offisiell SVS tråd (NB! teknisk) - Side 54

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 54 av 263 FørsteFørste ... 4 14 24 34 44 50 51 52 53 54 55 56 57 58 64 74 84 94 104 114 124 134 144 154 164 174 184 194 ... SisteSiste
Viser resultater 1,061 til 1,080 av 5259
    Intermediate John P. sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,753
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    -Pleier dere å peke Radioshack'en mot suben når dere måler fra 12 - 160Hz, eller peker dere den opp i taket?
    Jeg har pekt den opp i taket når jeg har foretatt mine målinger.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ved de frekvensene har den ingen betydning.

Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hadde med midgardene ja.
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    F.a.e.n - nå er jeg grådig pissed over at mine abonnementer på tråder i dette forumet i tide og utide hopper ut.
    Jeg syntes det var svært stille, men har hatt svært mye å gjøre i både jobb og privat sammenheng.

Sjekket derfor opp nå, og har akkurat sittet og lest meg gjennom 5 sider med innlegg.

Jeg var dessverre opptatt med eget arrangement i går. Hadde garantert hengt meg med på den store testekvelden dersom jeg hadde hatt anledning. Regner dog med at sjansen byr seg igjen :wink:

Venter i spenning på resultater fra aftenens program!

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av John P.
    -Pleier dere å peke Radioshack'en mot suben når dere måler fra 12 - 160Hz, eller peker dere den opp i taket?
    Jeg har pekt den opp i taket når jeg har foretatt mine målinger.
    Alle målinger opp i taket, men det spiller egentlig mindre rolle. Bruk helst et kamerastativ slik at måleren står på nøyaktig samme sted for hver frekvens.

Active Messel sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    317
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RoKo
    Sjekket derfor opp nå, og har akkurat sittet og lest meg gjennom 5 sider med innlegg.
    Kjekt å få samla opp litt ja :wink:

Active Holy Diver sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tiger skrev:
    Okey. Så la oss gå opp litt i pris og sette følgende to alternativer opp mot hverandre:

a) Sony SA-WX900
    b) SVS PC+ 25-31
    Tiger, det er en svært aktuell sammenligning du drar fram. Men det ser ut for meg som at du da er nødt til å akseptere et relativt stort prishopp om SVS'en er aktuell. En Sony koster i dag 6495,- (mulig enda billigere om den bestilles direkte gjennom Sony?), mens en 25-31pc+ sannsynligvis vil komme på min. 7500,- (inkludert frakt kun til sentral østlandsadresse, legg også merke til stigende kurs på usd)

Intensjonen er ikke at dette skal være en prisdiskusjon, men jeg mener pris er et ufravikelig moment som også må telle i det helhetlige resultatet av en eventuell sammenligning. Man skal seff kunne sammenligne to ulike produkter og samtidig se bort fra pris, -da finner man ut hvilken som passer best til en hvers formål. Men jeg mener vi da ikke får et helhetlig bilde av hvert produkts kvaliteter så lenge prisen (så lenge den betyr noe..) ikke blir et moment i helheten av en sammenligning.

(Kan man påstå at Sony'en bare blir bedre og bedre i og med at den stadig faller i pris? Alt bør sees i sammenheng med hva et konkurrerende produkt koster, eller hva?)

Ok, denne sammenligningen av de nevnte produkter er veldig interessant, jeg kan desverre ikke bidra med selve kvalitetsvurderingen, men du kan ta deg en bolle på at jeg vil følge de evt anbefalinger med stor interesse!

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tiger skrev:
    Okey. Så la oss gå opp litt i pris og sette følgende to alternativer opp mot hverandre:

a) Sony SA-WX900
    b) SVS PC+ 25-31
    Tiger, det er en svært aktuell sammenligning du drar fram. Men det ser ut for meg som at du da er nødt til å akseptere et relativt stort prishopp om SVS'en er aktuell. En Sony koster i dag 6495,- (mulig enda billigere om den bestilles direkte gjennom Sony?), mens en 25-31pc+ sannsynligvis vil komme på min. 7500,- (inkludert frakt kun til sentral østlandsadresse, legg også merke til stigende kurs på usd)
    Relativt stort prishopp, fru Blom. Kanskje du kan godsnakke med Flageborg, og få han til å selge deg sin for en fordelaktig pris..... :wink:

Intensjonen er ikke at dette skal være en prisdiskusjon, men jeg mener pris er et ufravikelig moment som også må telle i det helhetlige resultatet av en eventuell sammenligning. Man skal seff kunne sammenligne to ulike produkter og samtidig se bort fra pris, -da finner man ut hvilken som passer best til en hvers formål. Men jeg mener vi da ikke får et helhetlig bilde av hvert produkts kvaliteter så lenge prisen (så lenge den betyr noe..) ikke blir et moment i helheten av en sammenligning.
    Synes fremdeles at disse to ligger såpass nærme hverandre i pris, at det er helt relevant å sammenligne dem.

Send en PM til jfinneru (dersom du ikke allerede har gjort det) og hør med hans erfaringer.

Kan i hvertfall love deg at til film så spiller Audiovector og SVS 25-31 PCPlus skikkelig bra sammen. Der har jeg ingen problemer whatsoever.

Skikkelig gøy å få folk på besøk og gi dem en lyddemo med "I, robot", den scenen der han blir angrepet i bilen sin i tunnellen. Sinnsyk bra bass på den filmen........ Da sitter kompisene og ser rundt seg og flirer ganske rått. Tør ikke tenke på hvor "greit" det skal bli når Pana 700 smeller opp et bra-size-bilde i tillegg..... :wink: :wink:

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, jeg har ventet en god stund nå på når førstemann skulle nevne I, Robot som en film med masse godlyd :wink:

Det er svært få nettsteder der denne filmen er nevnt i bass-sammenheng, men etter min mening er den (lydmessig) en svææært overbevisende film (i tillegg til at filmen er meget delikat produsert osv...).

Active Holy Diver sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg og Flageborg godsnakker mye vi, men desverre om alt mulig annet enn at jeg skal få kjøpe pc+'en hans med studentrabatt++ :lol:

Man trenger ikke betale mer enn 6500,- for en Sony, mens man samtidig heller ikke trenger å bo i Indre Billefjord før en 25-31pc+ fort rapper 8-8500,- fra kortet ditt. Altså, store forskjeller avhenging av hvor døra di er plassert.
    Men, jeg er vel egentlig enig i at denne prisforskjellen for de fleste ikke er såå svimlende stor. Jeg har jo ikke lagt skjul på at nettopp disse to subbene har et godt grunnlag for sammenligning så lenge penger og konas lynne er riktig plassert.

Hos deg, Anfield, begynner det å bli hårete. Jepp, jeg ville virkelig satt pris på å få oppleve kinoen din! Det er liksom helt greit når man får en følelse av å ha pusset tennene etter å ha sett en film.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, jeg har ventet en god stund nå på når førstemann skulle nevne I, Robot som en film med masse godlyd :wink:

Det er svært få nettsteder der denne filmen er nevnt i bass-sammenheng, men etter min mening er den (lydmessig) en svææært overbevisende film (i tillegg til at filmen er meget delikat produsert osv...).
    Vi (jørn og jeg) har brukt den som testskive en liten stund.
    Jeg er imidlertid litt skeptisk til DTS lydsporet, for normat kalibrert vil nestem alle subwoofere bunne i tunellscenen. Heldigvis er PSB'en min servostyrt. :wink:
    Har forøvrig båret PSB'en inn i kinoen igjen, og kalibret den til å spille sammen med PC Ultra. Jeg syns jeg nærmer meg målet nå. :shock:
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hi-Fil
    Jeg er imidlertid litt skeptisk til DTS lydsporet, for normat kalibrert vil nestem alle subwoofere bunne i tunellscenen. Heldigvis er PSB'en min servostyrt. :wink:
    Har forøvrig båret PSB'en inn i kinoen igjen, og kalibret den til å spille sammen med PC Ultra. Jeg syns jeg nærmer meg målet nå. :shock:
    Good for you! Ville vært helt sinnsykt surt om den gullklumpen måtte stå mørkt og forlatt på et trist siderom... :wink:

Jaja - nå er jeg dessuten på ny blitt abonnent på det eminente lyd- og bildemagasin De er bidragsyter i, Herr S.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du får ta turen innom igjen når du er på disse kanter RoKo, for nå har jeg som sagt hatt til til å kalibrere litt. Har ikke rørt PEQ enda, men det ordner seg sikker etter hvert det også.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Intermediate Thlian sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    2,018
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hi-Fil

Jeg har ikke bunnet ennå!
    Men nå kjører ikke jeg DTS pga diverse problemer med DTS dekodinga i receiveren!

Intermediate John P. sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,753
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For de som eventuellt har fulgt med på mine innlegg:

Nå har jeg fysisk flyttet suben over til "PC-hjørnet", som vi p.g.a. de forrige målinger fant ut sannsynligvis ville være den beste plasseringen.

Så har jeg kjørt et fullt "sinus løp" på tre faser; 0°, 90° og 180°, og ført det opp i grafer.
    For morro skyld(igjen) foretok jeg også en måling uten sub, og med frontene som Large.

Her er resultatene:

Ser ut til at 180° fase(rosa) er den peneste kurven alt i alt, selv om 0°(turkis) ikke dipper fullt så mye rundt 56Hz?

-Det jeg ikke helt skjønner, er hvordan det kan være forskjell på kurvene etter 80Hz, som er delefrekvens? Burde ikke frontene være uaffektert av at jeg forandrer fasen på suben, i frekvensene over la oss si 90Hz? Greit med litt forskjell rundt delefrekvens, men helt opp til 160Hz?

Ellers synes jeg subjektivt at suben er blitt en del stillere(mindre lyd fra suben) etter flyttet, så jeg har lyst til å skru opp Gain litt, men det kommer vel av at det ikke er en så stor topp ved 40Hz lenger.

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Joda, dette begynner å lukte fugl... :wink:
    Det faller jo en god del fra 45Hz og opp til 160Hz, noe som jo er en klar indikasjon på at subben spiller litt høyt ifht. frontene.

Er du sikker på at det her ikke er lagt inn noen form for EQ - da i form av oppjustert bass på forsterker? Står den i direct-mode?

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og crossover på SVS er disabled?

Hvilket referansepunkt har du valgt?

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av John P.
    -Det jeg ikke helt skjønner, er hvordan det kan være forskjell på kurvene etter 80Hz, som er delefrekvens? Burde ikke frontene være uaffektert av at jeg forandrer fasen på suben, i frekvensene over la oss si 90Hz? Greit med litt forskjell rundt delefrekvens, men helt opp til 160Hz?
    OK, jeg oppfatter ikke forskjellene helt opp til 160Hz som en følge av delefrekvensen. Men la oss se på hva som skjer mellom 80 og 120Hz. Der varierer jo kurvene voldsomt. Hele kurven bærer jo preg av at subwooferen er stilt en del høyere enn satellitthøyttalerne. Det gjør at subwooferen fortsatt dominerer ved 80Hz, slik at det er over denne frekvensen man får de synlige utslagene av fasejusteringen (der subwooferen og satellittene spiller omtrent like høyt).

Det er helt klart den lilla kurven som ser best ut. Toppen rundt 40-45 Hz skyldes garantert rommet. Vil tro at det er en lignende topp ved 71 Hz, og at det er litt flaks at 180graders fasejusteringen fungerer så bra som den gjør, for det kan virke som den kompenserer litt for denne toppen i rommet.

Active Messel sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    317
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Står den i direct-mode?
    Skal den det? ops:

Jeg har spilt av mine sinustoner i Dolby Digital innstilling på receiveren. Mulig jeg er på jordet da, men tenkte det ble rett enn sålenge jeg stort sett bruker subben til film.

Hvis ikke er det vel bare å begynne på'n igjen da :roll:

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Aj, aj... :shock:

Receiveren skal stå i stereo-mode. På den annen side kan jeg ikke skjønne at noe annet skal kunne gå - i og med at det her ikke er noe DD-signal.

Får du ut noe lyd i andre kanaler/høyttalere enn front + sub?

Høres lyden annerledes ut dersom du switcher over til stereo (med sub)?

Som sagt; også min sub funker best på 180° fase.

Og som også sagt - i utgangspunktet bør du kjøre lyden usminket, altså i en form for "direct" (uten bruk av forsterkerens egen equalizer).

Side 54 av 263 FørsteFørste ... 4 14 24 34 44 50 51 52 53 54 55 56 57 58 64 74 84 94 104 114 124 134 144 154 164 174 184 194 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •