offisiell SVS tråd (NB! teknisk) - Side 58

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 58 av 263 FørsteFørste ... 8 18 28 38 48 54 55 56 57 58 59 60 61 62 68 78 88 98 108 118 128 138 148 158 168 178 188 198 ... SisteSiste
Viser resultater 1,141 til 1,160 av 5259
    Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    eller gul og crossover på 80hz
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Intermediate Thlian sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    2,018
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    Sitat Opprinnelig postet av Thlian
    Men har noen hørt fra SVS :?:
    Ja. Senest fra Erik K. i går.
    Jeg har fremdeles ikke hørt en dritt!

Intermediate John P. sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,753
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jfinneru
    eller gul og crossover på 80hz
    "Gul" med crossover på 80Hz blir det samme som "rosa". Den eneste forskjellen på dem er crossover, selv om det høres rart ut.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er en mail fra SVS på spørsmål om hvordan de kommer frem til de flate kurvene:

We measure the frequency response quasi-anechoic. Which is outside, at least 75ft from the nearest reflective boundary(like a house or a wall). We place the mic at a 2m distance. This gives us the same data that measuring in a true anechoic chamber at 1m would.

Tom V.
    Med andre ord ikke i nærheten av en hjemmekino.

(kilde: SVS-tråd på annet forum).

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    We measure the frequency response quasi-anechoic. Which is outside, at least 75ft from the nearest reflective boundary(like a house or a wall). We place the mic at a 2m distance. This gives us the same data that measuring in a true anechoic chamber at 1m would.

Med andre ord ikke i nærheten av en hjemmekino.
    Åh, disse amerikanerne. Drive-in home cinema er altså det siste hotte derovre... :roll:

Da skjønner jeg dette med +/÷ 3 dB 20 Hz-100 Hz or better in nearly any room).

Det er vel uterommet de her sikter til, eller kanskje også verdensrommet? :lol:

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RoKo
    Åh, disse amerikanerne. Drive-in home cinema er altså det siste hotte derovre... :roll:
    :lol:

For de som gidder kan dere lese Är SVS subbor verkligen så bra? der Tom V fra SVS har sendt mail til et SVS-fan i den tråden.

Intermediate Thlian sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    2,018
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tok kontakt med SVS etter at det har blitt nevnt et par ganger at en PC-Ultra her på forumet har blitt "bånnet".
    Dette fikk jeg til svar:
    "Bullshit" :!: :!:

Ergo, dem sa at enten så har vedkommende gjort noe veldig galt, eller så er det noe fryktelig galt. Den skal visstnok kunne presses utrolig før den bånner og hvor den står i rommet, justeringer av fas, crossover og ikke minst hvor mye står gain på har veldig stor innvirkning!

Så Ron Stimpson sa at dem det måtte gjelde gikk beskjed om å ta kontakt sporenstreks :!:

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jaja - får vel slenge over en mail til ham da..... 8)

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,753
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et litt rart spørsmål:

-Hvor mye er det naturlig at bassen minsker fra der suben står og til lytteposisjon, dersom lytteposisjon er fem meter unna suben?

Sikkert romavhengig, men sånn ca.?

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Godt spørsmål - det kommer vel an på hvor nærmeste målepunkt defineres det...

1 cm fra element eller 1 meter....???

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,753
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heh - jo det er jo sant! Og rommets størrelse og form spiller vel inn også(?).

Målepunktet er ca. en halv meter fra suben. Tenkte bare sånn ca. hva som ville være 'normalt'.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tok kontakt med SVS etter at det har blitt nevnt et par ganger at en PC-Ultra her på forumet har blitt "bånnet".
    Dette fikk jeg til svar:

Ergo, dem sa at enten så har vedkommende gjort noe veldig galt, eller så er det noe fryktelig galt. Den skal visstnok kunne presses utrolig før den bånner og hvor den står i rommet, justeringer av fas, crossover og ikke minst hvor mye står gain på har veldig stor innvirkning!

Så Ron Stimpson sa at dem det måtte gjelde gikk beskjed om å ta kontakt sporenstreks :!:
    Nå har både jfinneru og Flageborg hørt hvor lett det er å få en PC Ultra til å bunne, og etter hva jeg forstår så gjelder det ikke bare min. Hvis du er i kontakt med Ron i ny og ne, så kan du jo nevne at subwooferen vi nå skal ha med i testen vår, bunner for et godt ord. Og nei, vi har ikke presset den noe mer enn litt normalt "demo-volum".
    Når jeg bestilte subben (til normal pris) fortalte jeg SVS at den skulle brukes i test for DVD&Hjemmekino. Da er det rimelig idiotisk av dem å ikke kontrolere at enheten fungerer som den skal. Jeg har i hvert fall ikke annet å gjøre enn å anta at den er representativ for hva en PC Ultra er i stand til å prestere.

For øvrig er den hjørneplassert, og gain er ikke høyere enn 1/3.
    Resultatet er helt likt med en, eller null, faseplugger.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Active Egil_M sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    429
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hi-Fil
    Dette fikk jeg til svar:

Nå har både jfinneru og Flageborg hørt hvor lett det er å få en PC Ultra til å bunne, og etter hva jeg forstår så gjelder det ikke bare min. Hvis du er i kontakt med Ron i ny og ne, så kan du jo nevne at subwooferen vi nå skal ha med i testen vår, bunner for et godt ord. Og nei, vi har ikke presset den noe mer enn litt normalt "demo-volum".
    Når jeg bestilte subben (til normal pris) fortalte jeg SVS at den skulle brukes i test for DVD&Hjemmekino. Da er det rimelig idiotisk av dem å ikke kontrolere at enheten fungerer som den skal. Jeg har i hvert fall ikke annet å gjøre enn å anta at den er representativ for hva en PC Ultra er i stand til å prestere.

For øvrig er den hjørneplassert, og gain er ikke høyere enn 1/3.
    Resultatet er helt likt med en, eller null, faseplugger.
    Nå har jeg ikke lest de ørten trådene om SVS her. - Men hvordan i all verden får dere subwooferen til å bunne? Jeg har IKKE en PC-Ultra selv - men jeg har dog lest så mye om SVS på amerikanske forum - og jeg har aldri lest om noen som noensinne har bunnet en Ultra. Hva er normalt "demo-volum" ? Er det ved musikk eller film den bunner?

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Demo-volum er passe høyt. Dit du vrir volumet når du skal prøve å imponere kameratene. 8)

Sitat Opprinnelig postet av Egil_M
    Men hvordan i all verden får dere subwooferen til å bunne. Er det ved musikk eller film den bunner?
    For eksempel i tunellscenen i I Robot. DTS sporet der overstyrer litt, og da går subben ganske kjapt i kompresjon. Skrur jeg volumet litt over vanlig lyttevolum bunner den, med stygge ulyder som resultat.
    Fikk den også til å smelle i bunn i en kampscene fra We Where Soldiers (der flyene slipper brannbomber på slagmarken).

Poenget mitt er at den ikke klarer å fylle rommet mitt med så mye bass som jeg er vandt til. Før jeg kommer dit, er ulydene et faktum. Løsningen må enten bli en subwoofer til, slik at volumet på hver av dem kan senkes litt, eller rett og slett en annen subwoofer. Jeg har valgt det første.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det er vel ikke mye tvil om at tubene (i alle fall Ultraen) ganske lett bånner. Dersom SVS ikke vil at dette skal være et faktum, må de definere at materiale med frekvenser under 20Hz ikke skal spilles av på utstyr levert av denne produsenten. Når sant skal sies så har de jo lagt lista selv... Den spiller relativt lineært ned mot 20 Hz - og så fortsetter jaggu faenskapet å holde volumet videre ned. Det MÅ jo gå galt!

Nå må det jo legges til at de da spiller umåtelig pent laaangt ned i frekvensene, men samtidig møter de unektelig sin "vegg" før eller siden, og for min del har jeg tidligere poengtert at dersom min Ultra tunes lengre ned enn de 20Hz den i fra fabrikken er satt opp som - ja da bånner den enda tidligere. Dette har jeg for lengst lagt inn en tilbakemelding om. Å blokke porter for 16- og 12Hz går pokker meg ikke dersom du er ute etter filmer med dype nok sekvenser/frekvenser. Da går den i kompresjon og dytter ut av seg ulyder så det holder. Men igjen, med referanse til samme innlegg, - i området 20-10Hz er jo kurven "mer enn" ekstrem på de aller laveste frekvensene - med en vanvittig topp (som ikke ligner grisen) rundt 12Hz.

Da er det jo mer enn opplagt at hele elementet jobber som en purke på glattisen (eller noe sånt... :wink.

Andre som har opplevd noe liknende?

Active Egil_M sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    429
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok.

Da må du ha et STORT rom! Og hva er "normale lytteforhold" hos deg? Du har en lydtrykksmålet måler regner jeg med - så hvor mange dB under referansenivået ser du film på ?

Jeg har sett de filmene du skrev der, - og bassen er fin-fin på min PCi. Men så har jeg helt sikkert ikke like stort rom som deg. Jeg ser som regel filmer 7-8dB under referanse nivå (kjører subben litt hot).

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg må jo kanskje legge til at jeg digger tubens egenskaper til å hente toner fra DYPET. Det er jo også grunnen til at den blir stående, og heller får litt "drahjelp" til kinobulderet.
    Den spiller forøvrig veldig bra til musikk. Faktisk så bra at jeg for første gang har begynt å bruke subwooferen også til musikk. De som har fulgt med her en stund, vet at jeg har hatt mange forskjellige subwoofere.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok.

Da må du ha et STORT rom! Og hva er "normale lytteforhold" hos deg? Du har en lydtrykksmålet måler regner jeg med - så hvor mange dB under referansenivået ser du film på ?
    Jeg kan ta noen målinger senere, men det er ikke så høyt som du tror. Rommet er heller ikke stort, men det er i en kjeller med mur rundt hele veien. Dermed får ikke subwooferen drahjelp av myke vegger og gulv, som kan settes i bevegelse.

Jeg har sett de filmene du skrev der, - og bassen er fin-fin på min PCi. Men så har jeg helt sikkert ikke like stort rom som deg. Jeg ser som regel filmer 7-8dB under referanse nivå (kjører subben litt hot).
    Jeg har også hørt en PC+ som dyttet ut rimelig høyt volum uten særlig problemer, men det er PC Ultra vi diskuterte.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok. Da må du ha et STORT rom! Og hva er "normale lytteforhold" hos deg? Du har en lydtrykksmålet måler regner jeg med - så hvor mange dB under referansenivået ser du film på ?
    For min del er rommet omlag 32m². Vesentlig større volum enn Gorm sin hjemmekino, og ikke dempet med tepper eller stoff.

Som tidligere beskrevet kjøres som regel volumet for DTS-filmer på ÷3dB. Det er fordi DTS ligger dette over DD.
    Men selvsagt - ikke alltid da... :wink:

Ultraen går lavere/dypere enn PCi-modellene.

Sub er justert inn til samme nivå som resten av høyttalerne + evt. et par dB dersom det trengs. Dette skjer imidlertid svært sjelden.

Som du ser i "subbometeret" er maksnivå 115dB i mitt rom. Nok - ja, men likevel ikke spesielt overdøvende. Jeg har justert inn subben slik at den er ganske stabil i responsen hele veien ned.

Jeg har bevisst ikke lagt inn noen økning i området mellom 20-50Hz - nettopp fordi jeg ikke er ute etter "trøkk", men heller en mer naturtro lydbalanse (om det nå er mulig da...) for det materiale jeg til en hver tid lytter/ser på. Det skal gå dyyypt - ikke volum-høyt.

Og her må jeg bare legge til at Ultraens evne til å formidle bredde og dynamikk innen musikk er helt fenomenal!!!!!!!!!!

Faktisk er jeg mer enn happy på dette området. Ikke hadde jeg trodd at den skulle overbevise her, for dette er jo det aller vanskeligste feltet for en sub. Men, men - slik er det altså.

Jeg skulle likevel likt å finne ut hva pokker Ron hos SVS mener med at det ikke bør være mulig å bånne Ultra-elementet. Hva er det han da spiller - fiolin?

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hi-Fil
    Nå har både jfinneru og Flageborg hørt hvor lett det er å få en PC Ultra til å bunne, og etter hva jeg forstår så gjelder det ikke bare min.
    Vet jo du er glad i dyp og fysisk bass. Når suben bunner, har du da stilt inn subsonicfilteret i henhold til porttuningen? Hvis subsonicfilteret er disablet eller satt for dypt, så vil det bunne ganske lett på frekvenser under porttuningen...

Side 58 av 263 FørsteFørste ... 8 18 28 38 48 54 55 56 57 58 59 60 61 62 68 78 88 98 108 118 128 138 148 158 168 178 188 198 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •