offisiell SVS tråd (NB! teknisk) - Side 33

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 33 av 263 FørsteFørste ... 3 13 23 29 30 31 32 33 34 35 36 37 43 53 63 73 83 93 103 113 123 133 143 153 163 173 ... SisteSiste
Viser resultater 641 til 660 av 5259
    Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    MDF er også papp.
    men er mdf det samme som hard cardboard?

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    PC-typen krevde visstnok ikke samme avstiving som PB (naturlig nok). Pengene var mao. fokusert utelukkende på elementet og forsterkeren, ikke kabinettet. Videre så er visstnok tubene åpne øverst slik at desom man skulle søle noe ned der, så...puff!

Men hvem søler noe oppi der...

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er jo tubeformen i seg selv som gjør at den kan bygges med såpass lett materiale som den er gjort. Som vi alle vet så trenger kassekonstruksjonene mye mer avstiving, og blir derfor mye tyngre.

Det stemmer at det er papprør tubene er lagd av.

Active
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    398
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Anfield:

Etter som jeg jeg har lest gjennom alle disse sider, så er du mer int i en god musikk sub? Stemmer ikke det?

Jeg har en PB10-ISD og den syns jeg spiller meget bra i stereo! Bor selv i Arendal, så hvis du er int så kan du jo låne den hvis du vil? Har selv hørt tuben som du er inne på og PB10 er ikke så slem på de punktene du var inne på. Den spiller bare rent og dypt på en moderat måte

Active Messel sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    317
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vil ha meg en av de "små" PB10-ISD men har ingen hjørner tilgjengelige å sette den i. Om du tar en titt på linken i min signatur ser du ganske enkelt hvor jeg har tenkt den plassert. Ja, det er der det ligger en kabel uten noe å bli plugget inn i

Tror dere dette vil funke fint? Rommet brukes stort sett kun til film, og det er fint lite musikklytting inne i bildet. Rommet er heller ikke så stort, ca 330x470.

Active
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    398
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Meget bra og pen kino Messel!

Det vil bli noe av den samme plasseringen jeg også har... Hjørne er optimalt i de fleste rom, men hos meg var det like greit å ha den der som i hjørnet bak den ene fronten. Det burde være en meget bra plassering Messel, men som altid, en må bare prøve seg litt rundt.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Anfield: Jeg skulle ønske jeg kunne få deg til å forsøke subben med 25hz tune og se om du mente at den ble noe bedre til musikk. Øret oppfatter gjerne en sub som ikke spiller dypt som hurtig.

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Egentlig mener jeg at musikk bør nytes og lyttes til i stereo med gode fronter som ikke "trenger" en sub!
    Her suns jeg du tar feil Anfield. Musikk har så utrolig mye viktig infomasjon rundt 30hz, og for å få frem detaljene og presisjon her koster det ofte endel. Jeg har akuratt kjøpt inn en B&W850, som er godt med ned til 25hz, og så dypt er det ikke mye musikk som går. Eneste plata jeg har jeg hører som er nedi der er vel Pink Floyd - dark side of the moon. Ellers holder mine plater seg rundt 30hz på "bunnnivå". Der tror jeg rett og slett ikke SVS holder samme nivå. Men til kino'n hjemme kan jeg ikke skjønne anna enn at SVS er noe av det grommeste du får, prismessig.
    Alle husker sikker B&W's monster ASW4000 på mellom 70-90kg, denne er et mere sammenlignings grunnlag for SVS, fordi her laget B&W en "kino-sub". Men senere fant de ut at folket ville ha skikkelige musikksubber. Og da ble det lukket konstruksjon.

Intermediate John P. sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,753
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En ting jeg plutselig kom til å tenke på; er SVS subene magnetisk skjermet? Kan ikke si jeg har sett noe om det. Hvis ikke, er jo det litt dårlig, siden de ofte vil bli brukt i forbindelse med utsyr som er følsomt for sånt?

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av John P.
    En ting jeg plutselig kom til å tenke på; er SVS subene magnetisk skjermet? Kan ikke si jeg har sett noe om det. Hvis ikke, er jo det litt dårlig, siden de ofte vil bli brukt i forbindelse med utsyr som er følsomt for sånt?
    Nei - det er de ikke. I alle fall ikke sylinderne. Mener bestemt at boksene heller ikke er det.
    I dag kom endelig pakka til landet, og etterpå skal jeg en tur opp til Nor-Cargo og hente min nye PC-Ultra
    Nå skal det bli fart i anlegget tenker jeg!

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av skorob
    Her syns jeg du tar feil Anfield. Musikk har så utrolig mye viktig infomasjon rundt 30hz..........
    Hva slags viktig informasjon finnes rundt 30Hz :?:

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hører du på f.eks another brick in the wall, hvor du hører at Waters him self spiller så utrolig kult på sin bassgitar. Da burde man ha en sub som surrer nede ved 30hz, og emd presisjon, ellers får du ikke med det at han faktisk trekker strengene oppover på en merkelig måte (er vel nesten bare Waters som gjør det). Dark side har ganske mye under 30hz. Men smaken er som baken, noen er fornøyd med graut, mens andre vil høre forskjellene i korna.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det stemmer at den finnes musikk med dype basstoner, om det er viktig overlater jeg til noen andre å bedømme.

Eksempler på dyp bass i min egen samling er Enya og en del KLF singler.

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det holder at SUB'n stopper på 40Hz, eller...........
    Sitat følger:
    "The lowest note on the standard guitar is E at about 83 Hz, but a bass guitar can play down to 41 Hz."

Egentlig virker det som det er forskjellige oppfatninger generellt om hvilke frekvenser som gjør hva, og da særlig i nedre delen av registeret.
    Det virker som når man definerer at en SUB "ikke henger med/ikke er presis nok" så er det fordi den spiller for dypt eller rett og slett gjør den jobben den er laget for å gjøre. Dette betegner vel egentlig at det er fronthøytaleren som EGENTLIG ikke spiller dypt nok, noe de fleste IKKE har evnen til. Eks. det finnes IKKE SUBlyd i Usher's basshorn med 2 stk. 15" frontladet, men HERREGUD hvor SINNSYKT trommene slår!

Intermediate Thlian sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    2,018
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg prøver ikke å inbille folk at SVS er guds gave til sub-verdenen. Men når folk gang på gang sier at det her ikke fungerer på musikk. Så sitter jeg her som et spørsmålstegn, for nå har jeg prøvd subben min på mye forskjellig musikk. Og jeg kan ikke skjønne hva folk mener med tregheter, den gir respons akkurat når den skal og gir mye trøkk og dypbass samtidig.

Jeg blåser nå i hva slags sub folk flest kjøper, men når kritikken av dem drar seg ut i de baner som jeg ikke skjønner bæra av, da stusser jeg litt.

Jeg har selv hatt B&W sub (lukket kasse), den er ikke i nærheten en gang.
    Men jeg er enig på et punkt at en sub til 4 ganger pris gir et bedre potensiale enn SVS til musikk ja! Men hva :?: Men at det er så enorm forskjell at det forsvarer prisforskjellen nekter jeg å tro på :!:

Noen er kanskje så lydhøre at dem hører detaljer i detaljene og inni der igjen er det lagt noen museskritt som er ganske så kule :?

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har ikke sagt den er direkte dårlig mot musikk jeg. Hvis jeg har fått deg til å tro det, så må jeg bare unnskylde. Eneste jeg påpekte er at BW suben er en "ren" musikk sub, mens asw4000 var en "kinosub". Så å sammenligne asw850 med SVS blir litt feil for meg iallefall. asw850 kan f.eks spille oppmot 100hz uten problemer. Men det er jo også en betydelig prisforskjell her. Men jeg har 5års forsikring mot sprengning o.l.

Edit: og en siste ting, er det troverdig lyd?! Bass er kanskje en smaksak, og jeg vet ikke helt hvordan det skal låte heller. Men i mine ører så skaper iallefall ASW850 den mest troverdige bassgjengivelsen til musikk til å være sub. Som jeg har hørt.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg stiller meg også noe uforstående til all kritikken da det slett ikke henger sammen med hva jeg kan lese i tests og andre fora hvor SVS subber sies å være alt i fra på linje med de beste til å være en anelse dårligere. Har ikke funnet noen andre forum hvor det sies at SVS er ubrukelige til musikk

Min PB10 kommer senere i dag. Her er en oppramsning av min tidligere subs/aktive høytalere, sortert etter hvor gode de var til musikk.

Infinity Kappa
    Audio Pro Avantek 9
    Audio Pro Ace Bass 2
    Audio Pro Blue Diamond
    Cerwin Vega LX12

Vær sikker på at jeg skal dele av mine erfaringer etter at jeg har lyttet til subben i et par dager. Selv om den er kjøpt for å brukes til film vil jeg da forsøke å spille noe musikk igjenom den og se hva som skjer. Jeg starter med Gladiator, og skulle det fungere vil jeg komme til å skrive et innlegg med kun store bokstaver.

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av flageborg@flageborg.no
    Det holder at SUB'n stopper på 40Hz, eller...........
    Sitat følger:
    "The lowest note on the standard guitar is E at about 83 Hz, but a bass guitar can play down to 41 Hz."

Egentlig virker det som det er forskjellige oppfatninger generellt om hvilke frekvenser som gjør hva, og da særlig i nedre delen av registeret.
    Det virker som når man definerer at en SUB "ikke henger med/ikke er presis nok" så er det fordi den spiller for dypt eller rett og slett gjør den jobben den er laget for å gjøre. Dette betegner vel egentlig at det er fronthøytaleren som EGENTLIG ikke spiller dypt nok, noe de fleste IKKE har evnen til. Eks. det finnes IKKE SUBlyd i Usher's basshorn med 2 stk. 15" frontladet, men HERREGUD hvor SINNSYKT trommene slår!
    Er nok som du sier her ja."hva er god bass" liksom, det er nok opp til enhver.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Manic Miner
    Anfield: Jeg skulle ønske jeg kunne få deg til å forsøke subben med 25hz tune og se om du mente at den ble noe bedre til musikk. Øret oppfatter gjerne en sub som ikke spiller dypt som hurtig.
    DET avhenger av mye. Generelt vil en høyere avstemmingsfrekvens i samme kassevolum gi økt group delay (fasevridning) ved høyere frekvenser og bli MER boomete og upresis ved integreringspunktet (delefrekvensen) mot satellittene.

Men for to ulike subwoofere som har ulikt volum og ulik avstemming, der begge er avstemt for en fornuftig avrulling mot lavere frekvenser, så stemmer det nok at øret ofte oppfatter den med høyere avrullingfrekvens i dypbass som raskere, siden lave frekvenser generelt ikke oppfattes som spesielt raske. Men med trening så lærer man seg å skille mellom forskjell i hurtighet og forskjell i dybde.

Det er for meg viktigere at bassen har en noenlunde lineær frekvensrespons enn hvor dypt den er avstemt. Boomete one-note bass kan være morsomt, men er ikke spesielt behagelig i lengden.

Active
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    391
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Messel
    Jeg vil ha meg en av de "små" PB10-ISD men har ingen hjørner tilgjengelige å sette den i. Om du tar en titt på linken i min signatur ser du ganske enkelt hvor jeg har tenkt den plassert. Ja, det er der det ligger en kabel uten noe å bli plugget inn i

Tror dere dette vil funke fint? Rommet brukes stort sett kun til film, og det er fint lite musikklytting inne i bildet. Rommet er heller ikke så stort, ca 330x470.
    Jeg har hatt min PB10 plassert slik som du henviser til på bildet (lekker kino, forresten), og det funket helt fint. Nå står den plassert i et hjørne, og der får jeg mer trøkk. Har ikke målt, men det merkes. Når det er sagt, så har disse SVS-subbene mye å gå på før forvrenging oppstår, så det er bare å justere lydnivået litt opp hvis mer trøkk er ønskelig. Mitt rom er på 24 kvm, og den "lille" rakkeren flytter mer enn nok luft, og volum-bryteren er bare på 1/3.

Skulle du kjøpe en PB10, og det viser seg at den ikke lar seg integrere i anlegget ditt, så tror jeg ikke det skal være noe problem å få solgt den videre.

Side 33 av 263 FørsteFørste ... 3 13 23 29 30 31 32 33 34 35 36 37 43 53 63 73 83 93 103 113 123 133 143 153 163 173 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •