offisiell SVS tråd (NB! teknisk) - Side 47

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 47 av 263 FørsteFørste ... 7 17 27 37 43 44 45 46 47 48 49 50 51 57 67 77 87 97 107 117 127 137 147 157 167 177 187 ... SisteSiste
Viser resultater 921 til 940 av 5259
    Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    I følge en subwoofer test jeg leste en gang så skal Johnny Cash komme under 80hz en gang i blant.

Active Messel sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    317
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter at jeg fikk Radio Shacken i posten i dag har jeg testa min forholdsvis nye PB10. Må vel nevne at jeg er temmelig grønn på dette med frekvenser, hz og db, men jeg har da fått tatt noen målinger. Jeg vil gjerne sende en stor takk til RoKo for Excel-arket han har lagd for frekvenskurvene, samt svar han har gitt meg på en haug dumme spørsmål.

Etter å ha kjørt sinus både opp og ned igjen i mente i flere timer er jeg fremdeles like klok Og den frekvenskurven ligner mer på Andesfjellene enn Himmelbjerget for å si det sånn.

Så etter en god stund på den måten ble jeg ganske lei, og bestemte meg for å prøve Darla scenen alle snakker som. Her får får jeg omtrent samme resultat resultat som Lassesen, som har samme sub som meg. Kanskje en db eller to til før den ikke vil noe mer. Det er målt med digital Radio Shack fra Lytteposisjon, ca tre meter unna.

Det som jeg stusser på, er at jeg klarer samme scene en god del høyere med subben avslått, bare med bruk fronthøyttalere?? Det er to DC-12 som har tålt tidens tann godt. De har vært med på mye rart på sine snart 15 år, men gir meg fremdeles stor glede i hjemmekinoen.

At jeg kan spille høyere uten subben, bekymrer meg egentlig ikke. Dette er volum langt over hva jeg bruker til normal fimvisning uansett. Jeg lurer vel egentlig mer på om dette er naturlig, eller om jeg har mye å gå når det gjelder oppsett og plassering etc. Subben går dypt, og henter frem det lille ekstra der nede. Det er vel det jeg egentlig er på jakt etter også.

Inntill videre får jeg bare teste mer med plassering, crossover og hele den regla der. Satser på å få tynt litt mere db ut av denne lille tassen etter hvert

PS! Har du tips eller gode råd så er det greit å komme med dem nå :wink:

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei,

det er ikke rart om frontene dine klarer høyere nivå, de går sikkert så dypt som 32 hz, der hvor Darla scenen er som værst.

Og de slipper å gjengi noe særlig trykk mellom 30 og 18 hz, hvor PB10 flytter masse luft på samme scenen.

Men som du sier så blir opplevelsen en helt annen med subben, nettop pga frekvensgangen som går "uendelig" dypt i forhold til selv STORE fronthøyttalere.

PB 10 begrenser seg både pga manglende forsterkerkraft og membranflate, men som du også sier så er 105 dB nok for de fleste.

Vanskelig å gi gode råd uten å være hjemme hos deg, men ikke vær redd for å flytte subben rundt å teste forskjellige plasseringer, både foran og bak i rommet.

Og ofte kan det lønne seg å sette frontene som small og kjøre crossover et sted mellom 40 og 100 hz.

Lykke til

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    PB10 er ikke den riktige subben hvis man ønsker å være værst i db drag, eller ønsker å spille opp en middels gymsal.

Den henvender seg nok mere til de som bor i en leilighet, eller av andre grunner ikke ønsker å spille til malingen faller ned av veggene. Jeg har bestemt meg for å leve med min inntil jeg flytter i eget hus, eller inntil de kommer med en ny modell som frister meg over evne PB10 har ingen problemer med å skape trykk på de 25m2 med stue jeg har nå.

Jeg har spilt så høyt med den at limiteren slo inn, men det var da ved et volum som ikke jeg, og heller ikke mine naboer ville kunne holde ut over lengre tid. Men i et lite sekund fikk det meg selvfølgelig til å tenke at jeg heller skulle ha kjøpt en 25-31PC+

Jeg har dog lest på en del forum at elementet i PB10 baserer seg på viten de fikk under utviklingen av Ultra elementet, og at den derfor skal være mere musikalsk enn i og + subbene. Om det er ønsketekning eller fakta aner ikke jeg.

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter oppfordring fra moderator roffe har jeg nå målt med og uten underlag under steinblokka:

Analog RadioShack målt (C weighted, Slow)
    Turkis = Med steinplate - uten underlag
    Blå = Med steinplate - med underlag (1 cm, type materiale "sitteplate")

Tja - taper litt her, øker litt der. Ikke mye å snakke om, egentlig. Dippen på 100Hz minker litt, så underlaget får bli - enn så lenge.

Neste graf viser hva som skjer når jeg gir subben 4dB mer på forsterkeren. Da ser man at dippen på 100Hz minker kraftig, samtidig som resten av kurven holder seg ganske i tråd med resten (altså +4dB). Jeg har derfor nå lagt meg 2dB over mitt utgangspunkt (turkis linje). Tror dette er nok. Da høres det i alle fall bra ut, selv om individuell justering nok må til avhengig av hva man hører på.
    Turkis = Med steinplate - med underlag
    Hvit = Med steinplate - med underlag + 4dB på forsterkers subutgang.

Neste ut er en graf som viser hva som skjer når porter blokkes, og subsonic filter justeres tilsvarende (etter manualen):
    (nå er kurven nødvendigvis justert ned til 10Hz)

Turkis = 20Hz (Standard) (målt kun ned til 12Hz)
    Blå = 16Hz (1 port blokkert)
    Lilla = 12Hz (2 porter blokkert)
    Ingen annen justering er gjort på sub eller forsterker.

Blå linje viser at dersom jeg her nå evt. slenger på 3dB på utgangen samt får justert ned den kraftige toppen på 16Hz, så skal denne kunne gå jevnt og dyyyypt ned til 11Hz. Teoretisk da... Dippen ved 22Hz blir dessverre mer merkbar...

Lilla linje viser at dette blir vanskelig å justere seg inn på. Subben sliter med voldsomme pusteproblemer og bånner ganske raskt (ikke spesielt merkelig, når man ser at den har et ENORMT trykk ved 11Hz). Legger jeg på 7dB på forsterkerens subutgang, retter jeg opp det meste, men dippen ved 22Hz er enda mer åpenbar, samtidig som elementet kommer til å banke subbens bånnplate med omlag 100dB på 11Hz...!!! Det sier seg selv at dette ikke kommer til å låte pent... hehe...

Konklusjon er at jeg enn så lenge velger å ha den innstilt på standard 20Hz (med tillegg av de 2dB i forrige graf), samt vurderer blokke én port og samtidig sette subsonic til 16Hz - når BFD omsider kommer i hus).

Jeg skal dog teste standard 20Hz mot en justering av subsonic-filteret til 25Hz. Kan gi en pekepinn på ett eller annet, gudene vet hva. Moro er det læll...

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nyttig å lese dine poster om dette.

Har du vurdert en equalizer? Hvilket program benytter du for målingene?

Active Messel sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    317
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg jobber litt med min kurve jeg også, men er jo helt på viddene når det gjelder sånt. Som sagt tidligere, har jeg fått en del hjelp av RoKo. Jeg bruker samme Excel-ark som han har laget, og får fremdeles litt for mye topper og bunner her og der.

Jeg måler fra sitteposisjon, midt imellom de to sitteplassene jeg har.

Hvit linje er med frontene som large
    Gul linje er med frontene som small
    Crossover 80 på begge målingene

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser ut som frontene dine utfaser subben når de står på large, har du prøvd å vende fasen på subben?

Active Messel sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    317
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dag johnsen
    Ser ut som frontene dine utfaser subben når de står på large, har du prøvd å vende fasen på subben?
    Hvordan ser du det ut ifra grafen? Teach me, please

Og ja, jeg har prøvd å vende fasen. Grafen over er med fasen i 0. Med fasen i 180 får jeg ganske likt resultat, bare med en kjempedupp på rundt 60hz. Men det var med frontene som small, har ikke eksprimentert så mye med fasen når jeg har frontene som large.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Synes alle de postinger som er gjort her i denne tråden ikke er i nærheten av skrytegrafen til SVS ( http://www.svsubwoofers.com/subs_pb10_isd_response.htm ).

+/- 3 dB 18 Hz-100 Hz or better in nearly any room

Intermediate eXa sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hehe de har sikkert målt ute eller no, der det ikke blir påvirket så mye av rommet!

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tiger,

grafen til SVS er laget i et perfekt rom, som ikke påvirker grafen.

Dette gjør alle høyttaler produsenter.

Ved å kalle det skrytegraf forteller du mye om din negativitet (og uvitenhet). Kvitt deg med den, den gjør deg intet godt.

Grafen til SVS er først og fremst et uttrykk for hvor dypt subben spiller.

Mål i din egen stue og det er veldig annerledes.

Dag

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dag johnsen
    Tiger, grafen til SVS er laget i et perfekt rom, som ikke påvirker grafen. Dette gjør alle høyttaler produsenter.

Ved å kalle det skrytegraf forteller du mye om din negativitet (og uvitenhet). Kvitt deg med den, den gjør deg intet godt.

Grafen til SVS er først og fremst et uttrykk for hvor dypt subben spiller. Mål i din egen stue og det er veldig annerledes. Dag
    ? Han skrev jo vitterlig: "+/- 3 dB 18 Hz-100 Hz or better in nearly any room"

Skulle ikke dette bety at man burde oppleve nettopp dette i nesten alle rom...? Selvsagt ikke sannsynlig, men det er tydeligvis det SVS skriver selv.

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "+/- 3 dB 18 Hz-100 Hz or better in nearly any room"
    kan jo være at han siktet til -3db 18hz, og det ser det jo ut til at de fleste svs`ene klarer med glans!

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    526
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror også de refererer til nedre frekvens her,men det er jo misvisende slik det står.Ser forresten at det er ganske mange i denne tråden som trenger en Behringer FD :wink:

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fascinerende hvordan ting kan bli tolket. 8)

RE Dag.
    Jeg er ikke negativ til SVS, og vurderer å kjøpe en SVS selv. Poenget mitt er at SVS selv sier at sub'en (PB10-ISD) skal klare å holde seg innen for pluss/minus 3dB i hele frekvensområdet fra 18Hz og opp til 100Hz i nesten ethvert rom.

Det må jo være lov å stille spørsmål ved den uttalelsen når man ser hva SVS sier og hva brukerne her på forumet måler.

Har ingenting med negativitet å gjøre, snarere sunn skepsis og behovet for å være reflektert. 8)

RE RoKo.
    Jepp. Du forsto det.

RE eXa.
    Nix. SVS snakkker om hele frekvensspekteret fra 18Hz og opp til 100Hz.

RE melle.
    Mulig SVS mener noe annet, men jeg trodde poenget var å ha mest mulig jevn SPL gjennom de frekvensene sub'en skal gjengi uten for store fluktajoner. Ser SVS selv anbefaler, og selger, EQ. Det skulle kanskje indikere noe. Kanskje "skrytegrafen" til SVS er slik sub'ene presterer med EQ?

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    526
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er helt enig med deg Tiger.Vil se den som har en slik kurve hjemme uten eq(eller et meget godt dempet rom)

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    må si at jeg er ganske overasket over hvor mye dipper og topper det egentlig er. ikke at jeg trodde det kom til å være som svs sier, men heller ikke så mye himalaya som de fleste har!

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eXa
    må si at jeg er ganske overasket over hvor mye dipper og topper det egentlig er. ikke at jeg trodde det kom til å være som svs sier, men heller ikke så mye himalaya som de fleste har!
    Nja - overrasket er jeg ikke. Mange målinger/grafer ute på nettet, uansett merke og modell, viser slike svingninger. Det er da BFD kommer godt til nytte. Om det LÅTER bedre etter en slik nitidig justering, se det vet jeg jo ikke. Men man må jo anta at en jevnere kurve - med en deretter individuell justering via ens egne ører senere - er å foretrekke.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror dere virkelig noen høytalerprodusent innbiller seg at folk vil få lineær frekvensgang i rommet sitt???

Og spesielt under 100 hz???

Da er der faktisk ganske virkelighetsfjerne folkens.

Hos meg har jeg en topp på 40 hz med ca +9 dB, men det gjelder alt jeg setter inn av subber og høyttalere, og jeg angriper ikke Infinity eller Dali eller Usher eller JMlab eller SVS eller Audio Pro av den grunn selv om alle oppgir en frekvensgang +-3 dB opp til 20000 hz (eller mer) for fronter og fra 140 hz og nedover for subber.

Dette er ment som informasjon om hvor stort registeret er, med fokus på hvor høyt diskanten strekker seg og hvor dyp bass-extention høyttalerne/subbene har.

Blir bare oppgitt jeg hvis dere tror vanlige rom gir noe i nærheten av lineær frekvensgang, SPESIELT UNDER 150 HZ!

Er det fortsatt noen som mener man blir lurt fordi produsentene oppgir frekvensgang mellom to gitte punkter i +- 3dB?

Da vil jeg gjerne vite om det er fler enn melle og Tiger, håper inderlig ikke det er flere!

Side 47 av 263 FørsteFørste ... 7 17 27 37 43 44 45 46 47 48 49 50 51 57 67 77 87 97 107 117 127 137 147 157 167 177 187 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •