offisiell SVS tråd (NB! teknisk) - Side 46

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 46 av 263 FørsteFørste ... 6 16 26 36 42 43 44 45 46 47 48 49 50 56 66 76 86 96 106 116 126 136 146 156 166 176 186 ... SisteSiste
Viser resultater 901 til 920 av 5259
    Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av dag johnsen
    Nå har jeg begynt å dele subben på 80 hz selv på musikk, vanvittig bra! Kjører Kappaene som small :?
    Ja, jeg har faktisk kommet frem at mitt eget anlegg kjører aller best på 150Hz, men dette skyldes den enorme dippen jeg fikk ved crossover på 60 og 100Hz. Dippen er ikke helt borte, men kraftig redusert.

Har, etter innkjøring og balansering, ingen grunn til å gå lengre ned. Det man skal være klar over er at man i enkelte rom kan risikere å få en veldig ujevn frekvenskurve dersom crossover er lav (les 60/80Hz). Dette fordi elementene til sub og front må jobbe mye mer sammen, hvilket de ofte ikke klarer på en overbevisende måte, grunnet rommets evne til å fucke opp lydbølgenes (sam)gang i rommet. Derfor får man ganske store utslag i kurven, hvilket for min del løste seg eminent ved å sette crossover til 150Hz.

Dersom du ser tilbake i denne tråden får du et grafisk greit inntrykk av hva som egentlig skjer med samspillet sub/front ved de forskjellige delefrekvensene (crossover) for mitt oppsett.

Og ja - Grace Jones er ei mesterinne på bredt lydbilde. Hørte også på henne i går :wink:

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har selv forsøkt litt med deling på 80hz i stedet for 60. Og det får gøyfaktoren til å gå rett i taket. Men jeg synes det blir loudness aktig slitsomt over tid. Men til RnB er 80hz kult.

Lekte litt med Matrix Revolutions i går, en del scener med trykkende bass. Feks i starten inne på nattklubben, den laver overtrykk i hele rommet. En til er mot slutten når Neo snakker med "Maskinsjefen". Det første ordet han sier: "Speak!", slår i brystkassa.

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det spørs om du her ikke har et visst problem med balansen mellom sub og front. Det skal vel helst ikke gi slike utslag.

Dette med loudness har jeg ikke erfart selv. Det er kun de lavere frekvenser som rister hele huset i filler, men selv disse hører jeg lite av med ørene. Området over (25-60Hz) er flott og stramt, og ja; svært godt definert. Med andre ord er filmer svæææært virkningsfulle, men ikke slitsomt å høre på i det hele tatt!

Jeg levde i den tro at jeg hadde et rom der det ikke fantes ting som kunne dette ned. Men se der; der hadde jeg feil gitt! Det lå noen minidiscer som jeg ikke så oppå en hylle. De ligger ikke der lenger... :P

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er godt mulig, jeg har ikke lydtrykks måler så jeg kan ikke få det målt opp. Også den gamle Kappa subben delte jeg av ved 60hz av samme grunn. Jeg synes også at det blir mulig å retningsbestemme subben i musikk når jeg deler den ved 80hz, ved 60 skal jeg komme 20cm fra den før jeg kan høre den spille.

Med film blir det hele annerledes, jeg tror det er mye fordi vi da bruker 90% (om jeg ikke husker helt feil) av hjernekapasiteten til å tolke bildet, og kun de resterende 10 på lyden.

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Manic Miner
    ...Jeg synes også at det blir mulig å retningsbestemme subben i musikk når jeg deler den ved 80hz, ved 60 skal jeg komme 20cm fra den før jeg kan høre den spille.
    Det er vel bare å koble fra fronthøyttalerne når du tester. Dersom du hører greit hvor subben står, ja da vil den vel innvirke i så måte...

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den eneste testen jeg gjør er å lytte til musikk, alt annet blir for mye arbeide

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ookami
    Fant "Dyp-bass" MP3 sammlinga mi i går.....Har nå sendt en av "melodiene" til evaluering hos en SVS eier, vi får se om det var noe... Tror jeg er bassoholiker, en understimulert sådan, er nesten ikke så nøye hva det er,bare det sparker schjikkelig! :twisted:
    Har lagt fila på denne linken: http://www.flageborg.no/AVForum/Bass..._Muzik_305.mp3

Eller følg linken under. Har desverre ikke godt nok analyseutstyr, men med litt fikling på EQ virker det som "bassen" ligger rundt 30-40Hz, muligens litt høyere. Noen her på forumet som kan ta en "måling" og melde tilbake??? Venter på svar. :wink:

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RoKo
    Nå har jeg sjekket noe som jeg lurte på tidligere i denne tråden; har en tung steinplate under subben noen innvirkning for frekvensgangen på en sub (PC-Ultra)?

Svaret er: fint lite.

Nedenfor finner dere en graf som viser forskjellen mellom to målinger. Det skal legges til at steinplata er 38x50 cm, 10 cm høy (!) og veier anslagsvis rundt 50 kg. Gulvet er parkett. Sub plassert i hjørne.

Analog RadioShack målt (C weighted, Slow)
    Jeg MÅ bare kommentere dette litt. Jeg skal ikke forsøke å motbevise at det ikke er forskjell, for det kan jeg jo ikke uten å gjøre målinger på ditt oppsett. Men dine målinger er heller ikke noe bevis på at det ikke er hørbar forskjell.

Det du måler er kun en frekvens/total SPL-respons. Det sier ingenting om gjengivelse av transienter eller om noe av frekvensene gjengis med forvrengning etc. Det jeg mener er at RadioShack ikke kan måle hvor god transientresponsen er, og heller ikke om det oppstår effekter som en følge av at rommet settes i svingninger sammen med basskassen.

En av de viktigste egenskapene ved god bassgjengivelse er nettopp god transientrespons, og det kan man altså ikke måle med RadioShack SPL-måler.

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    ...Jeg MÅ bare kommentere dette litt. Jeg skal ikke forsøke å motbevise at det ikke er forskjell, for det kan jeg jo ikke uten å gjøre målinger på ditt oppsett. Men dine målinger er heller ikke noe bevis på at det ikke er hørbar forskjell....
    Nei, og det er dette jeg skal sjekke nærmere ut i helgen. Faktiske lytteprøver er alltid det som gir deg det endelige inntrykket. På lik linje med signalkabler, høyttalerkabler og andre komponenter i anlegget...

Meget bra at du poengterer dette - det er utvilsomt flre som trenger slike påminnelser.

Ei heller er en jevn frekvenskurve det du alltid er ute etter. Det er jo ikke alle som lager det materialet du hører på som er like flinke til å justere lydbildet før det havner på CD/DVD.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En liten ting til rundt dette med stein/betongblokk under subwooferen: Steinblokken alene er ikke nok til å isolere lyden fra å nå underlaget. De som rapporterer gode resultater med betongheller etc. har også et lag med vibrasjondempende materiale (f.eks. sitteunderlag, tykk skumgummi etc) mellom steinblokken og gulvet. Det tror jeg er en vesentlig suksessfaktor for at dette skal virke.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis frekvenskurven fortalte hele sannheten om hvordan en høytaler lød hadde det nok vært en rimelig enkel jobb å være høytalerkonstruktør

Dempeføtter kan jeg av personlig erfaring si fungerer. Denne her er min foretrukne pga fleksibilitet og mulighet for tweaking.

http://www.jjaz.dk/

Så hvis ikke de allerede har en distributør i Norge burde noen få ut fingeren

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    En liten ting til rundt dette med stein/betongblokk under subwooferen: Steinblokken alene er ikke nok til å isolere lyden fra å nå underlaget. De som rapporterer gode resultater med betongheller etc. har også et lag med vibrasjondempende materiale (f.eks. sitteunderlag, tykk skumgummi etc) mellom steinblokken og gulvet. Det tror jeg er en vesentlig suksessfaktor for at dette skal virke.
    Jajaja - da er det bare å måle igjen. Uten, med steinplate, og steinplate med underlag....

Ny graf + personlig lydopplevelse kommer i løpet av helgen! :wink:

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kom akkurat på at jeg også har forsøkt noe annet ttil dempning. la en gang min Cerwin Vega LX12 på 2 store dunputer. Og det hjalp mye, dvs, den ble i det aller minste anvendelig til film, knapt nok

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RoKo
    Nå har jeg begynt å dele subben på 80 hz selv på musikk, vanvittig bra! Kjører Kappaene som small :?
    Ja, jeg har faktisk kommet frem at mitt eget anlegg kjører aller best på 150Hz, men dette skyldes den enorme dippen jeg fikk ved crossover på 60 og 100Hz. Dippen er ikke helt borte, men kraftig redusert.

Har, etter innkjøring og balansering, ingen grunn til å gå lengre ned. Det man skal være klar over er at man i enkelte rom kan risikere å få en veldig ujevn frekvenskurve dersom crossover er lav (les 60/80Hz). Dette fordi elementene til sub og front må jobbe mye mer sammen, hvilket de ofte ikke klarer på en overbevisende måte, grunnet rommets evne til å fucke opp lydbølgenes (sam)gang i rommet. Derfor får man ganske store utslag i kurven, hvilket for min del løste seg eminent ved å sette crossover til 150Hz.

Dersom du ser tilbake i denne tråden får du et grafisk greit inntrykk av hva som egentlig skjer med samspillet sub/front ved de forskjellige delefrekvensene (crossover) for mitt oppsett.

Og ja - Grace Jones er ei mesterinne på bredt lydbilde. Hørte også på henne i går :wink:
    Betyr det at frontene dine spiller kun 150-20.000 hz? (ikke det at det er bare bare :? )

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ...Betyr det at frontene dine spiller kun 150-20.000 hz? (ikke det at det er bare bare :? )
    Ikke helt, men i prinsippet. Crossover gir jo ikke et absolutt brytningspunkt, men ja. Og lyden er jeg storfornøyd med. Jeg var sterkt i tvil om hvordan dette vill ehøres ut, men tenkte som så at dersom 100Hz-dippen også forsvant, var det en test verd. Og det var på denne crossoververdien at hele kurven begynte å bli mye mer stabil.

Jeg har forsøkt alle tre verdiene (60, 100 og 150), og det er utrolig nok 150 som høres best ut også.

Uansett synes jeg PSBene spiller bra og rimelig dypt for seg selv.

Intermediate John P. sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,753
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm... Mulig det var "hørselsbedrag", men da jeg delte ved 100 eller 80 Hz, mente jeg at jeg kunne merke at deler av dyype mannstemmer kom fra suben. F.eks. stemmen til fyren som annonserer at Findus fiskegrateng er like god etter 25 år i fryser'n - - eller hvordan det nå var...

Kan jo være at høyttalerene mine er kraftigere(eventuellt har en topp) i de nedre delene av der en dyp mannstemme går, og at det derfor kunne høres ut som den fikk litt "hjelp" fra suben, selv om det ikke var tilfelle(?).

Kan det være mulig at mannstemmer går så dypt(eller at det 'smitter av' nedover), eller er det en loudness faktor i reklamene f.eks. som gjør det?

(Grunnen til at jeg nevner TV så mye er egentelig at TVen står på nesten døgnet rundt her, og anlegget står på mens TVen står på. Ingen god benchmark på hvordan anlegget låter på sitt beste selvsagt, men det er TV lyd jeg hører hele tida, så det er lettere å legge merke til ting)

Deler nå på 60Hz, og det er umulig å høre/merke hvor suben står - man kan faktisk sverge at de små frontene går dyyyypt med punch, noe de jo ikke gjør - med andre ord veldig bra integrering. Synes det virker som det funker bra på det meste her. Syntes vel også at jeg fikk litt "loudness faktor" ved 80 og 100 Hz. Kan jo være avhengig av så mangt - hvilke andre høyttalere man har, hvilke preferanser man har for lyd, hvordan rommet spiller med...dagsform...

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    frekvensområde
    tale sang
    voksen mann 80-240 Hz opp til 700 Hz
    voksen kvinne 140-500 Hz opp til 1100 Hz

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av John P.
    Hmm... Mulig det var "hørselsbedrag", men da jeg delte ved 100 eller 80 Hz, mente jeg at jeg kunne merke at deler av dyype mannstemmer kom fra suben. F.eks. stemmen til fyren som annonserer at Findus fiskegrateng er like god etter 25 år i fryser'n - - eller hvordan det nå var...
    Jeg prøvde selv å kjøre 100Hz sinus ut på høyttalerne og prøvde deretter å treffe tonen med stemmen. Det gikk forbausende greit. 90Hz også, men under det ble det verre... Men her er det vel en del individuelle forskjeller.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    200
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    voksen kvinne 140-500 Hz opp til 1100 Hz
    Tja, mener å ha hørt at Maria Carey synger 7 oktaver og 1 oktav er vel dobling av antall Hz? Da er vi fort oppe i 13 kHz (Hvis ho starter på rundt 100Hz) :shock:

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mener å huske at godt, gammelt telefonfrekvensområde for tale var 300 til 3000 Hz. Tror nok derfor at stemmer går betydelig høyere enn h.h.v. 700 og 1100 Hz.

Side 46 av 263 FørsteFørste ... 6 16 26 36 42 43 44 45 46 47 48 49 50 56 66 76 86 96 106 116 126 136 146 156 166 176 186 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •