offisiell SVS tråd (NB! teknisk) - Side 63

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 63 av 263 FørsteFørste ... 3 13 23 33 43 53 59 60 61 62 63 64 65 66 67 73 83 93 103 113 123 133 143 153 163 173 183 193 203 ... SisteSiste
Viser resultater 1,241 til 1,260 av 5259
    Intermediate Thlian sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    2,018
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av [likerHIFI
    ]
    Sitat Opprinnelig postet av Thlian
    Og med dine selvbyggerstudium så har du dermed laget en kasse som spiller flatt ned til 16Hz uten romstøtte!?
    Nei, så dum er jeg ikke.
    Kan jeg få spørre hvorfor du er anti-SVS??

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Faktisk ikke, du skulle vært her en tur du!
    Bare ved første hoppet han gjør, snurrer rundt i lufta veit du.
    Det rister og blafrer bra i buksebena

Ble ikke noe mindre skuffet her 8)
    Skal sjekke hoppet, men om jeg husker riktig er dette ikke en av de fete lavfrekvente scenene.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ]Kall meg gjerne anti-SVS, anti-"SVSist" eller kritiser meg for at jeg stiller meg negativ til SVStendom, men det er det jeg nettopp har forklart som er del av mine selvbyggstudier og erfaringer, og om noen har motargumenter/bevis så kom an!

Dette er tross alt en "teknisk tråd om SVS"
    Gutter,

likerhifi har fullstendig annerledes smak mht bass enn mange av oss SVS fans.
    Så jeg foreslår at vi lar han ha sin smak, men savner også forståelse fra hans side mht at man har lov til å ha forskjellig smak. Istedenfor så har han fasiten på hva som er bra og riktig, det synes jeg blir feil.Bedre om likerhifi definerer sin smak og kommer med forslag på utstyr vi kan høre på for å bedømme denne stilen, det vil jeg gjerne høre, da kan jeg si om jeg er enig eller ikke.
    Jeg er meget åpen for produkter med forbedringer.

Dette er forøvrig typisk for SVS forum i mange land, kritikerne har ingen alternativer man kan teste, bare oppgulp og kritikk.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dag johnsen
    ]Kall meg gjerne anti-SVS, anti-"SVSist" eller kritiser meg for at jeg stiller meg negativ til SVStendom, men det er det jeg nettopp har forklart som er del av mine selvbyggstudier og erfaringer, og om noen har motargumenter/bevis så kom an!

Dette er tross alt en "teknisk tråd om SVS"
    Gutter,

likerhifi har fullstendig annerledes smak mht bass enn mange av oss SVS fans.
    Så jeg foreslår at vi lar han ha sin smak, men savner også forståelse fra hans side mht at man har lov til å ha forskjellig smak. Istedenfor så har han fasiten på hva som er bra og riktig, det synes jeg blir feil.Bedre om likerhifi definerer sin smak og kommer med forslag på utstyr vi kan høre på for å bedømme denne stilen, det vil jeg gjerne høre, da kan jeg si om jeg er enig eller ikke.
    Jeg er meget åpen for produkter med forbedringer.

Dette er forøvrig typisk for SVS forum i mange land, kritikerne har ingen alternativer man kan teste, bare oppgulp og kritikk.
    Det du skriver først er jo riktig, og det bør jo gå begge veier: Man må gjerne slå et slag for egen smak, men også være tolerant og respektere at andre har SIN smak.
    Har sagt det før, og sier det igjen: SVS-argumentasjonen bærer av og til preg av samme virkemidler som som lukkede religioner. Det blir en sånn "oss og dem"-holdning som ikke fører noe annet enn stigmatisering og fiendskap med seg.
    Synes ikke det fører spesielt langt å begynne å rakke ned på hverandre fordi man er bastant i meningene sine. DET er altså noe jeg synes jeg ser fra alle sider i SVS-debatten.

Og når det gjelder at kritikerne ikke har alternativer man kan teste, så er det vel bare ett svar på det: Det er vanskelig å komme med forbedrede alternativer til dem som allerede har funnet sitt Nirvana ut fra sin smak...

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    2,018
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Faktisk ikke, du skulle vært her en tur du!
    Bare ved første hoppet han gjør, snurrer rundt i lufta veit du.
    Det rister og blafrer bra i buksebena

Ble ikke noe mindre skuffet her 8)
    Skal sjekke hoppet, men om jeg husker riktig er dette ikke en av de fete lavfrekvente scenene.
    Hvilken del av scenen er det som inneholder de aller laveste??

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    2,018
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe

Og når det gjelder at kritikerne ikke har alternativer man kan teste, så er det vel bare ett svar på det: Det er vanskelig å komme med forbedrede alternativer til dem som allerede har funnet sitt Nirvana ut fra sin smak...
    FEIL :!:
    Mange av oss er åpne for det meste, men hittil er det ingen som har slått verken det ene eller det andre produktet i bordet og sagt "Se her har jeg noe som får SVS til å se ut som en småpjokk" (bortsett fra størrelsen da selvfølgelig )!
    Inntil noen legger harde fakta på bordet og viser oss noe som er bedre, så er vi SVS eiere fornøyd med det vi har inntil videre!

La oss ta det med bil, jeg er Audi frelst og holder meg unna riskokere for hittil har ikke syntes at dem har kunnet vise fram like godt design og kvalitetsfølelse som det Audi gir meg.
    Allikevel vil ikke det dermed si at jeg alltid vil tviholde på Audi, men det jeg syns er bedre og finere koster 2-3 ganger så mye.

Så kom opp med et produkt som ligger i samme prisklasse og som kan utrangere SVS så skal jeg bøye meg - inntil da....tja

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Roffe,

her har Thomas rett, vi er klar for noe bedre, og gjerne til tredobbel pris for den sakens skyld.

Men det kommer INGEN forslag vi kan teste/kjøpe

Intermediate [likerHIFI] sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,732
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm, har jo hørt SVS, og ble imponert. Vet ikke om dere fikk med dere det dag, flage og thomas når jeg var på lyttesesjon. Jeg ble mektig imponert, spesielt på jurassic park scenen til isen. Midbass derimot, får man ikke med subben stående i hjørne bak sofaen. Spesielt hvis den har -3 på 16hz.

Så for meg blir en frekvensgang ned til 16hz -3 feil, ja.
    Dessuten tror jeg, som sagt, ikke den har en slik repons heller, ut i fra de målingene med rom diverse sjeler på avforum har lagt ut.

Tror nok med fordel at alle tre bassportene kunne lukkes, og subben kunne deles lavt, med fronter som har skikkelig pang i midbassen (kanskje en et bra PAanlegg, eller et mindre lavQ system).

Uansett, ser at mine faktainlegg og kritismer bare er negativt for alle, og trekker meg stille tilbake.

Intermediate [likerHIFI] sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,732
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det er gjerne det beste man får kjøpt (ferdig). Men det må da være lov å kritisere vinneren og?

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er lov å kritisere vinneren, og da er det lurt samtidig å nevne at det likevel er det beste alternativet, slik du nå gjorde.

Hadde du vært så nyansert tidligere, hadde det kommet mere konstruktivt ut av tråden.

Men her kaster jeg stein i glasshus, sier mye rart noen ganger jeg og.

Likerhifi, stå på! Vi trenger deg i disse trådene, tross alt kan du mer enn de fleste om høytalerkonstruksjon.

Dag

Active Holy Diver sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I et flerkanals oppsett så fremstår det viktig å ha høytalere "hele veien rundt" som gir samme lydbilde, samme signatur.

Det er ofte et spørsmål rundt de ulike subwooferes evne til å integreres med resten av anlegget. Her diskuteres faser, delefrekvenser, hz osv, men man hører lite om lydsignaturen. Og nettopp lydsignaturen må vel nødvendigvis være forskjellig fra submodell til submodell (i hvert fall de øverste hz som tydelig kan høres?) på samme måten som forskjellene er å finne i andre høytalere?

I og med at dette er en SVS-tråd, så hadde det vært interessant å høre om hvilket type lydbilde SVS enklest integreres opp i mot. Mulig dette ikke er et reelt spørsmål, men jeg skulle tro at noen har gjort seg opp noen meninger/erfaringer rundt dette.

Hvis jeg bruker mine duggfrikse, uskyldsrene og tighte Mission høytalere som eksempel, så er det lett å la tankene fly dit hen at en skikkelig smellfeit og greasy SVS ikke helt problemfritt vil gli diskrè inn i det totale lydbildet. Har jeg rett?

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    974
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Roffe,

her har Thomas rett, vi er klar for noe bedre, og gjerne til tredobbel pris for den sakens skyld.

Men det kommer INGEN forslag vi kan teste/kjøpe
    Her er et bra forslag hvis noen har plass . Den har en bredde på ca 144 cm.

Den potienselle SVS-dødaren det er snakk om er Genelec HTS6

Test finnes forøvrig her"her"

Intermediate John P. sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,753
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Holy Diver
    Hvis jeg bruker mine duggfrikse, uskyldsrene og tighte Mission høytalere som eksempel, så er det lett å la tankene fly dit hen at en skikkelig smellfeit og greasy SVS ikke helt problemfritt vil gli diskrè inn i det totale lydbildet. Har jeg rett?
    De (i mitt tilfelle 1 stk. 20-39PC+) glir lett inn i lydbildet med mine små Monitor Audio Silver S1, og bare bygger videre nedover på hva de gir. Dette er jo små og typisk 'engelske' høyttalere, og SVSen fungerer altså bra her. For hver plate jeg setter på, er det også forskjellig bass. Noen er det fet, dyp, "amerikansk" bass på, andre er mer lavmælte i bassen. Temmelig tight er det uansett, ihvertfall etter mine ører.
    Jeg kjørte MA Studio 20 før(nettopp solgt), og disse går i seg selv dypt og stramt ned i bassen. Forskjellen med og uten SVS på dem, var at med SVS gikk bassen dypere og var "større", altså naturlig p.g.a. større element osv. Men bra integrasjon. Kanskje ikke fullt så stram bass fra SVSen som fra bare Studio 20, men så går jo SVSen naturlig nok også en god del dypere da.

Men jeg tror nok det er både romavhengig og smaksavhengig. I mitt rom(og kanskje med min smak) spiller jeg på 0dB på bass med både film og musikk (i 2.1 akkurat nå på begge, da jeg som sagt solgte de tidligere frontene), og bassen ser ut til å tilpasse seg kilden i mitt rom. Passe bass på musikk(på enkelte plater kunne jeg tilogmed tenke meg mer), og rå kraft og dybde når det kreves på film. Det beste fra begge verdener, spør du meg.

Leste her i sta at en annen bruker skrur ned 9dB til musikk, og opp +3dB til film, så dette må være svært romavhengig, og kanskje avhengig av resten av anlegget også. Tror ikke det er smaken som avgjør en stor forskjell, for det er så absolutt ikke overdreven bass i mitt rom ved 0dB på musikk. Og ikke for lite på film heller.

Litt off topic, fant jeg ut før i dag at grillen på SVSen kan begynne å bråke. Jeg har hørt det før på film, og har tenkt at det var vinduet eller noe "plastskrammel" som vibrerte. Men idag satt jeg på et par plater, og det ble ganske irriterende da vibrasjonen fulgte en bestemt basstone igjennom en hel melodi(en plate med mye bass). Så jeg gikk bort for å prøve å finne ut hva det kunne være, og holdt fast i de tingene jeg kunne tenke meg at det kunne være. Men det fortsatte å vibrere. Men jeg merket meg at jo nærmere suben jeg kom, desto sterkere ble vibreringen, og tilslutt tenkte jeg "ja ja - kan jo prøve å holde fast gillen på suben også". Og da stoppet det. "Lokket" satt ordentelig fast, og var helt nedtrykt, men det jeg trengte å gjøre var å vri "lokket" med klokka noen centimeter, slik at skumgummifirkantene på undersiden fikk bedre 'tak'. Da stoppet vibrasjonen.
    Så dersom du tror vinduet vibrerer, så kan det være en idé å sjekke grillen på suben også.

Intermediate eXa sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    men prisen da man! bruker man så mye på svs hadde ikke jeg turt å være i samme rom!

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Zulu
    Den potienselle SVS-dødaren det er snakk om er Genelec HTS6

Test finnes forøvrig her"her"
    Og jeg siterer fra testen: Price: $9950

Ehm... Til den prisen får man vel 4 stk SVS PB12-Ultra/2 og har nok igjen til frakt i tillegg... Er slett ikke sikker på at ovennevnte sub utkonkurrerer det. :shock:
    (Til orientering: Genelec HTS6 har 4 stk 12", mens ovennevnte oppsett på 4xPB12-Ultra/2 har 8 stk 12" til sammen. Genelec HTS6 har 4 stk 250W forsterkere, mens 4xPB12-Ultra/2 har 4 stk 1000W forsterkere... Er Genelec en SVS-killer? Neppe...)

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    974
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    HALLO, nå tenkte jeg en HTS6 mot en SVS da.

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alle kunder er interessert i å forsvare sitt eget valg/kjøp, og således er ikke SVS-eiere noe unntak. Men det er klart at denne tråden bærer preg av at dersom noen reiser kritikk mot SVS, ikke er fornøyd med SVS eller rett og slett foretrekker/liker det SVS har å gi.... så kan man fort få litt følelsen av å bli "stilt til veggen" fordi en ikke gir seg ende over sammen med resten av gjengen...... Folk har forskjellig smak og det må vi respektere....

Når det gjelder Audi, Thomas/Thlian, velger du et ganske galt eksempel. Etter å ha jobbet som salgsansvarlig i Møller-konsernet i noen år, samt er venner med mekanikere på aut. VW/Audi-verksteder, så er kvaliteten så som så på Audi. Der i gården er det status og følelse du kjøper, ikke kvalitet i den forstand at ting ikke går i stykker........

De som fordømmer SVS uten å ha hørt dem, har skikkelig gått glipp av noe. Det er det samme som å si at Toyota er vond å kjøre uten å ha prøvd den....

Har SVS og er godt fornøyd sålangt. Men takler greit at andre har sine meninger og valg......

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I et flerkanals oppsett så fremstår det viktig å ha høytalere "hele veien rundt" som gir samme lydbilde, samme signatur.

Det er ofte et spørsmål rundt de ulike subwooferes evne til å integreres med resten av anlegget. Her diskuteres faser, delefrekvenser, hz osv, men man hører lite om lydsignaturen. Og nettopp lydsignaturen må vel nødvendigvis være forskjellig fra submodell til submodell (i hvert fall de øverste hz som tydelig kan høres?) på samme måten som forskjellene er å finne i andre høytalere?

I og med at dette er en SVS-tråd, så hadde det vært interessant å høre om hvilket type lydbilde SVS enklest integreres opp i mot. Mulig dette ikke er et reelt spørsmål, men jeg skulle tro at noen har gjort seg opp noen meninger/erfaringer rundt dette.

SVS har vel det Mission mangler tenker jeg.

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har jeg rett?
    Beklager, kan ikke gi deg rett på denne heller.... :wink: SVS har så langt og etter en del forskjellige blandete demo/oppsett/installasjoner integrert seg meget greit. Uansett submerke må man ta hensyn til deling/fase/gain i FORHOLD til rommets akustikk og andre ht, hver gang. ROMMET er vanskeligere enn de fleste VET :wink:

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    2,018
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Anfield
    Når det gjelder Audi, Thomas/Thlian, velger du et ganske galt eksempel. Etter å ha jobbet som salgsansvarlig i Møller-konsernet i noen år, samt er venner med mekanikere på aut. VW/Audi-verksteder, så er kvaliteten så som så på Audi. Der i gården er det status og følelse du kjøper, ikke kvalitet i den forstand at ting ikke går i stykker........

De som fordømmer SVS uten å ha hørt dem, har skikkelig gått glipp av noe. Det er det samme som å si at Toyota er vond å kjøre uten å ha prøvd den....

Har SVS og er godt fornøyd sålangt. Men takler greit at andre har sine meninger og valg......
    Var ikke det jeg mente Anfield, men det er ingen biler i den prisklassen som gir meg den kvalitetsfølelsen når jeg setter meg inn i en bil. Hvordan bilen er på den tekniske siden og hvor ofte ting ryker er en helt annen sak!
    Har også kjørt nye Toytoa Avensis, en meget bra bil som er blant de mest driftssikre bilene i verden. Men det får meg allikevel ikke til å velge Toyota, det er fremdeles for mye Japansk innvendig selv om bilen er laget i Frankrike!

Men la oss nå ikke lage dette til en biltråd....

Side 63 av 263 FørsteFørste ... 3 13 23 33 43 53 59 60 61 62 63 64 65 66 67 73 83 93 103 113 123 133 143 153 163 173 183 193 203 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •