offisiell SVS tråd (NB! teknisk) - Side 30

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 30 av 263 FørsteFørste ... 10 20 26 27 28 29 30 31 32 33 34 40 50 60 70 80 90 100 110 120 130 140 150 160 170 ... SisteSiste
Viser resultater 581 til 600 av 5259
    Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    ...og hva menes med "presis" i dine øyne?
    Sikkert at den klarer å følge hans Mi3 sånn nogenlunde.

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Thlian
    Jeg er fremdeles ute etter å få vite litt om at du syns den er for treg til musikk?
    Når en tester en ny sub (uten bruksanvisning) lærer en noe nytt hele tiden. Ja, jeg synes at den av og til henger litt etter på noen musikkstykker, men det kan være plasseringen av subben også i følge SVS. Driver fortsatt og tester. Men jeg er klar på at dette ikke er en sub spesielt god egnet for musikk. Tror det er lett at produsenter gaper over litt for mye, skal du lage en veldig god sub på film, går det muligens utover noen musikk-egenskaper. Sonyen SA-WX900 for eksempel har jo også fått gode kritikker for filmegenskapene, masse trykk, men når ikke helt opp på musikk den heller, så dette er ikke noe typisk SVS-kritikk.

Der jeg tror SVS kan gjøre godt nytte for seg er i hjemmekinoer og musikk-"lytte-miljøer" som hjemme hos deg, Dag og Flageborg eksempelvis. I party-sammenhenger gjerne, der lydnivåene ofte er vridd opp i de høyere sfærer, dette gjør nemlig ikke jeg på musikk. På de moderate lytte-nivåene jeg ofte bruker (drar selvfølgelig på av og til jeg og) kommer det selvfølgelig mere fylde i bunnen, men det er vanskelig å få en "sømløs" integrasjon der høytalerne slutter og subben begynner......

På film er det viktigere med høy morrofaktor, og der bruker jeg et mye høyere lydnivå. Og jeg legger ikke skjul på at det er det veldig morro med det trykket 25-31 klarer å gi. Men på musikk jeg vil ha "ekte" musikklyd, så nærme virkeligheten som mulig (uten overforsterket lyd). Som å være i rommet med musikerene, på første rad. Og dersom du overdriver bruken av dypbass der, blir dette bildet feil for meg. Men spiller du mye techno, trance o.l. er dette jo noe helt annet........ :wink:

Sitat Opprinnelig postet av Thlian
    Hva slags type musikk er det du legger til grunn når du tester og hva menes med "presis" i dine øyne?
    1)

D'sound - Talkin' talk, Beauty is a blessin', Smooth Escapes
    Audiovector Test CD 1 og 2
    Jan Garbarek - Twelve Moons
    Solveig Slettahjell - Slow Motion Orchestra
    Diana Krall - The look of love
    Joss Stone - The Soul Sessions
    Bel Canto - Birds of Passage m.fl.
    Silje Nergaard - At first light

+ diverse andre jazzkomposisjoner.....

2) Med presis mener jeg (i mine ører :wink: ) at subben spiller bassen på samme sted/folger de gulvstående høytalerne gjør det, spiller med punch, slik at bassen kommer kontant, og ikke med et kraftig "etterslep/during/boom" eller hva jeg skal kalle det etter at bass-strengen er slått på....... Vanskelig å forklare...... :wink:

Håper du føler du fikk et passe grundig svar her, Thlian......

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter mye frem og tilbake og tenking (har sittet på en båt utenfor Skotland uten å få jobbet pga været :wink: ) så har jeg kommet frem til følgende. Jeg håper noen tar seg tid til å tenke i gjennom det for meg (trenger andre meninger, er fastlåst i huet nå...)

Rommet som skal bli kinoen min er på (hxbxd) 200x560x440. Hva om jeg plasserte 1 stk 16-46 PC pluss på hver sin side av rommet ca 300 cm fra front av rommet. 2 stk tilsammen altså... De vil da stå rett foran lytteposisjon. Det vil bli den peneste løsningen hos meg. Kan da også vurdere å beholde Electra'en min, og plassere den mellom stolene, som ett slags bord. Funker ikke det noe særlig blir den solgt. Den vil kanskje "drukne" i tillegg.

Meninger rundt dette mottas med takk.

Intermediate Baldrick sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Siden det i tittelen for denne tråden står teknisk og det sålangt kun er ca 1% teknisk tenkte jeg å stille dette spm... Hva er det med SVS konstruksjon som gjør den så unik? Jeg har jo forstått at det fungerer veldig bra, forstår bare ikke helt hvorfor Elementene ser helt greie ut uten å se særlig ekstreme ut i det hele tatt... Effekt på forsterker er helt på det normale for prisklassen. Det jeg sålangt har sett som er litt spesielt er den fysiske størelsen på kassen og størrelsen på bassportene... Er det elementene som har en virkningsgrad som er helt unik?? TC Sound har jo tidligere ikke akkurat vært kjent for dette og normalt vil høy effektivitet på element gå på bekostning av dypbass...

Så på grunnlag av dette spør jeg igjen, hva er hemmeligheten til SVS?

Og hvor "ekstrem" er egentlig f.eks. 20-39 eller PC ultra sammenlignet med Velodyne DD18 som kanskje er det råeste jeg har vært borti fra før?

Ingen i Haugesundsomrdåe som har kjøpt en som det er umulig å få en test av?

Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    er vel ingen hemmelighet med svs så vidt jeg kan skjønne. Det eneste unike er at de selger direkte til sluttbruker, og at man derfor på papiret får mer "bang for the buck" En DD18 står neppe tilbake for den største svs subben. men prisen gjør kanksje det? på DD serien får man i tillegg en meget avansert romkorrekssjon med onscreenmeny. kanskje noe av greiene til svs er at de har kastet waf faktoren på båten og tatt i bruk den størrelsen på subbene de mener er nødvendig får å få til den lyden som de gjør? Får hørt på en svs tube på søndagen. Da kan jeg sikkert komme med en kommentar om lyden. Mulig Dag må få et besøk og en gang kona ikke er hjemme :wink:
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Anfield: I forbindelse med at jeg skulle kjøpe SVS leste jeg side opp og ned i forskellige forum. En mening som noen ganger dukket opp var at Hsu subs (SVS argeste konkurrent?) var en tann bedre til musikk. En annen mening var at SVS subs spilte bedre hvis de ble forhindret i å spille de aller dypeste frekvensene. En tredje mening var at man uansett sub bare måtte ha en BFD.

http://www.netzmarkt.de/thomann/thoi..._prodinfo.html

Min mening er at ingen sub, uansett hvor god vil kunne erstatte en set gode fronthøytalere med en god forsterker.

Intermediate Thlian sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    2,018
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    2 stk SVS PC-Ultra var på høyde med DD-18, og det var føre dem fikk nye og bedre elementer :shock:

Angående musikk så hører jeg stort sett på musikk med mye gøyfaktor og liker aller helst konsert DVD`er.
    Så når noen refererte til trege elementer så har jeg et lite motargument.
    Jeg spiller mye Dreamtheater hvor det er et helt rått trommespill med doble trommer. For meg så virker det ikke som om SVS står tilbake for noe. Elementene er veldig presise og følger ethvert steg trommisen gjør og dem er kjappe :shock: Konsertfølelsen er på topp og jeg trenger langt ifra på maks volum.

Jeg hører også på musikk som ala Josh Groban og for meg så virker det som om bass er laget på forskjellige måter. På plata hans er bassen veldig boomy selv uten subber. På slike ting så syns jeg nok at den tar litt overhånd, men det har nok mye med innstillingene mine å gjøre. Siden jeg deler alt på 80Hz, på vanlig musikk ville jeg delt på 60Hz.
    Siden jeg også har subben ved siden av sofaen så blir musikk til dels fysisk i rygg og rompe siden den setter denne i bevegelse noe som til dels kan virke litt negativt på musikk.
    Dette kan jeg til dels eliminere ved å sette subben i front, da vil subben integrere bedre og kanskje virke en smule mer "musikk-aktig". Men da vil jeg få en dårligere integrering pga rommets egenskaper på dypbass, og det er det SVS er kjent for. Da føler jeg kanskje at det hele er bortkasta penger så lenge jeg ikke kan få utnyttet den egenskapen. Så da får jeg heller leve med at den er mer filmaktig der den står nå og riste litt i rompa
    Men jeg syns det er moro læll, skal være enig i at den kanskje ikke "the one" når det gjelder musikk. Da hadde jeg vel heller kjøpt meg enn DD10, men hos meg var det film som sto høyest og der er det helt sjef.
    Det er som høyttalerne mine og, kanskje ikke de beste til musikk, men på film er dem meget gode. Pluss at jeg liker lyden i dem.

Ikke helt WAF, men mennesket har alltid hatt den egenskapen å tilpasse seg, så vi har ingen disputter mellom oss lenger pga subben.

Så et subvalg bør som sagt tas etter bruken og smaken til den enkelte, og jeg sier ikke at SVS er beste kjøp uansett. Men pris og ytelse skal mye til for å slå tror jeg.

(Har en følelse av at siste kommentar kommer tilbake til meg :? )

Så Anfield, skulle du være i Gjøvik-traktene en gang så er du mer en velkommen

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Baldrick
    Så på grunnlag av dette spør jeg igjen, hva er hemmeligheten til SVS?
    Jeg har også grunnet litt på dette. Har i det siste drevet og simulert litt for noen planlagte, små 8-toms basskasser, og forsøker selvfølgelig å få dem til å gå så dypt som mulig. Det jeg finner ut er at hvis jeg ønsker å få en dyp avstemming så må jeg gå opp i volum. Det interessante er da at jeg heller ikke trenger så fryktelig lange bassrefleksporter som med et lite kassevolum for å få dyp avstemming. Og det er rett og slett det som er hemmeligheten, tror jeg. Man lager så store kasser som overhodet mulig for å kunne romme bassrefleksrørene. Dessuten vil jeg ikke utelukke at de bruker en moderat bassboost for å øke dypbassen ytterligere.

Bottom line: relativt store kasser med dyp bassrefleksavstemming. Lav WAF er altså ikke sett på som noe problem...

Men SVS kan ikke oppheve naturlovene. Jeg tror derfor det er flere ting som er med på å gi SVS høytspillingsryktet. At de anbefaler hjørneplassering, noe få andre subwooferprodusenter gjør, er ett eksempel. Hjørneplassering maksimerer nemlig lydutbyttet på bekostning av jevn spredning av lyden i rommet. De har tatt bevisste veivalg for å maksimere lydtrykk, og scorer høyt på det blant dem som prioriterer MYE bass.

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men det må være noe SVS gjør som andre ikke gjør. Greit nok at større kassevolum gjør at det spilles dypere, men det jeg ble impoert over hos Dag var det bra trykket de hadde på de lave frekvensene.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    68
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil en PB12-Ultra/2 passe fint inn i et rom på ca. 5x6m?

Hva kan jeg forvente meg av en slik sub ?

Intermediate Thlian sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    2,018
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En hel del....

Men du gjør kanskje lurt i besøke en AV-forumer, vi er per idag en med PB12-Ultra/2 og to stk med PB12-Plus/2.

Ultraen er noe tightere i bassen enn det Plus er, men den tåler veldig mye mer, finne et lite sitat her fra godeste Ron Stimpson himself:

On Sunday I was at a guy that had bought the PB12-Ultra/2 and the elements
    sounded a bit tighter. But not any great difference, is this how it`s
    suppose to be?

********** Well given the thousands of variables from one room to another,
    not to mention different systems and setup, it's really impossible to say.
    If you had two subs like yours and an Ultra side by side and TOTALLY set the
    same, and did very careful back to back listening tests you might be able to
    detect a difference. The Plus subs are very very good. Probably the best
    subs on the planet on a price/performance ratio. The Ultra are better subs
    though. "Tighter" is how you might find it to sound, but I wouldn't take
    your exposure to it as definitive. The Ultras can take more total power and
    be hammered harder/longer but they are more like the Plus subs than
    different. It's the other brands of subs that have to worry about
    comparisons, not you and your great Plus. *********

Så hør med dag johnsen hva han syns som har Ultraen og har hatt Plus, men ellers så er det alltids åpent for lytting, bare ta kontakt med en av oss. Av de jeg vet om som nevnt så er vi tre stykker som heter Dag Johnsen (Ultra), Adyton (Plus) og meg Thlian (Plus).

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Hjørneplassering maksimerer nemlig lydutbyttet på bekostning av jevn spredning av lyden i rommet. De har tatt bevisste veivalg for å maksimere lydtrykk, og scorer høyt på det blant dem som prioriterer MYE bass.
    Basert på faktiske tester gjelder IKKE det tradsisjonelle utsagnet om hjørneplassering for SVS25-31 PC Plus.
    Ved test hos Dag SVS Johnsen, Gunnar TacT Aasen og Dan med valgt hjørneplassering oppleves fellestrekk som:
    1. SUB fungerer sømløst i integrasjon med fronthøytalerne.
    2. SUB frekvensene oppleves jevnt fordelt og likt i rommet uansett sitteposisjon.
    3. SUB'n lar seg IKKE lokalisere plasseringsmessig pga. lyden.

4. I direkte test mot en tradsisjonell SUB av merket xxxxxx, vil jeg tillegge egenskapene i pkt. 1-3 til konstruksjonens "downfire" av elementet, sylinderform og "upfire" bassporter i hjørneløsning som et lite "gullegg".

Siden jeg nå reiser Norge rundt på vekkelsesmøter med min SVS 25-31 PC Plus, kan du godt få en test i morgen?
    Gi beskjed hvis det passer

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Begynner ikke du å bli litt lite nyansert i uttalelsene dine FLageborg?

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Holder det ikke med grove trekk? :?:

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmmmmmmm......undrer på hva dette kan være?

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jaså, du har vært på fyllinga i Asker og plukka papir........... :lol:

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av flageborg@flageborg.no
    Jaså, du har vært på fyllinga i Asker og plukka papir........... :lol:
    Jeg fant en sånn en der også!! :wink:

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tommo21
    ...Jeg fant en sånn en der også!! :wink:...
    Gratulerer!
    Min PC-Ultra er nå til modning i Amsterdam. Har avtalt med Nor-Cargo i Oslo at jeg kommer til dem på mandag (dersom den er ankommet da...) og betaler moms og fortolling der. Får den da selvsagt med meg. Gidder jo ikke vente på at de skal kjøre den ut!

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RoKo
    Sitat Opprinnelig postet av tommo21
    ...Jeg fant en sånn en der også!! :wink:...
    Gratulerer!
    Min PC-Ultra er nå til modning i Amsterdam. Har avtalt med Nor-Cargo i Oslo at jeg kommer til dem på mandag (dersom den er ankommet da...) og betaler moms og fortolling der. Får den da selvsagt med meg. Gidder jo ikke vente på at de skal kjøre den ut!
    Det tok faktisk mye lenger tid å få den igjennom papirmølla og frakten hos Nor-Cargo, enn det tok å shippe den over Atlanteren. Så du er nok lur som henter den der selv.

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tommo21;
    Du er likevel heldig som har helgen foran deg til all den boltring du orker!

På mandag blir det tungt å allokere tid hele den uken til tuning. Så; neste helg er det min tur!!!

Side 30 av 263 FørsteFørste ... 10 20 26 27 28 29 30 31 32 33 34 40 50 60 70 80 90 100 110 120 130 140 150 160 170 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •