offisiell SVS tråd (NB! teknisk) - Side 49

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 49 av 263 FørsteFørste ... 9 19 29 39 45 46 47 48 49 50 51 52 53 59 69 79 89 99 109 119 129 139 149 159 169 179 189 ... SisteSiste
Viser resultater 961 til 980 av 5259
    Intermediate John P. sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,753
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av RoKo
    Hehe - lenken har nok litt mye info. Prøv denne:
    http://www.snapbug.ws/sinewaves

Lykke til!
    Nei nei - akkurat dét var en trykkfeil i selve innlegget mitt - jeg mener at jeg kommer inn på siden, og får også opp nedlastingsdialog når jeg velger Save target as..., men når det skal lastes ned skjer det ingenting.

Active Messel sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    317
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Send meg e-post adressen din på PM, så kan jeg sende dem til deg. I alle fall de som er brukt i grafene her.

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av flageborg@flageborg.no
    Her kommer noen målinger av min lille venn, SVS 25-31PC+ :wink:
    Her blir det spennende å se hva som skjer når du endrer crossover... Stygg dipp ved 80Hz når crossover står på dette!

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er det blitt endringer, allerede. Hva med denne RoKo? :wink:

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er det blitt endringer, allerede. Hva med denne RoKo? :wink:
    Ja, se her ja. Den rosa kurven er neimen ikke verst. Naturlig nok - man skal jo ikke operere med crossover på både forsterker og sub.

Men; du kjører med alt for høye verdier. SVS anbefaler å ikke kjøre slike sinus-signaler på mer enn 75dB. De sier det ikke er bra for subben. Enkelte steder er du oppe i over 100dB.

Slik det ser ut nå, virker det som om din sub går greit ned til 18Hz, og også rimelig jevnt :wink:

Active Messel sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    317
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har eksprimentet litt med crossover jeg også i dag. Det er store forskjeller ute å går, men jeg ser ikke noe særlig mønster i det hele.

Mørkeblå er crossover 40
    Lyseblå er crossover 80
    Lilla / rosa er crossover 150

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RoKo
    Ja, se her ja. Den rosa kurven er neimen ikke verst. Naturlig nok - man skal jo ikke operere med crossover på både forsterker og sub.

Men; du kjører med alt for høye verdier. SVS anbefaler å ikke kjøre slike sinus-signaler på mer enn 75dB. De sier det ikke er bra for subben. Enkelte steder er du oppe i over 100dB.

Slik det ser ut nå, virker det som om din sub går greit ned til 18Hz, og også rimelig jevnt :wink:
    Kjørte diverse test på fredag, og "glemte" :roll: å disable crossover på SUB, før de første målingene i dag. Som du riktig nevner, veldig viktig for SUB-eiere å IKKE blande inn SUB'ns delefilter på linjenivå.

Starter med å stille inn 96db på 50Hz, som du ser av kurvene...og som du ser av SUBWoofer Challenge er det litt høyere nivå, av og til. Har vel vist at SVS tar litt forbehold, ved å anbefale 75db :wink: her går det unna...

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    , veldig viktig for SUB-eiere å IKKE blande inn SUB'ns delefilter på linjenivå.
    Hvorfor det? Er det etter deres mening ubrukelig å splitte på subben og ikke på receiveren?

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    526
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er da BFD kommer godt til nytte. Om det LÅTER bedre etter en slik nitidig justering, se det vet jeg jo ikke. Men man må jo anta at en jevnere kurve - med en deretter individuell justering via ens egne ører senere - er å foretrekke.
    Roko:Her skriver du akkurat hvordan jeg har justert BFD.Justerte inn til så flat kurve som mulig(som Svs grafen :wink: ),men fant ut at det var morsommere med noen ekstra db i bunn så jeg justerte opp igjen litt(hadde dempet ganske kraftig 20-25Hz).Største gevinsten var for meg å få opp nivået mellom 40-80 Hz.Spesielt musikk ble mye bedre.
    En annen ting som kan være gunstig for noen,er at du over delefrekvensen kan få nivået til å synke nesten så bratt du vil ved bruk av filtre og dermed gjøre integrering sub/høyttalere enklere

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Messel
    Har eksprimentet litt med crossover jeg også i dag. Det er store forskjeller ute å går, men jeg ser ikke noe særlig mønster i det hele.

Mørkeblå er crossover 40
    Lyseblå er crossover 80
    Lilla / rosa er crossover 150
    Jeg synes tendensen er klar, jeg. Du har et faseproblem ved delefrekvensen som gjør at kurven får kraftig dipp spesielt i området der satellittene tar over. Det kan tyde på at nivået på subwooferen er stilt litt høyere enn satellittene, slik at subwooferen fortsatt dominerer ved delefrekvensen, men at man får utfasning og dermed dipp i frevenskurven rett i overkant av denne. Det er såpass mye romartifakter at det blir vanskelig å se dette overalt, men jeg ville ihvertfall forsøkt å vende/justere fasen på subwooferen og målt på nytt...

Active Messel sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    317
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Det kan tyde på at nivået på subwooferen er stilt litt høyere enn satellittene, slik at subwooferen fortsatt dominerer ved delefrekvensen, men at man får utfasning og dermed dipp i frevenskurven rett i overkant av denne.
    Det har du jaggu rett i, for subwooferen er stillt 3-4 db høyere enn de andre med hensikt. Jeg holder på å måle frontene som large nå, og skal prøve å skru ned subben så de spiller på samme nivå etterpå.

Fasenvending er neste....

Takk for tipset!

Active Messel sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    317
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Samme som ovenfor, men frontene som LARGE

Lyseblå = crossover 40
    Mørkeblå = crossover 80
    Rosa = crossover 150

Ser det ikke litt bedre ut dette? Med crossover på 150 altså...

Intermediate Mirage sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    2,057
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmmm.... Det slo meg akkurat at SVS-tubene passer designmessig veldig godt med frontene mine...

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Samme som ovenfor, men frontene som LARGE

Lyseblå = crossover 40
    Mørkeblå = crossover 80
    Rosa = crossover 150

Ser det ikke litt bedre ut dette? Med crossover på 150 altså...
    Mye bedre, ja. Kan fortsatt hende det er en faseforskjell mellom sub og satellitter, men den er i så fall betydelig mindre nå.

Du har også tydelige romartifakter (dipper) ved 56 og 125 Hz. Hva du evt. kan gjøre med dem er jeg usikker på.

Active Messel sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    317
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Du har også tydelige romartifakter (dipper) ved 56 og 125 Hz. Hva du evt. kan gjøre med dem er jeg usikker på.
    Nei, det aner ikke jeg heller. Det er store forskjeller ute å går på forskjellige steder i rommet. I alle fall på visse frekvenser. 100hz f.eks er over 20db høyere intill bakveggen der PC'en står, i forhold til sitteplass. :? Det er en drøy meter unna.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Trenger dere sinuskurver finner dere en bra generator her:http://www.midgardaudio.com/extranet/SigJenny.zip

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ...Det er store forskjeller ute å går på forskjellige steder i rommet. I alle fall på visse frekvenser. 100hz f.eks er over 20db høyere intill bakveggen der PC'en står, i forhold til sitteplass. :? Det er en drøy meter unna.
    Oj!!!
    Det første du bør gjøre nå er å finne den mest optimale plassering av subben. Og det er IKKE der den står nå, etter det du selv sier.

Sett subben der du selv ønsker å sitte. deretter går du en runde rundt i rommet og måler hvor du får mest trykk når du kjører en (la oss si) 40Hz-tone. Den plasseringen (dersom mulig) er hvor du så skal forsøke å plassere subben. Selvsagt kjedelig dersom dette er akkurat innenfor inngangsdøren... :wink:

Det er åpenbart at "sweet spot" nå ikke harmonerer med plasseringen av subben.

Selv har jeg en omlag 10dB dropp i bassområdet kun en halvmeter bak sweet spot, men det spiller jo ingen rolle, for det er jo ikke der jeg skal sitte! . Ellers er lydbildet svært tilfredsstillende akkurat nå. Selvsagt skal det eksperimenteres videre - man kan jo bli gledelig overrasket dersom det skulle bli enda bedre!

Active Tomtom sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    349
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Anfield
    , veldig viktig for SUB-eiere å IKKE blande inn SUB'ns delefilter på linjenivå.
    Hvorfor det? Er det etter deres mening ubrukelig å splitte på subben og ikke på receiveren?
    Dersom du har koblet til subben på linjenivå, så har du jo allerede delt i forsterkeren. (som regel)

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er fint at det er flere som "observerer" målingene. Her kommer ytterligere korrigeringer, og forbedringer av Front Large :wink:
    Kriteriene står i diagrammet.

Oppsummering: Utstyr som er "feil" :roll: innstilt ødelegger for optimale resultater i signalveien så lenge de er tilkoplet. :wink:

Intermediate Thlian sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    2,018
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som kunne fortelle meg akkurat hvordan dere foretar disse målingene?

Side 49 av 263 FørsteFørste ... 9 19 29 39 45 46 47 48 49 50 51 52 53 59 69 79 89 99 109 119 129 139 149 159 169 179 189 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •