offisiell SVS tråd (NB! teknisk) - Side 72

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 72 av 263 FørsteFørste ... 2 12 22 32 42 52 62 68 69 70 71 72 73 74 75 76 82 92 102 112 122 132 142 152 162 172 182 192 202 212 ... SisteSiste
Viser resultater 1,421 til 1,440 av 5259
    Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Du ønsker sikkert et skikkelig bra resultat?? Og hvis du settter fronter til å jobbe under 80Hz får du et UTFASINGSPROBLEM som du HELST vil unngå. :wink:

Intermediate Whoracle sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,610
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    så hva er forskjellen om jeg da setter frontene til 80Hz eller "small"? om jeg faser ut har vel en del med rommet å gjøre eller?

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke la deg overtale til noe. Bare test selv. Da får du de riktige svarene.

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Whoracle
    så hva er forskjellen om jeg da setter frontene til 80Hz eller "small"? om jeg faser ut har vel en del med rommet å gjøre eller?
    Nei, det har med KAMPEN mellom bass fra front og/eller SUB å gjøre.

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av flageborg@flageborg.no
    Du ønsker sikkert et skikkelig bra resultat?? Og hvis du settter fronter til å jobbe under 80Hz får du et UTFASINGSPROBLEM som du HELST vil unngå. :wink:
    Har selv testet både med SMALL og LARGE, men foretrekker faktisk frontene på LARGE.......

Sikkert ikke teoretisk og riktig målbart sett, men det gir meg den beste opplevelsen, og da holder jeg på den......... :wink:

Newcomer
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    200
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig med Anfield, test selv. Nå er jeg skikkelig lei av dette gnålet med at alle høyttalere skal være satt til small. Blir ikke alltid best det..

Active
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    398
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg støtter Flageborg her, større sjans for utfasingsproblemer med fronter som SMALL. Jeg fant fort ut av at det ble et par hull i FrekvensResponsen i oppsettet mitt.

Men som det gjelder for alle, det er ikke noen mal for dette, prøv å test alle mulige justeringer! Med RSX-1056 så har du mange justeringsmuligheter!

Intermediate Thlian sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    2,018
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nemo problemo med LARGE!
    Jeg kjørte Small hele tiden jeg fordi alle sa det var best, men det stemte IKKE!
    Crossovern står stilt i forsterkeren så høyttalerne spiller ikke under 80Hz uansett, men det virket som om mye av dynamikken i høyttalerne ble borte. Så jeg kjører LARGE, og subben - joda er med den :wink:

Active
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    398
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Thlian
    Nemo problemo med LARGE!
    Jeg kjørte Small hele tiden jeg fordi alle sa det var best, men det stemte IKKE!
    Crossovern står stilt i forsterkeren så høyttalerne spiller ikke under 80Hz uansett, men det virket som om mye av dynamikken i høyttalerne ble borte. Så jeg kjører LARGE, og subben - joda er med den :wink:
    Du må ikke gjøre som alle sier thlian Men alle justeringer må prøves og folk får forskjellige resultater...

8)

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om frontene skal/kan stå på SMALL eller LARGE kommer helt an på fronthøyttalerne dine.

Det er flere faktorer som teller inn, både høyttalernes evne til å gjengi dypere bass samt hvordan de fasemessig (og plasseringsmessig) jobber sammen med suben.

Det som skjer er at dersom du setter fronter til LARGE - da vil en god del av det totale basssignalet fordeles ut til frontene. Dersom disse, av forskjellige grunner, ikke klarer å jobbe godt sammen med suben, vil du merke at det totale bassinntrykket endres ved skifte mellom SMALL og LARGE.

Da jeg hadde mine PSB som fronter, var de desidert best på SMALL. De går dypt nok i bassen, men utfaset tydeligvis en god del av subens trykk dersom de sto på LARGE.

Nå, når jeg har ML SL3 som fronter, - da er det "nesten" knekkende likegyldig om de står på SMALL eller LARGE - de jobber nemlig svært godt sammen med suben. Det er bare i de nederste frekvensene jeg kan ane at de jobber best som SMALL. Og det er derfor jeg velger også SMALL nå. Ingen grunn til å la frontene jobbe for mye med bassen dersom de kan slippe :wink:

Ei heller merker jeg spesielt mye forskjell uansett crossover-innstilling. Dette var heller ikke så enkelt med PSBene.

Andre som har liknende opplevelser?

Intermediate John P. sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,753
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Thlian
    Crossovern står stilt i forsterkeren så høyttalerne spiller ikke under 80Hz uansett, men det virket som om mye av dynamikken i høyttalerne ble borte.
    -Er dette riktig da? Jeg trodde at dersom høyttalerne er satt til LARGE, vil de spille så dypt de makter uansett hva delefrekvensen er satt til, men suben vil spille opp til delefrekvensen, f.eks. 80Hz?

Og at ved SMALL vil høyttalerne spille fra f.eks. 80Hz og opp, og suben vil da fremdeles spille opp til 80Hz?

Active
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    398
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Port tuning:

Vet ikke hvor mange som har brukt tid på port tuningen? Vel, tok et par timer på morgenen idag og prøvde ut de tre mulighetene, 16, 20 og 25Hz port tuning.

"Default" port tuning er som alle SVS eiere vet, 20Hz, og dette fungerer jo meget bra. I mitt rom følte jeg at jeg ville ha enda litt mer punch i 40-50Hz området, og siden jeg har testet alle mulige justeringer, var det port tuningen som stod igjen for prøving.

Jeg visste på forhånd at ved 25Hz port tuning så skulle en få et par dB mer i dette nevnte området (kan sees på Tuning Chart som medfølger) men miste litt dypbass.

Testmaterialet er som mange bruker den dag i dag, Sting 20Hz, Jurassic Park 16Hz og Rage Against the Machine for mer trøkk oppover i frekvensene.

Det som jeg ble positivt overrasket over var at ved 25Hz tuning var Sting 20Hz mer fysisk(!) og mer punch oppover i frekvensområdet som ønsket samt enda strammere. På Jurassic Park så var 25Hz tuning kanskje på et mindre ubetydelig dB-volum på 16Hz partiene, noe som jeg måtte skjekke frem og tilbake for å høre den lille forskjellen...
    I mitt rom fungerer 25Hz tuning bedre og tilfredstiller mine behov enda bedre! Dette trenger jo ikke å bety at andre får samme effekt med samme port tuning.

Ved 16Hz port tuning kom den første ulyden av suben jeg har hørt, det var på Jurassic Park scenen. Dette var dårlig, ingen effekt og smell. På Sting var det faktisk meget lite som skjedde på 20Hzen. Det var stor forskjell på 16Hz kontra 20/25Hz porting.

Hvis folk lurer på hvilken scene av Jurassic Park jeg mener, så er det den CDen "Made by Flageborg", og den har sikkert flere her

Intermediate eyvind sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Sted
    Kongens by
    Poster
    1,271
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har lekt meg litt med 12hz tuning nå i helgen. Det er morsomt, men jeg mister for mye trykk i forhold til 20hz tuning sånn det står nå ihvertfall.
    Skal teste litt med 16 hz i løpet av dagen, men jeg tror nok at 20hz er den beste instillingen.
    Marrantz AV7005|Linn C5100|Oppo93|Dynaudio Contour 1.4s|Dynaudio Focus Center|MA Silver RXFX|SVS PC12|Optoma HD33|Projecta 86"

Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,610
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dere som har prøvd pb10, kliner jeg på litt så får jeg litt ulyder, kasseressonans eller lignende, er det bare hos meg eller?

Active
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    398
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dere som har prøvd pb10, kliner jeg på litt så får jeg litt ulyder, kasseressonans eller lignende, er det bare hos meg eller?
    Det er klart kjøres den for hardt vil det komme ulyder/forvrengninger som det gjelder alle subwoofere.

Jeg hadde ikke problemer med dette selv på høye volum og med rette innstillinger og plassering så sparker denne meget bra. Innstillinger og plasseringer vil gjøre hverdagen for suben din som natt og dag

Du har den kanskje slik nå at du må gaine opp kraftig for at den skal fungere bra?

Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,610
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    trykker jo nok, men gain er på kl.9 og det er max før det blir ulyder, dette vanlig eller? må nok innrømme at jeg må jobbe en del med plassering osv..

Active
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    398
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    trykker jo nok, men gain er på kl.9 og det er max før det blir ulyder, dette vanlig eller? må nok innrømme at jeg må jobbe en del med plassering osv..
    For å være sikker på gain forholdet på sub og resten av høyttalerene, burde du bruke en kalibreringsplate og dB måler.

Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,610
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ja det er noe med det da, har bestillt db måler så da blire bra Men slik er det oxo med buttkickeren min, trenger nesten ikke vri på noe gain..

Intermediate buril2000 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,863
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jerg vipper litt på kanten om jeg skal kjøpe SVS eller ikke.
    Hva er den største forskjellen på PB12-Plus/2 og PB12-ISD/2?
    Det er i utgangspunktet ISD/2 som jeg har kikket på. Noen erfaringer?

Intermediate Thlian sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    2,018
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av buril2000
    Jerg vipper litt på kanten om jeg skal kjøpe SVS eller ikke.
    Hva er den største forskjellen på PB12-Plus/2 og PB12-ISD/2?
    Det er i utgangspunktet ISD/2 som jeg har kikket på. Noen erfaringer?
    Det er nok mye større forskjell mellom disse to enn det er mellom Plusen og Ultraen.
    Så uten at jeg har hørt ISD subben så tør jeg påstå at det er som natt og dag. Send mail til Ron og spør han om forskjellen!

Side 72 av 263 FørsteFørste ... 2 12 22 32 42 52 62 68 69 70 71 72 73 74 75 76 82 92 102 112 122 132 142 152 162 172 182 192 202 212 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •