offisiell SVS tråd (NB! teknisk) - Side 5

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 5 av 263 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 9 15 25 35 45 55 65 75 85 95 105 115 125 135 145 ... SisteSiste
Viser resultater 81 til 100 av 5259
    Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Jeg kunne ikke skrevet det bedre selv, Anfield. Nå er det overføldig for meg å legge ut mine erfaringer fra dette filmrommet til Dag.

Jeg er helt enig i at APene til Dag er veldig gode høyttalere i sin prisklasse, men er av den oppfatning at SVSen nok er noe enklere å integrere med en høyttaler som har mer autoritet i bassområdet. Jeg tror dette vil gå relativt bra med mine Helicon 400. Dette finner jeg nok ut av etterhvert også, da jeg 100% sikkert skal ha meg en slik tube.

Thlian:
    Får skrive litt om den andre subben, som jo du sier du skal ha. Alt for deg

Den andre subben, PB12-Plus/2, sto som sagt i stuen til Dag. Sammen med Infinity Kappa 9.2, Denon 3805, Pioneer 668 og ikke minst en bøs effektforsterker YBA Passion på 52kg. Sistnevnte var en fryd for øyet..

SVSen sto i bakkant slik at den dannet hjørnet i en hjørnesofa, akkurat i passe høyde slik at den kunne brukes som et bord. Noe Anfield trodde det var med en gang og, hehe.. :lol:
    Men det er ikke rart, fordi denner var ekstremt stor. Slik den sto her var den veldig bra integrert, men ellers kan det bli veldig vanskelig å skjule denne. Jeg trodde først tuben var stor..

Etter at Dag satte i gang å teste denne, skjønner jeg hvorfor han demonstrerte filmrommet først. Hadde han tatt stua først hadde SVSen i filmrommet virket ganske stusselig i forhold.

Vi testet kun musikk i stua foruten å teste den scenen i Master and Commander hvor skutene skyter hverandre til senk.
    Vi startet med å kun teste Kappaene, som spilte med ganske bra trykk i mellombassen i tillegg til at de gikk ganske dypt. Høyt kunne de spille også. Til den prisen Dag sa at de var å oppdrive er det absolutt veldig gode høyttalere.

Jeg husker veldig godt når vi testet en Sting-låt (husker ikke navnet) hvor dag skulle demonstrere bassen ved 20hz. Med bare Kappane koblet opp var det så vidt vi hørte noe som helst når denne bassen skulle satt inn for fullt. Minte mest om en bortkommen mygg
    Dag koblet så til monsteret i hjørnet og kjørte låten på nytt. Akkurat i det vi hørte myggen i Kappane tidligere satte en sykt kraftig vibrering til i sofaen. Så vidt hørbart, men jeg følte at jeg beveget meg sidelengs i sofaen :shock: Her fikk SVSen virkelig demonstrert kreftene sine.
    Dette var så moro at Dag fint fikk finne seg i å kjøre låten én gang til. Etterhvert tror jeg Anfield begynte å kjenne frokosten i halsen Han virket hvertfall ikke veldig bekvem når SVSen drev å jobbet for fullt over tid.

Det siste vi rakk før vi reiste var den berømmelige åpningsscenen i Master and Commander. Dette måtte vi bare få med oss før vi reiste insisterte Dag. Og glad er jeg at jeg fikk det med meg, selv om Anfield virket som han hadde fått sin SVS-dose for kvelden.
    Vi trodde vi hadde kjent bassen skikkelig i kroppen med tuben til Dag, hvilket vi forsåvidt også hadde. Men PB12-Plus/2 overgikk dette med god margin.
    Det blir vansklig å beskrive akkurat hvordan jeg opplevde dette, men det tok helt av. Det var rett og slett som å være det selv. Bassen slo rett gjennom kroppen ved hvert kanonskudd. Også her satt jeg å vibrerte i sofaen. Jeg satt å gliste under hele denne testen, så villt var det

Jeg kan på grunnlag av disse timene hos dag varmt anbefale SVS i hjemmekinoen. Jeg føler ikke at jeg har godt nok grunnlag for å avgjøre om SVSene vil fungere optimalt til musikk, for å kunne si dette med sikkerhet må jeg teste mer med kjent musikk, helst på mine egne høyttalere som jeg kjenner godt. Men etter å ha hørt hvor hurtige og presise de er vil jeg ikke tro det er noe problem så lenge man har fronter av litt størrelse. Det som jeg merket meg var at SVSene klarte å hente fram absolutt alle detaljene i bassområdet. Dette bør da være et godt utgangspunkt når man skal integrere den i et stereooppsett i tillegg til ovennevnte egenskaper.

Jeg anbefaler alle som tror de har hørt en god sub ta seg turen til Dag.

Vi testet også ut romkorreksjonen til Denon under "oppholdet" i stua. Det er mange med mange forskjellige meninger om akkurat romkorreksjon. Selv har jeg også vært skeptisk til dette, selv om jeg ikke har testet det før jeg var hos Dag. Dette var også mitt første lengre møte med akkurat 3805. Nå fikk riktignok 3805 hjelp av YBAen til å drive forntene, så den klarte seg fint med AP Black Diamond som sto bak. Jeg kan derfor ikke så noe om kreftene i denne, men Dag mente den fint klarte å drive Kappaene lengre enn YBAen uten å klippe :roll:

Poenget er, som Anfield nevnte, at romkorreksjone fungerte best på musikk. Uten å gå i detalj var det veldig lett å høre at den ryddet opp skikkelig i bassområdet. Med korreksjonen fikk mellombassen det riktige snertene trykket, og lengre ned romlet det mindre og låt mer detaljert.
    3805 eiere som ikke har teset dette på musikk foreløpig bør absolutt gjøre det, og slutte å bruke den på film.

Nå tror jeg at jeg har fått med det meste.

Takk for en fin audiofil dag, Dag! :wink:

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det noen andre som kjenner navnet på den Sting sangen, og forsåvidt: Annen musikk med bass nedimot 20hz?

Og et SVS spørsmål: Hvor lang er garantiperioden, og hva gjør man hvis den går i stykker?

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

sting låt

Fikk tilsendt CD en av en amerikaner i Infinity Classics Yahoo forum etter at han fikk en fet Cd av meg, den heter:
    Sting, Still Be Love In the World, “A Thousand Years (Nitin Sawhney Mix),
    ” Don’t start off too loud, comes in @ ~0:58, extremely low bass @ 3:25. This is an unusual sonic palette and not a common recording, even though the original song is.

Kommentaren til Chris stemmer

mht garanti,

se web sidene til SVS

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

hei

Kennti,

bra innlegg, du glemte å nevne hvor bra dynamikk Kappaene hadde på trommesoloen, tror ikke mange høyttalere er på nivå der
    (Sheffield Drive)

Dag

Intermediate Thlian sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    2,018
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så når dere da sier at en bør ha en høyttlaer med en viss størrelse, betyr det at jeg kan subben til å virke godt med mine Klipsch RF-35??

Intermediate Thlian sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    2,018
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kenti
    Thlian:
    Får skrive litt om den andre subben, som jo du sier du skal ha. Alt for deg
    Thank u very much 8)

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Anfield
    Selv om jeg synes Flageborg sitt oppsett med diverse 18" spilte bra bass, flagret det godt i buksebena når SVSen virkelig tok oss med på tur. Rune
    SVS er vel det "grommeste" man kan kjøpe av serieproduserte SUB systemer
    og jeg vet at Dag ikke legger "to fingre" i mellom når han kjører demo!
    Neste gang du tar deg tid til et besøk i "hjembygda" skal vi dra på litt mer enn "tomgang" på demo'n. :shock: God Jul og har du tid til romjulsmoro....send en SMS.

Intermediate Electra sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: hei

Sitat Opprinnelig postet av dag johnsen
    Kennti,

bra innlegg, du glemte å nevne hvor bra dynamikk Kappaene hadde på trommesoloen, tror ikke mange høyttalere er på nivå der
    (Sheffield Drive)

Dag
    Dei kunne eg godt tenkt meg å høyrt på din YBA. For som regel har 9.2 bilde mitt vert flatt og kjedeligt. :roll:

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og kva meinte du med at din 3805 kan trekke 9.2 bedre en YBA utan å klippe. :?:

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Manic Miner
    Er det noen andre som kjenner navnet på den Sting sangen, og forsåvidt: Annen musikk med bass nedimot 20hz?

Og et SVS spørsmål: Hvor lang er garantiperioden, og hva gjør man hvis den går i stykker?
    Kan sjekke min liste litt, Kunzl har klassisk musik ned til 6 hz tror jeg, kan ikke huske at Sting er på den listen dog. Ellers er Pink Floyd "Dark side of the moon" 27 hz, samme er Jennifer Warnes "Joan of Arc" fra Famous Blue Raincoat og Enya "Long Ships". Kommer tilbake.....

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

forsterkere

Sitat Opprinnelig postet av Electra
    Og kva meinte du med at din 3805 kan trekke 9.2 bedre en YBA utan å klippe. :?:
    Han har nok misforstått litt,

Denon avr 3805 klarer å trekke Kappa 9.2i bra i Normal modus med impedanser ned til 2,2 ohm, hadde party og testet dette, 5 timer uten å klippe med meget høyt nivå men ikke helt villt lydnivå.

Mange store slutt trinn som Carver X760a på 380 watt har gått varme og slått seg av når jeg har hatt fest før.

YBA kan drive Kappaene i Extended mode hvor impedansen dipper under 1,5 ohm på syke lydnivåer, uten å bli for varm, ingen begrensninger, den kan drive hva som helst

Dag

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    men Dag mente den fint klarte å drive Kappaene lengre enn YBAen uten å klippe
    Siterer meg selv her. Jeg har aldri skrevet at 3805 noen gang kunne trekke 9.2 bedre enn YBAen. Jeg skrev, som Dag sa, at den kunne trekke de lengre uten å klippe. Lydkvalitet nevnte jeg ikke.

Ser du nevner Carveren Dag. Mulig jeg har misforstått hvilken forsterker det var snakk om.. Mente å huske at du snakket om YBAen, selv om jeg fant det noe pussig i etterkant.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

hei

Ikke lengre enn YBA, men utrolig nok holdt den hele natta uten hjelp av slutt trinn.
    Flere slutt trinn har gått varme på fest før, både Parasound HCA 3500 og Carver forsterkeren, men da var jeg nok enda mer drita og pushet litt hardere.
    Den gangen hadde jeg ikke sub, nå kan jeg bare klemme til litt ekstra med SVS en så trenger man ikke spille like høyt med resten av anlegget.

Har hatt cowboy party ifjor med YBA, uten sub.
    Dette er den eneste forsterkeren jeg har hatt som har drevet Kappaene grisehøyt en hel natt uten trøbbel, den er sinnsykt rå (og sinnsykt dyr)

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ønsker alle SVS-eiere og kommende eiere (som meg) en riktig god jul. En PC-Ultra kommer min vei rett over nytt år. Forsinket julegave til meg selv!

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

pcu

Gled deg! Selv 2531PC+ drar lett testtoner i lave frekvenser så høyt at jeg blir kvalm. 110 dB no sweat.

Dag

Active
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    434
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som har en av de råeste SVS subene her fra Trøndelag? En venn i USA har sammenlignet et eller annet SVS Ultra mot min JMLAB Subutopia Be og konstaterte i SITT rom at JMLAB spilte en del høyere og adskillig renere og mer nyansert- men vi snakker om STORE prisforskjeller også OG det er store forskjeller fra rom til rom - hadde vært svært morsomt å høre en SVS sub selv.

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den er grei Dag. Får vell ta meg ein tur iløpet av våren for å høyre da. Har sjøl hatt Kappa 9.2 og Kappa 100, så eg veit dei krever sitt. Har ingen tvil på din YBA. YBA blir jo brukt som referanse til JMlab b.l.a. Tar sikkert turen til våren, vist ikkje eg har innvistert i SVS sub sjøl før den tid. :wink:

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Sitat Opprinnelig postet av Manic Miner

Kan sjekke min liste litt, Kunzl har klassisk musik ned til 6 hz tror jeg, kan ikke huske at Sting er på den listen dog. Ellers er Pink Floyd "Dark side of the moon" 27 hz, samme er Jennifer Warnes "Joan of Arc" fra Famous Blue Raincoat og Enya "Long Ships". Kommer tilbake.....
    Okay, leser litt opp fra min liste : under 16 hz, som er grensen for orgel fans, finner man bare "bi-produkter" av opptakene, såsom trykkbølgen fra kanoner og dører der lukkes (Flim & the BB, Big Notes, 5hz.) og store naturlige fænomener som rumferge oppskytning. Uten et subsonisk filter av en art skal man være litt forsiktig, som f.eks. "The Short Tempered Clavier" med PDQ Bach, Telarc CD-80390. Her er en 5 hz tone men rett over ligger en 12 hz tone der er på 5 db under full utstyring på opptaket.
    En subwoofer uten noen form for "self-protect" kan lett få vanskeligheter selv med T-Rex fra Jurassic Park. (26 hz)
    Lavest står opført The Big Picture med Erich Kunzel, Telarc CD-80437 med 2 hz, dette på track 6, 0.30 til slutt. (-9,0dbfs)
    Én cd skiller sig ut, og det er St. Eustache Organ, paris, Jean Guilu, Dorian DOR-90134, denne har 6 hz som laveste på spor 6, 7 og 9, 7 hz på spor 4 og 8.
    Vi snakket om rumferger, på Mobile Fidelity sin Sonic Booms 2 (Bainbridge BCD-6284) er der et opptak av rumferge "launch", denne ender på 7 hz (-22,1dbfs)
    Der er en del mere interessante ting, alle over 20 hz. Star Trek 6, med trykkbølgen fra eksplosionen på Excelsior er 24 hz laveste frekvens.
    Aladdin THX "Cave of Wonders voice" er 27 hz (-15,8 dbfs)
    Jet Flyby fra Top Gun er 33 hz (-18,5dbfs)
    En almindelig plate av interesse er Linda Ronstadt Winter Light, Asylum 61545-2, denne er 11 hz (-21,8dbfs) på hele spor 1.
    Til slutt en kuriositet, på St. Eustache orgel platen, de 6-8 hz er ikke lyden fra pipene, men lyden fra blæsermotoren der føder pipene under krevende perioder.....
    Så har du en seriøs sub er det vel muligt du må revidere din innbo-eller husforsikring...., eller dekker den ved selvlaget jordskjelv ???

Active Ivan sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    390
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hadde tenkt meg to sony 900, men etter å ha lest denne tråden er jeg i tvil. skal brukest kun til film. hvilke gir mest valuta for pengene. sonyene kommer på 13500,-

mitt rom er på 15m3. skal ha TRYKK!!!

mvh ivan

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ivan: Kjøp deg 2 stk SVS som tilsammen kommer på 13-14K ferdig. Da skal jeg love deg at du får trykk! Ellers holder det lenge med én ogpå! Har selv testet én liten tube i 20 m2 rom, og det var et ekstremt trykk.

Side 5 av 263 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 9 15 25 35 45 55 65 75 85 95 105 115 125 135 145 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •