offisiell SVS tråd (NB! teknisk) - Side 34

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 34 av 263 FørsteFørste ... 4 14 24 30 31 32 33 34 35 36 37 38 44 54 64 74 84 94 104 114 124 134 144 154 164 174 ... SisteSiste
Viser resultater 661 til 680 av 5259
    Intermediate Thlian sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    2,018
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Idag gjorde jeg en liten oppdagelse.
    I og med at så mange har vært opptatt av at høyttalerne skal stå i SMALL. Så har jeg faktisk ikke prøvd dette enn før idag.

Det som fikk meg til å gjøre det var at jeg hørte på noe spesiell filmmusikk ifra The Fifth Element og der syns jeg kunne skimte noe detaljer i musikkern i det fjerne som jeg ikke helt fikk frem. Akkurat som om denne delen lå på et frekvensområde som ble borte imellom høyttaler og sub.
    Prøvde å sette høyttaleren i LARGE og da fikk jeg frem detaljene mye mer samtidig som dynamikken ble bedre. Jeg mistet heller ikke noe av trykket ifra subben, tvert imot det virket faktisk som om lydsignalet ut ifra forsterkeren ble forsterket. Så jeg justerte subben ned enda et par hakk.
    Når jeg da satta høyttalerne tilbake i SMALL så ble lyden kjedeligere og mye av dynamikken til høyttalerne ble borte. Syns faktisk at jeg nå fikk en bedre og sømløs overgang mellom front og sub.
    Så en skal ikke gjøre alt som blir sagt der og da men derimot prøve seg fram etter at en har funnet den optimale plassen for subben sin i rommet.

Fra nå av skal mine fronter stå i LARGE. Merk meg at dette har jeg ikke prøvd på film, men jeg har en anelse av at da kan det være en fordel at frontene står i SMALL. Men dette må prøves ut det og.....

Prøvelser er ikke kjedelig så lenge det kommer noe godt ut av det

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    roffe: Det gikk litt over hodet mitt Men er det ikke noe med at volumet elementet ser endrer seg med lengden og størrelsen på bassrefleksrøret? Og + subbene har jo 3 rør som man lukker/åpner alt etter hvor dypt den skal spille.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Manic Miner
    roffe: Det gikk litt over hodet mitt Men er det ikke noe med at volumet elementet ser endrer seg med lengden og størrelsen på bassrefleksrøret? Og + subbene har jo 3 rør som man lukker/åpner alt etter hvor dypt den skal spille.
    Jo, men hvis du ikke varierer kassevolumet med avstemmingsfrekvensen, så vil du få varierende treghet også.
    Under er et eksempel. Vi ser at portavstemmingsfrekvensen har en betydelig forsinkelse (group delay), altså treghet. Men legg også merke til hvordan frekvensresponskurven endrer seg med avstemmingsfrekvensen.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Løsningen er jo like enkel som jeg er genial Ha en ballong nedi kassa som du blåser opp, eller slipper luft utav alt etter som hvilket kasse volum du ønsker

Men jeg skulle fremdeles likt å høre en test med 25hz tune, for jeg har lest flere steder at det er da den spiller musikk best.

Og det ser ikke ut til at fraktmannen kom i dag. BAX i Danmark jobber ikke i helt det samme tempoet som sin amerikanske kollegaer.

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    2,018
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det tror jeg kan ha like mye å gjøre med at det skal leveres til privat adresse. Det går ikke ut med det første da nei.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det her helt korrekt, jeg har pisket de litt allerede for at man først skal betale en haug med gebyr, også er belønningen for dette at man stiller sist i køen. Det ville ikke jeg gå med på.

Active Messel sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    317
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Dale Cooper
    Sitat Opprinnelig postet av Messel
    Jeg vil ha meg en av de "små" PB10-ISD men har ingen hjørner tilgjengelige å sette den i. Om du tar en titt på linken i min signatur ser du ganske enkelt hvor jeg har tenkt den plassert. Ja, det er der det ligger en kabel uten noe å bli plugget inn i

Tror dere dette vil funke fint? Rommet brukes stort sett kun til film, og det er fint lite musikklytting inne i bildet. Rommet er heller ikke så stort, ca 330x470.
    Jeg har hatt min PB10 plassert slik som du henviser til på bildet (lekker kino, forresten), og det funket helt fint. Nå står den plassert i et hjørne, og der får jeg mer trøkk. Har ikke målt, men det merkes. Når det er sagt, så har disse SVS-subbene mye å gå på før forvrenging oppstår, så det er bare å justere lydnivået litt opp hvis mer trøkk er ønskelig. Mitt rom er på 24 kvm, og den "lille" rakkeren flytter mer enn nok luft, og volum-bryteren er bare på 1/3.

Skulle du kjøpe en PB10, og det viser seg at den ikke lar seg integrere i anlegget ditt, så tror jeg ikke det skal være noe problem å få solgt den videre.
    OK, satser på at den vil trives der jeg har tenkt å ha den da. Har ordna meg nå med SDS som solgte sin via AVforum, så gjenstår det bare å få den fra Stavanger og hit opp. Sender samtidig en stille takk til både SDS (og kanskje aller mest) hans bedre halvdel :wink:

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sender samtidig en stille takk til både SDS (og kanskje aller mest) hans bedre halvdel :wink:
    Hehe, selv så ber jeg en stille bønn om at et eller annet kvinnemenneske skal bli lei av kjærestens Evidence 870, og gjerne også en ICE power basert effektforsterker

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ...Har ordna meg nå med SDS som solgte sin via AVforum, så gjenstår det bare å få den fra Stavanger og hit opp...
    Gratulerer med ny sub.

CV + SVS = mye bass. :shock:

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    2,018
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    OK, satser på at den vil trives der jeg har tenkt å ha den da. Har ordna meg nå med SDS som solgte sin via AVforum, så gjenstår det bare å få den fra Stavanger og hit opp. Sender samtidig en stille takk til både SDS (og kanskje aller mest) hans bedre halvdel :wink:
    Tror ikke han var like fornøyd!

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå ble det mye å holde styr på her, men skal i hvertfall forsøke å gi et lite svar her:

Det er feil å si at det er masse prat på forumet her om at SVS ikke duger til musikk. Flertallet mener klart at SVS-tubene, men kanskje aller mest boksene, duger veldig bra til musikk. Poenget mitt her er rett og slett at jeg ikke foretrekker den ekstreme bassen til musikk. Gøy med mye bass når en skal ha fest eller demonstrere kapasiteten i anlegget, men for det aller meste er jeg ganske forsiktig med dypbass på min lytting.

En ting virker å være glemt her. Jeg har kjøpt denne subben fortrinnsvis som en film-sub!! Og der har jeg virkelig følelsen av å ha gjort et godt kjøp.

Manic Miner: Jeg har nettopp forsøkt å tune til 25hz, og jeg sitter med en liten følelse av at det ble noe bedre. Men ikke mye. Men samtidig blir det jo litt tungvint å tune subben hver gang mellom film og musikk. Så da velger jeg å ha den tunet til 20hz som filmsub.

Sitat Opprinnelig postet av Manic Miner
    Jeg stiller meg også noe uforstående til all kritikken da det slett ikke henger sammen med hva jeg kan lese i tests og andre fora hvor SVS subber sies å være alt i fra på linje med de beste til å være en anelse dårligere. Har ikke funnet noen andre forum hvor det sies at SVS er ubrukelige til musikk
    Bare så det er sagt; jeg har aldri sagt at SVS er ubrukelig til musikk!! Heller at den har vært en anelse dårligere enn jeg kunne tenkt meg.... :?

Lassesen: All kommunikasjon med SVS tilsier også at PB10 muligens ville vært et riktigere valg med tanke på musikk. Men i forhold til min Plus så kommer den ikke like langt på film. Så som sagt; jeg prioriterte da filmegenskapene.

BTW: Må kanskje få tatt "mot" til meg å se nærmere på ditt oppsett engang, siden du engang bor i byen her..... :wink: :wink:

Thlian: Bortsett fra PB10, så koster desverre boksene en god del mere (din over det dobbelte) enn det jeg betalte for min 25-31PCPlus. Dessuten er jo de vanvittig store. Så da får jeg heller takle at jeg ikke blir 100% nøgd med absolutt alt :wink:

Skorob/Flageborg: Hva er god bass? Her er det nok 1000-vis av preferanser ute og går. Enige med dere der.

Noen mener dog at til musikk er det viktig å spille helt ned i 10hz, mens andre er godt fornøyd og ønsker at musikken skal høres så naturlig som mulig ut. Når en bass-strenge går på ca 40hz, sier det seg selv at en ikke trenger en monstersubb for å hjelpe på det. Som jeg sa; har du gode nok fronter, kan du lytte til musikk uten bruk av sub (og spesielt dersom musikken du lytter til er jazz og akustisk slik som meg...... :wink: )

Men igjen; jeg gir meg ikke! Jeg prøver flere varianter av plassering, bytter snart rom (nytt hus) og mange ting kan fremdeles gjøres. Så håper jeg fremdeles at entusiaster og skeptikere kan være sammen her inne....... :wink: :wink:

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Anfield,

veldig bra innlegg, nyansert og jeg er veldig enig.

Fikk 2X 2531PC+ idag

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dag johnsen
    Anfield,

veldig bra innlegg, nyansert og jeg er veldig enig.

Fikk 2X 2531PC+ idag
    Takker, erkebiskop Johnsen, og gratulerer med nye tuber. Dette blir vel knall, vel....?

BTW: Alt vel med deg og kona :wink:

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    2,018
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men hva er den "tredje" subben som du nevnte?

Dette var et av dine gode innlegg Anfield og for en gangs skyld er jeg enig med deg Ja det kan forventes og det bør det jaggu og av en sub som koster det dobbelte

Men jeg gir meg heller ikke, også snart nytt rom og nytt hus og jeg lukter (sniffsniff) på 2 stk. PB-Ultra :!:

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har vært på tur i Østen, tenkt mye, må nok legge breisida til å røske opp i forholdene. Det blir nok meget ubehagelig, men hifi og jobb er ikke nok, man må ha det hyggelig med sin bedre halvdel også. Gidder ikke å bli 60 år og føle at de siste 20 åra var bortkastet, det må føles jævlig.

I kveld er hun i Bergen, fint å få fyllt opp kriker og kroker med subwoofere mens hun er borte!

To 2531PC+ spilte klart bede enn en i kinoen, tightere og perfekt distribusjon, tydelig mer headroom.

Dag :roll:

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Thlian
    Men hva er den "tredje" subben som du nevnte?

Dette var et av dine gode innlegg Anfield og for en gangs skyld er jeg enig med deg Ja det kan forventes og det bør det jaggu og av en sub som koster det dobbelte

Men jeg gir meg heller ikke, også snart nytt rom og nytt hus og jeg lukter (sniffsniff) på 2 stk. PB-Ultra :!:
    '

Den tredje subben er en lik din, dessverre ikke til stua mi men en hyggelig kar fra Vinstra, jeg ordnet subben hit, han henter den lørdag.

Dag

Intermediate Baldrick sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Thlian
    Idag gjorde jeg en liten oppdagelse.
    I og med at så mange har vært opptatt av at høyttalerne skal stå i SMALL. Så har jeg faktisk ikke prøvd dette enn før idag.
    Bare for ordens skyld... på mange forsterkere vil forskjellen mellom small og large være ett høypassfilter på f.eks 80 hz. MEN det ikke så mange tenker på er at en ved å benytte ett slikt filter veldig ofte vil snu fasen, og dette er nok kanskje grunnen til at enkelte hevde at en må ha stille på small? Tror de samme folkene muligens hadde fått seg en aha opplevelse dersom de hadde snudd fasen når forsterker står på large Akkurat det samme skjer ofte når en velger large/small på center...

Active Tomtom sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    349
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dag: Har du gjort deg noen tanker om PB12-plus/2 kontra PB12-ultra/2?

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Baldrick
    ....tror de samme folkene muligens hadde fått seg en aha opplevelse dersom de hadde snudd fasen når forsterker står på large Akkurat det samme skjer ofte når en velger large/small på center...
    Det ville vært meget interessant med en utdypning av denne teorien :shock:

Vil det si at min "forsterker" snur fasen for centerhøytaleren når jeg skifter modus på fjernkontrollen? :?:

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tomtom
    Dag: Har du gjort deg noen tanker om PB12-plus/2 kontra PB12-ultra/2?
    Ja,

synes den spiller annerledes tightere og hardere.

Kanskje mer en smaks-sak egentlig, ikke fått testet mye pga div turbulens...

Side 34 av 263 FørsteFørste ... 4 14 24 30 31 32 33 34 35 36 37 38 44 54 64 74 84 94 104 114 124 134 144 154 164 174 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •