offisiell SVS tråd (NB! teknisk) - Side 45

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 45 av 263 FørsteFørste ... 5 15 25 35 41 42 43 44 45 46 47 48 49 55 65 75 85 95 105 115 125 135 145 155 165 175 185 ... SisteSiste
Viser resultater 881 til 900 av 5259
    Newcomer Adyton sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av ultra81
    Ser ut som om det blir en SVS på meg og, når eg får ny plass å bu... Så mange kan vel ikkje ta feil angående SVS sin suverenitet angående film bruk. Eller? :?

Er begynt å bli rimelig lei av blåselydene i portene i yamaha sub`ene, har bare en igjen...
    Blåselyd er et ord mindre å bry seg om når du har fått en SVS i hus - du får helt andre problemer å hanskes med :twisted: (Kanskje du kan få en demo hos et medlem nær deg?? Passerer du Voss, er du velkommen innom meg.. )

Active Messel sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    317
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har bestillt meg en Radio Shack fra AVshop for å gå litt mer vitenskapelig til verks med innstillingen av PB10. Hvor får jeg tak i disse tonene (20, 40 60hz osv.) dere bruker til frekvensmålingen? Ser for meg at jeg skulle hatt noen sånne på en CD som enkeltspor da vel? Jeg har DVE, men så langt jeg vet har ikke den akkurat det jeg trenger til dette formålet?

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her: http://www.snapbug.ws/sinewaves/

Husk å ikke spille av høyere nivå enn 70-75dB. De har gutta på SVS sagt.

"..maks 75dB i noen få sekunder..."

Intermediate Thlian sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    2,018
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Messel
    Har bestillt meg en Radio Shack fra AVshop for å gå litt mer vitenskapelig til verks med innstillingen av PB10. Hvor får jeg tak i disse tonene (20, 40 60hz osv.) dere bruker til frekvensmålingen? Ser for meg at jeg skulle hatt noen sånne på en CD som enkeltspor da vel? Jeg har DVE, men så langt jeg vet har ikke den akkurat det jeg trenger til dette formålet?
    Sjekk signaturfeltet til Flageborg, der ligger det en liten link med diverse test-toner pluss ei god låt

Eller du kan klikke på linken her:

http://www.flageborg.no/AVForum/

Active Messel sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    317
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RoKo
    Her: http://www.snapbug.ws/sinewaves/

Husk å ikke spille av høyere nivå enn 70-75dB. De har gutta på SVS sagt.

"..maks 75dB i noen få sekunder..."

Takk for linken. Den har jeg faktisk vært inne på før en gang. Så hvilke toner trenger jeg? Fra? Til? Og hvor store intervaller måler du i? Og kan jeg bruke mp3, eller må de konverteres til noe annet før jeg starter?

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ta en titt på mine grafer. Disse er vel akkurat hva du trenger for å komme i gang.

Jeg kan gjerne sende deg en ferdig brent CD i morgen - dersom du ønsker. Send meg en PM.

Dersom du også ønsker noen sweep så legger jeg på disse før jeg brenner. Jeg har lastet ned alle....

Active Messel sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    317
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ta en titt på mine grafer. Disse er vel akkurat hva du trenger for å komme i gang.

Jeg kan gjerne sende deg en ferdig brent CD i morgen - dersom du ønsker. Send meg en PM.

Dersom du også ønsker noen sweep så legger jeg på disse før jeg brenner. Jeg har lastet ned alle....
    Takk for tilbudet, men det er da fort gjort å laste dem ned. Jeg har lastet ned de samme som du bruker i dine grafer (forutsatt at du bruker kun de som står i grafen da?), samt de to laveste sweepene. Men er det bra nok å brenne dem rett på CD som mp3 da eller?

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, dersom spilleren tar mp3 så er vel det helt i orden. Like greit er det jo å brenne dem på PCen med autokonvertering til cd-format. Man vet jo aldri om nivået er det samme i spillerens egen konvertering...

Og ja - det holder med de som er gjengitt i grafen.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hallo!

Ville bare stikke innom for og si at min 20-39 er i hus.
    Har hatt den i over en uke nå og må si at jeg er mer enn fornøyd.

Takk til trådstarter for tipset. Endte nesten opp med en Sony vet du :wink:

Så nå står det en ferdig rigga nord for Sinsen og.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kult!

er det en PC+?

Hvor er nord for Sinsenkrysset? Karasjok?

Dag

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er en PC+ ja.

Ikke riktig karasjok, mer midt på- Namdalen.

Må slutte nå. Blitt kvalm!

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har jeg sjekket noe som jeg lurte på tidligere i denne tråden; har en tung steinplate under subben noen innvirkning for frekvensgangen på en sub (PC-Ultra)?

Svaret er: fint lite.

Nedenfor finner dere en graf som viser forskjellen mellom to målinger. Det skal legges til at steinplata er 38x50 cm, 10 cm høy (!) og veier anslagsvis rundt 50 kg. Gulvet er parkett. Sub plassert i hjørne.

Analog RadioShack målt (C weighted, Slow)
    Turkis = Uten steinplate (blokk...)
    Blå = Med steinplate

Det er litt mer å hente mellom 40 og 45Hz, men jeg får også en dipp på 100Hz (der jeg strever med å få den bort) samt en utjevning på 143-160Hz.

Med andre ord; ingen nevneverdig grunn til å fylle opp huset med stein 8)

Jaja - da slipper jeg å lure på dette noe mer... hehe... :wink:

Intermediate Dan sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    748
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med tanke på eventuelle naboer er det kanskje en fordel å ha en tung blokk under.

Har du lyttet til musikk, med og uten blokk og funnet noe forskjell sånn?

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Dan
    Med tanke på eventuelle naboer er det kanskje en fordel å ha en tung blokk under.
    Nei - så langt har det (dessverre) blitt håndball i kveld. Men i løpet av helgen skal det vel bli testet litt av hvert. Skal også flytte subben litt hit og dit. VET det er mye mer å hente på plasseringen, selv om den spiller rålekkert nå. Integrerer seg eksemplarisk med musikken. Gir mer volum, uten at lydbildet blir spesielt forsterket før vi snakker om under omlag 25Hz. Spiller faktisk med mer troverdighet i området 20-40Hz enn frontene alene.

Naboer er intet problem - har enebolig

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Dan
    Nei - så langt har det (dessverre) blitt håndball i kveld. Men i løpet av helgen skal det vel bli testet litt av hvert. Skal også flytte subben litt hit og dit. VET det er mye mer å hente på plasseringen, selv om den spiller rålekkert nå. Integrerer seg eksemplarisk med musikken. Gir mer volum, uten at lydbildet blir spesielt forsterket før vi snakker om under omlag 25Hz. Spiller faktisk med mer troverdighet i området 20-40Hz enn frontene alene.

Naboer er intet problem - har enebolig
    Jeg opplever det samme med ultraen min i stua, mer troverdig bass enn frontene!

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dag johnsen
    Jeg opplever det samme med ultraen min i stua, mer troverdig bass enn frontene!
    Jeg synes det bare er HERLIG når jeg kan si at det IKKE trykker i bassen på ordinær musikk. Dette fordi musikk vanligvis ikke leverer så mye nedenfor 30-40Hz - egentlig. Dette oppdager du fort når musikken VIRKELIG har signaler nedenfor dette. Og der er også overgangen til subben sømløs. Enkelte ganger gir frontene mer enn front+sub grunnet crossover). Isolert sett kan lyden da være mektigere, men ikke like veldefinert og balansert. Subben leverer også ofte dype signaler som ikke høres, men som beviselig fyller rommet med klang og romfølelse - noe som er med på å gjøre musikken luftigere. Dette løfter også lyse elementer frem i lydbildet.

Jeg er (nesten) alltid mer interessert i balansert kvalitetslyd enn masse bass. Vel og merke dersom det da ikke skal være mye bass der. Det merker du uansett på de ordinære høyttalerne.

Forsøk gjerne med noe orgelmusikk. Noe som er verdt å forsøke seg på er musikk i DTS-format, altså 5.1 (eller noen få ganger 6.1). Jeg har nå omlag 40-50 CDer i dette formatet + noen SACD, og selvsagt er ikke alle disse like bra. Enkelte er faktisk ganske så elendige... :?

Men; for å teste ut det ovenstående - prøv gjerne DVD eller DTS-CDene til Ambra (du får dem både med- og uten video). Her er det dynamikk så det holder. Ekstremt spennende lydbilde og ikke minst utrolig rent (om enn ikke alltid like interessant/spennende musikk for alle).

Dersom noen finner det interessant kan jeg alltids lage en liten oversikt over hvordan de enkelte DVD-Audio/SACD/DTS-platene er i kvalitet. Eksempelvis er Fleetwood Macs Rumours en svært bra produksjon i dette formatet. Og ikke minst Eagles' Hell Freezes Over.

Intermediate Dan sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    748
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dersom noen finner det interessant kan jeg alltids lage en liten oversikt over hvordan de enkelte DVD-Audio/SACD/DTS-platene er i kvalitet.
    Interessant. Gjør gjerne det.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat RoKo:"Jeg synes det bare er HERLIG når jeg kan si at det IKKE trykker i bassen på ordinær musikk."

Helt enig at det ikke skal trykke når det ikke skal trykke Her ser jeg store fordeler med PEQ.

Sitat RoKo:"Subben leverer også ofte dype signaler som ikke høres, men som beviselig fyller rommet med klang og romfølelse - noe som er med på å gjøre musikken luftigere. Dette løfter også lyse elementer frem i lydbildet. "

Kunne ikke sagt det bedre!
    Folk aner ikke hva de går glipp av, fordi de faktisk aldri har hørt det.
    Derfor blir folk som får en SVS i posten så sjokkert og positivt overasket.

I går kveld dro jeg på med Grace Jones "Slave to the Rythm" og har aldri opplevd det på den måten før

Nå har jeg begynt å dele subben på 80 hz selv på musikk, vanvittig bra!
    Kjører Kappaene som small :?

Newcomer Adyton sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dag johnsen

Nå har jeg begynt å dele subben på 80 hz selv på musikk, vanvittig bra!
    Kjører Kappaene som small :?
    ....noe som sannsynlig gjør de til verdens største små høyttalere.. :lol:

Forresten interessant med den 80 hz-delingen, skal prøve over helgen, nå er det over fjellet som gjelder.. :twisted:

Intermediate Ookami sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    620
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fant "Dyp-bass" MP3 sammlinga mi i går, men skjønner nå at jeg foreløpig neppe har hørt hva som egentlig er i de låtene, har foreløpig ikke noe ordentlig anlegg. Har tidligere kjørt de på PC'n sitt 5.1 "anlegg" :roll:

Har nå sendt en av "melodiene" til evaluering hos en SVS eier, vi får se om det var noe

Hvordan virker bitraten på MP3'en inn på dypbass? noen er i 128, noen 192 og andre i 256kbps.

Hovedsakelig er det låter med Bass 305 og Techmaster PEB, ikke akkurat orgelmusikk

Tror jeg er bassoholiker, en understimulert sådan, er nesten ikke så nøye hva det er,bare det sparker schjikkelig! :twisted:

Side 45 av 263 FørsteFørste ... 5 15 25 35 41 42 43 44 45 46 47 48 49 55 65 75 85 95 105 115 125 135 145 155 165 175 185 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •