offisiell SVS tråd (NB! teknisk) - Side 48

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 48 av 263 FørsteFørste ... 8 18 28 38 44 45 46 47 48 49 50 51 52 58 68 78 88 98 108 118 128 138 148 158 168 178 188 ... SisteSiste
Viser resultater 941 til 960 av 5259
    Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Så bare at du mistet masse info mellom 20 og 30 hz når du kjørte frontene som large, mens jeg ville trodd du skulle få mer.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dag johnsen
    ...Er det fortsatt noen som mener man blir lurt fordi produsentene oppgir frekvensgang mellom to gitte punkter i +- 3dB?

Da vil jeg gjerne vite om det er fler enn melle og Tiger, håper inderlig ikke det er flere!
    Jeg føler meg ikke lurt i det hele tatt, men stiller spørsmålstegn til SVS' formulering. Lyddemping i egen hjemmekino er et område jeg ønsker å fokusere mer på. Derfor poster jeg mine spørsmål i denne tekniske tråden til SVS.

Litt rart at enkelte blir indignert når noe annet enn "SVS ruler", "SVS er best", "SVS er himmelen" dukker opp i denne tekniske tråden.

Forumet skal være en plattform for å stille spørsmål på en hyggelig måte, og få hyggelige svar tilbake.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja ja,

still gjerne spørsmål vedrørende SVS sin formulering, jeg synes bare det i utgangspunktet ikke er noe å stille spørsmålstegn ved.
    Men vi har sikkert forskjellig erfaringsbakgrunn og oppfatning av ting.

Stå på

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå skjønte jeg det også

Litt treg som vanlig, men leste RoKo sitt innlegg og jeg skjønner hva dere mener.
    Jeg tror det de egentlig prøver å si er at subben leverer 18 hz -3 dB i "nearly any room", men formuleringen er litt "på tryne".

Skulle aldri stått 18-100 hz.

Hvorfor ikke si det til SVS?

Jeg har aldri vurdert at kurven er så lineær, men så har jeg utallige timer bak meg med lange netter og dB målern i hånda.

Så derfor har jeg ikke tenkt så nøye over disse uttalelsene.

Dag :?

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tiger,

grafen til SVS er laget i et perfekt rom, som ikke påvirker grafen.

Dette gjør alle høyttaler produsenter.

Ved å kalle det skrytegraf forteller du mye om din negativitet (og uvitenhet). Kvitt deg med den, den gjør deg intet godt.

Grafen til SVS er først og fremst et uttrykk for hvor dypt subben spiller.
    Jeg må støtte Tiger her Dag. Seas har ett av de beste ekkofrie rom i verden. Det veier noen hundre tonn (om jeg ikke husker helt feil) og står seismisk isolert på stålfjerer. Videre er det en frittstående betongkloss på ca 6x8x10 meter eller noe i den duren. Døra består av en "vanlig" dør og innenfor den en dør på omkring en meter tykkelse. Gulvet består av en nettingmatte spent opp med et rutenett av stålwire. Under dette er det selvsagt steinullkiler lik de som er på vegger og i tak. Inne i romet "hører" du en stillhet som du aldri tidligere har opplevd selv på den aller stilleste natt nede i den aller mørkeste kjeller. Rommet svelger simpelt hen all lydenergi uten praktisk målbar etterklang.

Dette er altså bortimot det ypperste high end ekkofrie rommet som kan oppdrives, MEN det måler ikke pålitelig under 70Hz. Ja så store som bølgelengdene er under 70 Hz er det nesten ikke mulig å måle. Skulle man målt ned til under 20 Hz måtte man brukt 8 meter hver vei bare til dempematerialet.

Alle kurver som er oppgitt fra 50 Hz og nedover er altså skrytekurver enten du liker det eller ikke.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    526
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ærlig talt Dag.Det eneste Tiger satte et spørsmålstegn til var en oppgitt kurve på hjemmesidene,so jo du også tydeligvis er helt enig ikke er representativ for en normal romrespons.
    Det irriterer meg at du av og til i innleggene dine tar en vel arrogant innstilling til andre som er innpå med kommentarer.Vi kan jo muligens ha prøv litt av verdt i årenes løp vi også :wink: [/b]

Intermediate [likerHIFI] sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,732
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er jo tabu å sette tvil om SVS.
    Kan vi ikke like godt tilbe SVS, den store, du som er i det høye?

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Tiger,

grafen til SVS er laget i et perfekt rom, som ikke påvirker grafen.

Dette gjør alle høyttaler produsenter.

Ved å kalle det skrytegraf forteller du mye om din negativitet (og uvitenhet). Kvitt deg med den, den gjør deg intet godt.

Grafen til SVS er først og fremst et uttrykk for hvor dypt subben spiller.
    Jeg må støtte Tiger her Dag. Seas har ett av de beste ekkofrie rom i verden. Det veier noen hundre tonn (om jeg ikke husker helt feil) og står seismisk isolert på stålfjerer. Videre er det en frittstående betongkloss på ca 6x8x10 meter eller noe i den duren. Døra består av en "vanlig" dør og innenfor den en dør på omkring en meter tykkelse. Gulvet består av en nettingmatte spent opp med et rutenett av stålwire. Under dette er det selvsagt steinullkiler lik de som er på vegger og i tak. Inne i romet "hører" du en stillhet som du aldri tidligere har opplevd selv på den aller stilleste natt nede i den aller mørkeste kjeller. Rommet svelger simpelt hen all lydenergi uten praktisk målbar etterklang.

Dette er altså bortimot det ypperste high end ekkofrie rommet som kan oppdrives, MEN det måler ikke pålitelig under 70Hz. Ja så store som bølgelengdene er under 70 Hz er det nesten ikke mulig å måle. Skulle man målt ned til under 20 Hz måtte man brukt 8 meter hver vei bare til dempematerialet.

Alle kurver som er oppgitt fra 50 Hz og nedover er altså skrytekurver enten du liker det eller ikke.
    Mener du at SVS skryter på seg prestanda under 50 hz som de ikke har?

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av [likerHIFI
    ]Det er jo tabu å sette tvil om SVS.
    Kan vi ikke like godt tilbe SVS, den store, du som er i det høye?
    Stønn!

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av melle
    Ærlig talt Dag.Det eneste Tiger satte et spørsmålstegn til var en oppgitt kurve på hjemmesidene,so jo du også tydeligvis er helt enig ikke er representativ for en normal romrespons.
    Det irriterer meg at du av og til i innleggene dine tar en vel arrogant innstilling til andre som er innpå med kommentarer.Vi kan jo muligens ha prøv litt av verdt i årenes løp vi også :wink: [/b]
    Enig Sorry!

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er stolt av min lille baby: SVS 25-31 PC+, men den ser litt "pinglete" ut i forhold til resten. Etter å ha kjørt noen målinger og utsatt "fremmede" for en liten demo, skal den få hvile noen timer før Søndagsfilmen snurrer.

Legger ved noen tekniske resultater fra dagens "dbdrag":
    Grunninnstillinger: Volum justert til Front Large/96db/50Hz/HP

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei Flageborg; du har ikke en litt "grovere" kurve å vise vel?
    Denne er svært vanskelig å tyde noen vei. Man kan jo ikke ha en oppløsning på 20dB, og samtidig ikke ha noen grid å skille med.

Kan du lage en graf som kan settes i sammenheng med det vi andre har lagt ut? Bare sånn for sammenlikningens skyld? Pleeeeaaaase...?

Ser jo ganske jevn ut, men er garantert ikke så...

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan du ikke bare sende meg skjema som du selv bruker? Så skal vi få lagt inn noen tall om ikke så lenge. :wink:

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av flageborg@flageborg.no
    Kan du ikke bare sende meg skjema som du selv bruker? Så skal vi få lagt inn noen tall om ikke så lenge. :wink:
    Her er din graf (med de verdiene du har under grafen du la ut). Vel og merke dersom dette er de avleste verdier (uten korrigeringer):

Jeg sender deg skjemaet på PM...! :wink:

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av melle
    Herre gud for en holdning dere har her. Dersom SVS oppgir en målekurve for frekvensene mellom 20 og 50 Hz er dette bare tøys. De har heller ikke et "perfekt rom" å måle i. Det finnes ikke slike rom. Oppgir de målte verdier som påståes å være uten rompåvirkning er dette skikkelig useriøst om du så er gift med SVS.

Det som er vanlig, og som er langt mer seriøst er å spleise kurver, samt oppgi hva som er simulert og hva som er målt del. For SVS er det en omfattende simmulering som er den mest interessante "målingen".

Det blir en smule patetisk når personangrep er middelet for å forsvare et produkt. SVS blir ikke bedre (eller dårligere) uansett hva jeg eller du sier om hverandre eller om produktet.

Intermediate Thlian sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    2,018
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så amper stemning det blei her da?

Men å diskutere SVS eventuelle uttalelser med folk her på forumet er ganske diffust!
    Vi som har SVS kan ikke stå for eller gi til kjenne uttalelser som SVS kommer med.

SVS måler i sitt rom, vi i våres, test selv - er du ikke fornøyd så selg greia. Men jeg kan stå for det jeg selv hører og føler ifra subben og det er ikke så mye jeg kan sette fingern på

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    La oss bare konkludere med at SVS har vært litt uvørne med sine skriverier, og at vi herved setter en laaaang strek over hele greia.

SVS lager svært bra subber, ikke minst til prisen, men de som alle andre fabrikanter har selvsagt ikke noen som helst kontroll over de variable faktorer som et hvert rom strir med.

La oss fokusere på egenarter ved hver enkelt av SVS' subber - og kanskje vi lærer noe mer om hvordan vi kan få dem til å låte enda bedre! :wink:

Intermediate John P. sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,753
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg forsøker å laste ned sinustoner etc. fra http://www.snapbug.ws/sinewaves/ men det ser temmelig dødt ut.

Noen andre steder jeg kan finne sånt? Har lastet ned det som er i flageborg's signatur.

Forøvrig oppdaget jeg ikke helt hva dere andre snakker om når det gjelder SVS før i går kveld. Har nemlig brukt lang tid på å finne optimal plassering i stua, og har ikke hatt så mye tid til å se film.

Men i går satte jeg på Matrix - Revolutions.

:shock:

skjønte jeg endelig hva dere snakker om!

-Nå skal det sies at jeg ikke har noen særlig erfaring med suber fra før - men at en betongblokk-leilighet kunne settes i bevegelse, hadde jeg vel ikke ventet meg!
    Det var ihvertfall sånn det føltes. Og da hadde jeg suben på 'klokka ni', og på 0dB på receiveren. Og et behagelig lyttenivå på tale etc. i de stillere passasjene. Tok frem Radioshacken, og hadde "bare" rundt 95dB her og der på de verste utblåsningene, men det var nok for meg!

Prøv forresten det avsnittet hvor maskinen snakker til Neo, mot slutten av filmen. Det buldrer godt!

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe - lenken har nok litt mye info. Prøv denne:
    http://www.snapbug.ws/sinewaves

Lykke til!

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her kommer noen målinger av min lille venn, SVS 25-31PC+ :wink:

Side 48 av 263 FørsteFørste ... 8 18 28 38 44 45 46 47 48 49 50 51 52 58 68 78 88 98 108 118 128 138 148 158 168 178 188 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •