tror oss ikke...

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Whoracle, du må gjerne forsøke å beskrive ulydene nærmere. Jeg har selv en PB10 og har forsøkt å presse den litt, det som skjer når den når grensen er at det kommer en litt underlig lyd fra den, vet ikke helt hva jeg skal beskrive det som.....knirking kanskje. Men limiteren slår inn i løpet av et øyeblikk og så er lyden vekk. Har du vurdert om det er noe i nærheten av subben som laver ulydene? Forsøk å sett den et annet sted, og gjerne oppå noen puter og sjekk en gang til.

Intermediate [likerHIFI] sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,732
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er du ikke kjipt å ikke kunne se elementet? Man vet jo ikke hvor mye slaglengde man har å gå på!

Intermediate buril2000 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,863
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av [likerHIFI
    ]Er du ikke kjipt å ikke kunne se elementet? Man vet jo ikke hvor mye slaglengde man har å gå på!
    Det har jeg også tenkt på.
    Jeg liker å se hvordan elementet jobber, og på den måten få en pekepinn om arbeidsområde og slaglengde.

Intermediate Thlian sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    2,018
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av [likerHIFI
    ]Er du ikke kjipt å ikke kunne se elementet? Man vet jo ikke hvor mye slaglengde man har å gå på!
    Det er PB10 det er snakk om her!

Newcomer Formel 1 sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    285
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    buril2000 Skrevet: 07/03/2005, 14:48 Tittel:

--------------------------------------------------------------------------------

[likerHIFI] skrev:
    Er du ikke kjipt å ikke kunne se elementet? Man vet jo ikke hvor mye slaglengde man har å gå på!

Det har jeg også tenkt på.
    Jeg liker å se hvordan elementet jobber, og på den måten få en pekepinn om arbeidsområde og slaglengde.
    Det er vel bare å legge suben det. SVS sa at man godt kan legge tubene i en krybbe, eller lignende, hvis det for eksempel letter plasseringen og en ikke kan ha tubene stående.

Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,610
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde vært stilig med et lite vindu på siden av subben :lol: Nei jeg har jo da alt fjernet masse støff som sto i nærheten av PB10'n, det hjalp en del, jeg vil jo tippe det er kasseresonans, ellers så er det veggen som vibrerer..

Active
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    398
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde vært stilig med et lite vindu på siden av subben :lol: Nei jeg har jo da alt fjernet masse støff som sto i nærheten av PB10'n, det hjalp en del, jeg vil jo tippe det er kasseresonans, ellers så er det veggen som vibrerer..
    Jeg tviler meget sterkt på at det er kasseresonans du hører så sterkt, det er nok mer vegger el.l. som lager disse lydene, eller at er elementet som lager ulyder.

Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,610
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    er det elementet som bunner da kanskje, ikke så lurt å presse den slik over lengre tid kanskje, den forrige sub'n skrangla myye mer så en liten forbedring er det jo

Active
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    398
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    er det elementet som bunner da kanskje, ikke så lurt å presse den slik over lengre tid kanskje, den forrige sub'n skrangla myye mer så en liten forbedring er det jo
    Nei når du hører ulyder må du skru ned, dette er oppskriften på å ødelegge elementet ved langvarig pining. Spesielt bunning som kan skade spolen og da er det kast og kjøp nytt element

Active Messel sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    317
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Whoracle: Det er ikke så vanskelig å presse ulyder ut av PB-10 om man virkelig vil. Jeg hadde omtrendt samme erfaring som deg de første dagene da jeg skulle teste hva den var god for. Etterhvert fikk jeg tak i en måler, og stilte inn subben skikkelig i forhold til resten av høyttalerne. Når du får den på samme nivå som resten, eller 3-4 db høyere som kanskje noen vil anbefale, skal du spille rimelig høyt for å høre ulyder. I alle fall mye høyere enn hva jeg klarer under filmtitting. På musikk klarte jeg ikke å tvinge frem de samme ulydene uansett hvor høyt jeg spilte, selv med heftig bass i sporene.

Men, drar du på skikkelig med noen lave sinustoner er det ikke problem å lage ulyder. Jeg tipper du hører en "pustelyd" ut av bassporten, det samme som jeg gjorde, hvis den presses for hardt. Darla-scenen er enkelt å teste det på, der ga den seg ved 105-106db, som er omtrendt det samme som andre med PB-10 her på forumet har erfart. Det eldgamle sokketrikset kurerer vel det meste av pustelydene, men til vanlig bruk ++ er det ikke nødvendig

Plassering hadde også mye å si i mitt rom. Det var stor forskjell på foran og bak i rommet.

Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,610
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    sokketrikset? det går ut på? kan jo teste litt skum i bassporten eventuelt, men ikke så farlig lenger egentlig, bare lurte på hva ulyden kom av, nå har jeg fått stillt den inn sånn at deg tyner den max uten ulyder ..tror jeg.. takk for hjelp :wink:

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som Messel sier, ved frekvenser ned mot 20hz og subben presset til grensen for hva den kan levere vil det komme portstøy, men om det kan forveksles med kasseresonans? Darla scenen er den eneste hvor jeg har hørt lyden i "vanlig" bruk, dvs når jeg har testet, ikke når jeg har sett filmen. Hvis du vil teste for om det er kasseresonanser kan du plassere en masse vekt oppå subben og montere skrutvinger på sidene.

Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,610
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    vel fikk litt ulyder på Fifth element, dts versonen..mye dyp bass der, og jeg klinte på så kanskje ikke så rart jeg går da utifra at det var en blanding mellom vibrasjon fra vegger, ting og tang og litt bassport "pustelyder"

Active Messel sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    317
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så får jeg spørre SVS-guruene der ute:

Hvis budsjettet tillater en PB12-Plus/2 eller en PC-Ultra (tube) hva går man for da? Og det er kun film som er i fokus, ikke musikk. Prisforskjellen på ca. en tusenlapp (i Ultraens fordel), trenger ikke akkurat vektlegges noe særlig.

Side 73 av 263 FørsteFørste ... 3 13 23 33 43 53 63 69 70 71 72 73 74 75 76 77 83 93 103 113 123 133 143 153 163 173 183 193 203 213 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •