offisiell SVS tråd (NB! teknisk) - Side 56

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 56 av 263 FørsteFørste ... 6 16 26 36 46 52 53 54 55 56 57 58 59 60 66 76 86 96 106 116 126 136 146 156 166 176 186 196 ... SisteSiste
Viser resultater 1,101 til 1,120 av 5259
    Intermediate John P. sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,753
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av RoKo
    De forsøk jeg (bare for ren moro skyld) har gjort med forskjellige nivåer på forsterker endrer ikke nevneverdig grafens forhold nivåmessig kurven igjennom.

Altså er forholdet helt likt med det du endrer på forsterkeren.

Du må nok trekke opp ermene og sette igang på nytt... :wink:
    Det er level for sub på forsterker eller gain på selve subben som må endres!

Lykke til!
    Tror ikke det er noe vits i å måle så mye mer. Gain har hele tiden stått på klokka 9(eller d.v.s. på den streken som er litt høyere enn klokka 9 da, for å være nøyaktig).
    Så selv om jeg rota med at jeg skrudde opp master med 10dB, så hadde jeg jo skrudd ned suben på receiveren med 10dB. Altså mener jeg at dersom jeg foretar samme måling igjen, og bare skrur ned master volumet, så vil grafen se lik ut, bare 'lavere' - som du også sier.

Foretok dog en ny måling nå, med suben på -5dB på receiver, og master volum på 60dB. Kurven ble da litt 'skarpere', men dippene og toppene er alltid på de samme stedene. I og med at jeg har eksperimentert med fase og funnet ut at 180 grader er best der suben står nå, ser jeg ikke helt hva jeg kan gjøre for å unngå disse toppene og dippene, bortsett fra å bruke en EQ.
    Det at suben ser ut til å spille høyere enn frontene, får bare være sånn. Det er jo lett å unngå ved å skru ned suben ytterligere, men da blir bassen altfor lite merkbar etter min smak.

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, teori og praksis er ofte to forskjellige ting. Om jeg ikke er motstander av at alt skal forskes på og matematisk beregnes, så er jeg tilhenger av at det som øret ditt er fornøyd med er det riktig! Ikke det som står på en graf.......

Det er jo opplevelsen vi skal dyrke, er det ikke det da? Ikke kunnskapene i Excell og RadioShack........ :wink:

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Joda, selvsagt. Imidlertid bør man vel se om et er mulig å unngå de store toppene og de tilsvarende dyyyype dalene...?

Dersom du har veldige store topper her og der (spesielt i bassområdet), vil kanskje dette for en del lydmateriale bety at du mettes med mellombass før du har sjansen til å få det optimale ut av det virkelig dype bassområdet.

Selv er jeg rimelig godt fornøyd med min kurve, og jeg opplever ikke noen form for boomy bass (såfremt det da ikke skal være slik fra produsentens side - da er det slik også med kun frontene på) i de kilder jeg hører på.

Ta eksempelvis "The day after tomorrow" der praktisk talt hele filmen er preget av virkelig dyp bass. La gå at det er svært overdrevet de fleste steder, men ikke noe sted slites du med at det er dunk-dunkbass. Du hører ikke mye bass, det bare rister og vibrerer som pokker, både i vegger og i sofa, og det som måtte ligge på smale hyller raser ned gjennom hele filmen. Det hadde vært kjedelig om du fikk konstante slag i brystkassa fra en sub som på død og liv skulle overbevise sin evne til trykk, men som ikke er i stand til å gå dypt nok, og som derfor trykker det hele ut noen oktavdeler ovenfor.

Jeg er ikke i tvil om at målinger gjort i Darla-scenen, for enkelte av de som nå står på lista, er et resultat av trykk målt på en noe høyere frekvens, nettopp fordi subben ikke makter å gå dypt nok. Enkelte rapporterer jo faktisk høyere trykk med bare frontene! Og tenk deg da om man i tillegg legger inn en subb som trykker enormt på det laveste den kommer, eksempelvis 30-40Hz. Boomy sier jeg da. Mye trykk, men ikke pent og gir deg heller ikke en følelse av stor dynamikk. Ref. bilkupé og bass du kan få der.

Men, jeg skulle selvsagt gjerne hatt en Ultra til...

Active Messel sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    317
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ser de aller fleste av dere kjører med frontene som small. Jeg får det rett og slett ikke til å stemme hod meg. Jeg har prøvd utallige plasseringer og innstillinger med frontene som small, men jeg får meg bare ikke til å kjøre det oppsettet. Jeg har testet en del de siste ukene med sinustoner som flere andre her i denne tråden. Jeg klarer alltids å få en "finere" kurve 16-160hz med frontene på small, men jeg mister så mye trykk og guffe. På sinustonene merker jeg det ikke, men setter jeg på en film eller musikk på litt over middels volum, merker jeg forskjellen med det samme.

F.eks Jurassic Lunch scenen lastet ned fra Flageborg. Helt greit med frontene på small, subben går dypt og vinduene klirrer (litt gamle skjønner du) og alt det der. Men om jeg kjører samme scenen med frontene på large, er det like før jeg føler meg oppspist av det jæ**# dyret. Det er stor forskjell altså.

Samme med musikk egentlig. Testa litt høyt volum i går med Usher (Yeah) som har en god del bass. Mye mer trykk så snart jeg setter frontene til large. Ikke bare i bassen, men generellt. Mer volum. Akkurat som jeg tar frontene ut av emballagen

Er det jeg som er på villspor, noe galt med mine innstillinger, eller er det alle dere andre som er ute å ror 8)

Fra spøk til revolver, jeg er egentlig bare på jakt etter andres synspunkter. Siden "alle" anbefaler å ha frontene som small, må det jo være noe i det. Hva er dine erfaringer?

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,753
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kommer vel litt an på størrelsen på frontene, hvor dypt de går i seg selv, hvor mye de trøkker etc.
    Jeg har bare 1x6,5 tommer i hver front(riktignok metallmembran som går dypt uten å flekse), så jeg har valgt å la suben ta seg av de dypeste tonene.
    Synes nok kanskje at frontene er litt strammere i den bassen de klarer å spille, men ved høyt volum har jeg hørt dem "skurre" litt tidligere, så derfor velger jeg å la suben ta seg av den dypeste bassen. Frontene spiller jo uansett med fra ca. 80Hz og oppover da. Så det er bare snakk om den dypeste bassen.
    I tillegg tenker jeg litt sånn at frontene kan spille høyere mer uanstrengt når de slipper å tenke på bassen. Men som sagt er det vel litt avhengig av hva slags fronter man har, og hva slags forsterker man bruker til de.

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dersom frontene står på large vil mye av basstrykket flyttes fra sub til front. Har du fronter som spiller mye bass, og det er dette du er ute etter, kan en slik innstilling være noe for deg. Personlig synes jeg det må være bedre å få justert/integrert subben slik du vil ha lyden, og la frontene stå på small. Tror nok at man da ikke risikerer å bunne frontene i midbass-området. Dessuten spiller vel frontene penere når de slipper å presse masse bass (vil jeg tro, og som også er min erfaring). På vanlig musikk er det kanskje ikke så merkbart, men det er klart; alle rom er forskjellige, og vi har jo svært mange variabler både innen hva slags lydbilde man liker - koblet opp mot hvilke fronter og subber vi har.

Konklusjon: Lydbildet hos meg er mye mer harmonisk og balansert dersom frontene står på small. Mye av midbassområdet dempes dersom frontene står på large, selv om de alene spiller bassområdet svært godt.

Active Holy Diver sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Pga. mine Mission's i front, så er det litt glissent med erfaringer i forhold til de dypere frekvenser, og jeg lurer på hvor mye et par-tre hz egentlig utgjør i praksis når man sammenligner de ulike subbers prestasjoner, -uten bruk av avansert måleutstyr?

Det snurres mye rock i spilleren, og finnes det egentlig LFE signaler i "gjennomsnittlig" musikk som gjør at en reciever med normal crossover vil tilføre subben signaler i særlig grad? (-Med mindre man kun har Tom Waits på menyen..?)

En ting er hva subbene rent fysisk er i stand til å gjengi matet med spesielle demospor o.l., men hvor dypt kan soundtracket på en normal film være spillt inn? 30hz? 20hz? 10hz?

Lite(?) skiller de to nedenfornevnte subber på papiret ved gjengivelsesevne ang. hz, men vil jeg høre/føle dette i særlig stor grad? Hva betyr altså en hz fra eller til? Holder det at den er i stand til å gjøre en jobb "et eller annet sted" i 20hz området?
    Eksempelet under viser vel at Sony'en starter på 18hz og SVS'en på 20hz. Betyr dette (2hz i forskjell) noe?

Sony SA-WX900:
    Frekvensområde 18 - 200 Hz
    Inngangsimpedans 47 kOhm
    Krossover frekvens 50 - 200Hz

SVS PB12-ISD:
    22Hz tuning point (+/- 3 dB 20 Hz-100 Hz or better in nearly any room)

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sonyen spiller IKKE lineært til 18 hz, den er ikke spesifisert i det hele tatt med hensyn til +- nivå på 18 hz, og ingen i hele verden har funnet ut av det. Har sett liknende fomling angående akkurat dette på amerikanske forum.

PS. Har hørt den og tror neppe den spiller lineært lenger ned enn 25 hz.

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg skulle gjerne ha likt å selv ha kunnet sammenlikne disse to subbene. Jeg skulle egentlig kjøpe Sonyen, men endte opp med en SVS PC-Ultra. Angrer gjør jeg så absolutt ikke - SVSen er nyyyydelig, men Sonyen kunne jeg fått for under 6000,- ny (via innkjøpsavtale) mens PC-Ultraen kom meg på ca. 11.200,- eller så...

Som sagt; hadde jo vært morsomt å HØRT på forskjellen da :wink:
    selv om jeg ikke tror den er i nærheten av SVS - uansett modell (?).. hehe...

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Holy Diver: Du finner desverre ikke svaret på papiret. Jeg har nå en PB10, og hadde før en Kappa Sub. Kappaen var oppgitt til 25hz mot PB10s 20hz. Kappaen var også utstyrt med et 10" element, den hadde en 220w RMS forsterker, og et stort kabinett. Jeg målte også Kappaen ned til 20hz -2db.

Så på papiret er det ikke den store forskjellen subbene i mellom. Men i virkeligheten er forskjellen om ikke til å ta på, så i alle fall til å føle. For SVSen spiller med en helt annen autoritet enn Kappaen. Scener som feks Frodo på Mt Doom, jeg leste at denne scenen virkelig skulle sette rommet i bevegelse. Jeg prøvde den med Kappaen og satt å lurte på whats all the hub-bub about? Den scenen var en av de første som ble prøvd med SVSen. Og nå kunne hjerteslagene til Frodo virkelig føles samtidig som det ristet og durte i alt som var løst. En annen scene var den famøse Darla fra Finding Nemo. Her kom også Kappaen til kort, og presset jeg den for hårdt gikk den i vreng, det er ikke tilfelle med PB10en.

Så om den ene eller andre subben er best vil du aldri kunne finne ut av vha å studere spesifikasjonene.

Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, jeg ser at Sony'en mangler denne spesifiseringen med hensyn til +/- nivå ved oppgitt laverste hz., noe som kanskje forklarer (eller forvirrer) oss en hel del. (Muligens litt på samme måte som i forhold til SVS's formulering som forteller oss at "+/- 3 dB 20 Hz-100 Hz or better in nearly any room" ikke er helt i tråd med hva forbruker vil kunne oppleve)

Poenget må være som dere sier, andre ting!
    Forskjeller i konstruksjon, tekniske løsninger og dertil tilhørende lydbilde, vil nok altså ikke kunne leses fra arket uansett produsent og deres oppgitte hz.
    Jeg har med tiden innsett at noen av godordene som er tildelt SVS sannsynligvis er berettiget, men nekter likevel å tro at Sonykjøperne har brukt kronene sine feil. Ennå holder jeg det åpent at Sony vs. SVS er to sider av nesten samme sak. (Noen, legg fram en sammenligning innen samme prisklasse, så står kanskje SVS på toppen av pallen!?)

Beholder derfor annonsen min nederst på innlegget en stund til... :wink:
    Ikke misforstå, penger spiller en rolle.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sonykjøperne har etter min mening gjort et knallkjøp!

Den er skikkelig lavt priset og spiller film med bravur og på meget høyt volum om man ønsker.

Topp produkt til lav pris.

At den ikke går HELT i kjellern er ingen skam, nesten bare SVS som beveger seg med kraft så langt nede i registeret.

HEIA SONY!

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror også at Sonyen leverer et formidabelt trykk og kan spille så høyt som helst. Har lest en test av den, og der kjørte den i ring rundt de andre hva filmlyd angikk. Men den fikk noe pes for å være en anelse langsom til musikk.

Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Se her ja! Og dette t.o.m. i SVS'ens egne dedikerte tråd!
    Hehe...Dag, har du begynt å tvile på egen religion? (Eller driter jeg meg ut, og går rett på trynet i sarkasmen din?) :lol:

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke sarkasme, slapp av 8)

Sonyen er billig og meget bra til film.

Jeg er ikke helt hjernevasket av meg selv, det er viktig å være nyansert og innse at ting ikke er sort hvitt. Men SVS er fremdeles klar favoritt i prispunkter over 8000 kroner, og blir bare mer og mer overlegne jo høyere prisen blir. Og jeg tror også at de rimeligere modellene står ganske alene dersom man ønsker seg dyp bass (dvs 20 hz)

De billige SVS ène blir litt dyre pga frakten, derfor kommer Sonyen så godt ut.

i USA der PB12 ISD/2 koster kun 899 US+ 50 i frakt er det en annen historie, men vi bor jo ikke der :?

Kanskje like greit

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg må vel kanskje legge til at testen jeg leste var i svenske Hemmabio, og den ble testet mot Ace Bass 2, en REL og en Dynaudio om jeg ikke husker helt feil.

Så det var ikke de største, og tøffeste guttene i klassen. Men uansett så tror jeg at Sonyen er det beste til hjemmebiffografen du får handlet over disk i Norge til menneskepenger

Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Manic, det er mulig Sony'en fikk lett match i Hemmabio, men jeg har igjen å finne produkter som utgjør konkurranse. Savner virkelig en test der Sony og SVS (hvilken mod. som helst) går noen runder i ringen.

Etterhvert er det mange som har Sony subben, og det florerer ikke av brukte eksemplarer, jeg vet! Til tross for min bassløse hverdag, så er jo et produkts fravær på bruktmarkedet en grei attest i seg selv.

Hvis noen har testet en PB12-isd, så er det av stor interesse å lese om det her! Hvis noen synes jeg vingler, så gjør jeg det ja.

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,753
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    -Kan da ikke være så svinaktig vanskelig å få til en liten samletest med Sonyen, en liten SVS boks eller Plus tube, og kanskje et par andre? Sonyen veier riktignok mye, men SVS tuben kan man jo nesten ta under armen? Ikke at jeg melder meg frivillig men...

Er det ikke forresten en her som har hatt både Sonyen og SVS?

[edit]Dag Johnsen var det vel ja - og han sier jo at Sonyen er bra til film. Tenkte litt en test om hvordan det står til på musikk og ikke bare dB drag[/edit]

Intermediate Thlian sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    2,018
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skulle Sony vært testet mot en SVS, så for at det skulle vært riktig så måtte den ha blitt testet mot PB12-ISD/2. Pga at begge har 2x12"!

Er det fler som sliter med å få svar fra Ron Stimpson om dagen, jeg har sendt ham to mail nå over ei ukes mellomrom men ingen respons :?

Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det ser ut til at PB12-ISD/2 har to aktive elementer? Sony'en har bare ett, hvis det var det som var grunnlaget for egnet sammenligningspartner.
    Jeg vet ikke hva de prinsipielle forskjellene er når det gjelder 2 aktive elementer i forhold til ett aktivt og ett passivt, -når kassen er relativt "lik" ellers.

Side 56 av 263 FørsteFørste ... 6 16 26 36 46 52 53 54 55 56 57 58 59 60 66 76 86 96 106 116 126 136 146 156 166 176 186 196 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •