offisiell SVS tråd (NB! teknisk) - Side 55

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 55 av 263 FørsteFørste ... 5 15 25 35 45 51 52 53 54 55 56 57 58 59 65 75 85 95 105 115 125 135 145 155 165 175 185 195 ... SisteSiste
Viser resultater 1,081 til 1,100 av 5259
    Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Virkelig flotte grafer dere har fått til! Har du lagt ut Excel arket så vi kan laste det ned RoKo? Hadde vært fint å fått tilgang til det...

Intermediate John P. sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,753
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av flageborg@flageborg.no
    Og crossover på SVS er disabled?

Hvilket referansepunkt har du valgt?
    Crossover er disabled på suben, ja. Hva mener du med referansepunkt? ops:
    Jeg skrur opp receiveren til et visst punkt, og så foretar jeg målingene. Selvsagt da samme volum hver gang.

Sitat Opprinnelig postet av RoKo
    Joda, dette begynner å lukte fugl... :wink:
    Det faller jo en god del fra 45Hz og opp til 160Hz, noe som jo er en klar indikasjon på at subben spiller litt høyt ifht. frontene.

Er du sikker på at det her ikke er lagt inn noen form for EQ - da i form av oppjustert bass på forsterker? Står den i direct-mode?
    Mulig suben er stillt høyere enn frontene, men sånn til daglig hører jeg 90% på TV, siden den står på "hele tiden", og der trenger jeg såpass. Til film og musikk kunne jeg sikkert skru ned litt, men til TV bruk er suben nesten bare passe merkbar på nåværende innstilling.

Receiveren står ikke i "Pure Direct", men Stereo PCM, med fronter på Small. Sub+Sat, altså. Har sjekket, og det er ikke gjort noen EQ justeringer.

Én ting jeg glemte å nevne ista, var at idet jeg flyttet suben til PC-hjørnet, byttet jeg fra Supra Sub kabel med splitt, til Better Cable uten splitt. Den splitten utgjør vel såvidt jeg har skjønt et par dB(?).

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den er grei!

Du kan nå legge inn fire målinger på arket. Hvert felt for data har samme farge som grafen vil få.
    Husk å legge inn subbens typebetegnelse samt annen viktig info øverst i grafen.

Her er lenker til tre nedlastinger som kan komme godt med:
    Last ned regnearket her (høyreklikk for å lagre) (38,5kB)

Last ned sinusfiler her (høyreklikk for å lagre) (7.05Mb) (10-1000Hz - i følge skjemaet nedenfor)

Last ned skjema for utskrift til notering av resultater (høyreklikk for å lagre) (17kB)
    Gi tilbakemeldinger dersom du lurer på noe!

Roger

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av John P.
    ...Én ting jeg glemte å nevne ista, var at idet jeg flyttet suben til PC-hjørnet, byttet jeg fra Supra Sub kabel med splitt, til Better Cable uten splitt. Den splitten utgjør vel såvidt jeg har skjønt et par dB(?).
    Splitt skal, etter det jeg vet, ikke ha noe å si... (?)

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,753
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ...Én ting jeg glemte å nevne ista, var at idet jeg flyttet suben til PC-hjørnet, byttet jeg fra Supra Sub kabel med splitt, til Better Cable uten splitt. Den splitten utgjør vel såvidt jeg har skjønt et par dB(?).
    Splitt skal, etter det jeg vet, ikke ha noe å si... (?)
    Har lest et par stykker her si at signalet får en boost på et par dB ved bruk av splitt. Har ikke så mye peil på surround, så mye av det jeg lærer, lærer jeg her - enten det er feil eller riktig...

Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    man får en boost ja når man kobler til begge inngangene,kontra å koble en, men dette utligner man jo med volumkontrollen på baksiden, så det har ikke noe å si, man får ikke spillt noe høyere med begge inngangen tilkoblet.
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,753
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    -Jeg kommer tilbake med diverse målinger etterhvert: skal skru ned suben og måle (kanskje heller skru opp det generelle volumet noe), skal prøve 100Hz crossover, og kanskje 60Hz, osv.

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    -Jeg kommer tilbake med diverse målinger etterhvert: skal skru ned suben og måle (kanskje heller skru opp det generelle volumet noe), skal prøve 100Hz crossover, og kanskje 60Hz, osv.
    Hva med å måle subben mot de andre høyttalerne? Og la den ligge likt eller opptil 5dB over de andre?

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Måler dere kun lydtrykket fra suben, eller måler dere lydtrykket fra både suben og alle høyttalerne?

Det mest riktige er vel å måle sistnevnte konfigurasjon da det er den som er reell ved filmtitting.

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    Måler dere kun lydtrykket fra suben, eller måler dere lydtrykket fra både suben og alle høyttalerne?

Det mest riktige er vel å måle sistnevnte konfigurasjon da det er den som er reell ved filmtitting.
    Sub + front

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sub + front
    Puuhh, bra. Ble litt bekymret der en stund.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jfinneru
    man får en boost ja når man kobler til begge inngangene,kontra å koble en, men dette utligner man jo med volumkontrollen på baksiden, så det har ikke noe å si, man får ikke spillt noe høyere med begge inngangen tilkoblet.
    Nivået på min PC Ultra falt 6db når jeg fjernet t-stykket.

Det er mange, som meg, som bruker slikt t-stykke for å "skjerme" den ellers tomme RCA inngangen for innstråling av "støy"
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hi-Fil
    Nivået på min PC Ultra falt 6db når jeg fjernet t-stykket.

Det er mange, som meg, som bruker slikt t-stykke for å "skjerme" den ellers tomme RCA inngangen for innstråling av "støy"
    Jaja - så får man vel skaffe seg en T/Y-kobling da... :wink:

Det er selvsagt mye man ikke oppfatter før man har testet ting selv. Kan jo ikke stole på det som blir skrevet rundt omkring (unntatt i dette forumet da...selvsagt)

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilket referansepunkt har du valgt? Crossover er disabled på suben, ja. Hva mener du med referansepunkt? ops:
    Jeg skrur opp receiveren til et visst punkt, og så foretar jeg målingene. Selvsagt da samme volum hver gang.
    Med referansepunkt: Et definert nivå som settes likt på volum for alle målinger. Selv setter jeg 96db på 50Hz som referanse. Kjører "Stereo" PCM mode, velger SMALL. Deling i receiver er satt til 80Hz og nivået videre vil vise nivålinerariteten oppover skalaen (80Hz-160Hz) med fronthøytalerne. Ref. RoKo kjører jeg litt høyt iflg. SVS :shock: som anbefaler 75db, men her velger jeg et så høyt nivå fordi andre "ting" ikke skal kunne påvirke målingen. Når man stort sett har et "litt høyt" nivå når film skal nytes, mener jeg at man også bør kalibrere på et nivå man skal "oppleve" trykket. I den grad romakustiske påvirkninger skjer, er det viktig å "oppdage" dette på "opplevelsesnivået" man drar i gang på film. Det viktigste er å ha et fast referansepunkt for volum når de forskjellige målingene utføres. Om du velger Y-ledd eller singel connection har ingen betydning for målingen's oppnådde linearitet, men kan medføre en justering av Gain i etterkant, og blir derfor irrelevant i den totale sammenheng. I følge SVS brukes ENTEN Input L eller R, IKKE sammen, med Y-ledd.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Billy Idol ruler 8)

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,753
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har inntrykk av at jo penere grafene blir, desto dårligere blir lyden...

-Siden dere mente at suben min måtte stå for høyt i forhold til frontene i de forrige målingene, har jeg nå prøvd en måling hvor jeg fortsatt har Gain på "9", men har skrudd ned suben med 10dB på receiveren (Master volume på 70dB, mot 60dB før. Volumet går fra 0dB til 100dB på denne receiveren).
    Dette for å prøve å få suben til å 'møte' frontene ved delefekvens.
    Delefrekvensen er forøvrig nå øket til 100Hz.

Fortsatt er det kamelrygg over hele linja, men den ser kanskje litt jevnere ut enn før.

Problemet er at hvis jeg spiller musikk (og sikkert film også)med suben skrudd så lavt som dette, blir det veldig kjedelig. Jeg er som sagt før ikke noen bassfreak egentelig, men når jeg spiller et kutt som dere skryter av og setter :shock: smilies etter at dere snakker om, forventer jeg litt trøkk og en del bass 'for penga'. Snakker her om Sting sporet, som jeg har lastet ned fra flageborg.

Med innstillingene satt slik som i målingen nedenfor, og lyden ganske høyt(70dB på min receiver), så er det ikke snakk om noe trøkk eller 'dypbass risting' i det hele tatt. Først når jeg skrur opp suben på receiveren til 0dB igjen begynner det å ligne noe, men da ser jo grafen stygg ut igjen....

Tenker som så at det kanskje er frontene mine som spiller lavt rundt 100 - 160 Hz, og at jeg burde teste en måling litt høyere i frekvens, for å se hvordan frontene oppfører seg litt høyere oppe.

Målingen under er tatt med crossover på 100Hz denne gangen(har vært på 80Hz tidligere).

Begynner å tro at grafen bare får se så stygg ut den bare vil, så lenge lyden blir bra... Nå skal det jo sies at den dypeste bassen har fått et løft ifølge grafene etter at jeg flyttet suben sist, men det er vel uansett ikke så ofte det skjer noe rundt 20Hz som jeg får glede av. Er vel derfor det hørtes mer imponerende ut ved forrige plassering, hvor jeg hadde større boost ved 45Hz.

Tror det er rommet som gjør at jeg får topp ved 45Hz og dipp ved 56Hz, og det ser ikke ut som jeg får gjort så mye for å fikse det, unntatt å prøve en EQ kanskje.

Har forresten prøvd 0 graders fase også, men 180 er den beste ved denne plasseringen. Dipen rundt 90Hz blir bare større ved 0 grader.

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ...-Siden dere mente at suben min måtte stå for høyt i forhold til frontene i de forrige målingene, har jeg nå prøvd en måling hvor jeg fortsatt har Gain på "9", men har skrudd ned suben med 10dB på receiveren (Master volume på 70dB, mot 60dB før. Volumet går fra 0dB til 100dB på denne receiveren).
    Styrer ikke receiveren både front og sub da?
    Skal du ikke da sette level for sub lavere, ikke master volume?
    Master volume senker jo nivået for alle høyttalerne...
    Eller er det noe helt spesielt med din forsterker?

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,753
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Styrer ikke receiveren både front og sub da?
    Skal du ikke da sette level for sub lavere, ikke master volume?
    Master volume senker jo nivået for alle høyttalerne...
    Eller er det noe helt spesielt med din forsterker?
    Flate å'! Enkelte ganger er jeg helt håpløs! :evil:

Selvsagt har du rett - skrur jeg ned Master, så skrur jeg jo ned suben tilsvarende også...

-Men grafen vil vel bli den samme, bare noen dB høyere(hvis jeg skrur opp master volumet)?

Får vel prøve igjen uansett kanskje.

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flate å'! Enkelte ganger er jeg helt håpløs! :evil:

Selvsagt har du rett - skrur jeg ned Master, så skrur jeg jo ned suben tilsvarende også...
    -Men grafen vil vel bli den samme, bare noen dB høyere(hvis jeg skrur opp master volumet)?
    Får vel prøve igjen uansett kanskje.
    De forsøk jeg (bare for ren moro skyld) har gjort med forskjellige nivåer på forsterker endrer ikke nevneverdig grafens forhold nivåmessig kurven igjennom.

Altså er forholdet helt likt med det du endrer på forsterkeren.

Du må nok trekke opp ermene og sette igang på nytt... :wink:
    Det er level for sub på forsterker eller gain på selve subben som må endres!

Lykke til!

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dag johnsen
    Billy Idol ruler 8)
    Sitter du å ser på den dvden med den råe bildekvaliteten nå eller?

Side 55 av 263 FørsteFørste ... 5 15 25 35 45 51 52 53 54 55 56 57 58 59 65 75 85 95 105 115 125 135 145 155 165 175 185 195 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •