offisiell SVS tråd (NB! teknisk) - Side 64

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 64 av 263 FørsteFørste ... 4 14 24 34 44 54 60 61 62 63 64 65 66 67 68 74 84 94 104 114 124 134 144 154 164 174 184 194 204 ... SisteSiste
Viser resultater 1,261 til 1,280 av 5259
    Active Holy Diver sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Dag SVS Johnsen mener:
    SVS har vel det Mission mangler tenker jeg.
    Du kan jo ha rett, men hvorfor gjelder ikke denne ulikheten i lydsignatur når vi snakker om subwoofere? Både Mission og Monitor Audio har denne litt lyse tighte lyden, i motsetning til f.eks. JBL o.l. som fremstår fetere.

Sett bort fra alle momenter i forhold til deling, fase, gain og ulike romhensyn, så er det vel ingen her på forumet som kjøper f.eks. senterhøytaler uten at den enten er i serie eller at den låter tilnærmet likt de andre høytalerne i oppsettet?
    Så, hvorfor tas ikke slike hensyn når det gjelder kjøp av subwoofer? Den sømløse overgangen i lydbildet fra der f.eks. fronthøytalerne kaster inn håndkle til der sub'en overtar bør jo være like høyt prioritert som en god og jevn panorering mellom front og senter?

Dette synes jeg ikke SVS'erne omtaler i det hele tatt!?

Btw, John P., fin info ang. svs's integrering i ditt oppsett!

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Holy Diver
    Dag SVS Johnsen mener:
    SVS har vel det Mission mangler tenker jeg.
    Du kan jo ha rett, men hvorfor gjelder ikke denne ulikheten i lydsignatur når vi snakker om subwoofere? Både Mission og Monitor Audio har denne litt lyse tighte lyden, i motsetning til f.eks. JBL o.l. som fremstår fetere.

Sett bort fra alle momenter i forhold til deling, fase, gain og ulike romhensyn, så er det vel ingen her på forumet som kjøper f.eks. senterhøytaler uten at den enten er i serie eller at den låter tilnærmet likt de andre høytalerne i oppsettet?
    Så, hvorfor tas ikke slike hensyn når det gjelder kjøp av subwoofer? Den sømløse overgangen i lydbildet fra der f.eks. fronthøytalerne kaster inn håndkle til der sub'en overtar bør jo være like høyt prioritert som en god og jevn panorering mellom front og senter?

Dette synes jeg ikke SVS'erne omtaler i det hele tatt!?

Btw, John P., fin info ang. svs's integrering i ditt oppsett!
    Hei,

blir litt forvirret når du sier lys tight lyd.
    '
    Man kan jo ha mørk tight lyd også, bassen er jo tight, mens mellomtonen kan være mørk eller lys uavhengig.

Personlig velger jeg senter som er bra fremfor en som har lik lyd som frontene, da de fleste sentere er for små og først og fremst mangler pondus mellom 100 og 200 hz samt headroom.
    Det sies vel ganske klart i testen også.

Jeg har hatt fronter og senter i samme serie en gang, bare for å finne ut at de låt HELT forskjellig. Når jeg spurte produsenten hvorfor (Audio Pro sin Bravo serie) så fikk jeg til svar at noe svar hadde de ikke på det spørsmålet :roll: :roll: :roll:

Når det gjelder integrering av sub, så synes jeg det er lett med bra subwoofere som f.eks SVS, som spiller presist og rent.
    Andre ting jeg har hatt har vært håpløst i forhold. (audio pro/Jm Lab)
    Så integrering med SVS har vært 0 problemer i begge mine oppsett og med alle de modellene jeg har testet.

Dag

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva syns dere om denne frekvensresponsen da gutter. Den er målt med en Behringer målemikrofon plassert i min sweetspot (i hodehøyde). Målingen er gjort gjennom kalibreringssystemet til Velodyne.
    Målingen er gjort med en SVS PC-Ultra (tube) og PB-Ultra/2. Ikke dårlig integrering av to subber.

PS: Ikke se så nøye på responsen over 160 Hz, for kalibreringstonen ruller av ganske kraftig mot 200 Hz
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det ser jo helt konge ut. Hvordan blir det i mage og hoftehøyde da?

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det trykker i magen, og hoftene settes i sving. :wink:

Målingen er gjort på toppen av stolryggen, skulle jeg målt i hoftehøyde måtte jeg jo plassere mic'en i sitteputen. Selv om det til tider skrangler i hoftene, så er hørelen dårlig i det området. 8)
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Au, au - dette var nedslående resultater...for oss andre... :?

Kanskje en idé å finne seg noe liknende selv?
    Hvorfor i all verden skal man slite med manuell måling og tweaking - all den tid det kan gjøres på denne måten?

Men; hvordan HØRES så dette ut?

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er du fornøyd Hi-Fil?

Hvis ikke, bygg dette! http://www.royaldevice.com/custom.htm
    Dag :-)

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke fått tid til lyttesession enda, men det kommer utover dagen. Det er langt fra sikkert at en flat frekvenskurve gjør underverker lydmessig. Jeg gjorde det kun for å se hvilket potensiale som finnes i rommet.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Intermediate Thlian sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    2,018
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Detta skjer jo meget bra ut, mest imponerende kurva jeg har sett hittil i allefall

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er det et faktum. Flat kurve er ingen vei til suksess!!!!!!!!!!!!!!

Det er det kjedeligste jeg har hørt på lenge. Gamle innstillinger er helt klart å foretrekke. Godt jeg tok bilde av panelene før jeg startet å justere "flatt". :wink:
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan du ikke ta en ny måling av de slik som du liker slik vi får se frekvensgangen da.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er den.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jaja - da er det vel bare å koble laaange kabler til BFDen når den ankommer da... :?
    Slik at man kan sitte i godstolen når man foretar justeringene!

Det er vel kanskje øra man først blir blind på?
    Like greit å justere etter sin egen hørsel, så lenge fase og liknende er bra?

La oss bare innse at vi gutta liker jo skikkelige kurver - så hvorfor ikke sørge for at vi får kurver vi liker - også for film- og musikknytelsen...? 8)

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er et bilde med feil fase. Ellers er instillingene er de samme.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Intermediate John P. sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,753
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flott med flat kurve på bilde, men det ser ut til at du kommer frem til samme konklusjon som meg; flatt er kjedelig.

Ikke at jeg har noe i nærheten av samme mulighet til måling som du har, men det lille jeg har erfart er at jo penere kurven ble i mitt rom, desto kjedeligere ble det. MEN det er klart at det er greit å bruke både måleutstyr og ører til å finne frem til et "gjennomsnittlig" bra resultat. Er jo greit å bli kvitt fasefeil etc.

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er det vel ikke merkelig at dip i frekvenskurven er noe dritt. Tapt er tapt...

På den annen side vil jeg tro at en økning i området 25-40Hz bare medvirker til at bassopplevelsen blir god, samt at den lave frekvensgangen til SVS gir den siste trøkken du bare kan drømme om fra de fleste andre produsenter...

Newcomer
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    200
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Målinger og kurvesnakk er jo utrolig interressant og burde kanskje ikke ligget i denne SVS-teknisk-tråden men men...
    Synes det er rart at folk synes å få kjedelig lyd jo nærmere flat kurve man kommer. Kan det ha sammenheng med resten av frekvensgangen?
    Det er jo liten vits med flat kurve i bassen (ca 150 Hz og nedover..) hvis dette nivået er noen db lavere enn mellomtonen. Da blir det fort litt spinkelt. Så er det vel kanskje slik at man vil foretrekke noen "topper" i bassen til film men kanskje en flatere kurve til musikk.

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det menneskelige øret hører jo ikke flatt. (det er vel derfor man har loudness)

Intermediate Whoracle sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,610
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det en SVS som er en mere "all arounder" på både musikk og film en andre SVS'er ? noen som har gjort opp en formeining om det?

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    526
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har akkurat samme oppfattelse av dette som deg Hifil.Med BFD e.l.kan du få en paddeflat respons,men jeg har også hevet nivået litt mellom 20-30 hz for å få litt morofaktor tilbake.Kurven di viser jo ellers ingen større dips,Vil jo tro at det er det som gjør mye av den gode bassresponsen.
    Har fundert litt på hvorfor det er slik,siden jeg syns det er bedre uten flat respons også på musikk.(At det på film er kjekt å ha litt ekstra i bunn er jo udiskutabelt :wink: ).Er det pga av at mye av musikken ikke har noe særlig nivå under 30Hz og at en kurve med heving av bass i bunn gjør at du i realiteten får en rett respons ?Eller er det pga at vi ikke er vant til en flat respons og syns det er kjedelig med en gang,men ikke i lengden?

Side 64 av 263 FørsteFørste ... 4 14 24 34 44 54 60 61 62 63 64 65 66 67 68 74 84 94 104 114 124 134 144 154 164 174 184 194 204 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •