offisiell SVS tråd (NB! teknisk) - Side 259

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 259 av 263 FørsteFørste ... 119 129 139 149 159 169 179 189 199 209 219 229 239 249 255 256 257 258 259 260 261 262 263 SisteSiste
Viser resultater 5,161 til 5,180 av 5259
    Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av kokkos
    Tusen takk for oversiktlig svar!!

Er det noe spesiell innspilling på svs el? Mener å ha lest at subben "åpner seg" etter ca 50t... Litt usikker på hva det skal bety, men noen som har fått bedre lyd etter å ha spilt inn subben sin?

Bare ikke gi full gass fra start så går det bra. Ellers bare og bruke som normalt :-D

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2010
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehehe.... var det med å holde igjen da:?

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    509
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

SB13-Plus

Har skaffet meg en slik som jeg kjører opp mot sc-lx85

Fungerer veldig bra på det meste men jeg synes ikke den går like dypt som en annen bass jeg hadde...Kan det være forde det er en lukket kasse?

Man kan vel booste lave frekvenser på denne så må kanskje teste det

Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Audiofil
    Har skaffet meg en slik som jeg kjører opp mot sc-lx85

Fungerer veldig bra på det meste men jeg synes ikke den går like dypt som en annen bass jeg hadde...Kan det være forde det er en lukket kasse?

Man kan vel booste lave frekvenser på denne så må kanskje teste det
    Ja, en lukket kasse vil ikke nå like langt ned som en portet kasse med mindre en spytter inn en 30.000 + - så du har eksempelvis en JL Audio fathom lukked kasse eller til nød Velodyne sin D.D serie.

Skal være forsiktig med og booste for mye da det går utover ytelsen.
    Men den skal spille rent og godt til prisen og nå ned til 20hz ganske så greit i et rom. Sikkert lavere også om en har et Rom som booster litt i bunn.

Intermediate Magnalf sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    789
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RamGuy
    Løsnet plutselig fullstendig for subben når jeg så på Star Wars Epsiode I, vet ikke helt hva som skjedde men plutselig var det skikkelig driv og punch fra subben og jeg måtte faktisk tune NED fra +5.0dB til +3.0dB så det ikke skulle riste i samtlige scener.
    Denne filmen setter god sving i SVS´en ja, særlig på pod-racet :P

Pinglete dere er da..? Jeg kjører 90% gain på SVS´en jeg. Kan aldri få nok bass

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    1,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Magnalf

Gain på 90%??? Jeg kan garantere og sette penger på at noe er galt hos deg, enten med kalibrering eller hørsel...

Du må ha i bakhodet at det er hva du sender ut fra receiver som bestemmer nivået, klart står denne på - 40 dB på sublevel så kan jeg skjønne 90% på gain...

Intermediate runefalk sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    1,294
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Zebby
    Gain på 90%??? Jeg kan garantere og sette penger på at noe er galt hos deg, enten med kalibrering eller hørsel...

Du må ha i bakhodet at det er hva du sender ut fra receiver som bestemmer nivået, klart står denne på - 40 dB på sublevel så kan jeg skjønne 90% på gain...
    90% på subben høres jo helt vilt ut.Har SVS selv og gain på de står på kl9.
    PANASONIC TX-P65VT60Y​-Onkyo TX-NR818-Sherbourn PA 5-200 -Sherbourn PA 2-160-Anti-Mode
    2Stk SVS PC12-NSD DSP-Klipsch RF MK2-82/RC64/RS-52/RB-61/Panasonic DMP BDP500
    ,PS3-VAN DEN HUL-Logitech Harmony 900

Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    789
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe. Mja jeg er vel litt ekstra glad i bass.

Ville ikke gå over på +siden på receiveren så den står på -1,5db : )

Den er relativt greit kalibrert, men skal hive på en Anti-mode nå i jula tenker jeg. Hadde jeg villet hatt mindre bass kunne jeg jo likegodt kjøpt en mindre subwoofer? Hva er vitsen med å kjøpe en Ultra om man ikke tåler/trenger det den kan levere? Jaja hver sin smak :P Hehe

Intermediate Dimacruz sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    891
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må si meg litt enig med Magnalf her. har ikke gain så høyt selv, men skjønner ikke helt vitsen med å kjøpe den største subwooferen hvis man ikke vil bruke den for alt den er verdt. kan jo være forskjeller i lydkvalitet så klart men når alt kommer til alt så er det vel max dybde,trykk og spl som gjelder eller?

Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det med og holde igjen gain på subampen er for og ha litt headroom når det begynner og røyne på med effekter når en ser film.

Har selv 2 stykk pc13 ultra med bash amper, gain på ca 20%

Intermediate homecinema sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror man kan påstå med relativt stor sannsynlighet at om sub'en står med gain på 90% så er den IKKE "relativt greit kalibrert". Ikke noe utstyr presterer maksimalt på (nesten) max belastning. Her kan vi gå inn på mange forskjellige temaer; lydkvalitet, headroom, nivå mellom de forskjellige kanalene er noen av dem. Gain på 90% gir ikke best lydkvalitet rett og slett fordi elementet blir presset for mye. Større headroom gir mindre belastning og derav også mye bedre kontroll på elementet. Gain på 90% gjør at bassen blir totalt dominerende og resten av kanalene blir jo bortimot borte... dette må da høres helt jævlig ut på musikk, hvis man hører på det da...
    Sjekk med Roko og Flageborg og hør med dem om de noen gang har kalibrert en sub til gain på 90%...vil bli meget overrasket over hvis det noen gang har skjedd...

Newcomer Cerwin sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    38
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Gain

Jeg har nylig kjøpt meg en SVS PB13-Ultra og for meg så høres ikke 90% gain så veldig mye ut, iallefall dersom dette kan sammenlignes med skalaen som benyttes på sledge ampen som går fra -100db til 0db. Dvs at 90% gain tilsvarer -10db.

PB13-Ultra ampen står jo på -20db som standard, og dette er også en anbefalt innstilling for videre kalibrering med receiver (med mindre man vil finjustere med lydmåler). Min sub står nå på -20, og jeg har +4db sub-level på receiveren. Dette nivået er verken for høyt eller for lavt, men passer meg utmerket.

Dersom 90% gain tilsvarer -10db så synes jeg det er veldig merkelig at folk reagerer såpass sterkt. Det er jo ikke så utrolig stor økning fra -20, som tross alt er standard (hvis man skal sammenligne med sledge ampen). Hvis jeg skulle hatt -50db på suben, så hadde det ikke vært mye til volum..

Hvilket volumnivå kjører andre her på PB13 (m/sledge amp)? Har dere nedjustert volumet fra -20db?

Newcomer hjemmestereo sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    263
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På min pb12pluss2 så står gain ca kl.10, og i reciver justerer jeg til -¨6db på musikk mens jeg kjører -4db på film. Dundrer og rister rimelig bra i leiligheten her med volum på -30 på reciver.

Har dog kjørt opp source levl på +10db. Hvis denne skal stå på 0db så må jeg ha volum -30db når jeg ser på tv. (ikke høyt)

Intermediate c-v sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    2,788
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Magnalf

Da er den ikke kalibrert. Min ultra sto på 9-10 dvs 30-40% tenker jeg. Da kalibrert ved -20 i receiver til korrekt nivå. Ved en test justerte eg gain til ca 60% og volum på receiver på -17db (som ikke er altfor høyt mastervolum) (subkanal -2,0) og på the incredible hulk sprakk jeg 2 spotter i taket på filmrommet. I tillegg sprakk jeg noe fuger på badet i naborommet.

90% er utenkelig kalibrert?
    Bare en mann puster på det volum vil det høres ut som jordkloden revner rundt sofaen din. Tenk da når det er ekstreme scener ala transformers etc hvor det er ekstreme effekter: resultat? Sprengt sub,bånnet element.. Det handler ikke om å være glad i bass?

Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    789
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå sitter jeg på en ganske håpløs telefon her så får ikke skrevet så mye, men kan bekrefte at det er en Sledge-amp ja, med digitalt display, og at det stemmer som nevnt over her at det tilsvarer -10db. Kan også legge til at jeg har verdens mest håpløse L-formede stue som selvfølgelig sluker noe av trykket generelt. Med "grei kalibrering" mener jeg manuelt med Radioshack noe som hjalp veldig i forhold til utgangspunktet :-) Men det blir mer kalibrering snart. Har lyst på en til jeg.....*sukk*

Newcomer Cerwin sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    38
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mistenker at man må ha høyere volumnivå på sledge-ampen kontra den gamle (bash) for å oppnå samme lydnivå. Som sagt er standard oppsett -20db (tilsvarer 80%), og jeg vil tro at -10 (på suben) er et helt normalt nivå å spille på.

Er det noen andre her med sledge-amp som kan bekrefte dette?

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    509
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bruker dere begge phonoinng på svs ene deres med et yled når man har en hjemmekino forsterker eller kjører dere kun en , den røde?

Synes jeg får mer drag i min svs når jeg bruker begge....

Intermediate bjarne82 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ved bruk av y-ledd oppnår man en økning på 3 db om jeg ikke husker feil i farten....

Intermediate Joey Bane sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    520
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    en økning på 3 db, vil si at man må tilsvarende ned i gain, så det er ikke noe vits med y-ledd.

Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    SVS trengs det ikke Y-ledd. Med mindre en har flere suber :-D

Side 259 av 263 FørsteFørste ... 119 129 139 149 159 169 179 189 199 209 219 229 239 249 255 256 257 258 259 260 261 262 263 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •